Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:56

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
5 jaar later. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
patrick911 schreef:
Devils son schreef:
In tegenstelling tot Frankrijk waren de regimes in Afghanistan en Irak niet bepaald netjes. De vergelijking gaat m.i. dus behoorlijk mank.

Dat is inderdaad waar, maar waar leg je dan de grens? Mijns inziens moet je eerst met grondige bewijzen komen voordat je zulke drastische maatregelen neemt.

Er waren denk ik genoeg andere redenen om Saddam Hoessein van zijn troon te stoten. Die man deugde nou eens echt niet.

Ingrijpen is echter iets wat je niet zomaar doet. Waarom men nu in Irak ingreep weet ik niet. Maar de VS heeft wel eens vaker ingegrepen. Ook in conflicten die niet over olie gingen (waar sommigen vaak naar wijzen). Denk aan het balkanconflict. Maar ook in '40-'45. Ook toen waren er stemmen dat de VS zich niet in de strijd moest mengen. Een discussie die draaide doordat Japan de VS aanviel... Zoals de discussie mbt Irak draaide door 11/9...

Citaat:
Oh, dus dan mag dat wel gewoon?

Dat staat er niet. Ik ben daar niet helemaal over uit. Inmenging in dit soort zaken moet je niet te snel doen. Maar te afwachtend is ook niet goed. Er zijn ooit plannen geweest om Hitler al heel snel aan te pakken. Achteraf bezien had dat veel ellende gescheeld. Maar had men dat gedaan, dan had men misschien nu in de geschiedenisboeken iets gehad over een agressieve daad van de VS...

Het is allemaal niet zo simpel en er is nooit een goede weg, alleen een minder foute.

Citaat:
Waarom gebeurt dat dan niet in Darfur? en in Noord Korea? en in Cuba? en in Venezuela? Want daarmee zijn ze in de VS ook niet zo blij. Daar hebben we toch de VN voor?

De VN is vaak te politiek om slagvaardig te zijn. Ingrijpen in Darfur lijkt mij een goede zaak (VN) en het zal misschien ook wel gebeuren.

Noord Korea krijgt misschien ook nog wel eens een draai om de oren.

Citaat:
Ook hier heb je wel gelijk, maar hoeveel geld wordt er door de Saudies niet wereldwijd in terrorisme gestopt? En Syrie? Zijn die bv nou zo lekker bezig? het is zo hypocriet als de pest (want hoeveel regimes heeft de VS wel niet omvergeworpen door geld aan rebellen te geven in bv midden amerika), en ik weet echt wel hoe het werkt, maar mogen er op z'n minst kritische vragen gesteld worden voordat we ons bij de 'coalition of the willing' voegen?

De situatie is natuurlijk altijd anders. De vraag wanneer wel en wanneer niet ingrijpen is gewoon een lastige. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik die beslissing niet hoef te nemen. Kritische vragen mogen. Maar het VS-bashen wat behoorlijk "in" is gaat mij te ver.

Citaat:
Ik ook niet, want feit blijft dat ie veel mensen de dood heeft ingejaagd (al dan niet met gifgas), maar daar hebben we een VN voor, die nu buitenspel werd gezet omdat er door de (nooit gevonden) wapens geen tijd was om te wachten.

Zoals gezegd, de VN is vaak niet slagvaardig. En als je altijd maar wacht op bewijzen dan zal er ooit een regime komen die wel een atoomwapen heeft en die misschien wel eens gaat gebruiken. En als dat gebeurt zeggen we met zijn allen: "waarom is er niet op tijd ingegrepen?".

11 sep 2006 15:33
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jeroen914 schreef:

ben je werkelijk zo naief?
:roll:

Denk je dat je mij met one-liners ook maar enigszins kan overtuigen? Als je jouw mening onderbouwt wil ik er best op ingaan. Maar op deze manier vind ik het een beetje lachwekkend.

11 sep 2006 15:35
Profiel
Bericht 
patrick911 schreef:

Tuurlijk, Onderdrukking en gevangenschap in geheime gevangenissen en Guantanamo bay is natuurlijk heel anders.... :roll:

Een heel volk onderdrukken is idd. iets heel anders.

Maar vergeet niet dat terrorisme lastig te bestrijden valt door alles "netjes" te doen. In Nederland vallen we de rechters aan die een Samir Azzouz vrij laten omdat hij nog niets heeft gedaan.

Stel dat hij straks een aanslag pleegt waarbij tientallen of honderden doden vallen...

Niet dat ik gelukkig ben met Guantanamo Bay. Maar het is ook niet zo dat daar iedereen die het niet eens is met het regime in de VS daar wordt opgesloten. Een Michael Moore zou in Iran al lang zijn gevierendeeld...

11 sep 2006 15:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Devils son schreef:
michael schreef:

Nederland is een "bondgenoot" zolang het maar naar de pijpen van de VS danst. Omdat Nederland zo'n "voorbeeldige partner" is, mocht de De Hoop Scheffer secretaris generaal worden, kadootje van de VS. Ik zie nog die beelden van het bezoek van JP aan Bush, manman wat een schertsvertoning.

Opvallend hoe moeilijk veel mensen het hebben om bepaalde zaken in een normaal perspectief te zien.

Als jij je meer thuis voelt bij totalitaire regimes moet je dat helemaal zelf weten. Persoonlijk denk ik dat je na een jaartje onderdrukt worden bereid bent om met een vlag van de VS rond te lopen en de voeten van Bush cs wil kussen om je vrijheid weer terug te krijgen.

Als er hier eentje is die er geen hol van begrijpt dan ben jij het wel, sorry.

mhaschreurs.hyves.nl

11 sep 2006 16:13
Profiel Facebook 
foxtrot / oscar
Bericht 
Devils son schreef:
Jeroen914 schreef:

ben je werkelijk zo naief?

Denk je dat je mij met one-liners ook maar enigszins kan overtuigen? Als je jouw mening onderbouwt wil ik er best op ingaan. Maar op deze manier vind ik het een beetje lachwekkend.

lees eens een boek :idea:

de VS doet lekker waar het zelf zin in heeft en trekt zich van de rest van de wereld geen ene verrek aan

alle internationale afspraken over mensenrechten worden dagelijks in grote getalen door de VS geschonden (zowel in binnen als buitenland)

vergis je niet in de Amerikaanse "land of the free" propagana
overgroot deel van de amerikanen doet qua extremisme, kortzichtigheid en bekrompenheid echt niet onder voor de gehekelde Moslim cultuur of andere rare totalitaire regimes

ik heb aardig wat van de VS gezien, en dan bedoel ik niet Disney World, de Hoover Dam of het vrijheidsbeeld ;)

de keerzijde van de medaille is een heel stuk smeriger dan je met je poldermentaliteit kan bevatten...

11 sep 2006 16:13
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Devils son schreef:
patrick911 schreef:
Devils son schreef:
In tegenstelling tot Frankrijk waren de regimes in Afghanistan en Irak niet bepaald netjes. De vergelijking gaat m.i. dus behoorlijk mank.

Dat is inderdaad waar, maar waar leg je dan de grens? Mijns inziens moet je eerst met grondige bewijzen komen voordat je zulke drastische maatregelen neemt.

Er waren denk ik genoeg andere redenen om Saddam Hoessein van zijn troon te stoten. Die man deugde nou eens echt niet.

Ingrijpen is echter iets wat je niet zomaar doet. Waarom men nu in Irak ingreep weet ik niet. Maar de VS heeft wel eens vaker ingegrepen. Ook in conflicten die niet over olie gingen (waar sommigen vaak naar wijzen). Denk aan het balkanconflict. Maar ook in '40-'45. Ook toen waren er stemmen dat de VS zich niet in de strijd moest mengen. Een discussie die draaide doordat Japan de VS aanviel... Zoals de discussie mbt Irak draaide door 11/9...

