Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 16:46



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
"Plakkende" koppeling? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht "Plakkende" koppeling?
Hallo porschefans!

De koppeling van mijn boxster werkt niet meer. Eerst heb ik het systeem luchtvrij gemaakt. Helaas maakte dit geen verschil. Wel hoor ik gekraak (van de koppelingsveer?) achterin bij het ontluchtingsventiel wanneer het pedaal wordt ingedrukt. Ik heb (zoals ook elders in het forum wordt aangegeven) een kwartier met warme motor rondgereden in de 1 en het koppelingspedaal pompend in te drukken. Nogsteeds komt de koppeling niet los. Iemand een idee hoe (als het een plakkende koppeling is) deze los te krijgen? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen? Ik ga ervan uit dat het een plakkende koppeling is omdat de auto bijna een jaar lang stilgestaan heeft in een vochtige ruimte.
Graag jullie gedachten. Bedankt alvast!


01 okt 2006 17:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Zo te lezen werkt de bediening van de koppeling wel omdat er tijdens het bedienen van het pedaal een geluid komt uit het koppelongshuis.
Je zult dan waarschijnlijk ook een normaal koppelingsgevoel hebben in het pedaal. Dus de normale vrije slag.

Heb je wel gereden met een constant ingetrapt pedaal? Want dan heb je meer kans dat de koppelingsplaat vrijkomt van het vliegwiel en/of de drukgroep.

Als je rijdt met ingetrapt koppelingspedaal zul je bijvoorbeeld met een niet te hoge snelheid in de eerste versnelling met het gas moeten spelen. Dus snel gasgeven en weer loslaten. En natuurlijk steeds met ingetrapt pedaal.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


01 okt 2006 18:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
De koppeling komt niet vrij. Dus je start nu in een versnelling, de 1e, en de auto gaat dan gelijk rijden: klopt?

Nu eens starten in de achteruit, dan moet de P. dus achteruit rollen en terwijl je ontkoppeld eens stevig remmen. Dit zelfde zou je (eerst) in de 1 ook kunnen proberen.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


02 okt 2006 20:36
Profiel
PorscheForum Rakker
MY01 BoxsterS
Bericht 
Waarschijnlijk plakken je platen dmv lichte roestvorming of iets dergelijks aan elkaar.

Heb ik ook een keer gehad bij mn Subaru Impreza. Starten in vrij, koppeling in en proberen in 1 te zetten levert ratel, ratel, ratel.

Kun je hem starten met ingetrapte koppeling in de 1e versnelling. Toen ik dit deed schoot de koppeling los.


Mark.


02 okt 2006 21:06
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Heel erg bedankt voor al jullie advies! Heb eerst geprobeerd om rond te rijden met continu ingetrapte koppeling en gas geven en loslaten. Koppeling niet los.
Daarna in de achteruit starten en remmen; de auto slaat bijna direct af door het remmen. Maar geen loskomende koppeling.
Daarna gestart in de 1 met ingetrapte koppeling. Je hoort dan een licht schurend geluid. De auto rolt wel weg, koppeling niet los.
Helaas blijft de koppeling muurvast zitten.
Bij het starten in de vrij, en de koppeling in en in een versnelling zetten (bijvoorbeeld 1), levert geen ratel, maar hij gaat er gewoon niet in. Hoe veel kracht ook gebruikt wordt! Heeft iemand nog een idee?


05 okt 2006 10:38
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Aangezien ik niet zeker was of de druk direct na het ontluchten en vandaag hetzelfde was, heb ik net het systeem weer ontlucht. En inderdaad de druk op het pedaal was veel hoger. Toen heb ik de weer geprobeerd de koppeling los te krijgen en opeens lukte het!! Schakelen lukte alleen wel vrij moeizaam. Na een tijdje werd het minder en minder en nu doet ie het helemaal niet meer. Ik denk dat ik hieruit mag concluderen dat het systeem gewoon lek is? Wel vreemd mischien is dat de druk op het pedaal altijd redelijk is geweest met een redelijke slag. Kan ik hier zelf wat aan doen of moet ik dat overlaten aan de garage?

Martijn


05 okt 2006 15:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Het lijkt er nu dus op dat de koppeling niet vrijkomt door een probleem in de bediening.

Of je daar zelf wat aan kunt doen? Ja, in principe wel.

Heb je al gechecked of er lekkage is bij de slave of de master cilinder? Stofkap even oplichten :!:
Remoliepeil op niveau?

Misschien is het beter om het te laten doen - kost niet veel tijd/uren - als je je afvraagt of je het zelf kan doen.

Hoe heb je overigens ontlucht? Vraag nav je onzekerheid over doe-het-zelf-aktie.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


05 okt 2006 20:47
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ja inderdaad het lekt bij het ontluchtingsventiel in de buurt. Heb al een nieuw hulpkoppelingscililnder besteld. Hopen dat dit het probleem is! Ik hou jullie op de hoogte.


14 okt 2006 14:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.