Auteur |
Bericht |
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
928: paar dagen oud en de linker as valt eronderuit...
Gelukkig reed ik bedeesd 30 km/u toen ik ineens een hoop hard gerommel onder de auto hoorde en direct mijn aandrijving kwijt was. Toen we 'm een parkeerhaven induwden, hoorde ik nog steeds dat gerommel maar het was donker, dus ik zag niks.
Motor weer gestart, koppeling voorzichtig laten komen en ik hoorde dat een en ander draaide maar niet de wielen helaas.
Anyway, me naar huis laten brengen en vanochtend ernaartoe gereden met een krik en een zak gereedschap.
De hele nacht wakker gelegen om wat het kon zijn. Diff kapot, afgebroken, as afgebroken... eigenlijk kon het alleen maar iets ergs zijn.
De uiteindelijke diagnose (stond voor de slager, lekker veel bekijks):
De linker as van de diff naar het wiel was gewoon los van de diff...! De bouten zijn niet afgebroken maar hij is denk ik losgetrild. Van de 8 kon ik er 6 weer zo indraaien en 2 krijg ik niet vast, die zijn ietsje krom.
Hij rijdt, maar ik ga hem dadelijk pas halen en dan rij ik langzaam naar huis.
Waarschijnlijk is voor de APK van de vorige eigenaar de uitlaat er onderuit geweest voor reparatie. Toen hebben ze denk ik de as losgehaald om een of andere gekke reden en daarna handvast gezet en vergeten de boel aan te draaien.
Geluk dat ik 30 reed, 2 boutjes krom zijn en de schade tot nu toe dus enorm meevalt. In de loop van de week 8 nieuwe bouten erin en kijken hoe het werkelijk zit.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
16 sep 2006 12:18 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Heb je meteen al geluk dat er niet zo veel aan je wagen is dan enkel dat!
Succes met de reparatie ervan.
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
16 sep 2006 12:31 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
homokineet bouten niet hergebruiken
gewoon effe nieuwe halen en meteen zorgen dat je de juiste veer-ringetjes erbij hebt
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
16 sep 2006 13:02 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Zijn al besteld. Pakking ook. Je weet nooit waarom ze los zijn gegaan, als ik alles vernieuw dan kan het daar al niet aan liggen.
Ga m vanmiddag ophalen, staat hier paar kilometer vandaan. Rustig rijden en niet van die gekke dingen doen, dan zal het wel loslopen. Ik ben alleen bang voor andere schade, maar hoop dat het hierbij gebleven is. Kan eigenlijk niet meer zijn maar je weet maar nooit...
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
16 sep 2006 13:14 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
gebeurt een standaard AKK zo grondig dat ook dgl. zaken worden gecontroleerd?
als ik dit zo lees heb je erg veel geluk gehad, mag er niet aan denken als je dit voorhebt aan 200+
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
16 sep 2006 13:20 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
apk met uitlaat reparatie lees ik.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
16 sep 2006 14:06 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
ter verduidelijking : ik bedoel de zgn. AanKoopKeuring waar hier vaak naar verwezen wordt, niet de apk
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
16 sep 2006 14:08 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Oooh zo,
bij de akk keuring zal er wel extra naar de technische staat gekeken worden maar niet of alles vast zit aan de auto.
Dat lijkt mij teveel werk.
robert
(begrijp nu wat je bedoelde )
_________________________________________ remmen is angst
|
16 sep 2006 14:12 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
AKK heeft niet plaatsgevonden. Is bij Van Kessel gekocht. Niks verkeerds over Van Kessel, maar deze fout is gewoon niet gezien en dus domme pech.
Leert ons wel weer: als we iets kopen van een ander, let op je eigen veiligheid en loop de auto helemaal na voor je gaat karren. Is een middagje werk, even alle wielen los, maar dat heb je wel alles goed bekeken. Dan was dit zeer zeker opgevallen, de as zal zeker speling gehad hebben.
Blijft de vraag: is het denkelijk dat er meer schade is?
