Beetje lange tijd niks van mijn laten horen in dit topic, maar komt door tijd gebrek en wil toch een goede en mooie post neer schrijven
Als ik mijn Water temperatuur normaal heb staan (zal 90graden zijn denk ik, moet er eens een specifiek metertje met echte schaal verdeling aan knopen) dan is mijn Olie na een koude start dus stok koud..Na 2 km is mijn water warm dan heb ik hem niet laten trekken dus schakelen bij 2500-2800 toeren en rustig op laten trekken + tussen gas met terug schakelen. Na 5-7 km is de motor enig sinds op temperatuur en begint de olie temp meter langzamerhand richting de 70 graden te kruipen (dan zou in theorie de additieven in de olie zijn werk moeten doen).
Pas bij 15-20 km, ligt ook eraan, als je veel stadsverkeer heb etc is de motor pas echt goed warm (90 graden olie en 2,5 stationair olie druk). Voordat ik hem echt een keer goed op z`n flikker geef rijd ik hem altijd wel minsten 25 km warm. Dan is de bak olie ook enigsinds op temperatuur.
Maar wat ik niet snap (of het zit tussen de oren
) Zou in eerste instantie (zit immers een thermostaat op) de olie eerder warm worden bij een luchtkoelertje, omdat, de olie enkel de warmte kan afvoeren dan een waterkoker?? Want als de motor start dan draait er bij de water koker (koude start) nog een kleine circulatie koelvloeistof, want immers de thermostaat is gesloten. Maar als ie open begint te gaan dan krijgt ie weer een koude plens over zich heen..En moet ie ook weer warmte opnemen en neemt ie weer de warmte weg van de olie.. Of zie ik dit nu totaal verkeerd?