Auteur |
Bericht |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Hangt ervan af hoe je het bekijkt.
Controle achteraf draagt bij tot de instandhouding van de kwaliteit, maar verbeterd ze niet in spee.
Als je echter geen controle hebt achteraf, verslapt de aandacht, en gaat de kwaliteit achteruit. Zou niet mogen, maar dat is gewoon de realiteit.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
05 okt 2006 9:49 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Goh mensen hebben jullie de hele nacht zitten schrijven ofzo? Alweer 5 pagina's.
Ik bedenk net: als ALLE mensen zouden slagen met afrijden dan waren er nu te veel auto's op de wegen. Ik denk dat er mensen uit de boot MOETEN vallen elke dag, vandaar dat ik Bert zijn uitspraak toch wel oprecht vind. Ik heb gister nog eventjes met hem gepb't en snap zijn achtergrond volledig. En ik kan me ook voorstellen dat ALS het waar zou zijn wat hij zegt, dat je in Big Trouble bent want als de burgers erachter komen dat ze in de maling worden genomen, kan het CBR zijn spullen inpakken en wegwezen!
Wat kwaliteit aangaat: natuurlijk moet het kloppen. Daar heb ik ook niets over gezegt. Tis alleen dat je op de ene dag beter rijdt dan op de andere dag en ERVARING, waarop ze mensen laten zakken en slagen, doe je pas op na een aantal jaar dat je in de auto zit!
Dus...als je 100 lessen hebt gehad, heb je dan Ervaring? Ik denk het niet. Je hebt wel kunnen kennis maken met het auto-rijden etc, kruispunten, smalle straatjes, verkeersborden, inparkeren, maar bedenk wél dat heel veel mensen pas echt de snelwegen opgaan als ze het papiertje hebben! Ik zelf ben in die bijna 2 jaar dat ik les 1x op de autosnelweg geweest...
_________________________________________ DENK HELDER
|
05 okt 2006 10:29 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Het feit dat je het niet ziet duidt alleen maar aan dat je de essentie van het kwaliteitsprocess niet begrijpt. Kwaliteitscontrole achteraf verhoogt niet de kwaliteit van je productieproces, het haalt er alleen meer "rotte appels" uit, dus meer uitval, dus wat je levert oogt als zijnde betere kwaliteit voord eindgebruiker, maar de kwaliteit die je productieprocess levert blijft hetzelfde.
Waar ppp356 op doelt, als zijnde een maatregel om de aandacht er bij te houden, is geen kwaliteits issue maar een motivatie issue bij de werknemers, en je processen kunnen nog zo goed zijn, als ze er met de pet naar gooien werkt niks....
Bij geavanceerde productie processen waar kwaliteit essentieel is (mijn ervaring is grotendeels gebaseerd op de productie van Well Engineering materialen en specifiek OCTG's - pijpen die het boorgat in gaan), wordt de meeste kwaliteitscontrole gedaan op de managment processes die tijdens het productieprocess de kwaliteit bewaken, als dat goed in orde is heeft het geen enkel nut om daar dan ook nog eens een eindcontrole aan toe te voegen....Je vindt namelijk niets dat je al niet eerder kunt onderscheppen.
Afhankelijkheid van eind controles ter bewaking van de kwaliteit van het product geeft meestal dat men de productie processen niet goed in de hand heeft. Je kunt namelijk bij een eindcontrole niet meer bijsturen, veelal alleen maar weggooien en dat kost geld zoals al eerder gesteld.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
05 okt 2006 11:01 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Het zal allemaal best, maar maakt het nu echt uit voor de toelichting die ik gaf op de werkwijze van het CBR?
|
05 okt 2006 11:13 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die FROST;
Löllig voor je, maar laat je niet ontmoedigen. Aan je verhaal te lezen zou een verandering van rijschool misschien een goede optie zijn; dat had ik destijds misschien ook moeten doen. Ik zal mijn trackrecord hier niet ophoesten om je niet te demotiveren, maar ik ben destijds (begin jaren tachtig) ook door alle wateren van het CBR gewassen. Een keiharde aanwijzing zoals eerder genoemd heb ik niet, maar ik heb over het CBR (Haarlem in mijn geval) ook de nodige onfrisse verhalen gehoord. Het is een hele gesloten cultuur waarvan je op zijn minst de bijsmaak krijgt dat ze voornamelijk bestaan om de toestroom aan rijbewijshouders te doseren. Maar, eerlijk is eerlijk, die mening wordt natuurlijk ook door je ervaringen gevormd. Iemand die in de eerste keer slaagt zul je zelden op ze horen afgeven. Wrang detail hierbij is dat mijn vrouw wél in de eerste keer (en tot haar eigen grote verbazing) haar papiertje haalde en meer dan twintig jaar later bij gebrek aan ervaring eigenlijk nog steeds rijdt als op de eerste dag. Als de zenuwen een rol spelen kan ik je een hand geven; hoewel ik daar in geen enkele andere situatie last van heb ga ik bij rijexamens volledig door het ijs, of het nu de eerste of de X-te keer is. Daar doe je weing aan; valeriaandruppels, poeders en pillen hebben mij in ieder geval geen steek geholpen. Ook trof ik drie keer een examinator waarbij volgens mijn instructeur "nog nooit iemand geslaagd was''; tel uit je winst. Die vent is later (voor mij helaas te laat) met vervroegd pensioen gestuurd. Mijn makke was verder dat ik door die vele keren op het laatst ook nog eens te horen kreeg dat ik 'te zeker en ervaren reed', ja wat dacht jij dan na zoveel lessen?
