De 10 duurste auto's ter wereld .... met opnummer 9 ......
De 10 duurste auto's ter wereld
---- helaas gebaseerd op amerikaanse prijzen ----
1. Bugatti Veyron 16.4 (950.000 euro)
Deze wagen heeft een extra sleutel. Nee geen reservesleutel, maar een 'scheursleutel'. Om de topsnelheid van 400 km/u te halen moet de bestuurder een extra sleutel aan de linkerkant van de bestuurdersstoel omdraaien. Dan controleert de auto vanaf 375 km/u zelf zaken als de bandenspanning. Bovendien gaat deze Fransman makkelijk door de knieën: op top speed verlaagt de Veyron zichzelf zo dat de voorzijde 6,5 cm boven het asfalt hangt en de achterzijde 7 cm. In normale omstandigheden hangt het chassis 12,5 cm boven de grond. Boven de 220 km/u is dat aan de voorzijde nog 8 cm en achteraan 9,5 cm.
2. Pagani Zonda Roadster F C12S 7.3, Clubsport (530.000 euro)
De 7,2-liter V12 van de Clubsport levert 650 pk. Het maximale koppel is 780 Nm. De cabriolet torst de 1.230 kilo in 3,6 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid is 345 km/u. De sprint van 0 naar 200 km/u gaat in 9,8 seconden. Pagani claimt dat de Zonda F Roadster de snelste Roadster van de wereld is. Typisch Italiaans.
3. SSC Ultimate Aero (520.000 euro)
De Amerikaanse SSC Ultimate Aero levert 1.064 pk bij 6.950 toeren per minuut. Het bijbehorende koppel is 1.114 Nm. Volgens zijn makers gaat de Ultimate Aero in iets minder dan 3 seconden van 0 naar 100 en ligt de topsnelheid bij 440 km/u. Eén praktisch bezwaar: hij lust alleen maar benzine met octaangetal 104.
4. Leblanc Mirabeau (512.000 euro)
Deze Zwitser loopt op topsnelheid 370 km/h, vermogen is 700pk, koppel is 850 Nm en de motor is een 4,7 ltr V8 (uit de Koenigsegg CCR). Bij de constructie werden materialen als kevlar en carbon gebruikt om het gewicht (812 kilo) zo laag mogelijk te houden
5. Saleen S7 Twin Turbo (441.000 euro)
Deze Amerikaanse straatauto sprint in 2,8 seconden van 0 naar 100. De 160 km/u bereikt hij in 6,0 seconden, met zijn 750 pk en 949 Nm. De 7,0-liter V8 is door Saleen zelf ontwikkeld en in het midden van de auto geplaatst, zo is het gewicht in de auto optimaal verdeeld.
6. Koenigsegg CCR (429.000 euro)
De Zweedse CCR heeft een maximum vermogen van maar liefst 806 pk en een maximum koppel van 920 Nm. Achterin staat een 4,7-liter V8 die extra ondersteuning krijgt van een fors bemeten kompressor. Achterop staat een spookje, het symbool van het eerste Zweedse straaljager-eenheid, omdat Koenigsegg zijn fabrieksruimte deelt met een straaljagerfabrikant.
7. Mercedes-Benz SLR McLaren (360.000 euro)
Volledig met de hand gebouwd in het Engelse Woking, het hoofdkwartier van McLaren. Sinds kort ook te krijgen in 722 Edition, een eerbetoon aan de auto waarmee Sterling Moss in 1955 de Mille Miglia wonnen. V8 compressor-motor, 650 pk, in 3,6 seconden van 0 naar 100, topsnelheid 337 km/u
8. Maybach 62 (355.000 euro)
De gigantische Maybach 62 is een 6,17 m lange limousine. Onder de enorme motorkap zit een ware krachtcentrale. De V12 heeft een inhoud van 5,5-liter en wordt beademd door drie kleppen per cilinder maar krijgt zijn daadkracht pas echt door de twee turbo’s. Liefst 550 pk is het resultaat, maar nog indrukwekkender zijn de 900 Newtonmeters.
9. Porsche Carrera GT (350.000 euro)
De 5,7-liter V10 levert 612 pk bij 8000 tpm en het maximum koppel bedraagt 590 Nm. De topsnelheid van deze 1380 kg zware jongen ligt op 330 km/h en de sprint van 0-100 km/h legt de GT af in 3.9 seconden. De V10 werkt samen met een speciaal ontwikkelde zesversnellingsbak met een PCCC koppeling (Porsche Ceramic Composite Clutch).
10. Maybach 57 S (341.000 euro)
Voor de Maybach 57 S is de AMG versie van de V12 biturbo gebruikt. Die levert 612 pk en is al te koop in de Mercedes-Benz CL 65 AMG. De motor levert een maximaal koppel van 1.000 Nm; deze trekkracht is elektronisch gelimiteerd. De Maybach kan met deze techniek in 5 seconden van 0 naar 100.