Auteur |
Bericht |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
The 15 year itch...
Nu de eerste Porsches met airbag de 15 jaars grens zijn gepasseerd zijn de eerste airbags aan vervanging toe. Hoewel je kan kiezen voor het plaatsen van een nieuwe airbag heb ik besloten om het gehele stuur te vervangen.
De basis van het stuur is een Raid Daytona 340mm (origineel stuur is 365mm). OEM in de Koenigsegg CCX en ook bekend van diverse tuners (w.o. Ruf, Gemballa, Speedart).
Inmiddels heb ik het stuur al op diverse plaatsen aangepast. De knopjes voor de claxon zijn inmiddels matzwart gespoten (in navolging van het stuur van Gemballa), de airbagunit is inmiddels voorzien van het Porschelogo en nu dient er nog een plaatje te komen die het Raid merkje gaat vervangen (inmiddels reeds verwijderd).
Het resultaat (excl. het plaatje dus):
Foto is niet helemaal scherp, maar de bedoeling is duidelijk.
Als het goed is krijg ik overmorgen het plaatje en wordt e.e.a. maandag gemonteerd in de auto.
En zo ziet het stuur er origineel uit:
Laatst bijgewerkt door Devils son op 11 okt 2006 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 okt 2006 21:21 |
|
|
Johnnyboyporsche
911(964)-Carera4Raamsdonksveer
|
Re: The 15 year itch...
Complimenten, is een zeer mooi stuurtje
_________________________________________ Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.
|
11 okt 2006 21:40 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: The 15 year itch...
Zeker mooi en ook niet geheel onbelangrijk: het ligt ook zeer goed in de hand. Stukken beter dan het originele stuurwiel (wat ik vwb het uiterlijk ook niet echt het meest geslaagde onderdeel van mijn auto vind).
|
11 okt 2006 21:49 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Ziet er goed uit. En de details doen ´t hem.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
11 okt 2006 21:55 |
|
|
Rob986
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.Utrechtse Heuvelrug
|
Denk je dat dit ook past in een 964 van maand 9 uit 1992? Vorig jaar heb ik ook hier en daar gezocht, maar probleem is het stuur et airbag. Waardoor een iets kleiner stuur niet mogelijk bleek.
Vind het iets kleinere formaat en steviger grip van dit stuur wel prettig.
Zijn er ook nog mogelijkheden voor een stuurspacer? Het stuur mag van mij best ong. 2 cm naar me toe komen.
|
11 okt 2006 21:56 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Zeker een fraai stuur. Ziet er stoer uit zo.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
11 okt 2006 22:11 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ja. De naaf die bij het stuur hoort is voor de 964, ongeacht bouwjaar. Waarom was het dan niet mogelijk? Al vanaf 2001 (als ik mij niet vergis) levert Techart een vergelijkbaar stuur (maar dan wel wat prijziger). Het stuur kan zelfs nog in 320mm worden geleverd. Maar ik denk dat dat te klein is en ook de tuners leveren alleen maar 340mm.
Ik weet dat er mensen zijn die met een tweede naaf het stuur naar zich toe hebben gekregen (maar dan heb je het over meer dan 2 cm). Zou je eens moeten zoeken op Rennlist. Iig heeft iemand het gedaan met een stuurwiel van AJ USA (dat maakt het zoeken wat makkelijker), wat van origine ook een stuur is van Raid en jarenlang door Ruf en Gemballa (met flinke winst...) is verkocht.
|
11 okt 2006 22:13 |
|
|
Rob986
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.Utrechtse Heuvelrug
|
Dank je voor de info. Ik ga het uitzoeken.
|
11 okt 2006 22:26 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Zeer mooi stuur
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
12 okt 2006 11:32 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Even een wellicht raar vraagje...
Dat embleem middenop het airbag-pad ziet er natuurlijk stoer en zeer fraai uit, maar is bij de ontwikkeling van dit stuur daar wel rekening mee gehouden?
Het zou immers 'nogal slordig zijn' dat als de zak ploft het embleem als een ongeleid projectiel in je gezicht wordt gelanceerd...
Het ziet er wel gaaf uit, hoor!
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
12 okt 2006 12:07 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
airbags vervangen na 15 jaar?
Ik ging ervan uit dat een airbag een autoleven (zonder ongelukken) lang meegaat daar er geen 'slijtage onderdelen' aan zitten?