Mijn lijdensweg kwam tot een einde op een maandagmorgen om negen uur; eerste kandidaat van een invallend examinator die in Haarlem absoluut de weg niet wist en me dus maar richting Zandvoort stuurde vanwege het mooie weer. Halverwege de Zeeweg zag hij dat de tijd begon te dringen en vertelde me dat hij genoeg gezien had; "Breng me heelhuids terug en dan kun je morgen echt beginnen met leren rijden (hij wist als een van de weinigen wèl van mijn voorgeschiedenis)". Dat ik in het hele voorafgaande weekend in een permanente doch vrolijke staat van lichte dronkenschap heb verkeerd zal hier toch geen rol in hebben gespeeld?
Afrijden bij het ministerie (het zogenaamde staatsexamen) heb ik wel overwogen maar nooit gedaan omdat ik geen reden zag waarom ik daar wel goed uit de verf zou komen. Mijn nervositeit was elke keer zo groot dat die ook daar wel aanwezig zou zijn geweest. En stel je voor dat ik daar ook nog eens zou zakken....
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
05 okt 2006 11:37 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Marcel, je kunt toch geen appels met peren gaan vergelijken ?
Een produktieproces, zoals jij beschrijft is een totaalplaatje, ontworpen en
ontwikkeld, waarin vele vele individuen een klein schakeltje zijn.
Zo'n individ. werknemer kan slechts uitvoeren wat in het proces voor hem/haar aan opdrachten is vastgelegd. Als iedere werknemer zijn opdracht goed uitvoerd, kan toch het eindresultaat tegenvallen, door ontwerpfouten in het ontwikkelde procede.
Het examineren wordt uitgevoerd door een enkeling, die dit hele proces dus zelf bestuurd, en die dus zeer wel, ook achteraf, kan worden bijgestuurd.
Om subjectiviteit te vermijden, zou het beter zijn als in iedere leswagen tijdens het examen ook een derde persoon met oordeelsbevoegdheid zou zitten, of nog beter maar kostbaar en daardoor onhaalbaar: het examen te registreren op video, en deze video's na afloop te laten beoordelen door
een examen-commissie Ja Ja kom maar...
Zo werkt het ook in de medische sektor : intercollegiale toetsing, en daaruit voortvloeinde bij/nascholing die wel degelijk kwaliteitsbevorderend werkt, is in opkomst.
|
05 okt 2006 11:47 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
05 okt 2006 12:09 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
leuk draadje, die frost houdt ons toch altijd maar bezig
jippie voor je maarja, ikzelf ben ook pas de 4e keer geslaagd (ik reed te zeker, te onzeker, reed te hard /te zacht etc. ).
blijf erbij dat het examen een momentopname is en dat je echt leert rijden pas daarna, het CBW kijkt voornamelijk of je je staande kunt houden in het verkeer zonder brokken te maken
ik rij nu als ''Joske'', die kan echt wel rijden maar die beland ook weleens in de grindbak
komaan, je haalt het uiteindelijk wel maar je zult het echt zelf moeten uitstralen dat je het kan en vervolgens doe je het zoals zij willen dat je het moet doen.
dus niet te hard piepen (drogredenen aanvoeren; mens eigen) en doe gewoon wat je kan, je bent nu eenmaal aan ze overgeleverd.....................................
succes voor de 3e keer, craze
_________________________________________ 911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl
|
05 okt 2006 12:20 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
05 okt 2006 13:46 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
..... vandaar m'n (herhaaldelijke) opmerkingen over lessen in Den Helder
Dichtsbijzijnde Autosnelweg is op 30 Km A7
.... gevolgd door de A9 op zo'n kleine 50 Km
Met 1 uurtje lessen red je dat dus niet
Eerste echte verkeersplein is ook pas bij Alkmaar
|
05 okt 2006 13:53 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
neem je toch een dubbel les uur
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
05 okt 2006 14:00 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Weleens van Den Helder naar Alkmaar gereden
... maar inderdaad - dubbel lesuur en desnoods de leerling van de volgende twee uur ook mee ... maar aangezien daar met de examens ook geen Autosnelweg wordt gereden zal de rijschool daar het nut niet van in zien
|
05 okt 2006 14:16 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Ik heb inderdaad die ene keer op de autosnelweg een les gehad van 2 uur. Dat had ik vaker, maar altijd als ik er om vroeg"gaan we nog een keer langs Den Oever ofzo? "dan was het een Nee. Beetje vreemd, er is nooit een reden voor gegeven eigenlijk
_________________________________________ DENK HELDER
|
05 okt 2006 16:26 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Toevallig is mijn zus vandaag opgegaan voor de 3e keer en....... geslaagd
Dus FROST, drie maal is idd scheepsrecht, dat komt wel goed
|
05 okt 2006 16:38 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ik ben het wel voor een deel met Rob eens.
Als ik nog even mijn buurvrouw aan haal die een kleine 10 keer nodig had om dat papiertje te halen. En dan ook nog eens via het staatsexamen. Gevolg, ook al heeft ze nu al 10 jaar dat roze briefje, rijden gaat nog steeds onzeker en de schades die ze rijdt zijn niet van de lucht. Hoe hard ook maar dat soort mensen moet gewoon niet op de weg terecht kunnen komen.
Zo vind ik ook dat mensen die echt asociaal gedrag vertonen of met drank op achter het stuur het rijbewijs in mogen leveren en ook nooit meer achter het stuur mogen.
Je haalt dat papiertje niet alleen voor jezelf maar je hebt ook een verantwoording tegenover je medeweggebruikers.
En Frost, gewoon nog een aantal goede lessen volgen om wat meer ervaring op te doen en dan bij de 3e keer dat papiertje (eh stukje plastic) halen
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
05 okt 2006 18:52 |
|
|
Sandra & Eric
Senior Administrateur & Senior OCE deskundige996 GT3 look, ex 964 C2, ex 911 3.0 SC, ex 911 2.4 T
|
_________________________________________ Flee from hate, mischief and jealousy Don't bury you thoughts, put your vision to reality Wake up and live ~Bob Marley~
|
05 okt 2006 19:19 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Oeps .... voortaan dus maar een beetje bij jou en je porsche uit de buurt blijven
|
05 okt 2006 19:23 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 okt 2006 19:31 |
|
|
Jort
Groningen
|
Je hebt snelle leerlingen en....
Zegt in beginsel niets over wie uiteindelijk het kunstje beter beheerst.
Misschien interessant voer voor statistieken: zijn mensen die het roze papiertje/pasje hebben gekregen middels een staatsexamen, vaker betrokken bij ongelukken, dan diegenen die dit via het CBR hebben gekregen of niet?
Op basis daarvan maar een oordeel vellen over het voortbestaan van het staatsexamen.
_________________________________________ Tjolk.
|
05 okt 2006 19:37 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Bij welke andere opleiding krijg je na (vaak meerdere keren) te zijn gezakt een (makkelijkere) herkansing van de staat
Gelijke monniken, gelijke kappen
Afschaffen dat examen.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
Laatst bijgewerkt door Teun op 05 okt 2006 19:58, in totaal 2 keer bewerkt.
|
05 okt 2006 19:41 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
En zo nog een keer neem ik aan
Horn: Foei
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
05 okt 2006 19:53 |
|
|
Sandra & Eric
Senior Administrateur & Senior OCE deskundige996 GT3 look, ex 964 C2, ex 911 3.0 SC, ex 911 2.4 T
|
_________________________________________ Flee from hate, mischief and jealousy Don't bury you thoughts, put your vision to reality Wake up and live ~Bob Marley~
|
05 okt 2006 20:00 |
|
|
Sandra & Eric
Senior Administrateur & Senior OCE deskundige996 GT3 look, ex 964 C2, ex 911 3.0 SC, ex 911 2.4 T
|
Nog nooit betrokken geweest bij ongelukken...... Horn wat zegt dat
_________________________________________ Flee from hate, mischief and jealousy Don't bury you thoughts, put your vision to reality Wake up and live ~Bob Marley~
|
05 okt 2006 20:01 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
05 okt 2006 20:05 |
|
|
horn
PF #57
|
Weet je dat zeker? Wel eens in je spiegel gekeken?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 okt 2006 22:48 |
|
|