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
16 sep 2006 14:18 |
|
|
mr.burns993
|
was hij goedkoop en geld hier dus duurkoop, of is het gewoon domme pech
ik hoop dat je na deze rep. stukken langer rijplezier mag beleven aan je nieuwe aanwinst.
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
16 sep 2006 14:43 |
|
|
horn
PF #57
|
als je een auto bij een specialist koopt mag je er toch van uitgaan dat dergelijke dingen niet gebeuren. in mijn ogen domme pech. kan me niet voorstellen dat ze je zo bewust de straat op sturen, zeker niet als het euvel met 8 nieuwe boutjes is opgelost...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 sep 2006 14:58 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Het zijn er trouwens 6...
Heb 'm net opgehaald, zweet staat me nog in de rug maar hij is er. Morgen of zo de boel weer losdraaien en de werkelijke schade opnemen.
Ik denk dat iemand te stom is geweest om ze aan te draaien en daar heeft dus niemand meer naar gekeken, ook V. Kessel niet. Maar goed, de schade is beperkt tot 6 boutjes en een pakking.
En nu maar hopen dat het dat was...
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
16 sep 2006 17:17 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 sep 2006 18:41 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Zo, ik heb net m'n handjes gewassen. Zojuist weer onder de auto gekropen en de schade nog eens goed bekeken. Van de zes bouten had ik dus 4 kunnen aandraaien en 2 niet. Nu heb ik ze allemaal weer los gemaakt en kon ik er 5 zo uit de homokineet pakken, eentje was te ver verbogen om door het gat te kunnen. Die heb ik dus doorgezaagd (lekker veel plaats... NOT!) en daarna eruit genomen.
Schade is zeer beperkt gebleven omdat de as eigenlijk tussen wat draagarmen en de uitlaat heeft gebungeld en dat bij erg lage snelheid. De enige sporen die ik kan ontdekken zijn een aantal evenwijdige kerven in de ophanging van de accubak. Die zijn veroorzaakt door de bout die er helemaal niet uit kon.
En dat bevestigt mijn diagnose: de hele santemekraam heeft alleen in het gaatje gehangen en niet één bout is aangedraaid. Toen is de zaak uiteindelijk gewoon eraf gevallen zonder schade te veroorzaken (op die bouten na dan).
Pakking zie ik nergens meer, ik vermoed zelfs dat ze die er zelf ook niet op hebben gezet.
Dinsdag de bouten er weer op, pakking er tussen en de andere wielen ook maar controleren. We hebben mazzel gehad, zoveel is zeker.
Ik maak dadelijk nog wel ff een foto van de bouten...
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
17 sep 2006 12:47 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Even een update.
Vandaag bouten gekregen, vet erop en erin gejast. Ging super vlot, geen kracht hoeven zetten om ze erin te krijgen. Lijkt dus niks beschadigd en gelet op de sporen is er ook niks kapot.
Net eindje gereden en doet het weer als vanouds.
Komende week alle wielen eraf en checken. Vluchtige blik onder de wagen leerde me wel al:
- Nieuwe brug voor
- Nieuw stuurgewricht dingetje spulletje hoe het ook heet
- Nog wat opvallend schone dingen
- Deels nieuwe uitlaat
Dus dat ding hebben ze van elkaar gehad en 10:1 dat ze de fuseekogel achter hebben vernieuwd want die as hoeft niet los voor iets anders.
Ben dus hoopvol maar voorzichtig. Geen autoweg de komende tijd, alleen rustigaan.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
20 sep 2006 19:25 |
|
|
TurboBjorn
Maasmechelen
|
Zie je dat nu pas? Niet voor het een of ander, maar dan heb je hem toch redelijk op de gok gekocht he... Niet dat je met gokken altijd hoeft te verliezen trouwens
|
21 sep 2006 21:39 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Tja... maar wie speurt de hele onderkant na op zoek naar nieuwe onderdelen? Ik had die losse bouten ook niet gezien.
Maar toch redelijk gegokt ja.
Ben ik nu gokverslaafd?
