Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 9:33

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
911: Olie en benzine in luchtfilter huis 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht 911: Olie en benzine in luchtfilter huis
Hallo, Ik ben Irving en heb een 911 uit 1973 gerestaureerd. Er zit een 3,0 motor in welke +/- 10 minuten stationair loopt. Daarna gaat deze uit en start hij niet meer. Wanneer ik het luchtfilter huis open zit er een laagje olie/benzine in. Heeft iemand dit ook gehad of weet wat ik moet doen????

02 dec 2006 23:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
Heb je zelf de moter gereviseerd of hoorde dat niet bij je restauratie?

Heb je de olie net bij gevuld zo ja hoe heb je de olie gepeild, toch wel met een warme en stagionair draaiende moter?

robert

Zo nog geen oplossong alleen vragen?

robert

02 dec 2006 23:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Allereert heb ik alleen de koets gerestaureerd omdat naar zeggen de motor nog ok was. Olie peil met draaiende motor gecontroleerd en stond op minimum

03 dec 2006 0:01
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
toch nog even voor de zekerheid moter was ook warm?

voordat we van alles gaan bedenken en er gewoon te veel olie inzit,

robert

03 dec 2006 0:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ik heb (nog) geen verstand van porsches maar de motor voelt wel warm aan. Qua meters komt er wel oliedruk. maar olie temperatuur komt niet op alsmede de olie level (mischien zijn de meters wel defect) Maar ik heb de motor zo'n 10 minuten laten op 2000 tpm laten draaien en daarna olie gepeilt welke onder het min zat.

03 dec 2006 10:29
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
ja dat is dan nog niet echt goed,

Je moet de auto echt warm rijden, als de olie dan (80 graden) is gaat er een thermostaat open waardoor ook de olie koeler in het circuit meedoet.

Dat zou dus goed kunnen dat je nu te veel olie er in hebt gedaan.

Hoe veel heb je bij gevuld 1,5 liter?

Dan zou ik minstens 1 liter eruit halen.

Dan warm rijden voorzichtig,eigenlijk niet stationair (schijnt ook weer schlecht te zijn)

En misschien wel gewoon 1, 5 liter eruit, als je normaal rijdt,(niet te ver als je bang bent dat hij afslaat), kan dat geen probleem zijn voor de motor.

robert

03 dec 2006 11:07
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
911 IDW schreef:
Ik heb (nog) geen verstand van porsches maar de motor voelt wel warm aan. Qua meters komt er wel oliedruk. maar olie temperatuur komt niet op alsmede de olie level (mischien zijn de meters wel defect) Maar ik heb de motor zo'n 10 minuten laten op 2000 tpm laten draaien en daarna olie gepeilt welke onder het min zat.

dit klopt de olie temp komt langzaam op duurt echt wel 20 min bij normaal rijden.

en de olie meter gaat pas goed werken als de olie op temp is en de thermostaat open is gegaan en de olie koeler mee doet.

robert

03 dec 2006 11:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Warm rijden wordt op dit moment moeilijk aangezien ik nog geen apk op de 911 heb. Ik was juist gisteren de auto aan het klaarmaken voor de APK

Als het probleem niet teveel olie is wat zou het dan wel kunnen zijn (just in case)

03 dec 2006 11:16
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
PS. waar zou je evt. 1 liter olie moeten laten weglopen uit de olie reservoir of onder de motor. Hoeveel olie gaat er in een 3,0 motor met oliekoeler achter?

03 dec 2006 11:20
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
911 IDW schreef:
Warm rijden wordt op dit moment moeilijk aangezien ik nog geen apk op de 911 heb. Ik was juist gisteren de auto aan het klaarmaken voor de APK

Als het probleem niet teveel olie is wat zou het dan wel kunnen zijn (just in case)

Daar wil ik eigenlijk niet verder op ingaan omdat het allemaal van die vreselijke senarios kunnen zijn en misschien wel nergens op slaan.
En ik zo niet een juist antwoord kan geven.

niet erg---karter onluchting verstopt?

wel erg----versleten zuigerveren of misschien wel gebroken (als voorbeeld)

robert

03 dec 2006 11:22
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
911 IDW schreef:
PS. waar zou je evt. 1 liter olie moeten laten weglopen uit de olie reservoir of onder de motor. Hoeveel olie gaat er in een 3,0 motor met oliekoeler achter?

ga ik proberen op te zoeken

03 dec 2006 11:24
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
Voor zover ik het zie 13 liter, maar dat krijg je er nooit uit of er moet te veel inzitten.

