Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 23:37

Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Een notaris? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Senior Administrateur & Senior OCE deskundige
996 GT3 look, ex 964 C2, ex 911 3.0 SC, ex 911 2.4 T
Bericht Een notaris?
Hebben wij een notaris in ons midden?

Ik heb een afspraak met een notaris volgende week, maar zit toch dringend om antwoorden verlegen. De notaris is nu met vakantie, dus is er hier iemand notaris?

06 sep 2006 18:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Westervoort
Bericht 
Hoi San , heb er wel eentje scheef tegenover zitten (Beckers) ...is niet op vacantie...(en voor jou/jullie maar 10' rijden)

Kan je helaas niet verder helpen...

06 sep 2006 19:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Ik heb die afspraak al staan en dat is op zich niet erg, maar ik wil nu even wat weten, voor de zekerheid...

maar dank je wel.

06 sep 2006 20:02
Profiel
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Ik denk niet dat je er NU wat aan hebt, maar misschien morgenochtend even bellen......

www.degoedkoopstenotaris.nl :salut:

06 sep 2006 20:09
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Een notaris?
Sandra & Eric schreef:
Hebben wij een notaris in ons midden?

Ik heb een afspraak met een notaris volgende week, maar zit toch dringend om antwoorden verlegen. De notaris is nu met vakantie, dus is er hier iemand notaris?

Ik ben geen notaris, maar ik heb er natuurlijk wel geregeld mee te maken vanuit mijn beroep. Je mag het best proberen, in het ergste geval moet ik je vertellen dat ik het niet weet (ok, dat is voor mij niet makkelijk...).

06 sep 2006 20:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
nou oke.
Ik ben executeur testamentair, zo staat in het testament van mijn vader. En daar gaan mijn vragen eigenlijk over. Hoever gaan mijn bevoegdheden en wat kunnen de erfgenamen van mij eisen?

06 sep 2006 20:40
Profiel
Westervoort
Bericht 
Jongens, voordat het erg persoonlijk wordt, kunnen jullie gerust ook even PB-en he... 8)

06 sep 2006 20:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
nou de rest zal ik echt niet gaan vertellen hoor......

06 sep 2006 20:56
Profiel
Westervoort
Bericht 
:wink:

06 sep 2006 20:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Jurgen je wilt het niet eens weten :lol:

06 sep 2006 21:00
Profiel
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Het is wel de expertise van een vriend van mij.Hij heeft ook een P(993).Maar hij komt alleen nooit op het forum.Pb me maar even dan breng ik jullie wel in contact met elkaar.Hij heeft het wel ontzettend druk op het moment dus of hij wat voor je kan doen kan ik je niet beloven maar niet geschoten is altijd mis nietwaar? :wink:

06 sep 2006 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
We kunnen het proberen inderdaad.

06 sep 2006 21:24
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
voor wat het waard is:

Dit artikeltje verduidelijkt wellicht wat.

mijn vriend Google schreef:
Executeur-testamentair

Een oude tante heeft één neef en één nicht,die in het buitenland woont. Beide ouders van neef en nicht zijn overleden. Ieder krijgt dehelft van tantes erfenis. 'Notaris, wie moet nu alles regelen als ik er niet meer ben?' De notarisadviseert haar een executeur-testamentair te benoemen. Deze functionaris heeft tot taak de nalatenschapaf te wikkelen in samenwerking met de erfgenamen. Daarbij behoort ook het regelen van de begrafenis ofde crematie. De executeur-testamentair kan een van de erfgenamen zijn, maar het kan ook een buitenstaanderzijn. Om de executeur-testamentair in staat te stellen zijn werk te verrichten verdient het aanbeveling hemhet recht van bezit van de nalatenschap te verlenen zolang dat voor de afwikkeling van de nalatenschap nodigis. Hij krijgt daarmee het beheer over de nalatenschap en zal alle bezittingen onder zich mogen nemen.Ook kan de executeur-testamentair bijvoorbeeld de huur opzeggen, schulden betalen en vorderingen innen.U kunt hem daarbij nog speciale opdrachten geven, bijvoorbeeld om persoonlijke papieren te vernietigenof een goed tehuis voor uw huisdier te zoeken. De executeur-testamentair zal er altijd voor moeten zorgen,dat er een boedelbeschrijving wordt opgemaakt. Dat is een beschrijving van hetgeen wordt nagelaten. Als deexecuteur-testamentair over de nalatenschap het beheer heeft gehad, zal hij over zijn beheer rekening enverantwoording moeten afleggen. In dat geval is hij ook verplicht zorg te dragen voor het afgeven enuitkeren van de legaten. De executeur-testamentair is altijd bevoegd de aangifte te doen voor het rechtvan successie (de belasting die kan worden geheven na het openvallen van een nalatenschap). Wanneerde executeur-testamentair de aangifte zelf ondertekent, is hij of zij aansprakelijk voor de betaling vanhet verschuldigde bedrag.

