Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 18:35

Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Zaken in Dubai en importeren auto naar NL. 
Auteur Bericht
Bericht Zaken in Dubai en importeren auto naar NL.
Ik ga in 2007 enkele maanden voor zaken naar de US en Dubai met de bedoeling om daar een nieuwe business en kantoor op te zetten.

Hoe zit het eigenlijk met het importeren van een leuke auto van Dubai naar Nederland? Kan dit belastingvrij of alleen als je in dienst voor een buitenlandse onderneming bv. Shell...?? In Dubai kennen ze zaken als belasting en BPM niet.
Ik weet dat voor de US andere regels gelden: je betaalt gewoon tax.

24 dec 2006 17:33
Moderator
PF #57
Bericht 
6 maanden in bezit daar hebben en daarna jaar niet verkopen. volgens mij moet je ook minimaal een bepaalde tijd in het betreffende land wonen. en dan kan je hem belastingvrij meenemen als huisraad bij verhuizing.

wel leuk avontuur. 8)

Laatst bijgewerkt door horn op 24 dec 2006 17:39, in totaal 1 keer bewerkt.

24 dec 2006 17:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
He,he, eindelijk een AM :D

24 dec 2006 17:38
Profiel
Bericht 
RS-R schreef:
He,he, eindelijk een AM :D

Had nl. een scuderia - exoot in gedachte ....

24 dec 2006 18:35
Moderator
PF #57
Bericht 
ECT schreef:
Had nl. een scuderia - exoot in gedachte ....

ieder z'n meuk... :cheesy:

24 dec 2006 18:42
Profiel
PorscheForum Rakker
1989 911 Carrera 2 (964)
Baarn, NL
Bericht 
en je moet minimaal een jaar buiten NL wonen, dus niet meer in NL ingeschreven staan. De auto/het kenteken moet 6mnd op jouw naam staan en de auto moet duidelijk gebruikt zijn, als richtlijn geldt dat er ongeveer 6000km op de teller moet staan bij een nieuwe auto. Als je daaraan voldoet hoef je geen BTW/BPM te betalen.

24 dec 2006 21:43
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
996 C2; 944 racer
Bericht 
HansA schreef:
en je moet minimaal een jaar buiten NL wonen, dus niet meer in NL ingeschreven staan. De auto/het kenteken moet 6mnd op jouw naam staan en de auto moet duidelijk gebruikt zijn, als richtlijn geldt dat er ongeveer 6000km op de teller moet staan bij een nieuwe auto. Als je daaraan voldoet hoef je geen BTW/BPM te betalen.

Klopt volledig! Als je de vergunning voor de overbrenging van een motorrijtuig met vrijstelling van BPM hebt, komen er nog 2 voorwaarden bij. 1. Keuring en inschrijving in het Nederlands Kentekenregister; het moge duidelijk zijn ;) 2. U mag het motorrijtuig dat u met vrijstelling heeft overgebracht niet uitlenen, verpanden, verhuren of overdragen. Dit geldt tot één jaar na de ingangsdatum van deze vergunning.

Deze weg heb ik zelf bewandeld met de overgang van 5-serie BMW van België naar Nederland.

24 dec 2006 22:12
Profiel
Bericht 
HansA schreef:

HansA: je zegt dat je niet meer in NL ingeschreven mag staan.

Hoe hebben de expats het dan geregeld? Die worden nl. door het bedrijf naar het buitenland gezonden, zonder het Nederlands staatsburgerschap te verliezen en mogen ook hun auto als inboedel meenemen bij terugkeer naar NL. :?:

24 dec 2006 22:25
Moderator
PF #57
Bericht 
je hoeft niet in nederland ingeschreven te staan om nederlands staatsburger te zijn. Ook als expat moet je ingeschreven staan in het land waar je werkt, al was het alleen maar om het rijbewijs van het land van 'werk' te kunnen krijgen. Ik ben expat in Duitsland geweest, bleef gewoon NL staatsburger, maar was wel uitgeschreven in Nederland en ingeschreven in Frankfurt.

