| | |
| marcelSC schreef: Nu wil ik hem trachten zelf aan te pakken al heb ik geen brug maar wel veel gereedschap en 1001 pagina's gedownload(pdf). Ik open eerdaags wel topics of sluit me erbij aan voor vragen en hulp/tips. Zo heb ik de remklauwen er al af en leeggezogen,ik heb zo'n pomp(soort plantenspuit) aan een compressor. De kachelpotten aan het losslijpen, totaal verrot, leek onder het rijden wel een gaskamer in de auto! Rook kwam door de sleuven. Wens is dus compleet RVS SSI eronder..... Olie komt uit de versnellingsbak gedruppeld en uit een stang onder de cilinders (stoterstang:?) aan beide kanten, gaf waarschijnlijk de rook in het interieur.Ook zweet de kop. Ik maak binnenkort wel gruwelfoto's. Dingen te doen: uitlaat dus, het lekken stoppen, bekleding (stoelen,stuur) vervangen en vast nog veel meer. Oja sparen..... | |
| | |
Hoi Marcel.
Welkom hier.
Ik heb net de foto's bekeken en het zijn helemaal geen gruwelfoto's. Dit zijn gewoon de plaatjes die je meestal tegen komt bij een oudere Porsche, Ik zie geen detail's waardoor ik de indruk krijg dat je met een slechte auto bezig bent.
Wel krijg ik de indruk dat je niet helemaal weet waarmee je bezig bent.
O.a. door de vraag waar de aftap en vulplug van de versnellingsbak zit en het imitatie ( en volgens mij ook duurdere ) oliefilter. Een originele is altijd goed, geeft in ieder geval in de motorruimte niet de indruk dat de auto door een beun onderhouden is en kost Euro 11,- incl. btw.
Op de foto's vielen mij in volgorde van belangrijkheid de volgende dingen op.
-Natuurlijk de slechte kachelpotten.
-De olie lekkage bij de olie retour pijpjes.
-De olielekkage aan de schakelvorkdeksel.
-Waarschijnlijk lekkage aan de cilindervoetpakking 6e cilinder.
-De motorruimte isolatiemat die los hangt en uit elkaar valt en
-de verkeerd afgestelde koppeling.
Het eerste waar ik mee zou beginnen is het demonteren van de kachelpotten. Pas op, want dit is geen eenvoudige klus door het vastzitten van de moeren en de kachelpotflensen aan de cilinderkop, als je pech hebt.
Begin niet zomaar te draaien maar maak ze met een autogeenbrander ( ergens lenen of huren?) roodgloeiend voordatje ze losdraait.
Doe je dit niet en ze knappen af, je was gewaarschuwd!
Doe je dit niet en ze knappen niet af, koop meteen een staatslot
Bij het monteren van de kachelpotten kun je het beste ook een beetje uitlaatmontagekit gebruiken bij de nieuwe pakkingen omdat anders de kans op een lekke pakking aanwezig is. En monteer uiteraard de bouten en moeren van de juiste lengte en anders om dan ze nu zitten.
(ze zitten net verkeerd om gemonteerd in de zijdemper
)
Na het demonteren kun je het beste de motor reinigen met bijvoorbeeld remmenreiniger die in handige spuitbussen te koop is.
Vervang daarna de olieretourpijpjes. (Euro 150,- voor een set van vier)
Dit is weer een lastig karweitje maar moet met een beetje geduld en technisch inzicht lukken. Het lastige hierbij is het zwaar uit elkaar schuiven en het daarbij makkelijk beschadigen van de pijpjes met de tang. En monteer ze goed om, zodat de olie uit het nokkenashuis makkelijk terugstroomt in het carter.
Vervang onder aan het carter meteen de twee pakkingen van de oliezeef, dat is het dekseltje met de 8 M6 moertjes.
Onder aan de versnellingsbak zou ik alleen de kleine deksel los schroeven waaronder een dunne papieren pakking zit die lekt. Eenvoudige klus, denk er alleen aan bij het terugplaatsten dat de vork over de schakelstang schuift en niet ernaast. Wat ik bedoel zie je wel als het losgehaald is.
Laat het staartstuk voorlopig lekker zitten, veel te veel werk in die garage en voor een beginnende sleutelaar.
In de motorruimte zit een isolatiemat die er zielig bijhangt. Deze moet je verwijderen omdat anders de losse stukjes kunnen worden aangezogen en uiteindelijk op de cilinders blijven liggen waardoor de koeling afneemt.
Eventueel ( aan te bevelen natuurlijk ) vernieuwen. Op zich een secuur klusje maar redelijk goed te doen bij ingebouwde motor. Een mat kost ongeveer Euro 55,-.
Omdat je de gasveren moet loshalen om de mat in te plakken kun je meteen de twee gasveren vervangen. ( ongeveer Euro 30,- per set)
Sucses, en als je vragen hebt hoor ik het wel.
Erwin.