Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 8:51

Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Velgen polieren 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 930- Targa '70
Bericht Velgen polieren
Hoi beste Porschisten,

ben van plan om mijn Fuchjes zelf te polieren. Heb een website gevonden met de te volgen werkwijze. Ziet er niet zo moeilijk uit en ze blinken schitterend. Weet alleen niet waar ze de polierpasta-en borstels verkopen.
Heeft iemand hier ervaring met het zelf polieren. Alle suggesties en goede raad zijn welkom.
Greetz

21 dec 2006 18:24
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Bedoel je polijsten (neem aan van wel :) ? ).

Vaak zijn er setjes te koop die op de boormachine passen, zelf ben ik daar totaal geen voorstander van omdat het groot en lomp is en de kans op krassen zeer groot is.

Een dremel is ook erg geschikt voor dit werk, vooral in kleine hoekjes (zijn ook dremel kloon`s in omloop, alleen die zakken wat ver terug in toeren tal). Als polijstpasta gebruikte (nu nog steeds) altijd gewoon commandant 4. Gaat perfect.

Wel eerst gewoon goed opschuren met korrel 120 - 2000 waterproof schuurpapier. Ben je wel eventjes een tijdje mee zoet :P (althans zo doe ik het, en werkt uitstekend!).

21 dec 2006 18:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
en daarna :?: opnieuw blanke lak er over :?:

21 dec 2006 19:03
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Eindhoven
Bericht 
Ze hebben inderdaad setjes voor op de boormachine. (van bijvoorbeeld kwb incl. polijstpasta, verkrijgbaar bij de betere bouwmarkt). Ik ben het deels wel eens met voorgaande post dat dit vrij lomp is voor fijn werk, maar voor het polijsten van je velgranden is dit ideaal!. In de kleine hoekjes kan je altijd nog een dremel gebruiken. Ik heb zo al meer dan 50 velgranden gedaan in het verleden met hele mooie resultaten.

Voorbeeldje van zelf gepolijst setje:

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Niels 3.2 op 21 dec 2006 19:08, in totaal 1 keer bewerkt.

21 dec 2006 19:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Eindhoven
Bericht 
Boxy&Boraman schreef:
en daarna :?: opnieuw blanke lak er over :?:

Nee, gewoon goed poetsen... en niet meer in de winter mee rijden. Blanke lak zou onmiddelijk weer los komen als de velgen goed gepolijst zijn.

21 dec 2006 19:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Niels 3.2 schreef:

Voorbeeldje van zelf gepolijst setje:

Afbeelding

Hallelujah :D :D :D

21 dec 2006 19:47
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
En geen polijstpasta gebruiken waarin amoniak verwerkt zit (dat ruik je meteen): het zuur van de amoniak trekt in het aluminium waardoor het aluminium snel verweert.

21 dec 2006 19:50
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
En geen polijstpasta gebruiken waarin amoniak verwerkt zit (dat ruik je meteen): het zuur van de amoniak trekt in het aluminium waardoor het aluminium snel verweert.

hmmz, goede raad Speedy! Dat wist ik nog niet. In dat geval vervalt de commandant 4 want daar zit ammoniak in.

21 dec 2006 22:59
Profiel Facebook 
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Dit is goede polijstpasta en deze werkt bovendien erg goed:

Citaat:
AUTOSOL polijstpasta voor aluminium

Deze polijstpasta is vrij van slijpmiddel en ammoniak. Het is daardoor uitermate geschikt voor het behandelen van zachte metalen zoals aluminium, geanodiseerd aluminium, koper, messing e.d. Verwijdert aanslag en oxidatie, geeft een zeer hoge glans en beschermt tegen weersinvloeden.

Daarna kun je de aluminium beschermen met een olie en voorkomen dat 't snel z'n glans verliest:

Citaat:
AUTOSOL beschermingsolie voor aluminium

Wordt ingezet voor bescherming van aluminium, geanodiseerd aluminium, messing en andere zachte metalen. Verwijdert lichte vervuiling, zoals stof, poetsstrepen en vingerafdrukken. Het vormt een uitzonderlijk langdurige, waterafstotende beschermlaag met een schoon en glanzend eindresultaat. Onschadelijk voor elektrische bedrading, rubber en lak.

Dit wordt veel gebruikt in de motorenbranche en is echt super!

Hier staat er meer over:

http://www.autosol.nl/HTML/MotorOnderhoud.htm

21 dec 2006 23:22
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Dank je Speedy....

Na het zien van Jeroen3.0 zijn velgen die het dus met commadant had gepoetst (Resultaat bij hem lamme handen en blinkende velgen) ben ik ook aan de slag geslagen met commadant om mijn velgen te poetsen.

Resultaat: Lamme handen en een beetje glimmend... :cry:

21 dec 2006 23:31
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
doe mij ook zo'n setje wielen waar je niet meer mee kan rijden :mrgreen:

22 dec 2006 0:24
Profiel WWW
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Met hoogglans gepolierde velgen kan je zer zeker rijden.
Enkel na elke rit goed poetsen dat oa remstofzich niet invreet.
Ik poets ook steeds dadelijk mijn velgen (en als er tijd is de hele wagen anders de dag erna) na elke rit met de P

Laatste update 22/10/2013

22 dec 2006 0:26
Profiel WWW Facebook 
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Pimp your Porsche? :twisted:

22 dec 2006 1:17
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
911-lover schreef:
Ik poets ook steeds dadelijk mijn velgen (en als er tijd is de hele wagen anders de dag erna) na elke rit met de P

Yeah, sure... Ik zie het al helemaal voor me... NOT!
What's next? Je velgen na de poetsbeurt er ondervandaan halen en ze lekker binnen bij de kachel leggen in een comfortabel dekentje?