Blij overigens dat ik uit het blote hoofd de regels en voorwaarden nog goed kon ophoesten. :wink:

24 dec 2006 22:42
Profiel
PorscheForum Rakker
1989 911 Carrera 2 (964)
Baarn, NL
Bericht 
heeft inderdaad niks met staatsburgerschap te maken, het gaat erom waar je woont. Zolang je in NL nog bij een gemeente ingeschreven staat zal de belastingdienst ervan uitgaan dat je daar woont ook al werk je elders. En Gantor heeft natuurlijk gelijk, je moet ook nog een keuring bij de RDW door en kenteken aanvragen. Is eenvoudiger voor auto's binnen de EU dan daarbuiten.

24 dec 2006 23:54
Profiel WWW Facebook  Twitter 
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
en daar komt ook nog bi wat maar weinig mensen weten dat e in het desbetreffende land ook echt domicile moet hebben. Dit betekent dus als ij voor bijv 1 jaar naar dubai wordt gestuurd voor e werk, je zelf netjes uit NL uitschrijft en in Dubai inschrift, maar je familie blijft achter en ij gaat lekker elke twee weekjes naar huis voor een weekendje dan ben je volgens de douane dus NL belastingplichtig en kun e gewoon BPM afdragen. Let er hierbij op dat douane en belastingdienst voor biv inkomstenbelasting andere regels hanteren.

Ik heb bovenstaande akkefietje aan de hand gehad na 15 jaar of zo in buitenland en met terugkomst Porsche + mercedes invoeren terwil familie al een jaar weer in NL woonde. Ik heb me toen in allerlei bochten moeten wringen waarover ik gezien het persoonlijke karakter niet over wil uitwijden.....

Destijds veel overleg gehad met douane, je mag dan zelfs e situatie in persoon komen voorleggen. De toetsing in dergelijke twijfel gevallen is heel scherp daar er allerlei slinkse constructies bedacht worden om BPM te ontlopen.

De vrijstelling van verkeer zoals dat zo mooi heet bij de invoer van huishoudelijke goederen waaronder dan ook auto's vallen bedraagt 12 maanden na terugkeer naar NL, daarna vervalt deze...

Trouwens in DUbai kun je idd wel heel leuke auto's winkelen. Ga eens kijken bij Alwari (niet zeker dat ik het goed schrijf). Dit is een groot 2e hands dealer complex en altijd hele leuke auto's, wel opletten...want he tzijn allemaal handelaren....

25 dec 2006 10:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
overigens ook opletten dat de auto die je koopt ook geen gulf specs heeft(de meeste autos in dubai hebben gulf specs) maar eentje die voor de europesche markt is gemaakt, naders heb je hier een probleem bij de rdw bij het invoeren.
emissie eisen, koplampen( geen keurmerk) , gordels, achterruitverwarming en dergelijke zijn anders in europa.
ik ben er zelf ook een tijdje mee bezig geweest maar scheen allemaal niet zo eenvoudig te zijn en kon toen niet de auto vinden die ik wilde met euro specs in dubai.

25 dec 2006 17:11
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
lijkt me niet zo'n probleem als ik zie hoeveel auto's met dubai/oman/abu dhabi platen er bij mijn werk in de parkeergarage staan.....

26 dec 2006 10:19
Profiel
Bericht 
Denk dat het allemaal wel mee zal vallen, zolang ik maar de regels in acht neem. Mijn huidige 993 heb ik ook laten importeren uit Duitsland, zonder problemen door de RDW.

Wat ik vaak in mijn wijk zie zijn expats van Shell, Octrooibureau, Internationaal Strafhof, Corps Diplomatique, etc. woonachtig in Nederland met geimporteerde auto's en CD, BN of GN kentekenplaten. Betalen volgens mij ook geen belasting, etc. Het zou dus mogelijk zijn om als Nederlander door een buitenlands bedrijf, in dit geval in Dubai, naar NL te worden uitgezonden en dat je daarbij het recht behoudt net als ieder ander expat geen belasting,, etc. te betalen.

