Auteur |
Bericht |
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Waar zet je de banden met meeste profiel?
Heb van de week mijn winterbanden weer laten monteren op de leasebak en vraag dan traditiegetrouw om de banden met het meeste profiel vóór te monteren. Nu kreeg ik alweer te horen (was me bij de Volvodealer óók al eens verteld) dat de beste banden altijd achter gemonteerd dienen te worden! Nou heb ik zelf altijd het idee gehad dat het beter is om te kunnen blijven sturen als er flink wat water op de weg staat en dat een eventueel uitbrekende achterkant met een beetje stuurmanskunst (en een gezonde portie geluk) wel te corrigeren is en dat dat beter is dan in een bocht rechtdoor glijden met een achterkant die keurig volgt! Volgens Euromaster zou dat door Michelin zijn aangetoond (dat de beste banden achter moeten).
Wat denken jullie hiervan?
|
16 nov 2006 22:19 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
achterwiel aangedreven?
_________________________________________ Got coffee?
|
16 nov 2006 22:21 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Eerst en vooral, zou ik zowel vooraan als achteraan goede banden leggen. Hierover moeten twijfelen, zou voor mij reden genoeg zijn om 2 of 4 nieuwe banden te kopen.
Maar als ik dan toch zou moeten kiezen, zou ik de beste banden op de tractiewielen leggen. Bij een 4X4, zou ik ze dan vooraan leggen.
Maar of dat nu de beste keuze is
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
16 nov 2006 22:24 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Banden met het meeste profiel voor: meer onderstuur bij droog, meer overstuur bij nat.
Banden met het meeste profiel achter: meer overstuur bij droog, meer onderstuur bij nat.
Waar "meer overstuur" staat mag je afhankelijk van de auto "minder onderstuur" lezen en waar "meer onderstuur" staat mag je afhankelijk van de auto "minder overstuur" lezen.
In beginsel is banden met het meeste profiel achter de geëigende weg, aangezien onderstuur wordt gezien als het meest veilig en juist bij natte omstandigheden dit aan het licht komt.
|
16 nov 2006 22:26 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
beste profiel
Er is maar 1 antwoord juist ( imho ) banden met het meeste profiel:
Op de aandrijvende wielen, heb je voorwielaandrijving, dan voor monteren
Heb je achterwielaandrijving dan achter monteren, heb je vierwiel ( Jawel Carrera 4 )
dan zou ik kiezen voor de achterwielen, een achterwielspin is veeeeeeeeeele malen listiger dan een voorwielspin
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
16 nov 2006 22:27 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Laat ik alvast zeggen dat volgens de Michelin tests in alle gevallen de beste banden achter moeten zitten of je nou voor-of achterwielaandrijving hebt. En met de beste banden bedoel ik niet dat er vóór nog 95% profiel zit en achter maar 35% maar gewoon een 1,5 mm verschil. Ik slijt mijn banden n.l. graag gelijkmatig op en als er een verschil van zo'n 1,5 mm onstaat laat ik de beste banden vóór zetten (waar ze het snelste slijten bij een voorwielaandrijver).
|
16 nov 2006 22:43 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Mijn bijdrage eerder (in een topic over vergelijkbaar onderwerp!).
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
16 nov 2006 23:13 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
De beste banden op de achterwielen bij een P
Doch bij goed rijgedrag zullen die sneller minder worden dan de voorste
Wisselen kan natuurlijk niet zoals bij een "normale" wagen daar we voor en achter verschillende maten hebben.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
17 nov 2006 0:54 |
|
|
Roel 964 C2
PF #87Heesch
|
Terwijl ik argumenteerde voor de beste banden voorop omdat het een voorwielaangedreven auto betrof (Alfa 164), was mijn bandenspecialist zeer resoluut: beste banden achterop.
Zijn argumenten waren, conform wat EriC4C al schreef: als de auto gaat glijden over aangedreven wielen merk je dat vrij snel, over niet-aangedreven wielen echter al snel te laat.
_________________________________________ Voortaan op pad met de camper of met de Honda VFR750
|
17 nov 2006 14:58 |
|
|
Walter964
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3Empel
|
De beste banden moeten achterop. Ooit deed ik een rijvaardigheidstraining waar ik het aan de lijve kon ondervinden. Met slechte achterbanden raakt je wagen veel sneller uit het spoor.
