Auteur |
Bericht |
PieterZ
964 C2 Coupe 91 zwart
BMW 528i 97 Soewart
EX 964 C4 Cabrio 91 NachtblauwUtrecht
|
Holland op zijn smalst
Betreft: Verbruikskosten druppellader.
Ik stal mijn auto in een gezamelijke garage waar dus meerdere auto's van medebewoners staan. Iedereen heeft hier een eigen plek (gekocht) waar zijn of haar auto kan staan. Voor deze plek betalen we ook nog service kosten.
Vorig jaar heb ik voor het eerst mijn auto gedurende de wintermaanden aan de druppellader gehangen. Je gelooft het niet maar nu kreeg ik via het bestuur van de vereeniging van eigenaren te horen dat ik "illegaal" stroom aftap
Volgens mij kost het mijn medebewoners en mezelf meer aan stroom als ik de auto iedere dag naar buiten en dus ook weer naar binnen rij en dus de automatische deuren omhoog en weer omlaag moeten. Op het moment dat de deuren open en dicht gaan gaat er ook nog eens soort bouwlamp branden + camera als anti inbraak.
Aan de ene kant wil ik graag voor de extra stroom betalen, hoe belachelijk ook, aan de andere kant zou ik hen graag voorrekenen dat ze hun 'energie' beter in andere zaken kunnen steken.
Heeft iemand enig idee hoeveel stroom een druppelader dagelijks verbruikt?
Ik zou graag een brief schrijven met enige op cijfers gebaseerde onderbouwing M.a.w. "Wat kost een druppellader per dag"
Grt
Pieter
_________________________________________ ......
|
04 nov 2006 11:46 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Ongelooflijk! Ik heb zo'n energiemeter die het Wattage aangeeft en dus het stroomverbuik. Een adapter/druppellader verbruikt niet meer dan 10 Watt volgens mij. Staat het er niet gewoon op?
|
04 nov 2006 11:55 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
|
04 nov 2006 11:57 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Het vermogen en/of verbruik zou erop moeten staan zoals op elk elektrisch apparaat.
Als ik hier bijvoorbeeld naar een batterijenlader kijk staat er: 2,8V * 50mA.
Uit P=U*I volgt dus P=2,8*0.05 = 0.14 W. Dat doe je vervolgens maal het aantal uur dat je deze aan hebt staan (oftewel x 24 uur per dag, maal het verwachte aantal dagen), en dan delen door duizend om het aantal kWh te verkrijgen.
Nou zal een druppellader iets meer verbruiker dan een AA acculader, maar al zou ik deze 100 dagen continu laten gaan dan verbruikt ie 0,3 kWh, oftewel een paar cent aan stroom (wat kost een kWh? iets van 23 cent toch, dat zou wel 7 cent betekenen...)
Voor mijn batterijenlader wordt het dus iets van 2,8*0.05*24*100/1000 = 0.3 (100 dus het aantal dagen weer, als voorbeeld).
|
04 nov 2006 12:12 |
|
|
PieterZ
964 C2 Coupe 91 zwart
BMW 528i 97 Soewart
EX 964 C4 Cabrio 91 NachtblauwUtrecht
|
Maar waar
Het betreft de originele Porsche druppellader. Deze verbruikt 15Watt, maar doet dit denk ik niet continue
_________________________________________ ......
|
04 nov 2006 12:14 |
|
|
PieterZ
964 C2 Coupe 91 zwart
BMW 528i 97 Soewart
EX 964 C4 Cabrio 91 NachtblauwUtrecht
|
| | | | 944 guy schreef: Het vermogen en/of verbruik zou erop moeten staan zoals op elk elektrisch apparaat. Als ik hier bijvoorbeeld naar een batterijenlader kijk staat er: 2,8V * 50mA. Uit P=U*I volgt dus P=2,8*0.05 = 0.14 W. Dat doe je vervolgens maal het aantal uur dat je deze aan hebt staan (oftewel x 24 uur per dag, maal het verwachte aantal dagen), en dan delen door duizend om het aantal kWh te verkrijgen. Nou zal een druppellader iets meer verbruiker dan een AA acculader, maar al zou ik deze 100 dagen continu laten gaan dan verbruikt ie 0,3 kWh, oftewel een paar cent aan stroom (wat kost een kWh? iets van 23 cent toch, dat zou wel 7 cent betekenen...)
Voor mijn batterijenlader wordt het dus iets van 2,8*0.05*24*100/1000 = 0.3 (100 dus het aantal dagen weer, als voorbeeld). | | | | |
Geweldig
Bedankt ik hou jullie op de hoogte
_________________________________________ ......
|
04 nov 2006 12:25 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Hebben ze ook aan de rente gedacht die je over de uitstaande schuld van het voorgaande jaar nog moet betalen?
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
04 nov 2006 12:56 |
|
|
PieterZ
964 C2 Coupe 91 zwart
BMW 528i 97 Soewart
EX 964 C4 Cabrio 91 NachtblauwUtrecht
|
Ik heb inmiddels een briefje geschreven met een voorbeeldje er in. Nu nog wachten op het commentaar of deurwaarder
_________________________________________ ......
|
04 nov 2006 13:17 |
|
|
D-Dreamer
Boxster S 2001Rozenburg
|
triest
_________________________________________ ikweetgeenleukonderschrift
|
04 nov 2006 13:46 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Laten we het van (de... ) 2 kanten bekijken. Ben zelf ook lid van een VVE, dus begrijp de insteek van 'het bestuur'. Zij zien iemand die stroom gebruikt, regelmatig/doorlopend, en dus moeten ze daar op reageren.
De juiste reactie lijkt me wat je nu hebt gedaan. Ze informeren over het beslist verwaarloosbare, verbruik
De opgave van een P. lader is inderdaad 15W (220 V kant, input, is de juiste opgave, en niet de output!).
Dit is dus het MAX. gebruik. Maar zoals voor iedereen te zien is, aan het ledje, wordt er misschien 2 dagen geladen na het aansluiten, maar vervolgens alleen héél af en toe - ledje aan - en anders wordt alleen de regel-electronica gevoed Een (1) watt lijkt me dan veel
Maar dan blijft nog de vraag hoe ze reageren. Straks zet een ander een electrisch kacheltje aan: ANDER verhaal
Wij hebben allemaal een aparte garage met een aparte (2e) meter maar geschakeld 'achter' de algemene meter. Eerste jaren werd er niets gedaan met deze meterstanden totdat een winter alle daken met sneeuw bedekt waren behalve 1 NEE, niet die van ons
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 nov 2006 13:49 |
|
|
PieterZ
964 C2 Coupe 91 zwart
BMW 528i 97 Soewart
EX 964 C4 Cabrio 91 NachtblauwUtrecht
|
Eens Paul, de bestuursleden van onze VVE doet een hoop goed werk en ik ben oprecht blij dat we zo'n goed en actief bestuur hebben want dit is bij een hoop VVE nog al eens een probleem
Het is alleen zo dat er altijd wel iemand is die zijn/haar taak even 'te' serieus neemt door bijv. zeeën van tijd en toch nog trekjes uit het verleden (lees: gepensioneerde CEO)
_________________________________________ ......
|
04 nov 2006 14:08 |
|
|
F@RGO
|
sorry maar ik kon niet laten te reageren
zeg tegen de medebewoners dat ze volgend jaar met het geld van uw verbruikte stroom, ook een porsche zullen kunnen kopen,
ik ga er van uit dat ze misschien achter uw rug om zeggen,
kan niet missen dat ie met een porsche rijdt, hij heeft gratis stroom
toevoeging, ik huur een garage, en krijg illegaal stroom van een buur, dit reeds 15 j, ik mag zelfs niet betalen voor die paar kilowatt per jaar.
|
04 nov 2006 14:10 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Hahaha! Ja, dat krijg je er gratis bij, dit soort zaken in een VVE. Op zich hebben ze wel een punt (idd een stroomkacheltje is wel een behoorlijke kostenpost), maar in dit geval is het toch wel wat sneu.
Geluk met de discussie
|
04 nov 2006 15:17 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
_________________________________________ 911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl
|
04 nov 2006 16:03 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Waar mensen zich al niet druk om kunnen maken in het leven. Tuurlijk hebben ze gelijk maar een kind kan bedenken dat het hier niet om een kapitaal gaat aan stroomverbruik.
| | | | 944 guy schreef: Het vermogen en/of verbruik zou erop moeten staan zoals op elk elektrisch apparaat. Als ik hier bijvoorbeeld naar een batterijenlader kijk staat er: 2,8V * 50mA. Uit P=U*I volgt dus P=2,8*0.05 = 0.14 W. Dat doe je vervolgens maal het aantal uur dat je deze aan hebt staan (oftewel x 24 uur per dag, maal het verwachte aantal dagen), en dan delen door duizend om het aantal kWh te verkrijgen. Nou zal een druppellader iets meer verbruiker dan een AA acculader, maar al zou ik deze 100 dagen continu laten gaan dan verbruikt ie 0,3 kWh, oftewel een paar cent aan stroom (wat kost een kWh? iets van 23 cent toch, dat zou wel 7 cent betekenen...)
Voor mijn batterijenlader wordt het dus iets van 2,8*0.05*24*100/1000 = 0.3 (100 dus het aantal dagen weer, als voorbeeld). | | | | |
Berekening klop niet
Dit gaat alleen op bij gelijkstroom. Bij wisselstroom heb je ook nog te maken met de cosinus phi factor. Zeker druppel laders hebben een aardige cosinus phi factor (meestal iets van 0.7) Houd overigens wel in dat het uiteindelijk gedissipeerde vermogen daarmee alleen nog maar kleiner wordt
P=U*I*cos-phi
Daarnaast moet je niet rekenen wat er uit komt zoals in dit geval maar kijken naar het opgenomen vermogen uit het lichtnet. Er zitten altijd verliezen in de omvorming van 230V naar de ca 14V aan de uitgang.
Paul zit dichter bij de waarheid denk ik. Het opgenomen vermogen is 15W in vollast. In rust, waarbij de lader niets doet zal het verbruik ergens rond de 3 à 4 Watt liggen. Dat zijn puur de verliezen.
Ga er eens van uit dat de lader 50% van de tijd vollast verbruik heeft. Dan is het gemiddeld verbruik dus 9 Watt. Ofwel 9Wh en dat is dus 0,009 kWh
Als we er van uit gaan dat je hem 365 dagen aan hebt staan dan wordt het;
365*24*0,009kWh=78,8 kWh per jaar.
Neem je een kWh prijs van €0,25 dan kost dat dus op jaarbasis €19,70
Klopt denk ik aardig want de laders waar 944 guy over praat verbruiken per jaar ongeveer €7 to €10 aan electriciteit.
Ik snap niet dat je nog niet van je bed gelicht bent
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
04 nov 2006 17:52 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 nov 2006 17:59 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Heb je ook legale hennepkwekerijen dan
|
05 nov 2006 18:45 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Ben het helemaal met je verhaal en berekening eens zegmaarmaurice. Alleen 1 opmerking/vraag... Is het niet zo dat het hier een gelijkstroom betreft met daar bovenop een sinus (wisselstroom) als laadpuls?
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
05 nov 2006 18:55 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ten dele heb je gelijk Henk. Als je tenminste aan de uitgang van de lader kijkt.
De ingang, dus waar je de stekker in het stopkontakt steekt is volgens mij nog altijd 230 V wisselstroom
En die kant is ook precies waar het om het vermogen gaat dat je afrekent met het energiebedrijf
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
05 nov 2006 23:29 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Is niets aan af te doen
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
05 nov 2006 23:34 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Beste Porzje,
Wat een passende titel voor dit draadje..... Het lijkt mij leuk als we ook even het gebruik van de anderen (m.a.w. het uitsparen jouwerzijds) van de electrische deuropener, voor mijn eenvoudige garagedeur 1000 watt, dus jullie parkeergarage 2x1000 watt ? Bouwlamp 500 watt (vermogen camera verwaarlozen; te vergelijken met druppellader ?) Samen dus minimaal 2500 watt.
2,5 kw , met een duur van ongeveer 1 minuut open, 1 minuut dicht, en dat 2 keer per dag, 4 minuten werktijd per dag.
2,5 kwh zou zijn 2,5 x 25 eurocent; 62 cent, delen door 15 (4 minuten); 4 cent per dag x 365 dagen: 14,60 euro per jaar.
Dan nog even terug naar de druppellader; mijn eigen druppellader laadt met 50mA (niet constant...maar laten wij voor het voorbeeld even ervan uitgaan dat hij dat wél zou doen), reken even mee: 50mA bij 12 Volt; P=VxI, 12x0,05=0,6 watt=0,006 kilowatt, kost per uur 0,015 cent x 24 uur: 0,36 cent x 365 dagen= 131 cent, dus let op: 1,31 euro PER JAAR
Mierenn**ken ? Ja ! (is verhuizen een optie?)
R.
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
17 nov 2006 21:47 |
|
|
PieterZ
964 C2 Coupe 91 zwart
BMW 528i 97 Soewart
EX 964 C4 Cabrio 91 NachtblauwUtrecht
|
Nee Epicurus het is gelukkig niet nodig om te gaan verhuizen
Het vervolg
Ik heb een positief antwoord van het bestuur van de VVE op mijn brief met het verzoek voor dispensatie. Allen bedankt voor reacties en de verschillende berekeningen, het heeft blijkbaar geholpen.
Ik quote:
“Naar de letter van het huishoudelijkregelement is het niet toegestaan………etc……..etc……..
Uiteraard zijn de kosten van één enkele druppellader zo gering dat het niet redelijk zou zijn u het gebruik daarvan te ontzeggen. Het bestuur wil echter voorkomen dat hiermee een precedent geschapen wordt en behoudt zich daarom het recht voor in de toekomst een andere afweging te maken. “
Lijkt me niet meer dan redelijk !
Draadje mag gesloten worden.
_________________________________________ ......
|
19 nov 2006 14:14 |
|
|
bert964c4
vianen
|
Kan dus ook betekenen dat ze het in de toekomst gaan verbieden toch?
_________________________________________ Ich liebe luft!
|
19 nov 2006 18:17 |
|
|
PieterZ
964 C2 Coupe 91 zwart
BMW 528i 97 Soewart
EX 964 C4 Cabrio 91 NachtblauwUtrecht
|
Och ja Bert, maar dit zal zo'n vaart niet lopen.
Ik had het in hun geval óók zo gedaan, ik kan hier prima mee leven.
_________________________________________ ......
|
19 nov 2006 18:19 |
|
|
horn
PF #57
|
Uw wens is mijn bevel!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 nov 2006 18:42 |
|
|