Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 19:49



Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Teveel olie in mijn 964 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 uit '91 996 cabrio uit 2000
Amsterdam
Bericht Teveel olie in mijn 964
Ik heb onlangs eindelijk mijn 964 gekocht. Na een weekje rijden begon ik mij toch af te vragen waarom de meter van de olie voorraad ook bij een warme moter tijdens rijden in het rood bleef staan.
Na het lezen in de betriebshandleitung begreep ik hoe de metertjes werken. Een gebrek aan olie moest de oorzaak zijn. Overigens gek dat onze grote bekende Eric van Porsche Gelderland bij de AKK niet even opmerkte dat er te weinig olie in zat.

Op de dipstick kwam de olie tot net iets onder de eerste streep. Ik heb er toen anderhalve liter bijgedaan. Dit bleek wat teveel. De olie komt nu tot net boven het tweede streepje. Op zich niet erg dacht ik.

Nu zit het olievoorraad wijzertje meteen tot in het wit (1 uur) ook als de moter warm is en je geeft gas dan daalt het wijzertje heel weinig en blijft die in het witte staan.

Ik heb begrepen dat de wijzer bij een warme moter en stagionair lopen moet zakken naar het midden, hij blijft ddus staan. Dat lijkt me niet goed.

Wie weet raad????
_________________________________________
Sapere aude


03 dec 2006 21:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Mbt 3.2 motoren is de afstand van 1e tot 2e streepje op de peilstok overeenkomend met 1,75 liter motorolie. bij een 3.2 zou je dus niet overvuld zijn. Heb je wel vlgs het boekje gepeild? Evt kun je een halve liter aftappen, teveel olie is niet goed, daar zijn wel posts over te vinden.


03 dec 2006 21:42
Profiel
PorscheForum Rakker
964 uit '91 996 cabrio uit 2000
Amsterdam
Bericht 
bij de 964 is het ook ongeveer 1,75 liter (volgens de boekjes). deze heb ik naukeurig gevolgd en geraadpleegd.
_________________________________________
Sapere aude


03 dec 2006 21:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
als de moter warm is en de auto draait stationair dan zal de wijzer aan geven hoeveel erin zit en niet zakken eerder stijgen.

Hij hoeft dus niet te zakken naar het midden.

In veel gevallen blijkt wel dat dat een goed olie niveau aangeeft op de peilstok.

Die van mij geeft ook een waarde rond 2 uur aan bij een warme moter.

ja kan voor de zekerheid een halve liter aftappen en ga uit van je pijlstok, niet van de meter.

De meter geeft ee aardig beeld (vrij precies zelfs :shock: ) maar dat hoeft niet, is nou eenmaal niet geeikt,


robert
_________________________________________
remmen is angst


03 dec 2006 21:46
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
ik denk dat je niet veel te veel erin hebt zitten. Als er veel te veel in zit, wordt dat er op allemaal plaatsen uitgeperst. Als je twijfelt, zou ik gewoon nog even langs Porsche Gelderland rijden. Ik ken Eric niet, maar afgaand op de verhalen die ik over Carreric in het verleden heb gehoord, lijkt het me sterk dat ze je niet even helpen, het voor je checken en even weg laten lopen als er teveel in zit. Zal vast niks kosten.

Wellicht was het oliepeil niet te laag, meten is niet helemaal standaard voor een 964 (warme motor, vlakke ondergrond, etc). Mischien heb je er olie bijgegooid, terwijl dat niet hoefde (voordat je Eric 'beschuldigd'...)

Succes!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


03 dec 2006 21:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Er is maar 1 manier om goed te peilen:
Motor op temperatuur, minuutje stationair laten draaien (auto goed horizontaal) en dan met stationair draaiende motor peilen met de peilstok; vooraf even de stropdas afdoen ;-)

Dat is de enige manier om vast te stellen of er te veel / goed / te weinig in zit; al het andere is "vaag indicatief"......
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