22 dec 2006 1:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
LOL :D

22 dec 2006 11:00
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
ben ik de enige die zijn velgen niet mee neemt naar bed ofzo :roll:

zitten nu de oude ats-jes op met winterbanden, nooit gepoetst die dingen; kvind het wel leuk staan eigenlijk

22 dec 2006 11:27
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Marco schreef:
ben ik de enige die zijn velgen niet mee neemt naar bed ofzo :roll:

Dont worry Marco,
I heb ook andere dingen om mee naar bed te nemen :mrgreen:

Een velg staat enorm bloot aan agressieve omstandigheden. Remstof, vocht, pekel, en dan ook nog eens enorme temperatuurverschillen.
Laat mij maar met iets minder glimmende, niet gepolitoerde, velgen rijden die wel door een blanke lak zijn beschermt. Als je die met de wasbeurten mee goed reinigt blijven ze mooi en hoef ik geen velgenschoonmaaksetje in de kofferbak mee te nemen :mrgreen:

22 dec 2006 14:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
De velgen onder onze p waren niet slecht, maar doordat ik gewoon met een poetspasta enkele uren op de velgjes heb staan te poetsen, zijn ze net chroom geworden.

Ik kan het me voorstellen dat niet van het overdreven glimmende houdt, maar ik vind dit toch wel iets hebben:
Afbeelding

:wink:

22 dec 2006 15:12
Profiel Facebook 
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ik vind ietwat doffe velgen die verder goed schoon en onderhouden zijn ook best mooi. :wink:

22 dec 2006 15:45
Profiel WWW
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Jeroen914 schreef:
911-lover schreef:

What's next? Je velgen na de poetsbeurt er ondervandaan halen en ze lekker binnen bij de kachel leggen in een comfortabel dekentje?

Neen , zover ga ik niet maar goed onderhouden doe ik mijn spulletjes wel :wink:
Velgjes zijn wel onderhevig aan bijtende stoffen , niet aan temperaturen .Doch natuurlijk wel (net als de wagen) na het wassen onder de pyama in de garage :lol:

Laatste update 22/10/2013

22 dec 2006 17:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
911-lover schreef:
Jeroen914 schreef:
911-lover schreef:

Neen , zover ga ik niet maar goed onderhouden doe ik mijn spulletjes wel :wink:
Velgjes zijn wel onderhevig aan bijtende stoffen , niet aan temperaturen .Doch natuurlijk wel (net als de wagen) na het wassen onder de pyama in de garage :lol:

Koen, ik geef je groot gelijk na iedere keer rijden even de velgen poetsen..Remstof is niet fijn. Ik doe zelf altijd bij mijn velgen na het wassen wat was erop (vloeibare was) stoot het vuil wat beter af. Ook de remstof is wat oppervlakkiger.

22 dec 2006 18:14
Profiel Facebook 
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ooit hier ergens gelezen: Zwitsal babydoekjes. Werkt prima, alle remstof gaat er makkelijk af.

22 dec 2006 18:19
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
WdePundert schreef:
Ooit hier ergens gelezen: Zwitsal babydoekjes. Werkt prima, alle remstof gaat er makkelijk af.

:shock: ..... Gelezen?!? :^:

911-lover schreef:

:res: ..... Maar :roll: ..... Afbeelding :arrow: Zéér recente foto met veelzeggende titel en ook ik onderhoud mijn 911 zéér goed! ;)

22 dec 2006 18:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S 2001
Rozenburg
Bericht 
SPEEDY944 schreef:

Niet om betweterig te zijn maar dat is niet helemaal correct.

Ammoniak is een chemische verbinding van waterstof en stikstof (NH3) Onder atmosferische omstandigheden is het een gas dat in water oplosbaar is en heeft sterk ontvettende eigenschappen.(misschien dat het om die reden in poetsmiddelen zit??)

Opgelost in water heet het Ammonia (NH4OH)

Of een stof zuur dan wel basisch is wordt bepaalt door het aantal gevormde hydroxide (OH-) ionen in de oplossing en aangegeven met de pH-waarde. (dit volgens Arrhenius)
Hoe meer OH- ionen => hoe zuurder de oplossing => lage pH waarde.
De waardes liggen normaal tussen 0 en 14. Waarbij 0 een zeer zure oplossing in water is, 7 neutraal en 14 een zeer basische oplossing in water is.

25 gram Ammoniak in 1000 gram water geeft een pH van 11.6 (de oplossing heet dus Ammonia) en is een matig sterke base.

(goh ik weet ook eens iets.)

22 dec 2006 19:22
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
LOL, ik blijf mij af en toe verbazen hoe sommige mensen met hun speelgoed omgaan!! alsof het uit elkaar valt als het regend of als de auto een dagje of wat ongewassen (of zonder kussen en dekenje) in de GARAGE staat de lak eraf komt ofzo....mensen, hij is niet geverfd met waterverf hoor!!
Moet er niet aan denken om mij continu zorgen te maken of mijn velgen wel/of niet vies mogen worden??
Ben zelf ook erg zuinig op m'n 911 en was hem ook regelmatig met een bepaalde soort van "liefde" maar sommige weten alles te overtreffen :D

rieje, da's t beste voor um ;)

22 dec 2006 19:39
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende