Auteur |
Bericht |
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
De kettingspanners zijn vervangen en nog steeds blijftde motor tikken bij een warme motor en de oliedruk zakt tot 0.5 bar, terwijl de druk met een koude motor z'n normale waarde aangeeft. Zou het dan toch de oliepomp wezen?
Ik wil het graag het een en ander uitsluiten voordat de pomp word vervangen. Het is idd een aardig ingewikkelde reparatie.
Is een oliepomp trouwens te reviseren?
|
07 nov 2006 8:59 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Ik denk dat je met de wagen gewoon naar een goede specialist moet gaan ipv hier op het forum te blijven reageren op allerlei goed bedoelde "diagnoses" op afstand. Hier heb je niks aan. Er worden nu lukraak wat onderdelen vervangen die mogelijk niks met je probleem te maken hebben.
|
07 nov 2006 9:53 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
en ik denk.... dat je gelijk hebt
je blijft anders aan de gang als ik het zo terug lees
_________________________________________ Got coffee?
|
07 nov 2006 10:34 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Ik begrijp deze reactie volkomen, dus zal het "hele" verhaal vertellen.
Deze Porsche heb ik gekocht bij een garage in Wassenaar die de auto ook al jaren in onderhoud heeft. Ze hebben een jaar geleden groot onderhoud aan de motor gedaan, maar sinds die tijd zit ik met een tik.
Mijn idee hierachter is dat ik betaald heb voor deze reparatie en dat deze garage het dus ook weer op moet lossen. Ik ga niet 2 x betalen voor dezelfde reparatie. Aangezien ze niet achter het probleem kunnen komen, ben ik zelf maar even gaan zoeken.....
|
07 nov 2006 10:51 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Het verhaal is duidelijk maar het blijft zo van een afstand gissen.
Ik zou gewoon bij een andere (Porsche) garage een 2nd opinion vragen. Kost wel wat geld maar dan heb je een veel reëler beeld over het mankement en kun je daarmee naar de garage stappen waar het groot onderhoud is gedaan.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
07 nov 2006 14:37 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Heb ik ook al gedaan, maar die zeggen dat eerst de motor er uit moet voor een analyse. Op het eerste gezicht denken ze aan de kleppen, (welke vernieuwd zijn). In iedergeval bedankt voor het meedenken....
|
07 nov 2006 16:14 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
lastige situatie als ik het zo lees; begrijp dat je niet aan de gang wil blijven,
maar misschien eens voor een second second opinion naar een andere specialist?
_________________________________________ Got coffee?
|
07 nov 2006 16:33 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Zoals je boven kunt lezen heb ik dat al gedaan. Het is grotendeels gissen.
Het is zeker een lastige situatie, zeker omdat zelfs de garage begint te twijfelen.
Nu zeggen ze dat het de pomp kan wezen, maar ik wil eerst even iets uitsluiten voordat ik deze reparatie laat uitvoeren. Ze kunnen het namelijk niet met zekerheid zeggen. Door deze werkwijze heb ik ook al de kettingspanners laten vervangen, maar dat heeft dus ook niks opgeleverd.
Het vreemde van het verhaal is dat het alleen aan de rechterzijde is. Aan de rechterzijde hoor je een slepend/tikkend geluid en het geluid word luider zodra de motor warmer wordt.
De reden waarom er twijfels zijn of het wel de oliepomp is;
- het is alleen de rechterzijde.
- De druk bij een koude motor is goed zowel boven- als onderin, maar je hoort een lichte tik aan de rechterzijde.
- De auto blijft bij warme motor gewoon goed rijden, maar gaat harder tikken.
- Het olielampje gaat niet branden.
Ik had dus een kleine hoop dat iemand dit soort zelfde probleem heeft gehad en reeds een oplossing heeft gevonden
|
07 nov 2006 17:09 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
ik bedoelde nog een andere specialist
wat zit er wel rechts en niet links.... op die manier er naar kijken dan
een oliekoeler kan niet zo'n geluid maken toch (want die zitten alleen rechts toch heren experts?)
_________________________________________ Got coffee?
|
07 nov 2006 17:16 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Maar ja .... er kan zoveel tikken - en zonder het juiste geluid is het moeilijk oordelen waar het aan ligt ...
Ik weet niet bij welke porsche-specialisten bent geweest Ergo: ik heb het idee dat de garage van onderhoud geen Porsche-specialist is en dat je de second-opinion wss bij een Porsche-dealer uit hebt laten voeren ....
't kan natuurlijk zijn dat ik er falikant naast zit
Zoals Marco al aan geeft nog maar eens een opinion vragen bij een Porsche-specialist die vertrouwd is met de 3.2 ... en jou ook serieus neemt ..
Succes
|
07 nov 2006 17:23 |
|
|
TJJ911
911 3.0SC coupe 1979Landsmeer
|
Tikjes in motoren is in mijn ogen altijd lastig. Wat miscchien helpt als je beter weet waar het geluid vandaan komt (beter dan alleen links of rechts)
Bij de meeste garages hebben hiervoor een stethoscoop iod.
