Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 6:48

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nieuw onafhankelijk autoprogramma 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Nieuw onafhankelijk autoprogramma
KRO met nieuw autoprogramma

De KRO komt vanaf 30 oktober met het nieuwe autoprogramma PK op Nederland 3. De presentatie van het programma is in handen van de Autoweek-columnist Bas van Putten (de P van PK) en programmamaker Rob Kamphues (de K). Het betreft een productie die niet door de industrie wordt gesponsord.

Het wordt een programma over auto’s, gemaakt door twee echte autoliefhebbers. Dat hebben ze ook elders al laten zien. Van Putten is columnist bij Autoweek en Kamphues heeft als hobby racen op Zandvoort. PK onderscheidt zich doordat het onafhankelijk is. Het houdt geen rekening met de belangen van de industrie. De mannen gaan zeker auto’s testen, maar wel met een knipoog.” Volgens de persvoorlichter heeft het programma niet veel overeenkomsten met het populaire Top Gear, dat in Nederland door Veronica wordt uitgezonden. “Alleen al als je naar het budget kijkt, weet je dat je het niet kunt vergelijken met elkaar. PK heeft enkele grappige items, maar daar houdt de overeenkomst op.”

Hier het hele bericht.

Het blijkt in de praktijk zeer lastig te zijn een goed, onafhankelijk autoprogramma te maken. Veel partijen wilden het recentelijk nog 's proberen, maar om allerlei redenen is dit niet gelukt. In ieder geval wordt met bovenstaande (weer 's) een poging gewaagd. Ik ben zeer benieuwd!

17 jul 2006 21:59
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Nieuw onafhankelijk autoprogramma
MS964 schreef:
Het blijkt in de praktijk zeer lastig te zijn een goed, onafhankelijk autoprogramma te maken. Veel partijen wilden het recentelijk nog 's proberen, maar om allerlei redenen is dit niet gelukt. In ieder geval wordt met bovenstaande (weer 's) een poging gewaagd. Ik ben zeer benieuwd!

hoop voor jullie dat het iets wordt, in Vlaanderen zijn de autoprogramma's huilen met de pet op, met als absoluut dieptepunt

http://www.fleet.tv/NL/

grensverleggende televisie, that is

17 jul 2006 22:14
Profiel
Bericht 
Hier is het ook huilen met de pet op, maar wellicht gaat dat veranderen? (ben bang van niet)

17 jul 2006 22:38
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Neem van mij aan dat een onafhankelijk autoprogramma niet bestaat.
Ook bij de publieke omroep zal het programma ergens van bekostigd moeten worden en een fabrikant zal geen auto aanleveren om vevolgens te zien hoe hij vakkundig wordt afgebrand. Zendtijd is duur en een prachtig reclame medium waar veel voor betaald wordt.

Bij veel autoprogrammas zie ik de autos de hemel in geprezen worden. En aan het eind hebben ze dan toch een negatief punt ontdekt in de uitgebreide test. Het handschoenenkastje past net geen sixpack bier in.... :twisted:

17 jul 2006 22:42
Profiel WWW
vianen
Bericht 
@ MS, zo'n programma bestaat niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

17 jul 2006 22:49
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
mhoeneveld schreef:
Neem van mij aan dat een onafhankelijk autoprogramma niet bestaat.

mhoeneveld, - fully agree - maar moeten we deze lijn dan ook niet doortrekken naar autotijdschriften??

17 jul 2006 22:51
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
2.2VTEC schreef:
mhoeneveld, - fully agree - maar moeten we deze lijn dan ook niet doortrekken naar autotijdschriften??

Tijdschriften zijn niet anders. Ook zij moeten het hebben van de inkomsten uit advertenties en merken betalen graag mee aan de paginas die aan hun autos worden besteed.

Allemaal niet erg en best begrijpelijk maar je moet er wel doorheen kijken en niet verwachten dat je een ongekleurde mening krijgt.

Lang, heel lang geleden werkte ik in de high-end audio. Daar zijn ook prachtige tijdschriften van hier in Nederland en er is begin jaren 90 eens een enorme discussie geweest over deze 'onafhankelijke' tijdschriften en hun aangenomen steekpenningen.

17 jul 2006 23:10
Profiel WWW
Bericht 
Voor tv-programma's bij de publieke omroepen is het toch iets anders. De overheid betaalt de Publieke Omroep jaarlijks. Het is aan de PO om programma's te maken, waarbij de omroepen en redacties echt onafhankelijk zijn. Dit wordt onder meer door het Commissariaat voor de Media in de gaten gehouden. In theorie kan je dus best een onafhankelijk autoprogramma maken; het kost alleen een hoop geld. Kennelijk is dat nu beschikbaar gekomen. Dus wat mij betreft krijgt dit programma voorlopig de voordeel van de twijfel.