Citaat:
Oh, dus dan mag dat wel gewoon?

Dat staat er niet. Ik ben daar niet helemaal over uit. Inmenging in dit soort zaken moet je niet te snel doen. Maar te afwachtend is ook niet goed. Er zijn ooit plannen geweest om Hitler al heel snel aan te pakken. Achteraf bezien had dat veel ellende gescheeld. Maar had men dat gedaan, dan had men misschien nu in de geschiedenisboeken iets gehad over een agressieve daad van de VS...

Het is allemaal niet zo simpel en er is nooit een goede weg, alleen een minder foute.

Ga asjeblieft niet de 2de Wereldoorlog en het Amerika van toen vergelijken met de huidige situatie.

mhaschreurs.hyves.nl

11 sep 2006 16:29
Profiel Facebook 
Bericht 
michael schreef:

Als er hier eentje is die er geen hol van begrijpt dan ben jij het wel, sorry.

Aha, ook al een one-liner. Maakt indruk. :roll:

11 sep 2006 16:37
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Devils son schreef:
Er zijn ooit plannen geweest om Hitler al heel snel aan te pakken. Achteraf bezien had dat veel ellende gescheeld. Maar had men dat gedaan, dan had men misschien nu in de geschiedenisboeken iets gehad over een agressieve daad van de VS...

dacht het niet...
de VS kon zich in eerste instantie prima vinden in de politiek van meneer snorremans en had al helemaal geen zin om zich er in te mengen

11 sep 2006 16:40
Profiel WWW
Bericht 
Jeroen914 schreef:
lees eens een boek :idea:

Waar haal je het vandaan om zo'n aanmatigend toontje aan te slaan terwijl je jezelf bedient van kretologie?

Citaat:
de VS doet lekker waar het zelf zin in heeft en trekt zich van de rest van de wereld geen ene verrek aan

gehannes. Ze zijn zeer machtig en kunnen dus veel afdwingen. Maar dat heeft niets met de VS te maken, zo werkt dat nu eenmaal met macht.

Citaat:
alle internationale afspraken over mensenrechten worden dagelijks in grote getalen door de VS geschonden (zowel in binnen als buitenland)

Alle?

Bovendien, Nederland krijgt ook geregeld een tik op de vingers vanwege het schenden van mensenrechten. Minder vaak en minder ernstig dan in de VS, maar we zijn dan ook maar een klein landje met veel minder vijanden.

Citaat:
vergis je niet in de Amerikaanse "land of the free" propagana
overgroot deel van de amerikanen doet qua extremisme, kortzichtigheid en bekrompenheid echt niet onder voor de gehekelde Moslim cultuur of andere rare totalitaire regimes

Beetje onzin. Natuurlijk is de VS niet heilig. Natuurlijk wordt er met de bijbel in de hand onzin gepredikt. Maar het overgrote deel welke niet onder zou doen voor de cultuur in moslimregimes? Dan wordt het toch echt tijd dat je je ogen open doet. Ik zou als ik jou was eens de profeet beledigen in een land met een moslimcultuur. Dan roep ik wel iets lelijks over Jezus in de VS. Ik denk dat ik er beter vanaf kom dan jij...

Citaat:
de keerzijde van de medaille is een heel stuk smeriger dan je met je poldermentaliteit kan bevatten...

Waarom doe jij net alsof ik alles maar geweldig vind daar? Punt is dat het in de VS en in Europa stukken beter is geregeld dan in landen waar extremistische moslims aan de macht zijn. Wat in de VS gebeurt ten aanzien van de mensenrechten is in die landen nog niets.

Geen enkel regime is perfect. Ook Nederland is niet brandschoon. Maar waar Nederland misschien off-white is en de VS lichtgrijs, daar zijn vele moslimregimes donkergrijs/antraciet.

Net doen alsof de VS een regime voert gelijk b.v. Iran is gewoon onzinnig.