03 dec 2006 21:57
Profiel
PorscheForum Rakker
964 c2 bij 1992 996 c4 cabrio bj 2000 356 speedster rep cayenne 3.6 2008
betuwe
Bericht 
toen ik mijn 964 c2 kocht, dacht ik ook dat er te weining olie in zat, ik ben toen ook bij erik geweest, heeft mij toen uitgelegd hoe de meter werkt

de meter mag tijdens het rijden best onder in staan, meter is in beweging

als je stil staat, vlak, motor stationair loopt, na aantal minuten kun je de goede waarde aflezen (motor moet goed warm zijn)

zo is het mij bij porsche centrum gelderland door erik uitgelegd


03 dec 2006 21:59
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
en die meter is ook vaak 15 jaar oud, evenals de voeler. Ga dus niet prat op die meter. kan best afwijken. Lindemans beschrijft het duidelijk en volgens mij correct.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


03 dec 2006 22:04
Profiel
PorscheForum Rakker
964 uit '91 996 cabrio uit 2000
Amsterdam
Bericht 
Ik heb alles keurig volgens het boekje gedaan omdat ik eerst nauwkeurig het boekje heb gelezen. In Duits nog wel!
De oliestand was zeker te laag, mijn beschuldiging aan Eric blijft. Het is niet heel erg maar wel slordig want die AKK koste 230 euro. Voor dat geld verwacht je dat niet.
_________________________________________
Sapere aude


03 dec 2006 22:05
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Als je CASH heet moet je niet zeiken over geld. :cheesy:

Ik zou gewoon even contact opnemen met PCG en eea aan Eric uitleggen, voor je hem hier op een openbaar forum "beschuldigd", ook als het niet heel ingrijpend is. De man moet van zijn handel leven. Ik begrijp je gevoel, maar overleg het eerst morgen even en kijk hoe ze reageren. :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


03 dec 2006 22:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Nieuwe Porsche? Lekker flink olie erin. Beter teveel dan te weinig. Hup nog een litertje. :king:

Reeds meerdere malen voorbijgekomen hier. Mgl moet de verkoper toch wat duidelijker instrueren dienomtrent.


03 dec 2006 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911/964 Carera 2 BJ 1992
Bericht 
Stom Stom Stom eerst nadenken en lezen dan pas doen :lol:
_________________________________________
Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992


04 dec 2006 16:08
Profiel
Bericht 
Mijn Porsche komt van P.C.G. ik moet zeggen een prima bedrijf.
Alleen de ontvangst al. Kreeg voor ik weg reed nog de mededeling, is er iets of twijfel je over sommige dingen, neem dan even kontact op.
Dus Cash, bel even en vraag om raad.
Nog leuk van P.C.G. Kreeg zonder te vragen boek van Porsche 2007 opgestuurd. :salut:


04 dec 2006 16:27
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
Zoals eerder aangehaald dient de olie te worden gepeild bij een warme lopende motor op een vlakke ondergrond. Over het algemeen zal bij "normale" bedrijfstemperatuur (wijzer 7.00/8.00 uur) de oliestandwijzer staan op ca. 9.00/10.00 uur.

Bij voldoende olie staat over het algemeen bij temperatuur op 9.00/10.00 uur de voorraad op maximaal.

Als de meters goed werken komt dit overeen met maximaal op de peilstok (bij 9.00/10.00 uur temp.)

IK heb eerder bij een porschespecialist begrepen dat als je peilt feitelijk de temp. meter op 9.00 uur moet staan. In de winter wordt zelfs wel eens bij koude een doek over het rooster gelegd :shock: om deze temp. bij peilen te bereiken.

In tegenstelling tot een eerdere opmerking kan je beter een halve liter te weinig als teveel hebben. :?

Zoals terrecht door Horn wordt opgemerkt kan je dit beter eerst bespreken met de betrokkene. :wink:


04 dec 2006 19:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233
Limburg
Bericht 
Citaat:
In tegenstelling tot een eerdere opmerking kan je beter een halve liter te weinig als teveel hebben.


Dit heeft mijn specialist me ook verteld.

De oliestandwijzer geeft naar mijn idee slechts een indicatie met de peilstok weet je de werkelijke stand, de synthetische olie maakt het peilen er niet makkelijker op vind ik de olie is zo helder dat hij lastig te zien is op de peilstok.


04 dec 2006 21:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Als ik me niet vergis, zit er toch een overloop (slangetje) op de olietank. Had de tank er bij mn vorige P (C2) afgehaald, viel me toen op. Dacht ook, omdat het een "dry sump" systeem betreft je nooit teveel olie door je blok kan pompen. Dus volgens mij als er echt teveel inzit komt het er vanzelf bij de olietank weer uit. Wat weer volgens mij geen kwaad kan, alleen dan de vervuiling op straat :roll: .

Heren/dames technici, klopt dit of zit ik weer te "Mauken" ? 8) :wink:
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


04 dec 2006 21:52
Profiel
Bericht 
Je zit te mauken.


04 dec 2006 22:03
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Hoeksche Waard
Bericht 
Jaco schreef:
Als ik me niet vergis, zit er toch een overloop (slangetje) op de olietank. Had de tank er bij mn vorige P (C2) afgehaald, viel me toen op. Dacht ook, omdat het een "dry sump" systeem betreft je nooit teveel olie door je blok kan pompen. Dus volgens mij als er echt teveel inzit komt het er vanzelf bij de olietank weer uit. Wat weer volgens mij geen kwaad kan, alleen dan de vervuiling op straat :roll: .

Heren/dames technici, klopt dit of zit ik weer te "Mauken" ? 8) :wink:


Ik weet niet of dit klopt, maar weet wel dat meerdere mensen negatieve ervaringen hebben met teveel olie en daaruit voortvloeiende :roll: gevolgen


04 dec 2006 22:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Ik heb mijn 996 gekocht bij en handelaar , die mij er op wees dat het oliepeil te laag was. Omdat ik hier topics had gelezen was ik zeer op mijn hoede. Heb de auto voor een A.K.K. naar (wel bekent ) Oss gebracht, en 1 van de aandachtspunten was het oliepeil. Heb wel specifiek gevraagt naar het probleem öliekeering" er was volgens hem (zoals ik hem gezien heb een gerespecteerd porsche monteur ) geen probleem.
Heb haar gekocht en ben de volgende dag naar een specialist bij mij in de buurt even wezen vragen hoe ik NU olie moest peilen . (Was mijn 3.2 gewent ) In Soest heeft hij mij uitgelegd hoe ik bij deze auto moest pijlen.
Is even wennen. Ik had bij mijn 3.2 een oliedrukmeter, heb bij mijn 996 OOK een oliedrukmeter. Maar geen oliestandmeter :?:
_________________________________________
porsche is een virus,maar je voelt je beter.


04 dec 2006 22:44
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
jeroenoop schreef:
heb bij mijn 996 OOK een oliedrukmeter. Maar geen oliestandmeter :?:

is dat zo? vind ik nou juist zo handig
_________________________________________
Got coffee?


04 dec 2006 22:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Er zit dus 13 liter in het systeem....maakt zich dan iedereen zo druk over een litertje meer of minder :idea: :roll:

Vergelijk andere ''sportauto''s''eens die het met hooguit 6 liter moeten doen........ :idea:
_________________________________________
t beste maar weer...


04 dec 2006 22:56
Profiel
Bericht 
Ome Piet, volgens mij lijkt me een ding verstandig :!:
Blijf bij je trekker :wink:


04 dec 2006 23:23
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
wat ik nou niet begrijp is dat iedereen maar naar P specialisten gaat of belt om te vragen hoe ze olie moeten peilen - staat toch gewoon in de gebruikershandleiding ?

no big deal


05 dec 2006 10:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht 
Marco schreef:
jeroenoop schreef:
heb bij mijn 996 OOK een oliedrukmeter. Maar geen oliestandmeter :?:

is dat zo? vind ik nou juist zo handig


In mijn 996 zit een digitale oliestand-meter. In de jouwe dus ook, Jeroen.


05 dec 2006 10:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Jaco, over je Mauken gesproken :wink:

Denk dat er iets niet in orde is/was als je een open leiding op je oliereservoir aantrof. Het carter/oliereservoir wordt wel ontlucht/belucht, maar niet via een open slangetje. De dampen worden via een gesloten circuit door de motor afgezogen en daar komt dus ook eventueel het teveel terecht :idea: :twisted:

De aangegeven meetmethoden kloppen allemaal keurig, en de peilstok heeft ook het laatste woord (t/m de 996 :!: ).
Maar als er te veel olie in zit dat zal de meter dus op het max. blijven staan en daardoor kun je dan niet zien of er net een heel klein beetje te veel in zit(wat geen probleem is) of veel te veel :idea: :shock:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


05 dec 2006 13:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.