Je kunt zelf ook op onderzoek gaan met een stuk stevige rubber slang.
De ene kant tegen het blok en de ander bij je oor, je zult zien dat je zo makkelijker naar de plek gaat waar het geluid het sterks is.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, Succes.
|
07 nov 2006 21:31 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Gewoon een schroevendraaier pakken werkt nog beter. Het bit op het blok zetten en je oor tegen het handvat drukken. Je wilt niet weten wat je op die manier allemaal kunt horen
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
07 nov 2006 22:11 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Bedankt voor je bericht. Als je echter goed gelezen had zou je weten dat de "second opinion bij een Porsche specialist is gedaan.
|
08 nov 2006 0:27 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Bedankt voor de tip. Dit is echter gedaan en dan duid het op een klep.
|
08 nov 2006 0:30 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
.... dan ben je er toch?
dat soort dingen weet je nooit helemaal zeker tot het blok opengaat
doe jezelf een plezier en rijd gewoon bijvoorbeeld hier even langs
_________________________________________ Got coffee?
|
08 nov 2006 10:16 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Dat zou je idd denken.... Zou niet zo mooi zijn want dat is allemaal vernieuwd! Ik houd jullie op de hoogte.
|
08 nov 2006 14:35 |
|
|
Counterstrike
Porsche 911 SC (A-series)Assendelft
|
Oliedrukzender schoongemaakt
Enige tijd geleden mailde ik jullie dat mijn oliedrukmeter bij het minste geringste gas geven naar de 5 sprong.
Vandaag heb ik op advies van jullie een schuurpapiertje over de aansluiting van de zender gehaald.
Dat was inderdaad het probleem, hij is weer als nieuw.
Bedankt !!
Peter
|
30 nov 2006 15:30 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Waar zo'n forum al niet goed voor is.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
30 nov 2006 17:44 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Ik ben niet zo'n supertechneut, echter weet er wel iets van. bij mijn 3.2 van 1987 heb ik bij een koude motor ook een zeer stil blok, echter bij een goed warmgedraaide motor hoor je de kleppen iets tikken, ondanks dat er geen slijtage is aan klepgeleiders en nokkenassen ( recent vervangen). Olie is mobile 10 W 40. nu is het naar mi dat bij een warme motor door de uitzetting en de dunnere olie altijd meer getik en geluid hoorbaar is . zeker bij een luchtgekoeld blok. de motor heft als hij warm is nu eenmaal meer speling op alle inderdelen dat dat hij koud is. Ik zou mij er niet zo druk over maken als verder alles in orde is en er geen overmatig olieverbruik is en geen vreemde rookpluimen uit de uitlaat komen.
|
30 nov 2006 22:26 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Ik dacht omgekeerd
|
30 nov 2006 22:51 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Bij mij hoor je de kleppen juist als de motor koud is.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
01 dec 2006 16:01 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
Na volledige motor revisie zit ik ook net onder 1 bar, geen zorgen overmaken, zolang hij maar oploopt als je gas geeft, let wel de meter is geen precisie instrument, maar een indicator, iets corrosie kan al een andere meetwaarde geven
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
01 dec 2006 18:58 |
|
|
cabrio wim
|
Heb met veel interesse dit draadje gevolgt. het valt op dat bij 2 P rijders de motor tikt als hij warm is. Een verhaal rechtzetten, als de motor warm is heeft hij minder speling.
Ik heb natuurlijk geen idee waar de reparatie's zijn gedaan, maar ik heb het idee, omdat de zuigerveren / kettingen en alles is vervangen, de nokkenassen niet gemeten zijn voor demontage. Deze waarde is van zeer groot belang, en mag slecht 300 honderste mm t.o.v elkaar mag verschillen.
En moet weer zo terug gezet worden naar de meting die voorheen gedaan is. Dit is een secuur werkje. ( maatgevend voor vermogen en verbruik)
Standaard is de meting vanaf fabriek 1.20.
Als die aan beide zijde niet gelijk zijn, kan het gebeuren de nokken te hoog staan een klep raken.
|
02 dec 2006 17:57 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Vanwaar die wijsheid lijkt me weinig invloed hebben op het goed lopen van de motor.....
_________________________________________ t beste maar weer...
|
02 dec 2006 19:43 |
|
|
cabrio wim
|
Wijsheid: omdat ik al Jarenlang aan P motoren sleutel.
Je denkt geen invloed: zet je nokkenassen maar eens niet synchroom.
Heb je wel al eens een P motor uit elkaar gehaald, vertel me dan maar eens wat er bij de porsche nokkenassen zo belangrijk is.
Wacht met spanning af OME PIET.
Probeer mensen hier te helpen met mijn kennis.
Alleen mijn kennis is gespecialiseerd in motoren vanaf '73 t/m'86
|
02 dec 2006 20:05 |
|
|