11 sep 2006 16:51
Profiel
Bericht 
Jeroen914 schreef:
dacht het niet...
de VS kon zich in eerste instantie prima vinden in de politiek van meneer snorremans en had al helemaal geen zin om zich er in te mengen

Er zijn weldegelijk mensen geweest in de VS die dat een aardig idee vonden. Die werden flink overstemd door de grote meerderheid. Maar dat is een ander verhaal.

En de VS vond Hitler helemaal geen geschikte kerel, de meesten maakten zich gewoon niet zo druk om wat er in het verre Europa gebeurde. Men vond dat men maar de eigen boontjes moest doppen. Dat is natuurlijk wat anders dan het prima vinden.

11 sep 2006 16:54
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
man... je hebt ECHT geen idee waar je het over hebt hè?
om je dood te lachen

'k zou maar vast liedjes gaan zingen bij de schoorsteen voor 5 december
:bang:

11 sep 2006 16:56
Profiel WWW
Bericht 
Jeroen914 schreef:
om je dood te lachen

Man, als je het zo goed weet onderbouw je mening dan in plaats van dom geblaat.

11 sep 2006 17:10
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
en waar komt JOUW mening dan vandaan
omdat jij hem ventileert moeten we maar aannemen dat die wel onderbouwd is?
over dom geblaat gesproken :mrgreen:

11 sep 2006 17:13
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
Jeroen914 schreef:
om je dood te lachen

'k zou maar vast liedjes gaan zingen bij de schoorsteen voor 5 december
:bang:

Vind dergelijke uitingen veelal een voorbeeld van gebrek aan argumentatie en wederzijds respect. Een zeer bedenkelijke manier van debateren.

11 sep 2006 17:13
Profiel
PorscheForum Junkie
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
Jeroen914, rustig man 8) Maar ik onderstreep je mening over amerika en diens regering volkomen. Ik schiet al dagelijks in de lach als ik Mister Bush zie verschijnen op de zoveelste vergadering om daar zijn Goede Woorden te doen. Hij is zich nu alweer aan het bemoeien met die onrust(oorlog) in Iraq etc, en IK weet wel waar ie op uit is hoor: dat wat zijn Pa jaren geleden niet kon afmaken, dat is Junior nu aan het afmaken, en al is het maar alleen om de olie, en de voor zijn inzicht Gevaarlijke Terroristen de kop om te draaien! Dan denk ik, WELKE terroristen?? Het is bekend sinds Fahrenheid 911 welke conecties Bin Laden had met de Amerikaanse regering, en dat waren dikke maten volgens mij.. Laat ik het dan maar niet hebben over deze dag, dat er een vliegtuig in het WTC vloog en meneer Bush rustig een boekje aan het voorlezen was voor de kids, ZONDER ook maar IETS te ondernemen voor al die duizenden mensen die daar boven in de torens om hun leven hebben gevochten, haast zijn gestikt en uit wanhoop door de ramen zijn gesprongen. Hoe verklaar je dat brandweerlieden EN politiemannen het tijdens de missie hadden over meerdere kleine explosies binnen het complex, sommige hadden het zelfs over BOMMEN die hier en daar waren geplaatst! Nee mensen, het is een verschrikking, de aanslag van 911, MAAR de waarheid erachter is een veel ergere verschrikking... :frown:

11 sep 2006 17:15
Profiel Facebook 
Groningen
Bericht 
Devils son schreef:
Jeroen914 schreef:
dacht het niet...

Er zijn weldegelijk mensen geweest in de VS die dat een aardig idee vonden. Die werden flink overstemd door de grote meerderheid. Maar dat is een ander verhaal.

Stimmt. Bijvoorbeeld.

11 sep 2006 17:23
Profiel
Bericht 
Jeroen914 schreef:
en waar komt JOUW mening dan vandaan
omdat jij hem ventileert moeten we maar aannemen dat die wel onderbouwd is?
over dom geblaat gesproken :mrgreen:

Jij wil bestrijden dat een Michael Moore in Iran vrij zou rondlopen? Jij wil bestrijden dat je in de VS vele malen meer vrijheid hebt dan totalitaire regimes? Jij wil bestrijden dat de VS geen totalitair regime is? Jij wil serieus beweren dat de VS vwb schendingen van mensenrechten op het niveau functioneert van een Iran?