PS: bekend met het boek van Ted Sluymer over de autojournalistiek (print)? :shock:

17 jul 2006 23:15
Profiel
vianen
Bericht 
Joh, dit geloof je toch zelf zeker niet??????

De PO moet alleen maar geld inleveren, en krijgen ook nog een claim/boete vanuit de Europeesche commissie wegens te veel ontvangen subsidies, dus dat onafhankelijke programma kun je mooi op je buik schrijven, nee hoor, forget it, het is een illusie, meer niet! :evil: :wink:

17 jul 2006 23:23
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
blablablablabla...

Wellicht handig om gewoon even rustig af te wachten voordat ongefundeerd iets in de kliko wordt gelazerd.

Ik zet ook mijn vraagtekens, maar zal het wel zien. Topgear (hier zo geroemd) is ook ooit met een eerste uitzending begonnen... :?

17 jul 2006 23:35
Profiel
Groningen
Bericht 
Zoals gezegd er is toezicht op de programma's die de PO uitzendt.

Wie zegt dat het autoprogramma van de KRO veel gaat kosten? Top Gear gooit het met bakken over de balk aan studio, salarissen, exclusieve auto's en dientengevolge verzekeringen, volledig afschrijven van rijdende mobielen, filmen op dure locaties, zeer dure opname apparatuur en technieken.

Dat zijn allemaal geen voorwaarden om een onafhankelijk autoprogramma te kunnen neerzetten. Volgens mij kun je bij wijze van spreken een proefrit aanvragen in een nieuwe Fiat Punto en deze vervolgens blootstellen aan het kritische oog van de presentatoren en camera's op een willekeurige locatie in NL. Da's niet veel duurder dan een willekeurige uitzending van ZAPP of hoe dat kinderprogramma ook maar mag heten.

Of dat zomaar mag weet ik ook niet, Top Gear heeft het ooit wel zo gedaan.
Of het zal voldoen aan onze wensen blijft inderdaad ook de vraag.
Zoals Horn schreef, afwachten maar :wink:

17 jul 2006 23:36
Profiel
Bericht 
Het bedrag dat de KRO voor het autoprogramma zal betalen is een schijntje vergeleken met wat Top Gear de BBC kost. Dat kun je dus nooit maken in Nederland. Maar desondanks kun je van me aannemen dat een goed, onafhankelijk autoprogramma een stuk duurder zal zijn dan een gemiddeld ander tv-programma. Daarom heeft het zolang geduurd totdat er weer een poging gewaagd werd.

Maar idd: afwachten is het devies. Denk trouwens dat Bas van Putten het het erg goed kan doen in dit programma.

17 jul 2006 23:49
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ik wacht met de nodige scepsis af. Ook in het verleden heeft de publieke omroep zich heel voorzichtig aan deze concepten gewaagd maar echt onafhankelijke programmas zullen het nooit worden.

Dat heeft niks met het geld alleen te maken. Maar welke importeur zal een auto ter beschikking stellen om hem vervolgens de grond in te laten boren in een programma.

Daarnaast moeten de PO miljoenen inleveren en zullen ze dus niet echt zitten te wachten op een duur productieprogramma.

Waren Bert van den Dool en Rick Engelkes eind 2005 niet in het nieuws met een concept waarbij ze onafhankelijke autoprogrammas gingen maken.... REP Automotive heette het productiebedrijf.
Dat zou betaald moeten worden uit gelden van de publieke omroep en....
Vooralsnog is er niets van de grond gekomen en is de site van REP nog 'under construction'

Maar zoals gezegd laten we eerst maar eens zien of het programma zich kan bewijzen.

18 jul 2006 13:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
mhoeneveld schreef:
.. REP Automotive.

Zal wel RIP geworden zijn... :wink:

18 jul 2006 17:59
Profiel
Bericht 
Gisteren voor het eerst uitgezonden, 20.30 uur NED 3. Iemand gezien? Heb het laatste stuk gezien, vond het vrij saai, want imho te weinig directe relatie met auto's, laat staan mooie/exotische/snelle auto's. Verder word ik niet echt warm van Kamphues en Van Putten. Met name Van Putten komt me wat bedaagd (lees: bejaard) over.