Dezelfde vriend die elders schreef:
De executeur-testamentair

De erflater kan bij notariële akte, bijvoorbeeld een testament, een executeur-testamentair benoemen. Deze is de uitvoerder van het testament. In het oude erfrecht kon dat ook per codicil maar in het nieuwe niet meer. De onder het oude erfrecht via codicil aangewezen executeurs blijven dat.

De executeur-testamentair wikkelt de lopende zaken van de nalatenschap af; hij of zij regelt bijvoorbeeld de begrafenis, betaalt de rekeningen, int openstaande vorderingen en verzorgt meestal de aangifte voor de successiebelasting. Bovendien zorgt de executeur-testamentair ervoor dat de nalatenschap verdeeld wordt volgens de bedoeling van de overledene.

Wat mag de executeur-testamentair doen?

Er zijn drie typen executeur. Elk met zijn eigen bevoegdheden. De redenen voor het onderscheid komen voort uit de ervaring dat onder het oude erfrecht de executeur-testamentair vrij gemakkelijk buiten spel gezet kon worden door de kinderen; bij een nieuwe executeur-testamentair van type 1 en 2 kan dat niet meer.

* Type 1 heeft de minste bevoegdheden. Deze executeur-testamentair regelt alleen de uitvaart.
* Type 2 heeft meer bevoegdheden. Hij of zij mag ook de nalatenschap afwikkelen en legaten uitkeren.
* Type 3 heeft de meeste bevoegdheden. Deze executeur testamentair mag alles, met name verdelen. Hij of zij is vergelijkbaar met een bewindvoerder.

06 sep 2006 21:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Dank je wel Horn, dat verduidelijkt de boel wel wat beter.

06 sep 2006 22:17
Profiel
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Soms is het verstandig om (gedocumenteerd) afstand te doen van executeurschap.............. en ook om een erfenis te verwerpen........ kan ik uit ervaring mededelen.

Zelfs beneficiar aanvaarden (waarbij je altijd later kunt verwerpen) heeft een bepaald risico.

Mijn advies: laat je verdomd goed voorlichten door een 'onafhankelijke'.

06 sep 2006 22:37
Profiel
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht 
Bel morgen eens met de notaristelefoon: 0900 3469393 of

kijk ook eens op: http://www.notaris.nl/page.asp?id=96

06 sep 2006 22:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Gelukkig zijn er niet veel erfgenamen, dus de eventuele problemen zijn beperkt...... althans :roll: ....komen maar van 1 kant..

Erwin (2000 gtv) dank je wel, ik ben een stuk wijzer geworden!

Citaat:
Soms is het verstandig om (gedocumenteerd) afstand te doen van executeurschap..............

Ik blijf zeker executeur, heeft mijn vader zo gewild en heb ik hem beloofd en daar houd ik mij aan.

Citaat:
en ook om een erfenis te verwerpen........ kan ik uit ervaring mededelen

Nou vraag ik mij af wat er dan gebeurt met jouw deel? het antwoord is vast te vinden via de link van Marc´Oh Oh... :wink:

07 sep 2006 13:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Sandra & Eric schreef:
(..)Nou vraag ik mij af wat er dan gebeurt met jouw deel? het antwoord is vast te vinden via de link van Marc´Oh Oh... :wink:

ER bedoelt zonder meer het geval de nalatenschap meer schulden dan baten omvat.

Overigens gecondoleerd met het verlies van je vader.

07 sep 2006 13:54
Profiel
Rosmalen
Bericht 
adu schreef:
Overigens gecondoleerd met het verlies van je vader.

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Sterkte Sandra!

adu schreef:
ER bedoelt zonder meer het geval de nalatenschap meer schulden dan baten omvat.

Inderdaad. Helaas hebben wij recent een dergelijk geval meegemaakt. Met alle denkbare problemen en stress tot gevolg.
Het lijkt nu geregeld te zijn....

07 sep 2006 14:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
ER schreef:
(..) Inderdaad. Helaas hebben wij recent een dergelijk geval meegemaakt. Met alle denkbare problemen en stress tot gevolg.

Als de overledene er dan maar wel van heeft genoten en er geen schulden buiten zijn wil om zijn ontstaan. In dat geval heb ik er geen moeite mee :wink: In het andere geval :cry:

07 sep 2006 14:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Dank je wel ER en adu.

adu schreef:
ER schreef:
(..) Inderdaad. Helaas hebben wij recent een dergelijk geval meegemaakt. Met alle denkbare problemen en stress tot gevolg.

Als de overledene er dan maar wel van heeft genoten en er geen schulden buiten zijn wil om zijn ontstaan. In dat geval heb ik er geen moeite mee :wink: In het andere geval :cry:

Helemaal mee eens. Gelukkig heb je de keus of je het aanvaardt of weigert. Van sommige mensen zou ik helemaal niets willen, zowel positieve als negatieve gelden.

07 sep 2006 15:13
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
ER schreef,

Inderdaad. Helaas hebben wij recent een dergelijk geval meegemaakt. Met alle denkbare problemen en stress tot gevolg.

Wij ook :twisted: , blij dat het achter de rug is :cry:

07 sep 2006 16:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Sandra & Eric schreef:
(..) Van sommige mensen zou ik helemaal niets willen, zowel positieve als negatieve gelden.

Van mijn "vijanden" zou ik het juist met beide handen aanpakken en ritueel verbranden :twisted: of toch maar die 997 turbo

07 sep 2006 22:06
Profiel
Rosmalen
Bericht 
Sandra & Eric schreef:
Gelukkig heb je de keus of je het aanvaardt of weigert.

Zonder in details te treden......

Denk bij afstand doen van erfenis (waarvoor je een akte moet laten opmaken bij de rechtbank) ook even aan;

automatische overgang van gehele erfenis (lees: schuld) naar resterende eerste lijns familieleden of diens meerderjarige kinderen wanneer hun ouders verwerpen

in geval van minderjarige kinderen moeten de ouders gevolmachtigd verwerpen. In een gemotiveerd verzoekschrift moet toestemming aan de kantonrechter gevraagd worden, waarvoor een boedelbeschrijving verlangd wordt

je zou kunnen denken: 'ach, laat maar zitten", maar dat is helaas onmogelijk. De fiscus zal een kruistocht starten naar de successierechten, zéker wanneer het om bedragen gaat van meer dan 6 nullen....

probeer eenduidigheid te krijgen tussen alle betrokken erfgenamen (lees: gedupeerden) en leg alles vanaf het begin notarieel vast

is vooral vervelend wanneer overledene wilsonbekwaam was en een familielid als financieel 'beheerder' heeft aangewezen, waarbij een jaar eerder die 6 nullen positief waren, in tegenstelling tot vlak voor het overlijden...... goh, wat gek?

de fiscus oordeelt dan namelijk heel simpel; "Aha, dus u hebt de erfenis reeds opgenomen en verdeeld!"
Waarna een aanslag voor successierechten de deur uitgaat (wat voor zulke bedragen géén kattepis is...), naar alle erfgenamen of evt. diens kinderen, ongeacht waar dat vermogen gebleven is.......

Zucht...... :(

Tot zover deze negatieve toon over erfenissen. :wink:

07 sep 2006 22:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Dat is wel heel erg rot allemaal ja. Duurt ook maanden (zoniet nog langer) voordat het allemaal geregeld is.

Toen mijn broer overleed verliep alles heel soepeltjes, geloof dat dat toch wel een unicum is tegenwoordig.... helaas :cry:

Citaat:
Van mijn "vijanden" zou ik het juist met beide handen aanpakken en ritueel verbranden of toch maar die 997 turbo

nou die laten mij vast niets na... :lol:

08 sep 2006 10:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]