Auteur |
Bericht |
hifive
|
Vragen over aankoop Porsche 911 964 c2
Dag allemaal,
Een nieuw lid hier.
Ik heb me nog niet officieel voorgesteld op dit forum maar zelf vind ik dat dat pas relevant is als ik een Porsche heb...
Heb wat geld gespaard en overweeg nu een Porsche 911 964 c2 (1991) te kopen. Qua autotechniek heb ik echter vrijwel nihil kennis en gezien de wilde verhalen over 911-reparaties die zomaar 5000 euro kunnen kosten vind ik het nogal een stap om tot aankoop over te gaan.
Mijn vragen zijn nu:
1) In hoeverre sluit je risico's uit met een aankoopkeuring, hoeveel kost zo'n keuring doorgaans en waar kan ik deze het beste laten uitvoeren? (de auto wordt aangeboden in omgeving Rotterdam dus daar in de buurt zou het makkelijkst zijn)
2) Wat zijn de jaarlijks te verwachten onderhoudskosten bij 15.000 gereden kilometers per jaar?
(dit is het aantal kilometers dat ik jaarlijks denk te gaan rijden)
3) Wat is een betrouwbare/goede/betaalbare Porsche-specialist in de regio Brabant?
(ja... weer een Brabander erbij )
4) De auto heeft een tijdje stil gestaan. Zijn hier risico's aan verbonden?
5) Zijn er dingen waar ik bij dit specifieke model (Porsche 911 964 c2) zeker op moet letten?
Zo... Het is nogal een lijstje met vragen...
En hopelijk weten jullie als Porsche-experts de antwoorden.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!!
Martijn
PS Tips/opmerkingen over de Porsche 911 964 c2 zijn ook van harte welkom.
|
10 okt 2006 16:40 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Welkom hier!
Gebruik de zoekfunctie op dit forum, dan vind je een hoop antwoorden op je vragen.
Dit is de garage waar ik mijn auto heb laten keuren. Goede ervaring mee gehad.
_________________________________________ Racefun events
Laatst bijgewerkt door Gert op 10 okt 2006 17:56, in totaal 1 keer bewerkt.
|
10 okt 2006 16:52 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Welkom, en veel plezier met je ...........voorpret
Natuurlijk moet je ook geluk met een auto hebben, maar als je 15 k per jaar wilt rijden en de auto heeft een tijdje stilgestaan, dan zit je qua onkosten toch al gauw in de hogere risicofactor.
En voor reperaties ed bezoeken wij ook Schmidt-Oss
|
10 okt 2006 17:01 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Toch (alvast) welkom. Risico loop je altijd, maar wordt wat kleiner door een akk en naarmate je een hoger bedrag investeert.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
10 okt 2006 17:13 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Hallo hifive,welkom hier.
Risico's sluit je natuurlijk nooit uit,maar met een a.k.k staan vrijwel alle gebreken op papier. Let wel een a.k.k doe je voordat je de auto eventueel koopt,dus als er veel reparatiepunten uit komen is de auto "minder"waard.
Schmidt in OSS (heb ik ook mijn a.k.k laten doen)rekend 120 euri en is ong 2uur bezig.
Porsche Centrum Rotterdam rekend 250 euri en is volgens de site 3 uur bezig.
Mischien iemand van het forum die ervaring heeft met P.C.R?
Veel suc6 en wijsheid.
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
10 okt 2006 19:44 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Hallo hifive en welkom,
Ik ben één v/d. vele 964 ervaringsdeskundigen hier op het forum. Zal per vraag er eens op ingaan.
ad1) aankoopkeuring sluit een hele hoop uit maar bijvoorbeeld uittredend lager van een drijfstang wordt er niet mee getackled, d.w.z. 100% garantie geeft het niet bij een AKK m.b.t. tot de mechanica.
kijk eens bij: Porsche specialisten
ad2) bij 15k per jaar schat ik -excl. banden en remmen- toch dat je ongeveer € 3k per jaar moet reserveren als je een redelijk tot goede auto hebt gekocht. Er gaan gewoon dingen kapot aan auto van 15 jaar oud die niet onder regulier onderhoud vallen en misschien wil je sommige dingen verfraaien/verbeteren en dan is de er geen bovengrens aan het te spenderen bedrag.
