|
Zal ik een Porsche kopen? Informatie, tips aub!
Auteur |
Bericht |
Luuk
|
Ik vermoedde inderdaad al dat het niet mee zou vallen.. Maar hier kan ik een hoop vragen kwijt.. en je moet áltijd geluk hebben met een auto!
Wat is een AKK? Eens opzoeken.. ah, de ANWB keuring. Goed idee.
En ik ga gewoon lekker rondkijken.. En koop het liefst een bekende auto natuurlijk, ookal wordt dat moeilijk. Hij hoeft uiterlijk niet perfect te zijn, als hij het motorisch maar is.
|
17 okt 2006 23:28 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
AanKoopKeuring...
Dat is toch wel iets anders dan een ANWB-keuring, al is ook dat een vorm van een aankoopkeuring.
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
17 okt 2006 23:30 |
|
|
Luuk
|
En ik moet zeggen dat mijn budget (4000) redelijk ruim is.
Maar nu mijn vraag, waar ik eigenlijk héél graag antwoord op wil hebben:
Gaat het met een beetje geluk qua onderhoud/verzekering/wegenbelasting NIET veel duurder uitvallen dan een nieuwe Corsa? Die relatief duur verzekerd is?
En je moet met elke auto geluk hebben. Ik wil NIET dat ik standaard elk jaar 1000 euro in die auto moet pompen. Ik zat meer aan 500 per jaar te denken, het geld wat ik overhou van het feit dat de verzekering goedkoop gaat zijn..
|
17 okt 2006 23:32 |
|
|
Luuk
|
Ik wil gewoon over elke advertentie jullie mening..
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/po ... 37709.html
Klinkt positief. In zijn foto's is te zien dat hij zelf aardig handig is, iig wel met de auto bezig is geweest.
http://fabiansalbum.mijnalbums.nl/
Samen met mijn pa kán ik sleutelen, woont wél ver weg, maar wél vlakbij een Porsche 944 verkoper, die ook onderdelen verkoopt. Zijn onderdelen relatief duur, of zijn ze nog goed verkrijgbaar? Stel, je hebt 4 nieuwe remklauwen nodig, is dat voor een Corsa veel goedkoper dan voor een Porsche?
/edit: Link gefixed.
Laatst bijgewerkt door Luuk op 17 okt 2006 23:55, in totaal 1 keer bewerkt.
|
17 okt 2006 23:37 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Dat zijn 2 verschillende auto's waar de links naar verwijzen...
Gewoon gaan kijken en zelf beoordelen wat je ervan vindt!
En ik moet zeggen dat mijn budget (4000) redelijk ruim is.
Dat valt wel mee als je op zoek bent naar een goede 944... Het is toch wel het minimumbedrag waar je op moet rekenen! Veel marge heb je dan niet...
Maar nu mijn vraag, waar ik eigenlijk héél graag antwoord op wil hebben:
Nou... kom op...
Gaat het met een beetje geluk qua onderhoud/verzekering/wegenbelasting NIET veel duurder uitvallen dan een nieuwe Corsa? Die relatief duur verzekerd is?
Daar is geen zinnig antwoord op te geven! De onderdelen voor een 944 zullen ongetwijfeld duurder zijn dan die voor een Corsa. Dat is ook -met alle respect- geen vergelijk!
En je moet met elke auto geluk hebben. Ik wil NIET dat ik standaard elk jaar 1000 euro in die auto moet pompen. Ik zat meer aan 500 per jaar te denken, het geld wat ik overhou van het feit dat de verzekering goedkoop gaat zijn..
Met 500 euro aan onderhoud per jaar kom je in principe niet zo ver, helaas! 1x per 5 jaar moet de distributie sowieso vervangen worden. Dat kost zo'n 650 euro, etcetera, etcetera... Als je er inderdaad heel weinig in rijdt, zullen de onderhoudskosten ongetwijfeld 'meevallen', maar ik vrees toch echt dat je het met 500 euro per jaar niet zult gaan redden...
Misschien ben ik wel een pietlut, maar ik wil dat mijn auto altijd in tiptop-staat verkeert. Dat betekent dat ik in principe alleen originele porsche-onderdelen bij het onderhoud wil en als ik een rammeltje, piepje of kraakje hoor dat ik niet ken, gaat de auto naar de garage...
Ík red het in ieder geval niet met 500 euro per jaar...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
Laatst bijgewerkt door Black Betty op 17 okt 2006 23:55, in totaal 1 keer bewerkt.
|
17 okt 2006 23:47 |
|
|
horn
PF #57
|
Luuk, denk nog even goed na. Die 5 jaar oude corsa gaat je minder lol opleveren dan een 944. Echter, de kans dat je een grote en dure reparatie aan je broek krijgt is minder groot dan bij een 944. Corsa is jonger, onderdelen zijn goedkoper, meer 'witte monteurs' die er 's avonds aan klussen (mijn omega staat momenteel bij zo'n monteur) etc etc.
4000 euro is geen ruim budget!
Met een 20-25 jaar oude 944 moet je veel geluk hebben wil je niet tegen een reparatie aanlopen die je 500 euro per jaar in februari al opgevroten heeft.
Besluit met het hoofd - Corsa blijven rijden
Besluit met het hart - 944 kopen, je leeft maar één keer
Alleen niet de goedkoopste kopen en altijd een aankoopkeuring (anwb doet geen Porsche keuringen meer) laten doen bij een specialist!
Veel wijsheid.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
17 okt 2006 23:48 |
|
|
Luuk
|
En dit persoon is ook interessant:
http://kopen.marktplaats.nl/search.php?ui=4021831
Biedt HEEL veel 944's aan, heb hem een e-mail gestuurd. Ook 1tje die over 6 maanden belasting vrij is.. dat scheelt toch weer 500 euro per jaar! Wat ik dan aan onderhoud kan besteden..
|
17 okt 2006 23:53 |
|
|
Luuk
|
| | | | horn schreef: Luuk, denk nog even goed na. Die 5 jaar oude corsa gaat je minder lol opleveren dan een 944. Echter, de kans dat je een grote en dure reparatie aan je broek krijgt is minder groot dan bij een 944. Corsa is jonger, onderdelen zijn goedkoper, meer 'witte monteurs' die er 's avonds aan klussen (mijn omega staat momenteel bij zo'n monteur) etc etc. 4000 euro is geen ruim budget! Met een 20-25 jaar oude 944 moet je veel geluk hebben wil je niet tegen een reparatie aanlopen die je 500 euro per jaar in februari al opgevroten heeft. Besluit met het hoofd - Corsa blijven rijden Besluit met het hart - 944 kopen, je leeft maar één keer Alleen niet de goedkoopste kopen en altijd een aankoopkeuring (anwb doet geen Porsche keuringen meer) laten doen bij een specialist! Veel wijsheid. | | | | |
Dankje. Valt me mee dat deze reactie nu pas komt. Wijsheid is het inderdaad niet. Ik hoopte dat het mogelijk was.. 2/3 jaar in een 944 rijden.
En 4000 euro voor aanschaf, als je naar de gemiddelde prijzen kijkt ligt dat boven het gemiddelde. Dan heb ik 1000 over voor reparatie's, als reserve, en 500 extra te besteden zonder dat het me meer kost. Ik heb zelf wel wat te besteden, ben geen arme student, en deel de kosten met mijn vriendin..
Is het mogelijk grote en dure reparatie's bij voorbaat te vermijden door een auto te kopen waarbij de dure dingen recentelijk vervangen zijn? Zo onbetrouwbaar zijn Porsches toch niet? Duits, degelijk, etc?
|
18 okt 2006 0:09 |
|
|
horn
PF #57
|
heeft niets te maken met onbetrouwbaarheid.
een motor bestaat uit draaiende delen. bij een aankoopkeuring kan de specialist niet IN de motor kijken. Hij kijkt naar de algehele staat van de auto, doet wellicht een compressiemeting en doet een 'educated guess' naar de staat van de motor.
