 |
Verschil wegligging C2 vs C4
Auteur |
Bericht |
ruud964
Hoeksche Waard
|
Als je niet beter weet zal een doorsnee rijder het prestatieverschil niet merken. Een rs daarentegen  En o ja, bij een rs is het minder gewicht een onderdeel van een totaalpakket 
|
27 dec 2006 15:09 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Totaalpakket... zijnde mindergewicht en verder onderstel, sper.diff niet echt veel toch...
Het punt wat ik wil maken -en nu weer- is dat de 100 kg tussen c4 enc2 wordt "verwaarloosd" en die tussen de C2 en RS wordt overschaduwd door een "totaalpakket"  .
Mijns inziens wordt het verschil in gewicht behoorlijk onderschat...
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
27 dec 2006 15:26 |
|
 |
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
hmmm...idd een interessante kijk op dit item  Denk zeker dat je een punt hebt, je ziet het extra gewicht in een C4 natuurlijk niet maar er zit eigenlijk wel fictief een "dikzak" van 100 kg naast je die overal meegaat waar jij heen gaat...en stel je dan nog eens voor dat hij 1,50 mtr lang is...dat ziet er echt niet uit 
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
27 dec 2006 15:43 |
|
 |
John
Cayenne
|
nope:
C4 rijdt meetr als een treintje..........
bij 996 verdeling altijd 5% voor 95% achter, bij kritieke situaties 35 -65
Bij eerdere modellen ..............'k zou het niet weten.
|
27 dec 2006 16:11 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Het verschil is veel groter dan het gewicht. Wat dacht je van doorgelaste carrosserie (meer stijfheid), allerlei aanpassingen waardoor de auto veel scherper is geworden ten koste van het comfort zoals andere motorsteunen, enz.
En JA, de RS is overgewaardeerd (in prijs dan).
|
27 dec 2006 16:12 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Weet je heel zeker dat deze auto mee heeft gedaan aan Paris-Dakar? 
|
27 dec 2006 16:13 |
|
 |
John
Cayenne
|
deze opmerking bedoelde ik, althans zo lees ik hem.........
|
27 dec 2006 17:22 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ook dan betwist ik dat je het goed weerlegt, want deze auto is natuurlijk geen "Porsche", zoals wij bedoelen als we het over Porsche hebben en als je het zo ruim neemt moet je terug naar de Lohner-Porsche uit 1900...
|
27 dec 2006 17:48 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Ok, over de prijs zijn we het eens .... en daarmee is de RS dus overgewaardeerd.
Het verschil is mijns inziens niet VEEL groter dan gewicht en de auto en overbrenging iets stijver te maken. De RS is dus te duur voor wat ie brengt. Kijk de -nieuwe- GT3 brengt ook een wezenlijk andere motor mee en kost nog veel meer t.o.v. de standaard C2/C4.
Als ik de duivel zijn interpretatie letterlijk volg (advocaat van de duivel  ) dan zouden met "allerlei aanpassingen" een auto verkregen worden die "even goed ligt" (erg subjectief, ik weet het) als een 964 RS  . Maar hij zal nooit dezelfde rondetijd op het circuit neerleggen als zijn +/- 100 kg lichtere evenknie. Volgens mij zijn wegligging en gewicht behoorlijk met elkaar verbonden.
PS. Van mijn specialist heb ik begrepen dat dat "starre" van de 964 RS af fabriek nog wel tegenviel, zij hebben naderhand nog meer "doorgelast" en dwarsverbanden aangelegd etc. Verklaart ook het bestaan van RSR's en teams die de P's verder verbeteren.
Op het moment dat een wagen significant lichter wordt accelereert, remt ie beter en gaat ie beter door de bocht. Dit is toch wegligging niet...
Terug naar het topic: de C2 is lichter dan de C4 dus .....alleen moet je het verschil niet proberen naar boven te halen op de openbare weg.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
27 dec 2006 18:05 |
|
 |
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
Hier een filmpje met wat wel kan met een 964 RS, en waarschijnlijk niet met een 964 C4.
Als je de aanwijzingen volgt, dan kan je het zelf ook 
|
27 dec 2006 18:27 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Mijn C4 is zo afgesteld dat deze makkelijk tot overstuur te krijgen is. Met originele afstelling lukt het niet zo gemakkelijk, dat dan weer wel.
|
27 dec 2006 19:25 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Er zijn mensen die vanaf een 964 C2 een 964 RS hebben gekopiëerd. Of dat kostenefficiënt is, is een tweede... Als je goed je best doet kun je ook een C2 lichter laten worden. Rijdt jouw auto echt wezenlijk anders met passagier?
Je redeneert net te makkelijk. Ten eerste is het gewichtsverschil 80 kg. Ten tweede is de gewichtsverdeling in de C4 beter dan in de C2, omdat het extragewicht juist vooraan zit. Ten derde heeft de C4 meer tractie wat op bepaalde momenten voordeel geeft.
Op een droog circuit zal de C2, met een kundige bestuurder, sneller zijn dan een C4 met een kundige bestuurder. Bij slechte omstandigheden zal de C4 weer de neus vooraan hebben. Wees gerust dat de bestuurder in 9 vd 10 gevallen het verschil zal maken. Op de Ring ben ik nimmer door een C2 ingehaald (wel een RS), of het moet een C2 in vermomming zijn geweest. Ik heb wel veel C2's ingehaald. En ik beschouw mijzelf allesbehalve als Ringkenner... (heb waarschijnlijk het geluk gehad betere bestuurders te ontlopen)
|
27 dec 2006 19:35 |
|
 |
Godspeed
PF #911België
|
+ je moet het gewicht ook procentueel bekijken. Als een vrouw van 75 kg 10 kg afvalt wordt het een babe, valt een vrouw van 120 kg 10 kg af merk je het verschil niet eens...
|
27 dec 2006 19:43 |
|
 |
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Maar die van 120 kg is dan ook maar 8% afgevallen tegenover 13% van de " babe" !