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
22 sep 2006 0:08 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
[quote="thijzer"]Tja... maar wie speurt de hele onderkant na op zoek naar nieuwe onderdelen? Ik had die losse bouten ook niet gezien.
quote]
De keurmeester tijdens een AKK bij een gerenomeerde Porsche specialist, nooit eerder hier op het forum geweest voor je de 928 kocht???
Vraagje: met wat je nu weet van je wagen, en het risiko dat je nu gelopen hebt, had je voor 150 euro dit allemaal van te voren niet willen weten, en dat de gewetensvraag: als dit allemaal aan het licht was gekomen had je de 928 dan ook gekocht, en indien zo had je dan niet misschien ook nog een betere onderhandelingspositie gehad en daarmee ook meteen je 150 euro terugverdiend, verontschuldiging voor het belerend vingertje maar het moge in deze duidelijk zijn wat soms het nut van een AKK kan zijn, het gaat niet eens alleen over geld, maar soms zelfs veiligheid...
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
22 sep 2006 7:39 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Je hebt gelijk, maar AKK bij Van Kessel... ik denk het niet. Bovendien was de auto zo goedkoop, dat ik wist dat er van alles aan was. Niet ernaar kijken was waarschijnlijk te wijten aan de gretigheid om te gaan rijden.
Dus mijn positie had niets aan de prijs veranderd (3000 euri is weinig) maar ik had m thuis op de brug moeten zetten. Niet op de Servaasbrug maar op de garagebrug. Dat is nu dus gebeurd, ietsje laat maar ja.
Volgende keer weten we dus wat we gaan doen.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
22 sep 2006 14:34 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
auto is gekocht bij van Kessel
hij is en blijft een handelaar maar ik geloof niet dat Tom of Mario dit bewust geweten hebben en verzwegen voor jou, daarvoor ken ik ze goed genoeg.
de auto's die zij aanbieden zijn zoals ze binnenkwamen, met al hun voors en tegens maar de prijs is er dan ook wel naar over het algemeen (zoals ook bij jou!).
mijn 3.2 komt ook daar vandaan maar er was niks aparts mee en wat er mee was werd verteld door Tom dus.....................................................
een tevreden van Kessel 3.2 rijder die ook een gokje heeft gewaagd
_________________________________________ 911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl
|
22 sep 2006 14:53 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Ja een auto met een V8-350 pk voor 3000 euro en ook nog een Porsche badge, daar kan je niet alles van verwachten, klaarblijkelijk niet eens dat de aandrijfassen vast zitten
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
22 sep 2006 17:04 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Waarom niet
Er zijn er meer die een auto bij Van K hebben gekocht, nadat ze een grondige AKK uit hadden laten voeren
... weet zelfs dat Van K bij een van die wagens nog een aantal dingen heeft hersteld die uit de AKK naar voren kwamen
|
22 sep 2006 17:09 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
V8 240pk of iets in die buurt 350pk is alleen bij de GTS en de 928s doet iets van 310 pk.
Maaruh als je zo'n auto koopt laat je hem toch wel ff op de brug zetten zodat je de onderkant kunt inspecteren!!!
AKK voor een auto van €3000,- zou ik ook niet doen, maar ik maak mijzelf altijd wijs dat ik genoeg verstand van techniek heb om zelf een redelijke AKK te doen.
En met een vluchtige blik onder de motor kap en een paar welgemikte trappen tegen alle banden moet eigenlijk ook wel een fatsoenlijk oordeel te vellen zijn.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
22 sep 2006 19:23 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Nou, hij heeft een hele tijd gelopen, hebben nog en klein rondje gereden en hebben de bak toen opgeladen.
We hebben ook nog tegen de banden geschopt, zeer professioneel allemaal.
Maar, thuis hadden we moeten kijken hoe het verder zat. Van Kessel is handelaar en schuift wagens van de ingang naar de uitgang. Hij heeft die bouten niet losgedraaid en weet ook niet wat er verder mee is.
Maar verder is hij prima, dus voor die 3000 euri niet teveel.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
23 sep 2006 9:34 |
|
|