Misschien moet je eens beter leren om argumenten te ontdekken.

Misschien ik ook wel, want jij hebt natuurlijk al lang onderbouwd waarom het een "feit blijft dat de CIA, FBI, Secret Service, etc. globaal gezien de grootste terroristische organisaties zijn die ook niet zullen terugschrikken om op eigen bodem slachtoffers te maken..."

11 sep 2006 17:25
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
'k ga effe naar een verjaardagsdinertje
daarna discuzeuren we wel weer verder :mrgreen:

11 sep 2006 17:27
Profiel WWW
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Veel hysterie en weinig realiteitszin hier.
Devil heeft gelijk; je moet de wereld zien in grijstinten, niet zwart-wit, waarbij Amerika aan de lichte kant zit en het totalitair islamofascisme aan de donkere kant. Onderschat het verschil niet.

En al die complottheorieen getuigen van ernstige tunnel-visie.

11 sep 2006 17:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
I LOVE COMPLOTTHEORIEEN!

11 sep 2006 18:00
Profiel WWW
Bericht 
FROST schreef:
Jeroen914, rustig man 8) Maar ik onderstreep je mening over amerika en diens regering volkomen. Ik schiet al dagelijks in de lach als ik Mister Bush zie verschijnen op de zoveelste vergadering om daar zijn Goede Woorden te doen. Hij is zich nu alweer aan het bemoeien met die onrust(oorlog) in Iraq etc, en IK weet wel waar ie op uit is hoor: dat wat zijn Pa jaren geleden niet kon afmaken, dat is Junior nu aan het afmaken, en al is het maar alleen om de olie, en de voor zijn inzicht Gevaarlijke Terroristen de kop om te draaien! Dan denk ik, WELKE terroristen?? Het is bekend sinds Fahrenheid 911 welke conecties Bin Laden had met de Amerikaanse regering, en dat waren dikke maten volgens mij.. Laat ik het dan maar niet hebben over deze dag, dat er een vliegtuig in het WTC vloog en meneer Bush rustig een boekje aan het voorlezen was voor de kids, ZONDER ook maar IETS te ondernemen voor al die duizenden mensen die daar boven in de torens om hun leven hebben gevochten, haast zijn gestikt en uit wanhoop door de ramen zijn gesprongen. Hoe verklaar je dat brandweerlieden EN politiemannen het tijdens de missie hadden over meerdere kleine explosies binnen het complex, sommige hadden het zelfs over BOMMEN die hier en daar waren geplaatst! Nee mensen, het is een verschrikking, de aanslag van 911, MAAR de waarheid erachter is een veel ergere verschrikking... :frown:

Lees dit eens:

http://www.spinsanity.org/columns/20040702.html

11 sep 2006 18:01
Profiel
PorscheForum Rakker
2x944 na 1x 944 S2
Zwiep
Bericht 
Jullie wisten waarschijnlijk ook al dat het tragische ongeval van Marco B. in de parkeergarage van de Amsterdam ArenA veel weg heeft van een samenzwering tussen 3VO, de BVD, top ambtenaren op het ministerie van financiën de gezamenlijke frisdrank fabrikanten en de harde kern van Feyenoord suporters?

3VO (VVN) zag hier een mooie kans om zowel drankmisbruik als de onveilige Cruise Control onder de aandacht te brengen, dit hadden ze ook kunnen doen via een campagne maar ze wilden de goede banden die ze met hebben GroenLinks (die de milieu voordelen van de CruiseControl zwaar vind wegen) niet beschadigen. Ze zochten hierop contact met enkele topambtenaren van het ministerie van financiën die door het gebruik van de CruiseControl de inkomsten van de brandstof aczijnzen zagen dalen.
Diezelfde ambtenaren hadden weer conecties met de BVD die harde bewijzen hadden dat de heer Marco B. de leider was van een terroristische organisatie. Deze organisatie die samen kwam onder het mom van muziekrepetities had het doel om via een ingenieus systeem alle audioaparatuur zodanig aan te passen dat op het moment waarop er muziek van Rammstein op wordt afgespeeld een bepaalde freqentie wordt meegezonden dat bij de luisteraars van deze muziek de hersenen in eigenfrequentie raken en dientengevolge exploderen.
Helaas voor de BVD waren de harde bewijzen die ze hiervoor hadden onrechtmatig verkregen waardoor een eventuele rechtzaak op een blamage zou zijn uitgelopen.
De Gezamenlijke frisdrank fabrikanten die tevens sponsor zijn van de bedrijfsfeestjes van 3VO en aldus ook in verregaande mate verbonden zijn met deze organisatie!!!!!! hebben er in hoge mate belang bij dat het imago van alcohol een fikse deuk oploopt en werd dus bereid gevonden om deze actie (mede) te financieren.
Tot slot moge het duidelijk zijn dat de harde kern van Feyenoord er ook niet voor terugdeinsd om alle middelen te gebruiken die nodig zijn om alles wat ook maar enige connectie heeft met AFC Ajax schade toe te dienen.

Over de details van deze zaak (bijvoorbeeld de conecties de diverse betrokken personen) is genoeg te vinden op het internet, de diverse media en mijn grote duim! (waar-mocht dit nog niet duidelijk zijn- dit verhaal ook vandaan komt.)

11 sep 2006 18:25
Profiel
Forum Admin
Cayenne
Bericht 
Wat een gezeik zeg............

Ben niet met iedereen eens hoor, ben wel een beetje Pro Amerikaans, kan het wel begrijpen zoals de Amerikaanse Regering een beetje denkt, en tis idd altijd de foute weg, maar ben blij dat ik geen President van Amerika ben, ik heb btw niet eens de brains om dat te zijn :lol: :lol: :lol:

Serieus.........complot theorie inzake 9 11 ammehoela, feiten zijn er gewoon, kijk nog maar is de docu van Zembla goed na, en je zal zien dat die complottheorieen allemaal verzonnen zijn.

Uiteraard zijn er fouten gemaakt, maar dat is overal, zelfs hier op het PF, enkel hoge bomen vangen bnou eenmaal meer wind.

Maar het is mij te gemakkelijk om als gewoon mannetje in Nederland altijd maar iemand de schuld te geven, ik moet Devils Son gelijk geven in mijn optiek.

Oja voor diegene die nog niet gegeten hebben, hier een filmpje waardoor je wel ff anders kijkt naar dat tuig, fijne mensen zeg die terroristen.

En wij hier maar brallen van Bush dit en Blair dat, Bakellende zus.......dit is realiteit...........

Wees gewaarschuwd, geen fijn filmpje.

Op verzoek heb ik de link van http://www.ogrish.com/ verwijderd, maar kijk is op google en tik de meest verschrikkelijke dingen in en de realiteit popt up.

Laatst bijgewerkt door John op 11 sep 2006 20:02, in totaal 1 keer bewerkt.

11 sep 2006 19:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
kan aan de naam van het filmpje wel raden wat je te zien krijgt. Denk dat het dan ook niet lang duurt voordat de link inactief wordt gemaakt...

en terecht imho.

John4S schreef:
...Wees gewaarschuwd, geen fijn filmpje...

...oh... ik zie nu dat je zelf moderator bent... hmm... zeg verder nix... filmpje lijkt me niet zo passen... misschien een idee om de link te verwijderen?

Laatst bijgewerkt door ingo op 11 sep 2006 19:18, in totaal 1 keer bewerkt.

11 sep 2006 19:12
Profiel WWW
Groningen
Bericht 
Uhhh, gewaarschuwd of niet... moet dat hier?

11 sep 2006 19:13
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende