Auteur |
Bericht |
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
GMT +2?
Ik zie net dat helemaal onderaan de startpagina staat dat alle tijden in GMT +2 zijn, maar is dit niet +1 voor onze tijdzone?
Ik weet het niet zeker... maar ik geloof dat we in GMT +1 zitten
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
19 okt 2006 21:29 |
|
|
1972T
911T coupe 1972
|
Wintertijd is GMT+1
Zomertijd is GMT+2
|
19 okt 2006 21:37 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
oeh ok ik dacht dat dat tijdzonegebonden was
Dus londen = GMT
Amsterdam = GMT +1
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
Laatst bijgewerkt door R.M.Boosten op 19 okt 2006 21:38, in totaal 1 keer bewerkt.
|
19 okt 2006 21:38 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Nee in de zomer +2
GMT kent geen zomer en winter tijd
Iets beter op moeten letten op school
Daarnaast is GMT eigenlijk geen juiste standaard meer. Juister is UTC en UTC1 (Universal Time Chart) Die tijd is namenlijk voor de aardrotatie gecorrigeerd
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
19 okt 2006 21:38 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Je leert hier zelfs anders dan alleen Porsche gerelateerd
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
19 okt 2006 21:39 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Is nou net een onderwerp waar ik redelijk over kan meepraten (de 911 G-series en G-program heb ik gisteren al door elkaar gehaald )
Voorheen heb ik een baan gehad waarbij tijdswaarneming, aardrotatie etc etc zeer crusiaal was. Dus vandaar die parate kennis.
En zo heeft dit forum behalve dat het over 4 wielen gaat ook nog een cultureel een wetenschappelijk tintje
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
19 okt 2006 21:44 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Het Porsche Forum, een samenleving op zichzelf!
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
19 okt 2006 21:46 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Je kunt het ook te eng maken
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
19 okt 2006 21:50 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Als je dat maar weet
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
19 okt 2006 21:52 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
zeg-maar-Tom-Tom?
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
19 okt 2006 22:25 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
misschien hebben we over een paar jaar allemaal een Hoeneveld-Hoeneveld in onze wagens
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
19 okt 2006 22:27 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Dan zit je er niet ver van af. Geodesie en dan specifiek aardgericht ruimte onderzoek. Of duidelijker uitgelegd we deden zeer nauwkeurige positie bepaling op aarde voor een wereldwijd netwerk om de verschuiving van aardschollen in kaart te brengen.
Mag het niet hopen want die pakt nog wel eens een paal mee
(dit topic is wel een beetje een één-tweetje aan het worden zo)
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
19 okt 2006 22:33 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Ach, het onderwerp is afgesloten, en dit topic ook binnekort
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
19 okt 2006 22:37 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Heb zelf een Garmin voor auto/moto-gebruik en sta er van versteld hoe precies die toestellen je positie weergeven - respect voor de mensen die dgl. zaken ontwikkelen
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
19 okt 2006 22:50 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
In een gps navigator zit wel een stuk slimme software. Afhankelijk van het aantal ontvangen satellieten kan je positie namenlijk tussen de 3 meter en 100 meter afwijken.
De software in die apparaten is dusdanig slim dat je positie in ieder geval 'aan de weg blijft plakken' en door middel van de snelheid die je rijdt kan worden bepaald waar je positie over bv enkele seconden zou moeten zijn. Op die manier word de afwijking gecorrigeerd.
Behalve wetenschappelijke GPS ontvangers kan een gemiddelde handonvanger dus zomaar een flink eind afwijken.
Desalnietemin is het wel een enorm knap stuk techniek waar ook ik me nog steeds over verbaas.
Wij deden onder meer ook positie bepaling middels laserpulsen en satellieten. In praktijk is het daarmee mogelijk om in alle 3 dimensies binnen een milimeter nauwkeurig te kunnen meten over langere tijd.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
19 okt 2006 23:05 |
|
|
horn
PF #57
|
Soort Maurice Earth, en Google heeft je nageaapt...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 okt 2006 23:58 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
dat is wel heel erg nauwkeurig, nooit geweten dat dat kon
_________________________________________ Got coffee?
|
20 okt 2006 9:14 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Even denkende aan een recente overname door Google, zou ik het alsnog kunnen verkopen denk je
Niet met GPS alhoewel we in Nederland ook al een referentiepunt hebben dat op milimeter nauwkeurigheid zit.
Metingen met laser en satellieten kan echter nog steeds nauwkeuriger.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
20 okt 2006 13:07 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Maurice, GPS is toch inmiddels al een oud principe (oorspronkelijk US army) dat binnenkort vervangen wordt? Weet jij hoeveel preciezer dat wordt en per wanneer we daarvan kunnen profiteren?
Hmm, misschien dat we de TomTom's dan weer mogen inruilen trouwens...
|
20 okt 2006 13:34 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Patrick, je doelt hiermee op het europeese Galileo systeem dat nu nog ontwikkeld wordt en zo het er nu naar uit ziet pas in 2008 voor gebruikers beschikbaar komt. De eerste satellieten zullen eind 2006 gelanceerd worden.
Al zijn er nog wel wat zaken te regelen. Er komen namenlijk afspraken om ook bestaande GPS ontvangers met Galileo te laten samenwerken. Dat resulteerde in een probleem dat er een verschil in de tijdsregistratie van beide systemen bestaat hetgeen de nauwkeurigheid niet ten goede zou komen.
Dus met enig geluk kunnen alle huidige Tom Toms gewoon met Galileo overweg. (En anders kun je altijd nog op het Russische GLONAS overschakelen )
Daarnaast gaat Galileo een aantal (betaalde) extra features aanbieden waar je je als gebruiker op kan aboneren.
Galileo claimt in plaats van de 5 tot 30 meter nauwkeurigheid binnen enkele meters nauwkeurig te zijn. In hoeverre dat gaat lukken is nog maar de vraag. Dat kan alleen als er voldoende satelieten hoog genoeg aan de horizon staan.
Bij GPS draaien de satellieten tot ik meen 50graden boven en onder de evenaar. Dat betekend dat op de polen de satellieten bijna aan de horizon staan en de nauwkeurigheid drastisch af neemt. Rond de evenaar is je positiebepaling met GPS dan ook veel betrouwbaarder.
Kortom nog genoeg op te lossen en vooralsnog moeten de tests met de 2 satellieten die eind dit jaar worden gelanceerd eerst nog slagen voor het project verder kan.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
20 okt 2006 14:01 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Duidelijk.
|
20 okt 2006 14:17 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Beetje off topic, maar wel leerzaam
|
24 okt 2006 19:02 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Tsja hoe een draadje zo kan veranderen hè.
Maar anders was het draadje na de eerste post al gesloten. Nu lijkt het nog ergens op
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
24 okt 2006 22:08 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
@Mhoeneveld
Er is me ooit verteld dat de meeste autonavigatie een nauwkeurigheid hebben van 10-20 meter. Toch?
Maar als je dan gaat kijken naar Trimble etc kom je op een nauwkeurigheid van <2,5 meter. Maar dan praat je schijnbaar over aardige bedragen die deze ontvangers mogen kosten.
|
24 okt 2006 22:50 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Klopt helemaal. De autonavigatie systemen zijn afhankelijk van het aantal satelieten op 10 to 20 meter nauwkeurig.
Merken als Trimble die in de professionele Geodesie worden gebruikt hebben naast een heel ander soort geijkte antenne ook de mogelijkheid om een heel ander GPS signaal op te pikken. Wordt wat te ingewikkeld om dat uit te leggen maar naast het signaal wat wij gebruiken zenden GPS satellieten nog veel meer positie signalen uit. Die kan een Trimble wel decoderen. Alleen ben je dan afhankelijk van de US defensie want op het moment dat ze dat nodig denken te hebben voor militaire doeleinden worden die veel nauwkeuriger signalen gescrambeld (verstoord) zodat ook een Trimble dan op 10 meter nauwkeurigheid terug valt.
En een beetje trimble kost al gauw het 15 voudige van de duurste Tom Tom
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
24 okt 2006 23:12 |
|
|