Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 20:23



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Wegligging pre '73 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 930- Targa '70
Bericht Wegligging pre '73
Hoi,

heeft iemand tips om de wegligging bij hoge snelheden met een pre '73 te verbeteren. Als ik naar de 180 km/h ga wordt de wagen wat zweverig.
Wat opvalt is dat wanneer je op het gas blijft het nogal meevalt, maar zodra je het gas lost begint hij vooraan te zweven.
Had al gedacht aan een zakje zand van 50kg in de koffer te leggen of eventueel achteraan wat te verhogen dmv grotere velgmaat.
Alle suggesties zijn welkom.

Sportieve groeten.


27 nov 2006 18:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Alle ophangrubbers vervangen en eens goed laten uitlijnen? Een 911 van die leeftijd zal altijd wel wat listiger blijven dan een nieuwere. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje :wink:
_________________________________________
NPC 0577


27 nov 2006 19:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 coupe ex-2.4 targa 1972
Achterhoek
Bericht 
Ik sluit me helemaal bij Double G aan.
Alleen al goed uitlijnen is een wereld van verschil.


27 nov 2006 21:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Als ie pas bij 180 wat zwerig wordt zou ik zeggen, niks meer aan doen. Veel beter krijg je zo'n oudje niet. En zakken zand, groter wielen achter :?: :?: :?:


27 nov 2006 22:48
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Zoals je zelf al aangaf; druk op de voorwielen vergroten; persoonlijk zou ik beginnen met 25 kilogram.....
Troost je, 20 jaar jongere Elfers hebben het 'probleem' nog steeds een beetje......... :lol: :lol: :lol:
(gebruik de zoekfunctie even...)
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


27 nov 2006 23:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Epicurus schreef:
Zoals je zelf al aangaf; druk op de voorwielen vergroten

denk niet dat dat het probleem is... bij gas los heb je namelijk meer wieldruk voor dan met het gas erop :idea:
goed uitlijnen dus (waarschijnlijk te weinig toe-spoor)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


28 nov 2006 2:47
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
@Jeroen: zonder gas inderdaad meer druk op vooras, maar als vering 'origineel' is (of zijn de 73-ers een stuk slapper geveerd?) zal kanteling (verschuiving van dynamisch zwaartepunt naar voren) toch meevallen ??

Houd ons op de hoogte


R.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


28 nov 2006 14:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Bericht 
Met welke auto heb je hier last van?
met je 73S of met de targa E?

Bij mijn Targa E '73 met S voorspoilertje, ligt'ie lekker strak ook bij
180 plus.

Zou S spoilertje niet helpen?

greetz
_________________________________________
8600cc & 18 cylinders


28 nov 2006 15:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Safety Aspects on the aerodynamics of Porsche 911 schreef:
Straight line stability and side wind sensitivity were problems on the early Porsche 911's. Some reasons were the heavy engine in the rear and the fact that the center of pressure was located far ahead of the center of gravity.
To a certain extent, this can be solved with proper suspension and aerodynamic aids. Porsche wanted to increase the moment of inertia both around the cars vertical and longitudinal axis. In order to do this Porsche added a total of 11 kg, in some cases even 22 kg, in the front bumper outer ends. The extra weight was named “reinforcement of front bumper” and was sometimes added without notification to the car owner. The problems decreased but adding weight on a sports car is not very suitable and could only be regarded as a temporary solution.

From the beginning Porsche 911 had 165 HR 15 tires on 4,5 inch rims. On the A-series model from 1968 the same tires were fitted on 5,5 inch rims. Together with reduced caster angle some improvements in straight-line stability was achieved.
To gain a better weight distribution, heavy parts were moved to the front and parts in the rear were made lighter. On the B-series model, for model year 1969, two smaller batteries placed in the front fenders replaced the single one. Both engine crankcase and gearbox were made of magnesium instead of aluminum. These modifications, together with an extended wheelbase (57mm), gave a front/rear weight distribution of 43/57 percent.

The 911S were equipped with 185/70VR15 tires and tuned for a less under steered behavior. Porsche believed that the customers for this higher performance model had the required driving skills. The B-series reflected the intense development that had been going on since the introduction of the 911. This model is known to have good handling performance but the straight-line stability and side wind sensitivity were still not sufficient.

The E-series, model year 1972, was equipped with an air dam below the front bumper. Air dams are used to lower the front stagnation point and thereby decrease the pressure under the car, especially in the front, which reduces the lift forces. Since the pressure is lower underneath the car then on the sides, air will be sucked in from the surrounding. The effectiveness of an air dam therefore decreases towards the rear end of the car.

Aerodynamic measurements on an E-series model shows that front-end lift was reduced by 40 percent but rear lift force was not affected at all by the use of an air dam.
In 1972 Porsche wanted to match the 911 with the group 4 regulations. The regulation states that the general body contour must remain unaltered. To be allowed to fit a spoiler on the group 4 homologated cars Porsche needed a standard car with the same features. The car to meet the
challenge was the Carrera RS, model year 1973. This car was Porsches first road going car with a rear wing and wide rear fenders. The wider fenders enabled the use of wider tires in the rear than in the front. Porsche Engineers had wanted to do this for a long time in order to take care of the
heavy load on the rear axle and the increased power since the first introduction.


Er staat verder nog dat de Ducktail (en later Whaletail) niks doen voor de lift aan de voorkant maar effect hebben op de achterzijde. De 'airdam' waarover ze het hebben in combinatie met de S-bumper en een (eerder door anderen genoemde) goede afstelling van vering en sporing is ook zoals de engineers bij Porsche zelf het deden; meer was volgens hun niet mogelijk zonder consessies te doen aan gewicht en performance.

PS. als je het hele document (met berekeningen en Cw waardes, etc) wil hebben stuur me dan even een PB met je mail adres.


28 nov 2006 16:12
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Ook even een fotootje van een airdam gezocht. Kon in je album niet zien of ie er een heeft, maar de blauwe 'S' in je album had 'm wel.

Afbeelding


28 nov 2006 16:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
patrick911 schreef:
De 'airdam' waarover ze het hebben in combinatie met de S-bumper...

om verdere verwarring te voorkomen...
een voorspoiler IS een 'airdam'
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


28 nov 2006 17:47
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht 
Ik heb al enkele oude 11-jes gehad en zoals mijn huidige vooraan strak op de weg ligt heb ik ze nog niet meegemaakt. Vorige eigenaar had dan ook "turbo tie rods" gestoken, nieuwe schokdempers gemonteerd (koni) + de auto is correct uitgelijnd. Mijne heeft geen "spoiler" vooraan. Of de rubbers van de torsieveren / A-armen zodanig slijten dat die best ook vervangen moeten worden weet ik niet, ik neem aan van wel ? Ik weet niet of ze bij de mijne vervangen zijn.


28 nov 2006 18:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
Onze porsche rijdt ook erg strak, ook op hogere snelheden (al gaat ie op hogere snelheden natuurlijk wel een beetje zweven)
Deze is ook helemaal uitgelijnd, en uitgewogen. Er liggen nieuwe banden onder, en de stuurinrichting is omgebouwd naar een 930.
Van te voren hadden we een 912 maar die ''zweefde'' toch beduidend meer.


29 nov 2006 17:56
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
kristof356-911 schreef:
Ik heb al enkele oude 11-jes gehad en zoals mijn huidige vooraan strak op de weg ligt heb ik ze nog niet meegemaakt. Vorige eigenaar had dan ook "turbo tie rods" gestoken, nieuwe schokdempers gemonteerd (koni) + de auto is correct uitgelijnd. Mijne heeft geen "spoiler" vooraan. Of de rubbers van de torsieveren / A-armen zodanig slijten dat die best ook vervangen moeten worden weet ik niet, ik neem aan van wel ? Ik weet niet of ze bij de mijne vervangen zijn.


Wat zijn "turbo tie rods" ?? De mijne moet tzt ook qua onderstel worden vernieuwd / op niveau juni 1970 worden gebracht (zei Paul Veens - Carcare afgelopen voorjaar. Ben al aan 't sparen... ;-) )

Ben benieuwd dus...
_________________________________________
http://www.ingomettes.nl


30 nov 2006 4:49
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
De normale spoorstangen hebben een kruiskoppeling als scharnierpunt aan de stuurhuiszijde, de turbo spoorstangen hebben een kogelgewricht.

Afbeelding
_________________________________________
NPC 0577


30 nov 2006 7:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.