Auteur |
Bericht |
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
06 nov 2006 21:48 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
|
06 nov 2006 22:30 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ja, advies van je dealer moet je altijd opvolgen
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 nov 2006 23:20 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Hmmmmmmmmmmmm, bijna altijd
|
06 nov 2006 23:33 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
RON of Octaan
|
06 nov 2006 23:45 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
is dat niet hetzelfde dan
_________________________________________ Got coffee?
|
07 nov 2006 10:42 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Gewoon doen als jij je daar het prettigste bij voelt, het is tenslotte jouw geldbuidel.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
07 nov 2006 11:16 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
gewoon 98 erin gooien en lekker rondtuffen,nooit een probleem mee gehad,wat zijn nou die paar euro meer als je daar een hoop ellende mee voorkomt
maar voor de rest sluit,ik me bij Eric aan!
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
07 nov 2006 11:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
vingers waren sneller dan het brein ...... even een stukje tekst dan maar Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. De bepaling van het octaangehalte gebeurt in wereldwijd uniforme CFR-controlemotoren. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).
‘Straight run' -- 40 RON Normaal loodvrij -- 91 RON Euro loodvrij -- 95 RON Super (plus) -- 98 RON LPG -- 104-108 Alcohol -- 111 RON
Het MON getal wordt ook nog wel eens gebruikt. Dit getal is ongeveer 10 punten lager. MON staat voor "motor octane number". Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld met voorverwarming bij 900 t/minuut. Bij een te laag MON treed er hogesnelheids pingelen op. Dit is gevaarlijk omdat dit normaal niet gehoord wordt door het motor lawaai.
Scheikundige hebben het daarentegen over een octaangehalte. En geeft aan hoe zuiver de brandstof is.
Motoren die ouder zijn dan 1990 hebben soms 98 dus super nodig. Anders gaan ze pingelen (vroegtijdige ontbranding). Dus als je het echt niet weet kan je beter een te hoog octaangetal tanken dan een te laag.
|
07 nov 2006 12:31 |
|
|
Jaapvo
Tull en 't Waal
|
Heren, heren,
Het lijkt me goed om de discussie zuiver te houden.
Er zijn 3 issues:
1) Klopvastheid.
Niet juiste klopvastheid van brandstof leidt tot pingelen (voortijdige en niet gecontroleerde verbranding van een mengsel).
Mogelijke schade; gaten in zuigers en mechanische overbelasting van het aandrijfgedeelte (lagers, zuigers, drijfstangen en mogelijk kleppen). Kan voorkomen worden door de juiste brandstof te tanken en/of het ontstekingstijdstip te verlaten, waardoor verbrandingsdruk zakt en het pingelen kan worden voorkomen.
2) Ontstekingstijdstip.
Aanpasing van het ontstekingstijdstip in een motor is noodzakelijk om er voor te zorgen dat de verbranding op het juiste moment eindigt. Bij hoge toerentallen wordt het tijdstip vervroegd, bij lage toerentallen verlaat. Bij een rijk mengsel en geopende gasklep dien je op een ander moment te ontsteken (verlaat) dan bij een arm mengsel en een nauwelijks geopende gasklep (vervroegd).
Staat de ontsteking te vroeg dan kan de motor gaan pingelen, staat de ontsteking veel te laat dan verlaten nog brandende gassen via de uitlaatklep de kamer en kan deze klep te heet worden.
Bij een defecte pingelsensor kiest de computer blijkbaar automatisch een laat tijdstip.
3) Klepspeling.
Kleppen moeten speling hebben om er zeker van te zijn dat de kleppen goed gesloten zullen zijn als dat nodig is. Het goed aanliggen van kleppen is noodzakelijk om een goede afdichting te krijgen en om vooral de uitlaatkleppen de kans te geven hun warmte af te dragen aan de cylinderkop. Te krap gestelde kleppen zullen te warm worden, te los gestelde kleppen veroorzaken een slechte vulling maar zullen nauwelijks schade veroorzaken.
Vriendelijke groeten,
Jaap
|
07 nov 2006 17:16 |
|
|
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
07 nov 2006 21:20 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Bij welke van de 2
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
07 nov 2006 21:58 |
|
|
Jaapvo
Tull en 't Waal
|
Re: Kleppen 964
964 inmiddels in 2008 ingeruild op een 996 Targa. Altijd spijt van gehad. Met de Targa heb ik 100.000 km probleemloos gereden (geweldige auto) Van 60.000 tot 160.000km. De 996 ingeruild op een Aston Martin Vantage van 2006. Een jaar later vond ik mijn oude 964 terug op internet. Meteen teruggekocht. Bij Porsche centrum Gelderland grote beurt laten geven, hij rijdt nog steeds geweldig. Over het verbranden van de kleppen en het uitlaatkanaal het volgende en misschien ter lering en vermaak voor anderen: Waarschijnlijk heeft verstuiver verstopt gezeten, mengsel wordt dan te arm, verbrandingstemperatuur te hoog en dan verbrandt de uitlaatklep. Ze adviseren om bij elke grote beurt een dosering "injectiereiniger"aan de benzine toe te voegen.
|
30 jan 2012 19:29 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Kleppen 964
Gefeliciteerd met de teruggevonden "oude liefde" en een goede tip Ultrasoon reinigen van de verstuivers kan trouwens ook.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
30 jan 2012 19:35 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Kleppen 964
welkom terug,... Moeten we dit zien als een wijze les?? verkoop nooit je 964
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
30 jan 2012 21:06 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Kleppen 964
Welkom terug Jaapvo, mooi verhaal je oude auto terug vinden Ben ik blij dat ik daar bijtijds ben achter gekomen
|
30 jan 2012 21:20 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: Kleppen 964
En ik te laat... 5 porsches geleden, mijn zwart/zwarte 964 C2, ik mis hem nog steeds, ondanks dat ik erg tevreden ben over mijn 993!
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
30 jan 2012 21:51 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Kleppen 964
Ben ik blij dat ik daar bijtijds ben achter gekomen [/quote] daar ga ik helemaal in mee.!!
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
30 jan 2012 21:53 |
|
|