ad 3) zie eerdere posts in je topic;
ad 4) positief is het niet, olie is lang niet rond geweest slecht voor o-ringen etc. Accu -waarschijnlijk al "dood" - en bijvoorbeeld een aircosysteem wordt er ook niet beter van, zeer waarschijnlijk leeg of te weinig gevuld. Verder banden bij -te lage spanning- mogelijk "platte" kanten.
ad 5) ontsteekunit en dan met name de staat van het riempje, bij twijfel altijd laten vervangen (dus als onbekend is wanneer deze voor het laatst vervangen is), anders risico op serieuze motorschade. Olielekkage maar dat zal bij de AKK er wel uitkomen en roestvorming rondom de voor- en achterruit, even spieken onder het rubber. Bij blaasjes kan dit best kostbaar worden te repareren. Verder zijn er zoveel kleine details te noemen maar als ze bij de AKK ook een "Bosch Hammer" erop loslaten om de opgeslagen storingen uit te lezen dan zal ook falende elektronica aan het licht komen. Bijvoorbeeld de verwarmingsunit met allerlei toebehoren is gevoelig voor storingen, zeker op deze leeftijd als er nog niet al te veel aan vervangen is.
Verdere opmerkingen over een 964c2 uit 1991...geweldig om in te rijden, vandaag -euh gisteren- nog weer mogen beleven
O ja, denk even na of je er ook in de winter mee wilt toeren, C4 lijkt me dan de beste keus.
tip: Lees deze buyersguide maar eens door: 911 & Porsche World's March 2002 issue included a 964 Buyer's Guide.
En neem eigenlijk aan dat je deze al bekeken hebt, voor de zekerheid dan maar: aanschaf tips, lijstje PaSCal
Succeszzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz,
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
11 okt 2006 0:27 |
|
|
horn
PF #57
|
aankoopkeuring van een 964 zou ik niet zo snel bij een Porsche dealer laten doen - veel meer gericht op nieuwere modellen - maar idd bij een Porsche specialist. Bijvoorbeeld vdGugten in Bodegraven. Mijn - altijd wantrouwige - mening is om een auto niet te laten keuren door de specialist waar je hem later in onderhoud gaat geven, tenzij je inmiddels een goede relatie met die specialist hebt opgebouwd.
Altijd die keuring doen - reken op zo'n 150-200 euro - maar realiseer je dat ze voor een AKK de motor niet openmaken. Je kan luisteren hoe de motor klinkt, voelen hoe hij rijdt, maar het is geen waterdichte 'garantie'.
"Een tijdje stilgestaan": in welke omstandigheden, hoe lang is "een tijdje"?
En één tip: koop met je hoofd, niet met je hart! Er staan er een hoop te koop, en wat dat betreft hoef je geen haast te hebben.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 okt 2006 6:40 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Ik zou er altijd mee rekening houden dat je extra kosten kan krijgen. Een AKK is beslist geen garantie dat je jaren probleemloos kan rijden. Porsche (911) rijden is gewoon niet goedkoop. Een grote beurt met bijvoorbeeld een koppeling en wat andere dingen kan zo 3000 of meer euro kosten.
|
11 okt 2006 8:38 |
|
|
hifive
|
Bedankt voor alle reacties!!!
Ben misschien een beetje naief geweest maar ik dacht met een budget van 1000-1500 euro per jaar aan onderhoudskosten wel klaar te zijn... Niet dus naar ik nu begrijp. 3000 euro per jaar enkel aan onderhoud vind ik wel erg prijzig (thanks voor de info Roi en Peter993).
Gelden dezelfde bedragen ook voor een 944 of zijn deze qua onderhoud een stuk voordeliger te noemen...? En misschien ook minder onderhoudsgevoelig? (toch wil ik eigenlijk een 911 )
Martijn
|
11 okt 2006 10:09 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Regulier onderhoud komt niet boven de 1000 euro per jaar.
Maar als er wat kapot gaat is the sky the limit natuurlijk.
|
11 okt 2006 10:42 |
|
|
hifive
|
En juist die laatste regel verontrust me een beetje...
|
11 okt 2006 12:37 |
|
|
clemens
964C2 '91Hilversum
|
volg deze discussie met grote aandacht, ik zit ook dicht tegen aanschaf aan. na intensief (theoretisch en praktisch) onderzoek is mijn conclusie eigenlijk dat je de aankoop een 15 jaar oude auto voor de prijs van een aardige nieuwe middenklasser toch altijd op emotie doet. (ik kan het in ieder geval nog steeds niet zonder een grijns op mijn smoel aan mijn vriendin uitleggen ...) je kan een hoop zekerheid willen en zeker een aantal zaken uitsluiten, maar risicos blijf je houden. wellicht is dat ook eigenlijk wel een beetje de charme van het rijden/hebben van een porsche.......
|
11 okt 2006 13:29 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Als het bij 1.500 in het jaar blijft heb je gewoon geluk. Reken er dus maar niet op.
|
11 okt 2006 14:04 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
zorg gewoon dat je na aankoop met akk en alle toeters en bellen een duizendje of 5 vrij hebt, als je zo'n oud barrel koopt zonder Porsche garantie oid
_________________________________________ Got coffee?
|
11 okt 2006 17:13 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... het begin van de Permagrin
.... de kosten van onderhoud varieren sterk met het te rijden aantal kilometers
Als je tussen de 7.500 en 10.000 km per jaar rijdt en geen onverwachte zaken tegen komt is een budget van 1000 a 1500 euro per jaar MI voldoende
Met elke andere (tweedehands) auto kan je ook pech hebben
|
11 okt 2006 17:21 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Uitleg hoef ik al niet meer te geven daar die er al voldoende staat.
Dan rest me enkle nog je een hartelijk welkom te heten hier op dit forum
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
11 okt 2006 17:54 |
|
|
hifive
|
Klopt, maar dan zijn de financiele gevolgen meestal niet zo groot.
SUPERhifive
|
11 okt 2006 18:19 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Kun je dit kort toelichten Horn
Ik kan je gedachte gang niet volgen.
Voor mij was het juist van belang dat diegene die de auto in onderhoud krijgt ook de keuring doet. Komt er bij de eerste grote beurt (en dan niet 100k km later) veel meer aan het licht, dan valt er te discusseren of de geleverde dienst bij de aankoopkeuring.
Of ben je bang voor een waslijst aan gebreken zodat de specialist lekkere omzet kan draaien het later onderhoud
Terug naar Martijn,
wat is de vraagprijs eigenlijk en hoe lang is al een tijdje stil staan.
Er staan namelijk nu best leuke 964 voor scherpe prijzen
die nog wel lekker rond toeren.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
11 okt 2006 19:38 |
|
|
hifive
|
Ik heb de verkoper van de 964 vandaag gebeld en hij blijkt gisteravond al verkocht te zijn!!!!
Binnen een dag na het plaatsen van de advertentie....
Jammer....
Wat denken jullie van deze 3.0 sc coupe?
Martijn
|
11 okt 2006 19:48 |
|
|
TurboBjorn
Maasmechelen
|
| | | | hifive schreef: Ik heb de verkoper van de 964 vandaag gebeld en hij blijkt gisteravond al verkocht te zijn!!!! Binnen een dag na het plaatsen van de advertentie.... Jammer.... Wat denken jullie van deze 3.0 sc coupe? Martijn | | | | |
Is volgens mij ook al verkocht! Adv. is van 10-09-06 en de auto is op 22-09-06 tenaamgesteld... ik gok op naam van de nieuwe eigenaar (of in de handelsvoorraad van het bedrijf waar ie is ingeruild).
|
11 okt 2006 20:39 |
|
|
hifive
|
Nee toch??!?
Waar kan je dat checken?
|
11 okt 2006 20:42 |
|
|
TurboBjorn
Maasmechelen
|
|
11 okt 2006 20:48 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Even PV-88-XN in tikken in de database van de RDW
|
11 okt 2006 20:49 |
|
|
hifive
|
Thanks...
Welke bedoel je precies, DeniS2?
|
11 okt 2006 21:33 |
|
|
Johnnyboyporsche
911(964)-Carera4Raamsdonksveer
|
Re: Vragen over aankoop Porsche 911 964 c2
Hallo Hivife, welkom op het PF en sucses toegewenst met de zoektocht.
Ik heb mijn Porsche bij Porsche Centrum Rotterdam(Hoogenboom) laten keuren. Ik kreeg daar in 2004 voor € 238.- een zeer uitgebreid rapport voor gepresenteerd. Incl een Porsche Fahrzeuginformation uitdraai af fabriek. Het rapport wordt met de chef werkplaats met je door genomen als je de auto komt ophalen, hij geeft je advies over een eventuele wel/niet aanschaf met eventuele te verwachten kosten om de gevonden items te laten repareren.
_________________________________________ Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.
|
11 okt 2006 21:35 |
|
|