Heb in dit geval liever ht 13% scenario.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
27 dec 2006 20:37 |
|
 |
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
Ik geloof het echter pas als je ook een filmpje op youtube heb gezet van dezelfde strekking 
|
27 dec 2006 21:18 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
@Godspeed
Maar over die "babe nou zelf beter rijdt".....
@Devils son
-C2 conversie naar een RS lijkt kostenefficient kijk maar naar de prijzen van een RS t.o.v. een C2 kun je een hoop voor verspijkeren..... en je hebt onderdelen over dus te koop.
- snap je punt niet precies bij je kunt "een C2 ook lichter maken", je bedoelt dat ik gelijk heb...
- of mijn auto wezenlijk anders rijdt met een passagier. Ach met men zoontje van 2 maakt het niet zoveel uit (met lichtgewicht Porsche kinderstoel), met met schoonmoeder daarentegen...  die acht ik zelfs tot stuuringrepen in staat ...
- gewichtsverschil waar tussen is 80 kg  volgens mij voor Nederland en Duitsland geldt C4 (1440), C2 (1330) en RS (1230 kg) dus?
- is de C4 gewichtsverhouding nou zoveel geweldiger, ik ken de verschillen niet uit het hoofd. Maar voor een echt verschil daarvoor moet -en dat moet jij weten- je toch echt de 944, 968, boxster of cayman hebben.
Wel leuke illustratie, las laatst ergens -en stof tot nadenken- dat op de Ring een 964 RS 8 seconden sneller rond ging dan een 965 (320pk) terwijl de gewicht /pk verhouding voor de Turbo toch echt gunstiger is.... allebei 2 wiel aangedreven en beide een sper.diff.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 27 dec 2006 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 dec 2006 21:44 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
mijn C4 stond eerst verkeerd afgesteld, achter te hoog, daardoor ook eerder over stuur, ik voelde me een hele vent, maar nu geen overstuur maar wel harder door de zelfde bocht
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
27 dec 2006 21:46 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
En je zal ook een hoop nodig hebben
Vliegwiel, recarokuipen, magnesiumwielen (als je ze al kan vinden) remsysteem, ophanging, deurbekleding, lichtere voor en achterruit, RS stuur, motorvermogen, achterbumper.
En het verschil met een gewone 911 of een RS, weet je pas als je erin gereden hebt  en dat is al zo sinds 1973.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
27 dec 2006 22:42 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ja en dat door lassen van de carrossorie kost gelukkig ook niks.
robert
_________________________________________ remmen is angst
Laatst bijgewerkt door rob964.c4 op 27 dec 2006 23:47, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 dec 2006 22:47 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dan vrees ik dat je ongelovige zal blijven.
|
27 dec 2006 23:46 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik vrees dat je je daarin vergist... Niet in het minst omdat de RS als je tot verkoop over wil gaan veel meer op zal brengen. 1414 om 1331 (C4 vs C2). De RS zit op 1200 als ik mij niet vergis, maar volgens mij hadden we het over C4 vs C2. Het is wel zo dat het extra gewicht op een punt zit waar het minder kwaad doet... en dat telt allemaal mee. Persoonlijk denk ik dat je beter een kale C4 met RS kuipjes kan hebben dan een full-option C2. Alleen de airco kost je al 20-25 kg, waarbij een groot deel van het gewicht ver achterin zit!
Waarmee maar eens duidelijk wordt dat er meer telt dan alleen pk/gewicht.
|
27 dec 2006 23:54 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Voor de goede orde: de auto is neutraal, maar dat neemt niet weg dat je overstuur kan oproepen. Zeker in zomerstand moet je bij mijn auto daar ook echt wel je best voor doen, maar het kan wel.
|
27 dec 2006 23:56 |
|
 |
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Een RS blijft uniek en exclusief, mede vanwege het feit dat ze spartaanser zijn en een flinke duit meer kosten bij aanschaf.
En daar het lastig is een prijskaartje te plakken op uniek en exclusief...
Je kunt niet alles in het leven relativeren en dat is maar goed ook!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
28 dec 2006 0:48 |
|
 |
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
haal het beste uit je C4: 'Wringing out the Carrera 4'
http://www.porsche964.co.uk/rev_rep/excellence.htm
leuk artikel ten tijde van de introductie van de C4.. 
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
28 dec 2006 1:08 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Akkoord, dat zie je bijv. terug op mobile.de staan een aantal voorbeelden waarbij de investering niet uitbetaald wordt bij hernieuwde verkoop. Dat kun je nu juist perfect bespelen met onderstel afstemmingen. Wat je niet meer kunt beinvloeden is de centrifugalekracht F= (m.v^2)/r. De dwarskracht die je banden moeten opvangen zijn bij een hoger gewicht gewoon weg hoger. Dus bij een gelijkonderstel is de lichtere wagen in het voordeel en dit zal zich positief vertalen qua bochtsnelheid.
Idd. absoluut gewicht en ligging van het zwaartepunt, spoorbreedte, wielbasis, gewichtsverdeling, soort en uitvoering van de wielophanging en tenslotte invloed van de aerodynamica.
Maar zoals al eerder gezegd volgens mij maakt het voor straatgebruik allemaal niet zoveel uit. Maar als je geen compromis hoeft te zoeken...C2
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
28 dec 2006 2:43 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
 |
|