Auteur |
Bericht |
Peet964
1971 911 SAntwerpen
|
doen of niet doen...???
Ik loop al een tijdje met het idee een pre 73'er bij te kopen. Liefst wil ik een '69-er (mijn bouwjaar) targa (enkel buiten bij zéééér mooi weer) 911.
Nu weet ik bij een handelaar een matching en zeer gave 912 softwindow targa van '69 staan die m'n hart heeft gestolen. Diezelfde handelaar heeft ook een zeer mooie en originele '76 coupé staan waardoor ik met het idee speel om beide wagens te kopen en mijn '92 964 te verkopen (misschien overname handelaar...).
Vinden jullie dat een goed idee? Mijn 964 C2 c is een uniek exemplaar : slechts 89.000 km met volledig porsche onderhoudsboekje en porsche history, uiteraard ongevalvrij en in perfecte staat. Ik ben er van overtuigd dat een tweede in deze staat zéééér moeilijk te vinden is.
Waarom dan toch doen? De 964 is mijn hobby-wagen en rijdt slechts +/- 5.000km per jaar. Als ik uitreken wat ze aan verzekeringen en belastingen kost dan is dit best wel veel terwijl ik er vanuit ga dat een coupé van 1976 mij misschien wel evenveel rijplezier verschaft en qua onderhoud vergelijkbaar is. Misschien devalueert de 964 de komende tijd ook nog wel meer dan de andere twee?
Uiteraard moet ik wat centen opleggen maar dan heb ik gelijk twee snoetjes die me toelachen in de garage
Wat zouden jullie doen? 964 verkopen en wat extra investeren voor andere twee of 964 houden en genieten van het juweel?
Zou het rijplezier die de '76 verschaft vergelijkbaar zijn met de 964?
Wat zijn volgens jullie de pro's en con's?
Ik weet het : zoiets zal ik zelf moeten beslissen maar jullie kennen waarschijnlijk wel het gevaarlijke emo-duiveltje...
Ik ben eens benieuwd wat collega-verslaafden hiervan vinden
|
16 okt 2006 11:38 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Tja, het is altijd lastig om te antwoorden voor iemand anders, maar als ik naar mezelf kijk, is voor mij het grootste nadeel van een pre-73er dat je 'm maar een gedeelte van het jaar kan rijden. Ik zou het liefst (ja, wie niet... ) er een 964 of 993 bij willen hebben voor iedere dag. Als je nu een '69er 912 en een '76er 911 koopt, heb je twee auto's die eigenlijk beide voor zonnige dagen zijn.
Aan de andere kant, je rijdt nu ook niet iedere dag met de 964, dus ik zou gewoon eens gaan rijden; misschien valt het wel enorm tegen als je een 964 gewend bent. Succes!
|
16 okt 2006 12:06 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Dat zijn inderdaad lastige vragen om te beoordelen voor een ander. Het is zo persoonlijk wat je van een auto verwacht en wat je onder rijplezier verstaat. Voor de één is dat comfortabel dagelijks van A naar B kunnen sturen en voor de ander is dat een ruig afgeveerde auto die met het kapje open alleen op de zondag uit de garage komt.
De 964 is zowieso qua technische eigenschappen een veel beter ontwikkelde auto dan de eerdere modellen. Dus dat is iets wat je zeker af moet wegen.
Ik zou ook zeker de beide andere autos eens gaan rijden en kijken of het je bevalt waarbij je jezelf de vraag moet stellen of de autos ook het doel kunnen dienen dat je nastreeft.
In ieder geval succes met de keuze en ik ben benieuwd wat het wordt
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
16 okt 2006 13:12 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Een pré-73'er is gewoon te gebruiken als het droog is. En zelfs met een targa rijd je als het droog is (soms zelfs als het een beetje druppelt) open!
Maar er gaat natuurlijk niets boven een lekker zonnetje
|
16 okt 2006 16:16 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
je rijdt nu al bijna niet met je 964, hoeveel ga je dan rijden met deze twee auto's, nog minder omdat ze nog meer seizoen gevoelig zijn????
Dus waarom wil er nog een andere bij, inderdaad "voor de heb", niks mis mee hoor, maak ik me zo vaak schuldig aan, zolang je jezelf maar afvraagt of dat is wat je wilt....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
16 okt 2006 16:17 |
|
|
Peet964
1971 911 SAntwerpen
|
Om eerlijk te zijn : inderdaad "voor de heb" zoals andere postzegels of sigarenbandjes verzamelen. Daar zouden de mensen op dit forum toch begrip voor moeten kunnen hebben, niet?
Mijn vraag was niet : is twee leuker dan één maar eerder : zou ik evenveel plezier beleven aan een '76 coupe dan aan de 964 coupe? Rekening houdend dat ik dan het budget heb om de tweede (912 targa) bij te kopen en anders gewoon moet verder tevreden zijn met 1 x 964 (wat ook geen straf is uiteraard )
Er moeten hier toch nog liefhebbers zijn die naast het rijden het gewoon leuk vinden om de garage open te doen en twee P's te zien staan ipv één.
Langs de andere kant hoopt mijn vrouw waarschijnlijk dat jullie dit idee mee uit mijn hoofd schrijven dus shoot
|
16 okt 2006 16:24 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
doen wat je hart je ingeeft...
Porsche rijden is emotie, gewoon eens proefrijden met zo'n wagen
...ik had van mezelf nooit verwacht dat ik een 3.2 zo zou waarderen, tot ik een proefrit maakte
_________________________________________ Got coffee?
|
16 okt 2006 16:27 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Peet964..................
Hier is echt geen antwoord op te geven,
Heb zelf 911 SC '80 en een 911 2.4E Targa '73
Ik zou ze niet inruilen voor een 964
En als ik een 964 zou hebben zou ik hem niet in willen ruilen voor
de beide auto's welke ik nu heb.
Pff..... krijg er hoofdpijn van als je er over nadenkt.
Anyway, staat inderdaad wel stoer 2 P's in mijn garage.................
Greetz,
MetalGreen
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
16 okt 2006 18:39 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Hoi Peet964
Als ik een garage zou hebben zou ik een oude p erbij kopen (persoonlijk)
In uw geval denk ik dat u meer plezier beleeft om die5000 km uit te spreiden over 2 auto's.
Neem als voorbeeld een '69 er is niet zo soepel als een uit 2006,maar DAT is nu juist het plezier dat u beleeft.(mijn mening)
Al is uw 964 zoals u hen beschrijft wel TOPPIE.
jeroenoop die steeds meer de waardering voor een oude p krijgt.
p.s sucses met uw vrouw.
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
16 okt 2006 19:24 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Ligt je hart bij de klassiekers of houdt je ook wel van modern? Anders zou het misschien ook nog een overweging zijn de 964 te houden en een van die andere twee erbij. Als ik jou zo hoor over je 964 lijkt mij dat je er liever geen afstand van doet, toch? Ze zeggen toch "you don't know what you've got untill it's gone"
_________________________________________ NPC 0577
|
16 okt 2006 19:28 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
dat zou persoonlijk mijn optie zijn
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
16 okt 2006 19:29 |
|
|
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
......!
zie tekst hier onder......................!
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
16 okt 2006 19:43 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Weer zo'n typisch geval van het luxe probleem
In jouw geval heb een zeer goede 964! Je krijgt die waardering IMO nooit in geld terug bij inleveren van die wagen. Een klasieker heeft je hart gestolen. (Ik neem aan een lichtbruine ??? softtop 912???).
Je vraag is of je meer plezier zult hebben van deze beide bolide's. Ik denk dat die vraag alleen beantwoord kan worden door in die potrsche's te gaan rijden. Een blokje om zal niet voldoende zijn. Als je hart echt sneller gaat kloppen bij een klasieker en je kan moeilijk afstand doen van je 964, zou ik toch kiezen om er een klasieker bij te nemen.
Ikzelf rijd in een versie van 1978 en wil juist een modernere versie erbij om iets meer gebruik van een porsche te kunnen maken. Ik kan heel moeilijk afstand doen van de 78'er en die heeft nogal wat 'onderhouds' aandacht nodig.
Ik wens je succes met het maken van een keuze.... En die zul je zelf tenslotte moeten maken.
Groeten,
Johannes
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
16 okt 2006 20:03 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
tja, het is hier allemaal wel zowat gezegd zeker : zeer persoonlijk en je moet het zelf beslissen....
mijn persoonlijke mening er nog eens bovenop : tenzij de '76 een carrera 3.0 is, zou ik het niet doen. De 2.7 en 2.7S van dat bouwjaar, gaan jou, denk ik, niet het plezier geven van de 964 (in het "slechtste" geval zo'n 100pk minder plezier om exact te zijn ). Bovendien lijkt een goede 964 mij ook op termijn geen slechte zaak wat betreft waarde, moest je het daar al voor doen. Ik vind de 964 trouwens pakken mooier dan de impact bumpers, maar ook dat is weer superpersoonlijk.
Een 912 targa erbij lijkt mij in beide gevallen (met 964 of '76-er) een heel leuke optie voor de zonnige zondagen . Denk er wel aan dat een 912 rijden en onderhouden even "duur" is als een klassieke 911 onderhouden. Vraag is dan of je dan niet liever een klassieke 911 targa hebt......
|
16 okt 2006 20:24 |
|
|
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
16 okt 2006 20:53 |
|
|
Peet964
1971 911 SAntwerpen
|
Jullie hebben gelijk.... waarschijnlijk is de beste (en duurste ) oplossing de 964 houden en de 912 targa softwindow erbij.
Spaarvarken zal lachen vrouw idem
@ kristof : ik weet dat de 912 LWB in onderhoud niet beterkoop is dan een 911 anderzijds heb ik zo'n mooi exemplaar gezien dat het moeilijk wordt om dit te evenaren voor die prijs in de 911-range... (20.000€)
Als het toch om lekker te cruisen is met alle plastic eraf dan is het misschien niet zo belangrijk of het dan wel een 912 dan een 911 is.
Allemaal bedankt trouwens voor de input!!
|
16 okt 2006 20:58 |
|
|
Jos964
964 C2Provincie Groningen
|
Peet, ik zou mijn 964 (daily driver) ook model 92 niet inruilen voor twee klassiekers. Ook niet als ik slechts 5.000 km per jaar zou rijden. Ik weet dat het persoonlijk is maar zou toch waken voor het adagium "het bezit van de zaak is het einde van het vermaak". Als je twee klasssiekers hebt is in vergelijking met een 964 het extra karakter er wellicht snel vanaf. Het zou zonde zijn als je je na 5 maanden een vinger afbijt omdat je je unieke 964 exemplaar hebt laten gaan. Indien mogelijk een klassieker erbij zou mijn enige alternatieve optie zijn. Als je toch voor de twee oudjes kiest: go for it and don't look back!
Jos964
P.S. Inderdaad zou ik nooit voor een 2.7 liter gaan en zou een 76er alleen een optie zijn als het een 3.0 liter is.
_________________________________________ 964 and 916 the best combination ever!
|
16 okt 2006 21:57 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Dat waren precies de woorden waar ik aan dacht toen ik je dilemma las...Maar dan ben ik ook bevooroordeeld!
(Carrera 3.0 is gemaakt voor bj 1976 en 1977. ong. 2500 x in coupe (1500 x in Targa, 200 pk met korte 915 bak, inderdaad erg lekker, maar ja, dat zijn voor mij alle elfjes)
Jij hebt alleen iets wat ik niet heb, genoeg parkeerplekken!
Succes met de keuze! Zou zelf denk ik de 964 houden en die soft window erbij, leuke unieke autos die softwindows!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
16 okt 2006 22:31 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
hey Peet
ik zie net dat je uit Antwerpen bent !
Moest je toch ooit die 964 wegdoen, laat eens iets weten
Ik bedoel dan echt binnen enkele jaren : ik ben gestart met de restauratie van een 2.4E uit 1972 tot lightweight circuit speelgoed en als die ooit af is, zal ik waarschijnlijk mijn 2.4T wegdoen + ook de saab 900 wegdoen (nu onze tweede auto) en een 964 of 993 als tweede auto willen zoeken. Allemaal plannen natuurlijk en het kan best dat ik als het zover is, er weer anders over denk, maar dat zien we dan wel...
Staat de 912 hier in de buurt ? Bij wie of is het particulier ?
groeten
K.
|
16 okt 2006 23:01 |
|
|
gman
911 sc,964/2 en weer op zoek...
|
Peet ik heb een 81 Sc gereden en een 964 c2.
De Sc is een stuk puurder qua beleving dan een 964.Dus de 69 en 76 nog meer.
De 964 beloont je op haar beurt(tsja met zo'n kont is het een zij met superieure techniek en prestaties.
Als ik zo weinig rijd als jij doet zou ik op zeker voor het klassieke 911 gevoel gaan,weinig tijd om te genieten dus maximaliseren!
Je rijd maar 5000 km per jaar in mooi weer dan wil je toch zoveel mogelijk het unieke oer 911 gevoel beleven.
Let er wel op dat je een auto gaat rijden van meer dan 30 jaar oud en die blijft in mijn optiek frisser als er in gereden word!!!Stilstand is achteruitgang in dit geval.
Een ander punt is het onderhoud dat is natuurlijk een stuk intensiever dan een
uitgeevolueerde 964 die piekfijn verzorgd is.
Tsja qua waarde verlies ga je er denk ik niet op achteruit,maar ik vind geen enkele auto een investering hoor,rijden met die bak!!
groet,Gman
|
16 okt 2006 23:22 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Het hoofdoel, voor mij zou toch het rijden zijn met de wagens, en niet het vullen van de garage. Maar het is wel prettig als je in de garage komt.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
16 okt 2006 23:32 |
|
|
Peet964
1971 911 SAntwerpen
|
Het is idd misschien raar maar ik kijk quasi even graag naar m'n Porsche dan dat ik erin rijd Voor mij zijn de 911 lijnen kunst. Absoluut de mooiste auto die ooit werd ontworpen. Ik kan echt genieten om het ding te zien staan en....gelukkig maar want mocht ik enkel plezier hebben de tijd dat ik ermee rijd dan zouden het dure km's zijn
Is dit een ziekte
@ Kristof : als je ooit zoekt dan stuur je maar een PB misschien zit ik op dat moment weer net in een dipje
Bij deze is het beslist : ik hou de 964 en ga in conclaaf met m'n spaarvarken
|
17 okt 2006 8:45 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Sterkte
En 912's (en targa's!!) zijn echt hele leuke en fijne auto's.
|
17 okt 2006 12:03 |
|
|