Voor- of achterwielaandrijving maakt niets uit.
grt
w
_________________________________________ Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd
|
18 nov 2006 0:44 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Een auto gaat aan de haal als ie achter uitbreekt, ongeacht waar aandrijving zit.
Mijn stelling: beste banden altijd achter, bij voorwiel alsook bij achterwiel aandrijving
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
18 nov 2006 1:21 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Dus bij een c2 op de voorwielen monteren
Een en ander hangt van de omstandigheid af en een c4 kent een duidelijk ander wegkarakter Negen van de tien gevallen onderstuur, overstuur als je wel heel lomp doet. En zwaar onderstuur kan heeeeeeel vervelend zijn.
B.v. natte en hele drukke weg, bladeren, beetje modder (nu in Nederland hele normale situatie) waarbij je dus constant grip op voorwielen nodig hebt, bij plots remmen, wegsturen, etc.
Zoals Paul eerder terrecht opmerkte moeten gewoon al je banden goed zijn, maar als ik moet kiezen, doe mij dan maar iets meer grip op de voorwielen.
Ruud ( die ooit eens wenste bij zwaar onderstuur in de sneeuw dat hij betere/andere voorbanden had en gelukkig net aan de rand van de sloot bleef hangen ) gelukkig niet met de porsche
Overigens door hem zelf in de slip te brengen om te kijken hoe de auto zich zou gedragen, maar niet erop rekende dat de auto wel erg lang over de wielen bleef glijden :oops:
|
18 nov 2006 10:24 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Altijd de beste banden voor leggen.
Ik wil kost wat het kost kunnen blijven sturen. En remmen!
Stel je eens voor, de meeste grip achter door nieuwe banden achter en mindere voor:
Dik pak sneeuw, je staat bij het verkeerslicht, het licht gaat op groen en je rijdt gewoon weg. Dan komt de bocht, je wilt sturen en hij doet net niet wat je had verwacht, want met het wegrijden had je niet gemerkt dat het zó glad was!
Een 911 met heeft daarbij ook nog eens veel minder voorasdruk en glijdt daardoor nog eerder over de voorwielen bij het remmen dan een voorwielaangedreven auto die sowieso meer voorasdruk heeft.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
18 nov 2006 10:40 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Wij 'sturen' toch met ons gaspedaal..............
Idd de beste banden voor,remmen,sturen,aquaplan.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
18 nov 2006 10:54 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Ja ik weet het, het lag ook aan de bestuurder
Weet je trouwens wel weer waar je hartje zit en waar die zweetklieren voor zijn.
|
18 nov 2006 11:35 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
| | | | Renntech schreef: Altijd de beste banden voor leggen. Ik wil kost wat het kost kunnen blijven sturen. En remmen! Stel je eens voor, de meeste grip achter door nieuwe banden achter en mindere voor: Dik pak sneeuw, je staat bij het verkeerslicht, het licht gaat op groen en je rijdt gewoon weg. Dan komt de bocht, je wilt sturen en hij doet net niet wat je had verwacht, want met het wegrijden had je niet gemerkt dat het zó glad was! Een 911 met heeft daarbij ook nog eens veel minder voorasdruk en glijdt daardoor nog eerder over de voorwielen bij het remmen dan een voorwielaangedreven auto die sowieso meer voorasdruk heeft. | | | | |
Volgens mij geen de vraag niet over een 911...
Daarnaast: het advies "beste banden achter" wordt door de gehele bandenindustrie gedragen. Weliswaar vanuit de gedachte dat overstuur minder kwalijk is dan onderstuur (wat discutabel is)... Neem niet weg dat ik jouw advies niet kan onderschrijven. Als je achterstevoren de weg afschiet, heb je niets aan goede banden voor.
Voor minimaal 9 vd 10 bestuurders is het, in het algemeen, het beste om de beste banden achter te leggen.
|
18 nov 2006 13:10 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Jij hebt helemaal gelijk
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
18 nov 2006 13:42 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
1) Als je rechtdoor (in een bocht) een boom ramt, heb je niets aan goede banden achter
2) Ik denk dat ik die ene ben
Je wekt overigens in 9 van de 10 gevallen eerder onderstuur op dan overstuur
Overstuur treedt, over het algemeen, slechts in extreme omstandigheden op en onderstuur meer dan je lief is.
|
18 nov 2006 15:20 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Klopt, maar onderstuur is voor de gemiddelde automobilist, die dus helemaal geen voertuigcontrole heeft, eenvoudiger te corrigeren. Dat kan. Zie mijn eerdere post voor de effecten van minder profiel voor dan wel achter. Ieder zijn eigen keuze, maar in het algemeen is het advies van de bandendeskundigen gewoon doordacht en zeker niet onjuist.
Ik neem aan dat je op de hoogte bent van het feit dat moderne auto's (op een enkeling na) afgesteld zijn op onderstuur. Dat is dus met een reden. Nu kun je jezelf af vragen of nog meer onderstuur dan gewenst is. Ik zou zeggen: bij slecht weer misschien wel voor de gemiddelde bestuurder. Zeker ook omdat onderstuur juist vooral optreed bij langzame bochten. Als je dan toch van de weg af moet raken is dat beter bij 20 km/u dan bij 120 km/u. Komt nog bij dat bij goed weer minder profiel in beginsel meer grip oplevert. Dus dan heb je op de momenten dat het weer uitnodigt om een beetje door te gaan rijden juist een meer neutraal sturende auto.
P.s.
De bandenindustrie zal haar advies toch niet zo maar hebben afgegeven?
|
18 nov 2006 19:00 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Leuk allemaal maar voor een 911 gaat het hele verhaal sowieso niet op vanwege de verschillende bandenmaat.Dus er valt weinig te kiezen
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
18 nov 2006 19:25 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Tenzij TS als leasebak een 911 rijdt ging het dan ook niet om een 911...
|
19 nov 2006 0:10 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Toevallig heb ik laatst bij mijn Peu, vanwege het opnieuw balanceren, de achterbanden (met iets minder profiel) naar voren laten zetten (overigens op advies van mijn bandenspecialist).
Is een auto met 340 Nm op de voorwielen, met onderstuurd karakter (ja, zelfs met 180 door een bocht) Dit soort diesels (rijden er heel wat van rond) krijg je simpelweg bijna niet in overstuur.
Dus dringend advies was beste banden op de gestuurde voorwielen, gezien het vermogen en het van "nature" onderstuurde karakter. Zeker bij regen. Is niet echt logisch: een onderstuurde auto met veel vermogen op de voorwielen nog verder onderstuurd te maken
Overigens zit bedoelde specialist al zo'n circa 40 jaar in het (banden) vak, ken ik deze mensen al zo'n 20 jaar en neem ik hun advies wat serieuzer als andere zogenaamde "deskundigen".
Wederom kan je dus niet alles over één kam scheren en hangt het af van de omstandigheden en het type voertuig/type weggedrag.
O ja, D.S. niet altijd geloven hé wat de massa roept
|
19 nov 2006 10:15 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
"Veel testen hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras. De voorbanden slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, vooral bij voorwielaandrijving waar tegenwoordig bij de meeste auto's sprake van is.
Wat gebeurt er met nieuwe voorbanden op een gladde weg? Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto. De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van 'achterstevoren gaan' zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...
Wat gebeurt er met nieuwe achterbanden op een gladde weg? Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden werden gemonteerd omdat het evenwicht gelijk is. De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en de auto besturen door het gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.
Daarom wordt geadviseerd om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid."
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
19 nov 2006 15:06 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Heb ik bij een voorwielaangedreven (zware diesel) nog nooit meegemaakt (dan moeten het bijna slicks zijn bij behoorlijk wat water op de weg). In veelvoud van de gevallen schuiven de voorwielers over de voorbanden weg.
De enige "veilige" manier om de achterkant om te krijgen is de handrem te gebruiken, maar bij het loslaten grijpt subiet het e.s.p. (of zoiets) weer in.
Ik denk dat als je de mensen zou peilen waar ze bij een voorwielaangedreven sterke diesel het meeste last van hebben, dan is het onderstuur en zelden overstuur. Polletje
|
19 nov 2006 19:06 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Als je in de discussie mee wil doen moet je wel bij de les blijven hé
|
19 nov 2006 20:03 |
|
|