Hier kun je 'm alsnog bekijken:

http://pk.kro.nl/Aflevering1/Aflevering1.aspx

Bekeken door 440.000 mensen, marktaandeel van 7.4%. Ik hoop dat het nog wat wordt, maar ik vrees het ergste.... :?

26 okt 2006 10:45
Profiel
PorscheForum Junkie
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
30 minuten alweer??? Wel wat aan de korte kant; zoals veel nederlandse auto-programma's. Nee, denk niet dat dit voor mij de moeite waard is om te kijken. Dan zit ik in die tijd liever hier op het forum of kijk TopGear, daar ist niet zo "stijf" 8)

26 okt 2006 10:50
Profiel Facebook 
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Onafhankelijk of niet, zal me worst wezen, auto's zijn zowiezo emotie en daardoor al nooit objectief, en iedereen zoekt wat anders in een auto, dan hangt daar nog een prijskaartje aan. Dus wat voor de een goed is is voor de ander weer waardeloos, daarom als het maar een leuk programma is........Top Gear is niet objectief, maar ik vind het wel leuk om naar te kijken....

26 okt 2006 12:04
Profiel
PorscheForum Rakker
912 1965, 964 C2 Coupe 1991 ganz original
Bericht 
Wel een "spectaculaire"stunt met Porsche 924...voor de liefhebbers!

The combination of performance and economy have made the 912 enormously popular with sports drivers

26 okt 2006 12:05
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Het probleem is dat dit programma meteen vergeleken wordt met Topgear.
Zo werd ook bij 'De wereld draait door' gisteren meteen de vergelijking gemaakt en werden er beelden vertoond van TG.

De lat ligt dus hoog en PK heeft natuurlijk bij lange na het budget niet van een programma als Topgear.
(Verder heeft TG ook moeten verbeteren want de eerste seizoenen waren ook minder spectaculair)

Ik vond het best aardig en iig een verademing dat er eens geen Koreaan voorbij kwam.....

Op het forum van 'www.autoweek.nl' zag ik dat de reacties in het algemeen vrij negatief waren, dus ik hoop dat het nog goed komt, want het initiatief is prima.

26 okt 2006 12:12
Profiel WWW
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Vond het best aardig.

Kan me best voorstellen dat het erg moeilijk is om nog origineel te zijn met een programma. Maar het idee is leuk.

26 okt 2006 21:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
Leuk initiatief. Nu iets minder de nadruk op de "beleving"en meer op de leuk, bijzondere, aparte auto's.

Het wordt vast aardig als Kamphues iets minder adhd zou zijn. Vond het nu wel erg Pierre Vink allemaal.

Maar eerlijk is eerlijk, een verademing bij wat RTL aan autoprogrammarommel produceert.

26 okt 2006 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitie
Sint Anthonis
Bericht 
ik heb het ook gezien, vond het nu niet echt een aanvulling. Beetje iets te 6-pack achtig geschoten allemaal. Vond ook niet de kwaliteit zoals andere kamphues programma's hebben (6 plagen?). Vind het wel leuk dat ze eens iets anders proberen, ik hoop dat ze langzaam (of snel) een formule inschuiven dat wel erg leuk is om te kijken. ik vind dat ze erg op TG willen lijken.

Als ze nou eens dat gedoe met die fiat met een echte oorsponkelijke 600 hadden gedaan dan was het wel leuk om te kijken, dan ademt het de sfeer uit zoals ze wellicht wilden. Nu was het net niet leuk.

Vond het einde met de porker wel leuk :lol:

Maar goed, blijft moeilijk om een goed auto programma te maken, jammer genoeg bepaalt de commercie 95% van het tv beeld.

26 okt 2006 22:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
nog geen
Franeker
Bericht 
Dappere poging, hopelijk dat dit wel succes biedt.

26 okt 2006 23:00
Profiel Facebook 
vianen
Bericht 
Vond het wel aardig, dus nog even afwachten hoe het verder gaat, wat ik wel heel erg leuk vond, en er verder niemand op gereageerd heeft was het feit dat de zaak van Robert Visser op de achtergrond te zien was bij het tweede item van het programma :lol:

27 okt 2006 0:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex - Boxster 2.7
Apeldoorn
Bericht 
Heb de uitzending net even gekeken. Prima poging. Sluit me aan bij de hierboven al gegeven meningen en vind het geweldig om eens niet een van de broertjes Coronel een Chevrolet Matiz als "heel pittig" te zien aanprijzen want daar ga ik zo onderdehand van over mijn nek. :sick:
Geef het even wat tijd (en vergelijk het niet met TG!) en het kan echt een heel leuk programma worden.

27 okt 2006 8:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende