Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 19:39

Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
The 15 year itch... 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht The 15 year itch...
Nu de eerste Porsches met airbag de 15 jaars grens zijn gepasseerd zijn de eerste airbags aan vervanging toe. Hoewel je kan kiezen voor het plaatsen van een nieuwe airbag heb ik besloten om het gehele stuur te vervangen.

De basis van het stuur is een Raid Daytona 340mm (origineel stuur is 365mm). OEM in de Koenigsegg CCX en ook bekend van diverse tuners (w.o. Ruf, Gemballa, Speedart).

Inmiddels heb ik het stuur al op diverse plaatsen aangepast. De knopjes voor de claxon zijn inmiddels matzwart gespoten (in navolging van het stuur van Gemballa), de airbagunit is inmiddels voorzien van het Porschelogo en nu dient er nog een plaatje te komen die het Raid merkje gaat vervangen (inmiddels reeds verwijderd).

Het resultaat (excl. het plaatje dus):

Afbeelding

Foto is niet helemaal scherp, maar de bedoeling is duidelijk.

Als het goed is krijg ik overmorgen het plaatje en wordt e.e.a. maandag gemonteerd in de auto.

En zo ziet het stuur er origineel uit:

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Devils son op 11 okt 2006 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.

11 okt 2006 21:21
Profiel
PorscheForum Rakker
911(964)-Carera4
Raamsdonksveer
Bericht Re: The 15 year itch...
Complimenten, is een zeer mooi stuurtje :!:

11 okt 2006 21:40
Profiel Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: The 15 year itch...
Johnnyboyporsche schreef:
Complimenten, is een zeer mooi stuurtje :!:

Zeker mooi en ook niet geheel onbelangrijk: het ligt ook zeer goed in de hand. Stukken beter dan het originele stuurwiel (wat ik vwb het uiterlijk ook niet echt het meest geslaagde onderdeel van mijn auto vind).

11 okt 2006 21:49
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Ziet er goed uit. En de details doen ´t hem. 8)

11 okt 2006 21:55
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
Denk je dat dit ook past in een 964 van maand 9 uit 1992? Vorig jaar heb ik ook hier en daar gezocht, maar probleem is het stuur et airbag. Waardoor een iets kleiner stuur niet mogelijk bleek.

Vind het iets kleinere formaat en steviger grip van dit stuur wel prettig.

Zijn er ook nog mogelijkheden voor een stuurspacer? Het stuur mag van mij best ong. 2 cm naar me toe komen.

11 okt 2006 21:56
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Zeker een fraai stuur. Ziet er stoer uit zo. :thumleft:

11 okt 2006 22:11
Profiel WWW
Bericht 
Rob964Tip schreef:
Denk je dat dit ook past in een 964 van maand 9 uit 1992?

Ja. De naaf die bij het stuur hoort is voor de 964, ongeacht bouwjaar.

Citaat:
Vorig jaar heb ik ook hier en daar gezocht, maar probleem is het stuur et airbag. Waardoor een iets kleiner stuur niet mogelijk bleek.

Waarom was het dan niet mogelijk? Al vanaf 2001 (als ik mij niet vergis) levert Techart een vergelijkbaar stuur (maar dan wel wat prijziger).

Citaat:
Vind het iets kleinere formaat en steviger grip van dit stuur wel prettig.

Het stuur kan zelfs nog in 320mm worden geleverd. Maar ik denk dat dat te klein is en ook de tuners leveren alleen maar 340mm.

Citaat:
Zijn er ook nog mogelijkheden voor een stuurspacer? Het stuur mag van mij best ong. 2 cm naar me toe komen.

Ik weet dat er mensen zijn die met een tweede naaf het stuur naar zich toe hebben gekregen (maar dan heb je het over meer dan 2 cm). Zou je eens moeten zoeken op Rennlist. Iig heeft iemand het gedaan met een stuurwiel van AJ USA (dat maakt het zoeken wat makkelijker), wat van origine ook een stuur is van Raid en jarenlang door Ruf en Gemballa (met flinke winst...) is verkocht.

11 okt 2006 22:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
Dank je voor de info. Ik ga het uitzoeken.

11 okt 2006 22:26
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Zeer mooi stuur

Laatste update 22/10/2013

12 okt 2006 11:32
Profiel WWW Facebook 
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Even een wellicht raar vraagje...

Dat embleem middenop het airbag-pad ziet er natuurlijk stoer en zeer fraai uit, maar is bij de ontwikkeling van dit stuur daar wel rekening mee gehouden? :?

Het zou immers 'nogal slordig zijn' dat als de zak ploft het embleem als een ongeleid projectiel in je gezicht wordt gelanceerd... :roll:

Het ziet er wel gaaf uit, hoor! :wink:

12 okt 2006 12:07
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
airbags vervangen na 15 jaar?

Ik ging ervan uit dat een airbag een autoleven (zonder ongelukken) lang meegaat daar er geen 'slijtage onderdelen' aan zitten?
Wordt een kostelijk grapje bij de huidige generatie auto's met 8 of meer airbags ...

mooi stuur BTW

12 okt 2006 12:55
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
knap in elkaar geknutseld, mooi stuur
hoe heb je de knopjes zo gekregen (zwarte viltstift zou de marco-manier zijn)

12 okt 2006 12:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Ik moest ook denken aan de opmerking van speedy, loop je de rest van je leven met Porsche in spiegelbeeld op je voorhoofd ;)

12 okt 2006 22:35
Profiel
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
Even een wellicht raar vraagje...