Bij aftappen blijft er altijd wat achter toch wel bijna 2 liter ofzo.

je kan het onder het olie reservoir aftappen, eigelijk moet er dan wel weer een neiuwe pakking tussen.

03 dec 2006 11:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Bedankt Robert voor je help!!!!!

03 dec 2006 11:30
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
Afbeelding

dit soort boeken zijn ook erg goed

03 dec 2006 11:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ja, dat boek heb ik wel maar daar stond deze storing niet in.

Ik heb trouwens mijn twijvel over de 13 liter welke daar wordt voorgeschreven. Het maakt nl wel uit waar de oliekoeler zich bevind (voor of achter) Ik heb op dit moment er 4,5 liter olie in en nog zit er teveel olie in. Dit merk ik ook op bij het starten. De startmotor heeft er heel veel moeite mee om de eerst paar keer de motor rond te laten lopen. Het lijkt net of er olie bevind in de cilinders. Misschien is dit net het probleem. Kan het zijn dat er een klep zich niet sluit en alle olie van het reservoir direct in de motor stroomt?

03 dec 2006 11:49
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
stel je had er teveel olie in en het heeft zich in de cilinders geperst.

Pas dan op want olie kan niet samen gdrukt worden tijdens de beweging van de zuiger en kan dan grote schade veroorzaken.

Om dat dan kwijt te raken denk ik aan de bougies eruit en dan de moter draaien met de hand of startmoter kort laten draaien, dat zal dan wel een rommel gaan geven.

misschien heeft iemand en ander en veel beter idee

03 dec 2006 11:54
Profiel WWW Facebook 
964.c4
assendelft
Bericht 
911 IDW schreef:

Ik heb trouwens mijn twijvel over de 13 liter welke daar wordt voorgeschreven. Het maakt nl wel uit waar de oliekoeler zich bevind (voor of achter) Ik heb op dit moment er 4,5 liter olie in en nog zit er teveel olie in. Dit merk ik ook op bij het starten. De startmotor heeft er heel veel moeite mee om de eerst paar keer de motor rond te laten lopen. Het lijkt net of er olie bevind in de cilinders. Misschien is dit net het probleem. Kan het zijn dat er een klep zich niet sluit en alle olie van het reservoir direct in de motor stroomt?

ik neem aan dat je een olie klep bedoelt, lijkt me niet want de olie pomp moet het met druk in de moter bengen.

robert

03 dec 2006 11:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
911 IDW schreef:

13 olie is inderdaad de totale hoeveelheid olie die het systeem kan bevatten (zonder oliekoeler 2 liter minder). 4,5 liter olie is zeker te weinig, bij olieverversen moet je beginnen met het toevoegen van 8 liter olie, warm rijden en dan bijvullen. Dat verhaal dat de startmotor merkt dat er teveel olie in de motor zit zou kunnen maar dan moet je hem wel bijgevuld hebben tot ie overstroomt :roll: . Voor de rest flauwekul verhaal.

Een beetje vettigheid in het luchtfilterhuis van zo'n oudje kan overigens niet zo heel veel kwaad, vaak pendelt er wat olie over vanuit de olietank. Ik zou eerst maar eens proberen de auto warm te rijden met genoeg olie erin.

03 dec 2006 13:25
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
Bericht 
als je een liter olie laat weg lopen via het reservoir gewoon even een nieuw koper ringetje er tussen, tenzij je binnenkort toch alle olie gaat vervangen, bij blijft anders druppelen namelijk

zou me voor als nog niet te veel zorgen maken

iniedergeval

succes met de APK

weer een porsche extra op het asfalt !!

03 dec 2006 13:28
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]