Auteur |
Bericht |
paul911sc
|
kleppen
welk geluid maken kleppen die niet goed zijn afgesteld?
|
11 nov 2006 15:33 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Naar mijn ervaring krijgen kleppen na een tijdje ruimte en gaan dus tikken als ze niet gesteld zijn
Hoe dit komt weet ik eigenlijk niet, want door slijtage aan de klep en het inslaan op de zitting zouden ze verder 'omhoog' komen richting nokkenas en dus strakker komen te staan.
In dat geval, en ook in het geval dat ze verkeerd gesteld zijn, worden ze dus juist stil, stiller en stilst waarna de kleppen verbranden omdat ze niet voldoende sluiten
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
11 nov 2006 15:54 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Tikken is van kleppen te ruim staan.
Te krap merk je aan vermogen verlies en uiteindelijk verbranden van de klep. (vooral uitlaat).
|
11 nov 2006 17:44 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Conclusie is juist maar de speling ontstaat niet zozeer aan de kant van de klep zelf maar aan de kant van de nokkenas. De nok en de sleper slijten waardoor de klepspeling dus langzaam toe neemt.
Als de kleppen te strak staan afgesteld sluiten ze net niet helemaal waardoor je enorme wervelingen van hete gassen door de klepopeningen perst. Dan verbranden de kleppen redelijk snel.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 nov 2006 0:25 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Denk dat die conclusie een nuancering behoeft.
Als de kleppen te strak staan dan openen ze eerder en sluiten ze later waardoor ze minder lang afkoelen, heter worden en uiteindelijk sneller verbranden, en dit dus vooral de uitlaatkleppen!
Helemaal niet meer sluiten gebeurt pas als ze véél te strak zijn afgesteld
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 nov 2006 2:24 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Niks tegen in te brengen. Ik was inderdaad van het ergste uitgegaan waarbij de kleppen niet meer volledig sluiten
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 nov 2006 23:45 |
|
|
TJJ911
911 3.0SC coupe 1979Landsmeer
|
Het geluid waar je om vraagt wordt over het algemeen pingelen genoemd.
Het is een soort rammelje (lage pingel?) wat kan onstaan door een te ruime klepspeling (is te stellen), maar ook slijdage van bv tuimelaars, as etc.
Ik weet niet of je het bij een boxer-motor goed kunt horen ivm met het toch al wat rauwere motor geluid.
Vaak wordt het geluid duidelijker als je je motor wat harder laat werken.. bv. rustig rijden (50km/h) even in z'n 5 zetten en het gas intrappen.
(dit was altijd een goede test bij mijn autobianchi A112, dan kon je goed horen of de kleppen gesteld moesten worden)
|
14 nov 2006 0:27 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Wat een flauwekul.
Pingelen is heel wat anders dan het geluid van een te ruim gestelde klep. Pingelen ontstaat door een ongecontroleerde explosie in de cilinder van het benzine mengsel (detonatie), dit kan zeer schadeljik voor de motor zijn. Een te ruim gestelde klep tikt gewoon wat en hoeft niet direct schadelijk te zijn. En sinds wanneer loopt een 911 boxer rauw?
|
14 nov 2006 8:56 |
|
|
TJJ911
911 3.0SC coupe 1979Landsmeer
|
Peter 993, je hebt gelijk.. pingelen is niet 't juiste woord/omschrijving.
Maar volgens mij moet je wel een rammeltje kunnen horen bij een te ruime klepspeling.
Ik vindt zeker niet dat een boxer (zeker luchtgekoeld) rauw loopt, maar wel dat het motor geluid rauwer klinkt. (dan bv een watergekoelde 4 in lijn?)
|
14 nov 2006 19:43 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Je hebt gelijk, je hoort het geluid van de motor beter, DE motor, de BOXER, HET GELUID VAN DE ORIGINELE 911
Overigens heb ik in mijn 993 blok regelmatig één 'tikkende klep': een hydraulische klepstoter die niet 100% en altijd zijn werk doet, namelijk de klepspeling compenseren
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
14 nov 2006 21:24 |
|
|