Echter, er kan zomaar wat gebeuren met de motor. Je kan rijden met te weinig olie waardoor je je motor in de soep draait. Er kunnen dingen breken met grote gevolgen. Zoals je zelf zegt - je moet geluk hebben.
Maar als je dat niet hebt, moet je de schade wel kunnen ophoesten.
Als je een 944 wil kopen waar alle duren dingen recentelijk zijn vervangen is je budget te klein. En dan nog koop je een auto van 20 jaar oud!!!!!
Er zijn hier genoeg voorbeelden van mensen met een auto die met vlag en wimpel door de AKK kwam, een (paar) jaar als echte liefhebbers met hun Porsche zijn omgegaan en vervolgens de hele boel moesten laten reviseren en 6000-9000 euro armer waren... in één keer. En als je dat niet zou doen, kan je niet rijden. Ben je ook niet blij.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 okt 2006 0:41 |
|
|
Luuk
|
| | | | Luuk schreef: Ik heb al mail terug van die jongen van die advertentie: | | | | Citaat: goedemiddag meneer, mijn porsche heeft inderdaad een andere motor gekregen omdat de vorige stuk is gelopen door olielekkage. al het denkbare aan de motor is vervangen ik zal een paar dingen opnoemen, distributieriemen+rollen , keeringen waterpomp vliegwielkeering. de koppelingsplaat is opgemeten en is nog goed. het is van de eerste type dus asbestkoppeling kan geen kwaad en is slijtvaster. de motor zweet heel erg weinig bij de carterpanpakking dat is minimaal. Qua motor heb je dus een geruime tijd geen onderhoud aan behalve verversen om de 10.000km. koelvloeistof is kraakhelder zit er allemaal nieuw in toen met de motorwisselen. ik heb er zelf 2.000km mee gereden zonder wat bij te vullen. alleen hij verbruikt bij het vragen van veel vermogen wat olie dus dat moet je in de gaten houden. en hij rookt dus iets volgas omdat hij op vol vermogen wat olie verbruikt en de koude start is ook perfect. heeft 5bar oliedruk bij koud en warm stationair ong 2a 3 bar laten we stellen dat er geen onderhoud aan de motor behoeft. voor de rest zijn er toen der tijd 4nieuwe banden opgekomen en heb ik er maar 2.000km mee gereden. deze zijn ook nog als nieuw. de remmen rondom zijn vorig jaar mei vervangen dus naar mijn inzien kan er niet veel mis mee zijn het is natuurlijk een oud beesje en ik kan niet de garantie geven dat je er 2jaar zonder reperatie mee doorkomt maar ik denk dat het niet veel zou zijn als je echt intersse zou hebben dan wil ik je er alles van willen vertellen en je laten zien dat alles werkt ook electries een proefrit is geen probleem en garantie ook niet maar dat kunnen we allemaal wel overleggen. ik hoor graag van je en voor 3750euro is hij ook van jou met vriendelijke groet Carlos | | | | |
Hoe klinkt dat..? Even weten hoe het met de dis-riem zit.. | | | | |
En weer antwoord: | | | | Citaat: goededag, toen de motor eruitwas heb ik er een complete distributiezijde revise uitgevoerd (staat ook in de eerste email) er zit een nieuwe nokkenasaandrijfriem op en een nieuwe balansasriem inclusief de bijbehorende span en looprollen,krukaskeering balansassenkeerringen en nokkenaskeering en waterpomp alles bij mekaar koste mij dat 568euro. ik ben zelf al bijna (1nov) 5jaar in dienst bij een universeel autobedrijf(alle merken) en heb al verschillende diploma`s gehaalt waaron laats eerste autotechnicus en ik leer nu voor specialist diagnosetechnicus. ik heb de koppaking niet vervangen vanwege de lage kmstand ik heb deze wel gecontroleerd aan de hand van hcmeting in de koelsysteem hij is niet lek en lekt daarom ook geen koelvloeistof(heb het systeem ook afgeperst) de nokkenas inc hydrolische klepstellers. aan de veren kon ik niks zien maar schoolmaat die bij de porsche garage in apeldoorn werkt zegt dat het haast niet voorkomt vanwege de lage km.stand. ik heb met ong. 2.000km nog geen kwart hoeven bij te vullen dus dat valt erg mee maar je ruikt het gewoon een beetje als je het dak eruit hebt maar dan moet je volgas wegtrekken dan komt er waarschijnlijk wat olie tussen de klepseals van de inlaatkleppen naar de verbrandingskamers toe. kan waarschijnlijk wel opgelost worden met een motorflush en evt. een addatief zoals oil conditioner. ik hoop dat je weer wat meer weet groetjes van carlos | | | | |
Gaat dus om deze auto: http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/po ... 37709.htmlEn zelf teruggestuurd:
|
18 okt 2006 0:42 |
|
|
Luuk
|
| | | | horn schreef: heeft niets te maken met onbetrouwbaarheid. een motor bestaat uit draaiende delen. bij een aankoopkeuring kan de specialist niet IN de motor kijken. Hij kijkt naar de algehele staat van de auto, doet wellicht een compressiemeting en doet een 'educated guess' naar de staat van de motor. Echter, er kan zomaar wat gebeuren met de motor. Je kan rijden met te weinig olie waardoor je je motor in de soep draait. Er kunnen dingen breken met grote gevolgen. Zoals je zelf zegt - je moet geluk hebben. Maar als je dat niet hebt, moet je de schade wel kunnen ophoesten. Als je een 944 wil kopen waar alle duren dingen recentelijk zijn vervangen is je budget te klein. En dan nog koop je een auto van 20 jaar oud!!!!! Er zijn hier genoeg voorbeelden van mensen met een auto die met vlag en wimpel door de AKK kwam, een (paar) jaar als echte liefhebbers met hun Porsche zijn omgegaan en vervolgens de hele boel moesten laten reviseren en 6000-9000 euro armer waren... in één keer. En als je dat niet zou doen, kan je niet rijden. Ben je ook niet blij. | | | | |
Hm. Maar ik wil zo graag! Aargh! Slim is het zeker niet, laten we dat voorop stellen.. Zonde.
Ik zal nog even met mijn pa overleggen..
|
18 okt 2006 0:47 |
|
|
horn
PF #57
|
wie betaalt bepaalt. maar verliefd worden op een auto of op een droom is simpel...
groet, de wijze oude chinees
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 okt 2006 1:04 |
|
|
Luuk
|
En wat vinden jullie van het antwoord van Carlos?
|
18 okt 2006 9:06 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Maar voor de goede orde: vraagt een corsa maar 1 euro onderhoud per jaar ofzo? En de afschijving? Ik denk dat als je dat bij elkaar optelt, dat je dan makkelijk op 1.500 euro per jaar zit wat je bespaart en wat je dus aan onderhoud kan besteden.
1500 euro op 7500 km lijkt mij weer wel reëel, mits je met een goede 944 begint.
|
18 okt 2006 9:08 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Zoals ik al zei: gewoon gaan kijken en zélf beoordelen of je er een goed gevoel bij hebt. Dán een aankoopkeuring uit laten voeren en op basis van de uitkomst hiervan een beslissing nemen!
Houd wel rekening met het volgende:
Uit zo'n aankoopkeuring komen over het algemeen wel wat puntjes die 'voor verbetering vatbaar zijn', want zelfs aan een perfect onderhouden auto van 20 jaar (en ouder) zal een en ander mankeren. Het zijn wel vaak dingetjes die gemakkelijk en voor niet teveel geld reparabel zijn.
Dat is normaal. Dat zou een 'onderhandelingsruimte' kunnen zijn, of je kunt van de verkopende partij verlangen dat hij die dingen repareert alvorens je bereid bent om de gevraagde prijs te betalen.
Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat 1) je budget voor een -goede- 944 te krap is en 2) dat een 944 (zelfs een goede) meer aan onderhoud zal kosten dan € 500,00 per jaar. Staar je niet blind op de 'besparing aan verzekeringspremie' want dat zal niet zoveel zijn vrees ik en bovendien betaal je voor een 944 meer houderschapsbelasting dan voor een Corsa. Je 'voordeel' ben je dan al gauw kwijt!
Ik heb even gecheckt welk -regulier- onderhoud ik aan mijn auto uit heb laten voeren en dat is toch wel (aanzienlijk) meer dan die € 500,00 die jij noemt...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
18 okt 2006 9:47 |
|
|
Luuk
|
Dankje, goed te horen.
1500 Euro is er wel. Helemaal als ik een '81'er ga rijden, die is ook wegenbelasting vrij.
Ik ga gewoon goed zoeken, veel bekijken, ervaring opdoen, etc. etc..
|
18 okt 2006 9:48 |
|
|
Luuk
|
Hoe zit het met afschrijving op een Porsche 944 uit bijvoorbeeld '83, die je goed onderhoudt? Over 2 jaar is hij belastingvrij, zal hij dan populairder worden?
|
18 okt 2006 9:49 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Misschien iets, misschien ook niet. Feit is wel de de prijzen nu zo laag zijn dat als je de auto in dezelfde staat houdt, de prijs niet meer hoeft te zakken (en misschien wel stijgen, gelet op de inflatie). Ik zou niet rekenen op een prijsstijging. Ik zeg niet dat het niet kan, maar een auto moet je nu eenmaal niet kopen omdat deze meer waard gaat worden: dat is nl. een zeldzaamheid.
|
18 okt 2006 10:06 |
|
|
Luuk
|
Ah, okay, bedankt. En inderdaad, lager dan dit zal hij ws. niet gaan, helemaal niet omdat ze over paar jaar wegenbelasting vrij worden..
|
18 okt 2006 10:43 |
|
|
Luuk
|
| | | | Luuk schreef: | | | | Luuk schreef: Ik heb al mail terug van die jongen van die advertentie: | | | | Citaat: goedemiddag meneer, mijn porsche heeft inderdaad een andere motor gekregen omdat de vorige stuk is gelopen door olielekkage. al het denkbare aan de motor is vervangen ik zal een paar dingen opnoemen, distributieriemen+rollen , keeringen waterpomp vliegwielkeering. de koppelingsplaat is opgemeten en is nog goed. het is van de eerste type dus asbestkoppeling kan geen kwaad en is slijtvaster. de motor zweet heel erg weinig bij de carterpanpakking dat is minimaal. Qua motor heb je dus een geruime tijd geen onderhoud aan behalve verversen om de 10.000km. koelvloeistof is kraakhelder zit er allemaal nieuw in toen met de motorwisselen. ik heb er zelf 2.000km mee gereden zonder wat bij te vullen. alleen hij verbruikt bij het vragen van veel vermogen wat olie dus dat moet je in de gaten houden. en hij rookt dus iets volgas omdat hij op vol vermogen wat olie verbruikt en de koude start is ook perfect. heeft 5bar oliedruk bij koud en warm stationair ong 2a 3 bar laten we stellen dat er geen onderhoud aan de motor behoeft. voor de rest zijn er toen der tijd 4nieuwe banden opgekomen en heb ik er maar 2.000km mee gereden. deze zijn ook nog als nieuw. de remmen rondom zijn vorig jaar mei vervangen dus naar mijn inzien kan er niet veel mis mee zijn het is natuurlijk een oud beesje en ik kan niet de garantie geven dat je er 2jaar zonder reperatie mee doorkomt maar ik denk dat het niet veel zou zijn als je echt intersse zou hebben dan wil ik je er alles van willen vertellen en je laten zien dat alles werkt ook electries een proefrit is geen probleem en garantie ook niet maar dat kunnen we allemaal wel overleggen. ik hoor graag van je en voor 3750euro is hij ook van jou met vriendelijke groet Carlos | | | | |
Hoe klinkt dat..? Even weten hoe het met de dis-riem zit.. | | | | |
En weer antwoord: | | | | Citaat: goededag, toen de motor eruitwas heb ik er een complete distributiezijde revise uitgevoerd (staat ook in de eerste email) er zit een nieuwe nokkenasaandrijfriem op en een nieuwe balansasriem inclusief de bijbehorende span en looprollen,krukaskeering balansassenkeerringen en nokkenaskeering en waterpomp alles bij mekaar koste mij dat 568euro. ik ben zelf al bijna (1nov) 5jaar in dienst bij een universeel autobedrijf(alle merken) en heb al verschillende diploma`s gehaalt waaron laats eerste autotechnicus en ik leer nu voor specialist diagnosetechnicus. ik heb de koppaking niet vervangen vanwege de lage kmstand ik heb deze wel gecontroleerd aan de hand van hcmeting in de koelsysteem hij is niet lek en lekt daarom ook geen koelvloeistof(heb het systeem ook afgeperst) de nokkenas inc hydrolische klepstellers. aan de veren kon ik niks zien maar schoolmaat die bij de porsche garage in apeldoorn werkt zegt dat het haast niet voorkomt vanwege de lage km.stand. ik heb met ong. 2.000km nog geen kwart hoeven bij te vullen dus dat valt erg mee maar je ruikt het gewoon een beetje als je het dak eruit hebt maar dan moet je volgas wegtrekken dan komt er waarschijnlijk wat olie tussen de klepseals van de inlaatkleppen naar de verbrandingskamers toe. kan waarschijnlijk wel opgelost worden met een motorflush en evt. een addatief zoals oil conditioner. ik hoop dat je weer wat meer weet groetjes van carlos | | | | |
Gaat dus om deze auto: http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/po ... 37709.htmlEn zelf teruggestuurd: | | | | |
En weer antwoord van Carlos:
Probleem is, hij is automonteur. Dus óf de auto is perfect, of hij is heel slim en doet alsof hij heel goed is.
|
18 okt 2006 10:45 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Porsche is sowieso duurder dan de meeste andere auto's, die wegenbelasting zal uit kostenoogpunt niet zo veel doen
_________________________________________ Got coffee?
|
18 okt 2006 10:45 |
|
|
Luuk
|
En de hele bekleding is vervangen. Dat is raar, dat zou een auto die maar 93.000 heeft gelopen niet nodig moeten hebben.
|
18 okt 2006 10:46 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Wijze woorden en neem de tijd, er zijn er genoeg, en het zoeken op zich, zeker naar je eerste Porsche is ook een belevenis op zich...
en hier blijven vragen, elk model wat je ook maar overweegt om te kopen...We zijn heus niet allemaal specialist maar je zult er verstald van staan wat je aan info opdoet, dan wel technisch dan wel over de achtergrond van de wagen...
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
18 okt 2006 11:42 |
|
|
Luuk
|
Bedankt Marcel!
Ik ga binnenkort eens kijken bij Speedy z'n witte Porsche, waarschijnlijk.
En ook bij iemand in het oosten van het land, die écht veel 944's verkoopt, en dan samen met mijn pa, die een Volvo 164 rijdt.
http://kopen.marktplaats.nl/search.php?ui=4021831
Volgens mij heeft dat persoon juweeltjes staan.. en hij verkoopt ook álle onderdelen voor 924's & 944's!
|
18 okt 2006 11:53 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Te koop heeft staan
ben alleen bang dat FRIWA niet weet waar ze over praten Of denken jullie dat dit toch wel een S2 is
|
18 okt 2006 12:29 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Enguess |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|