Wordt een kostelijk grapje bij de huidige generatie auto's met 8 of meer airbags ...
mooi stuur BTW
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
12 okt 2006 12:55 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
knap in elkaar geknutseld, mooi stuur
hoe heb je de knopjes zo gekregen (zwarte viltstift zou de marco-manier zijn)
_________________________________________ Got coffee?
|
12 okt 2006 12:59 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Ik moest ook denken aan de opmerking van speedy, loop je de rest van je leven met Porsche in spiegelbeeld op je voorhoofd
|
12 okt 2006 22:35 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Helemaal geen rare vraag, ik heb het voor aanschaf dan ook uitgezocht. Groot voordeel voor mij is dat een van mijn beste vrienden veel van airbags afweet incl. het functioneren, zwakke plekken, enz.
Op mijn vraag of het een probleem kan zijn als ik een embleem op de airbagunit plaats antwoordde hij als volgt
Normaal zal het stuurdeksel van de airbag over een vooraf gedefinieerde breuklijn openbreken, en zal scharnieren over een vooraf vastgelegde scharnierlijn.
Dat klapt dus mooi open.
Tegenwoordig zie je aan de buitenkant helemaal niets van deze voor-vervormingen, of het zit in een logo verwerkt (zoals bv bij AUDI). Bij bijgevoegd figuur is het zeer duidelijk waar de scharnier en breuklijnen zich bevinden. Als je met je logo uit de buurt blijft van deze breuk- en scharnierlijnen, zal hij met goede lijm op de airbagunit blijven plakken als de airbag explodeert. Of dat een mooie plek is ???
Het is niet verstandig het logo over de breuklijn te plakken, dit heeft nadelige gevolgen voor de opening (tijd en vorm) van het deksel. en kan resulteren in een toename van de pijn in je hoofd.
Verdere navraag leerde mij dat deze airbagdeksel niet doormidden scheurt (itt het originele airbagstuur van de 964, waar de deksel duidelijk dient te breken op het deel waar "porsche" staat), maar aan de zijkant afscheurt en dan voorover klapt.
Met andere woorden: het is dus geen probleem. Overigens, de versie van Gemballa heeft eveneens een embleem op deze plek (zij het dan een gemballa embleem) en die heeft een TUV goedkeuring met embleem.
|
12 okt 2006 23:17 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik heb het stuur naar de spuiter gebracht...
|
12 okt 2006 23:18 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Alles slijt na verloop van tijd. Ook het huidige stuur wordt slechts gegarandeerd tot en met 2021. Feit is wel dat veel auto's die nu verkocht worden in beginsel na 15 jaar economisch total loss zijn door het verloop van de airbags... Ik denk alleen dat men er gewoon mee door blijft karren, totdat natuurlijk de APK e.e.a. controleert.
|
12 okt 2006 23:22 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Leuk knutselwerkje.....
Het resultaat ziet er prof. uit! (Ook zonder het genoemde plaatje...)
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
13 okt 2006 2:29 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
En vooral verstandig van het op voorhand allemaal na te checken (wat ik eigenlijk ook niet anders van je verwacht had)
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
13 okt 2006 21:22 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Vandaag heb ik het plaatje gekregen welke het Raid plaatje vervangt (ik heb er eigenlijk 7 gekregen in diverse diktes). Als je goed kijkt zie je dat de buurman er in is geslaagd om in "porsche" lettertype het woord "Porsche" erin te krijgen. Op onderstaande foto het resultaat. Als alles goed is wordt het stuur morgen gemonteerd.
|
16 okt 2006 18:32 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
Ik vind het alvast prachtig ! Ik zou me niet schamen met zo'n mooi stuurwiel.
Peter R.
|
16 okt 2006 18:56 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Het is dat er in een 3.2 geen airbag zit, maar anders......
_________________________________________ NPC 0577
|
16 okt 2006 19:38 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Gisteren ook toevallig opgelet naar aanleiding van dit draadje.
Op deOmega zit het logo ook gewoon op het airbarstuur.
De scheurzone zal dus aan de letters "airbag" zijn
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
16 okt 2006 19:47 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Even op een boom rijden en je weet het
_________________________________________ NPC 0577
|
16 okt 2006 19:50 |
|
|
horn
PF #57
|
Chique hoor. Knap gedaan. Claxon werkt dan vervolgens idd via die twee knopjes?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 okt 2006 21:36 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat is wel de bedoeling (hoewel ik het niet snel zal merken, want ik gebruik eigenlijk nooit de claxon).
|
16 okt 2006 21:42 |
|
|