Dat embleem middenop het airbag-pad ziet er natuurlijk stoer en zeer fraai uit, maar is bij de ontwikkeling van dit stuur daar wel rekening mee gehouden? :?

Het zou immers 'nogal slordig zijn' dat als de zak ploft het embleem als een ongeleid projectiel in je gezicht wordt gelanceerd... :roll:

Het ziet er wel gaaf uit, hoor! :wink:

Helemaal geen rare vraag, ik heb het voor aanschaf dan ook uitgezocht. Groot voordeel voor mij is dat een van mijn beste vrienden veel van airbags afweet incl. het functioneren, zwakke plekken, enz.

Op mijn vraag of het een probleem kan zijn als ik een embleem op de airbagunit plaats antwoordde hij als volgt

Normaal zal het stuurdeksel van de airbag over een vooraf gedefinieerde breuklijn openbreken, en zal scharnieren over een vooraf vastgelegde scharnierlijn.

Dat klapt dus mooi open.

Tegenwoordig zie je aan de buitenkant helemaal niets van deze voor-vervormingen, of het zit in een logo verwerkt (zoals bv bij AUDI). Bij bijgevoegd figuur is het zeer duidelijk waar de scharnier en breuklijnen zich bevinden.

Als je met je logo uit de buurt blijft van deze breuk- en scharnierlijnen, zal hij met goede lijm op de airbagunit blijven plakken als de airbag explodeert. Of dat een mooie plek is ???

Het is niet verstandig het logo over de breuklijn te plakken, dit heeft nadelige gevolgen voor de opening (tijd en vorm) van het deksel. en kan resulteren in een toename van de pijn in je hoofd.

Verdere navraag leerde mij dat deze airbagdeksel niet doormidden scheurt (itt het originele airbagstuur van de 964, waar de deksel duidelijk dient te breken op het deel waar "porsche" staat), maar aan de zijkant afscheurt en dan voorover klapt.

Met andere woorden: het is dus geen probleem. Overigens, de versie van Gemballa heeft eveneens een embleem op deze plek (zij het dan een gemballa embleem) en die heeft een TUV goedkeuring met embleem.

12 okt 2006 23:17
Profiel
Bericht 
Marco schreef:
hoe heb je de knopjes zo gekregen (zwarte viltstift zou de marco-manier zijn)

Ik heb het stuur naar de spuiter gebracht...

12 okt 2006 23:18
Profiel
Bericht 
2.2VTEC schreef:
airbags vervangen na 15 jaar?

Ik ging ervan uit dat een airbag een autoleven (zonder ongelukken) lang meegaat daar er geen 'slijtage onderdelen' aan zitten?
Wordt een kostelijk grapje bij de huidige generatie auto's met 8 of meer airbags ...

Alles slijt na verloop van tijd. Ook het huidige stuur wordt slechts gegarandeerd tot en met 2021. Feit is wel dat veel auto's die nu verkocht worden in beginsel na 15 jaar economisch total loss zijn door het verloop van de airbags... Ik denk alleen dat men er gewoon mee door blijft karren, totdat natuurlijk de APK e.e.a. controleert.

12 okt 2006 23:22
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Leuk knutselwerkje..... :thumleft:

Het resultaat ziet er prof. uit! (Ook zonder het genoemde plaatje...)

13 okt 2006 2:29
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
En vooral verstandig van het op voorhand allemaal na te checken (wat ik eigenlijk ook niet anders van je verwacht had) :twisted: :wink:

13 okt 2006 21:22
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Vandaag heb ik het plaatje gekregen welke het Raid plaatje vervangt (ik heb er eigenlijk 7 gekregen in diverse diktes). Als je goed kijkt zie je dat de buurman er in is geslaagd om in "porsche" lettertype het woord "Porsche" erin te krijgen. Op onderstaande foto het resultaat. Als alles goed is wordt het stuur morgen gemonteerd.

Afbeelding

16 okt 2006 18:32
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht 
Ik vind het alvast prachtig ! Ik zou me niet schamen met zo'n mooi stuurwiel.

Peter R.

16 okt 2006 18:56
Profiel
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Het is dat er in een 3.2 geen airbag zit, maar anders......

16 okt 2006 19:38
Profiel
Hasselt/België
Bericht 
Gisteren ook toevallig opgelet naar aanleiding van dit draadje.
Op deOmega zit het logo ook gewoon op het airbarstuur.
De scheurzone zal dus aan de letters "airbag" zijn

16 okt 2006 19:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Even op een boom rijden en je weet het :twisted:

16 okt 2006 19:50
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Devils son schreef:
Afbeelding

Chique hoor. Knap gedaan. Claxon werkt dan vervolgens idd via die twee knopjes?

16 okt 2006 21:36
Profiel
Bericht 
horn schreef:
Claxon werkt dan vervolgens idd via die twee knopjes?

Dat is wel de bedoeling (hoewel ik het niet snel zal merken, want ik gebruik eigenlijk nooit de claxon).

16 okt 2006 21:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende