Auteur |
Bericht |
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Stabiliteit 993
't Is hier al vaker aan bod geweest, maar ik ben toch benieuwd naar jullie meningen en ervaringen over de hogesnelheidstabiliteit van een 993.
Vorige week was ik eindelijk eens in de gelegenheid om de grens over te piepen om de 993 eens uit te laten.
Tot de 200 - 210 niks aan de hand, lekker strak sturen, helemaal goed.
Maar daarboven vond ik het niet echt prettig meer aanvoelen. Ik kreeg het gevoel dat er maar dít hoefde te gebeuren om achterste voren in de vangrail te belanden.
Eventjes heb ik de 235 aangetikt, maar toen moest ik van het gas vanwege ander verkeer. Bij het gas loslaten begon de P behoorlijk te pendelen met de achterkant: geen leuk gevoel met zo'n snelheid....
Mijn vraag is: is dat nou normaal voor een 993?
Te bedenken dat ie nog lang niet aan z'n top zat vraag ik me af of dat wel redelijk veilig haalbaar is?
Even wat data:
- het is een standaard 993 van 1994
- hij is recentelijk uitgewogen en uitgelijnd bij Renntech, de uitlijning is door Erwin vrij "sportief" gezet (kan misschien een oorzaak zijn van minder rechtuit stabiliteit)
- er zitten nieuwe Bilstein schokdempers aan de voorzijde, standaard demmpers achter (misschien dat dat ook verschil maakt?) met de originele veren
- banden: Conti's 17" met ca. 6 mm op 2,5 bar
- er stond vrij veel zijwind, snelweg is wat hobbelig (traject Boxmeer - Keulen)
|
25 sep 2006 8:59 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Bij 235 km/uur voor een 993 moet ie als een spreekwoordelijk blok op de weg liggen, onder normale omstandigheden...Er zijn er hier op het forum zal die met hun 993 de 260-270 aantikkken....
Maar het lijkt me dat je beter naar Erwin terug kunt gaan dan hier raad vragen op het forum, Erwin is erg ter zake kundig en zal zeker alles in het werk stellen om jouw auto perfect af te stellen...
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
25 sep 2006 9:10 |
|
|
mr.burns993
|
ik zou om te beginnen mijn achterbanden op 3 bar zetten.
verder vindt ik dat een 993 toch wat gevoelig is voor spoorvorming
ik denk wel dat bij 235 en gas los de wagen niet moet gaan zwabberen.
ikzelf heb daar nooit last van gehad ook niet bij 250 + en gas los.
(zal hoogstwaarschijnlijk aan het wegdek hebben gelegen)
wel is het zo dat een 993 bij hogere snelheden wat zweverig in de neus aanvoeld
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
25 sep 2006 9:16 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Lijkt me inderdaad niet normaal.Mijne is tot topsnelheid aan toe "steady as a rock"
Misschien idd de sportievere(RS?) afstelling?Ik heb de standaard afstelling omdat ik zo min mogelijk last wil hebben van spoorvorming.(uiteraard wel met H&R veren en speciale bilstein's )
Ik geloof dat Joost Houben ook de RS afstelling heeft en hij heeft wat ik ervan begreep behoorlijk last van spoorvorming.
Ik begrijp alleen de standaard dempers achter bij de auto van strada niet zo.
Ben wel nieuwsgierig naar die uitleg.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
25 sep 2006 9:24 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Toch al weer aardig wat forummers paraat op de maandagochtend
@Marcel: ik moet binnenkort toch voor onderhoud naar Erwin, en dan zal ik het hem uiteraard ook voorleggen, maar ik was ook benieuwd naar jullie ervaringen, vandaar.
@mr.burns: hoe kom je op de 3 bar achter? Doen meer mensen dat?
@2000gtv: ik had een lekke voordemper, vandaar dat daar nieuwe op zijn gekomen. Achter was nog goed, maar ik ben wel van plan ze binnen een half jaar of zo te laten vervangen door dezelfde als voor.
Spoorvorming lijkt me niet de oorzaak, ik reed op de linkerbaan (duh...) en sporen zijn mij niet opgevallen....
|
25 sep 2006 9:36 |
|
|
F@RGO
|
heb vorige week een stuk boven de 230 gegaan,
en mijn auto lijkt gewoon stabieler tussen 200 en ....
dan tussen 50 en 150
dus, niet normaal voor een 993 als hij onstabiel is.
|
25 sep 2006 14:41 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Ik zou dan bijna zeggen dat dan nu je achterdemper(s)stuk is/zijn.In ieder geval het niet meer(goed) doen Vooral ook omdat je dit schreef: Bij het gas loslaten begon de P behoorlijk te pendelen met de achterkant: geen leuk gevoel met zo'n snelheid....
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
25 sep 2006 14:55 |
|
|
mr.burns993
|
[quote="Strada"]
@mr.burns: hoe kom je op de 3 bar achter? Doen meer mensen dat?
quote]
dit doe ik op advies van PCZ en ook de eigenaar van P&P denkt er zo over.
neem aan dat deze 2 partijen wel weten wat voor advies ze geven
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
25 sep 2006 15:37 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
25 sep 2006 15:43 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hey Olaf, EriC4C heeft je account gehackt
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
25 sep 2006 15:58 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Zou je wel gaan denken ja.
Toch vreemd: heb de dempers een paar weken geleden nog laten testen bij een gerenommeerd bandencentrum hier in Deventer en toen waren ze nog vrij goed. Kan zijn dat er nu ook iets mis is, maar lek zijn ze in ieder geval niet.
Ga morgen Erwin eens bellen voor een oplossing.
|
25 sep 2006 16:49 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
De 993 is toch zeer gevoelig voor de uitlijning? Dat ze zich nerveus gaat gedragen?
|
25 sep 2006 16:53 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
|
25 sep 2006 17:00 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Herken het verhaal van Strada helemaal, de achterkant van mijn 993 wordt ook zeer onrustig bij gas los. Ook recentelijk uitgelijnd en Bilsteins rondom, wel zeer sportief afgesteld.
|
25 sep 2006 18:07 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: Stabiliteit 993
Halloooooooooo
Wij hebben het hier over zo'n gekke platgeslagen kever m et de motor achterin!
Logisch dus, dat bij hoge snelheid en plotseling gaslos de P wat onrustig wordt!
Geef maar weer wat gas bij en de onrust is ook weer over!
Hoort dus gewoon bij de (gave )karaktereigenschappen van onze elfjes!
|
25 sep 2006 19:14 |
|
|
928GTS
ex Midnight blue 928 GTS 1995Heerenveen
|
Duidelijke taal Rob, want met de motor voorin is ie als op rails bij 280, ook met gas loslaten.
(en volgend jaar gaan er Bilsteins onder.......)
_________________________________________ Don't worry about tomorrow, God is already there.
Laatst bijgewerkt door 928GTS op 25 sep 2006 19:24, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 sep 2006 19:23 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Wat onrustig is misschien normaal Strada en ik hebben het echter over pendelen of een ZEER onrustige achterkant. Geloof me, bij 200+ trek je de eerste keer weg als je het gas plotseling los laat.
|
25 sep 2006 19:24 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Noodstop bij 200+?
|
25 sep 2006 19:52 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Ik herken dit niet hoor.Ik kan echt vol in de ankers en het enige waarvan ik ..is van de verwondering hoe goed zo'n P toch remt.Ik denk toch in de richting van de RS afstelling.(te)veel camber,leuk voor op het circuit,maar voor op de weg niet mijn kopje thee.
O ja strada's auto is niet verlaagd dus die zou helemaal goed moeten staan want een verlaagde 993 heeft dan automatisch achter al wat meer camber.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
25 sep 2006 23:08 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Kan met mijn 3.2 gas lossen bij 225 km/u met een hand aan het stuur... blijft volledig stabiel.
|
25 sep 2006 23:53 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
het kan meerdere oorzaken hebben,
banden spanning
leeftijd van de banden, oudere banden rijden gewoon minder.
schokbrekers
afstelling, maar dat denk ik niet aangezien erwin de auto heeft uitgelijnd en uitgewogen,zal er ook wel geen verschil in hoogte voor of achter zijn.
maar ik denk dat het aan de schokbrekers ligt wat die kunnen imo nooit na 12 jaar nog net zo goed zijn als die je nu voor hebt, mede om die rede heb ik die van mij vervangen, een wereld van verschil.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
25 sep 2006 23:57 |
|
|
bert964c4
vianen
|
_________________________________________ Ich liebe luft!
|
26 sep 2006 0:08 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Kan me dit commentaar nog herinneren van EriC4C nadat ik klaagde over het gas los gedrag bij mijn 964 op hoge snelheid na dat er bij mij nieuwe achterbanden waren ondergekomen.
"Je bent niet (meer) gewend om met veel profiel te rijden, want je hebt de banden tenslotte niet voor niets vervangen . Door het diepe profiel zit er meer beweging in de blokken/lamellen wat een wat zweverig weggedrag to gevolg kan hebben. Dat verdwijnt dus met het profiel . Het ene merk/type band heeft hier meer last van dan het andere.
Aldus iemand die het kan weten (=Renntech, Roi) en wiens woorden ik hier "slechts neer zet". "
Topic: mijn porsche zwabbert nog steeds
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
26 sep 2006 0:12 |
|
|
Strada
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004Deventer
|
Precies Joost, dit is geen kwestie van onrustig WORDEN, want dat was ie toch al boven de 200, maar echt als een staartklok centimeters uitslag naar beide zijden....
Zoals gezegd kan het geen kwestie van banden zijn, die zijn nog geen jaar oud, bandenspanning ook volgens het boekje.
@Joost: met wat voor veren rij jij in combinatie met de Bilsteins?
|
26 sep 2006 14:12 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Je schreef dat alles nog origineel is!
Houdt dat in dat je nog steeds met dezelfde materialen (veren en dempers) rijdt als waar mee de 993 12 jaar gelden uit de fabriek rolde?
Wat is de kilometerstand van de 993?
Centimeter s uitslag, is neem ik aan een omschrijving van het gevoel????
Geen werkelijkheid, toch?????
|
26 sep 2006 15:03 |
|
|