26 dec 2006 10:43
Uden
Bericht 
een paar uitzonderingen, zie www.douane.nl

1) werknemervrijstelling
Hoofdvoorwaarde voor deze vrijstelling is dat het motorrijtuig door een in het buitenland gevestigde werkgever ter beschikking is gesteld aan een in Nederland wonende werknemer. In de vrijstelling kan worden opgenomen, dat de werkgever aan de werknemer en eventuele inwonende gezinsleden schriftelijk toestemming geeft om het motorrijtuig privé te gebruiken.

De belangrijkste overige voorwaarden voor de werknemersvrijstelling zijn:

U gebruikt het motorrijtuig voor meer dan 50% voor de uitoefening van werkzaamheden buiten Nederland, bijvoorbeeld voor het bezoeken van klanten. Woon-werkverkeer telt niet mee. U heeft geen invloed op de beslissing in welk land het motorrijtuig wordt geregistreerd. De Douane kan in de vergunning voorwaarden opnemen, bijvoorbeeld de verplichting om een rittenadministratie bij te houden.

2) werkgevervrijstelling:
Voor deze vrijstelling moet u in Nederland wonen en voldoen aan 1 van de volgende voorwaarden:

- U bent hoofd van een in het buitenland gevestigd eenmansbedrijf.
- U bent lid van een in het buitenland gevestigde maatschap.
- U bent bestuurder, vennoot of aandeelhouder van een in het buitenland gevestigde vennootschap (vof, nv, bv).

Daarnaast geldt voor het motorrijtuig dat:

het alleen wordt gebruikt door de eigenaar of houder zelf; het alleen wordt gebruikt voor het overbruggen van de kortste afstand tussen de woonplaats in Nederland en de werkplaats in het buitenland. In Nederland is verder privé- en zakelijk gebruik niet toegestaan.

3) verhuisboedelvrijstelling --> daar hebben we het al over gehad.

Wat betreft Shell weet ik dat 2) niet wordt aangeboden, iig niet op grote schaal, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Wat betreft 3), dit is de "normale" BPM vrije invoer bij terugkomst naar NL (met wat kanttekeningen), maar in principe kan een ieder die 6 maanden in buitenland heeft gewoond zijn auto BPM vrij mee terug brengen. Met deze regeling is niet te marchanderen op basis van post adressen in buitenland etc.

Blijft over regeling 1). Hier zijn wel wat mogelijkheden als je buiten NL een BV hebt, jezelf als werknemer op de loonlijst zet en een papieren directeur aanstelt. Ik heb wat kennissen die deze constructie succesvol toepassen....

26 dec 2006 11:15
Profiel
Bericht 
Hallo Marcel.

Bedankt voor de info! Top!

Zowel regeling 1 en 2 zijn bij mij van toepassing. Welke ik zal gebruiken hangt af na overleg met mijn advo's. :salut:

26 dec 2006 11:23
PorscheForum Rakker
Bericht 
auto uit duitsland( europa ) is een ander verhaal dan een auto uit het midden-oosten.
het kan wel maar als je een auto uit het midden-oosten koopt moet je hier gewoon heel veel aanpassen van de rdw(heb ze toen zelf gesproken hierover), hier ontkom je gewoon niet aan, dus een auto met euro specs zoeken in dubai(ze importeren daar ook veel autos uit duitsland.), dan is het hier geen probleem!

26 dec 2006 13:02
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
ECT, bedenk jij je ook dat auto's in Midden Oosten US-versies zijn, dus géén EU specs.........?

Epicurus (met broertje in Qatar...)

27 dec 2006 15:25
Profiel
Bericht 
Epicurus schreef:
ECT, bedenk jij je ook dat auto's in Midden Oosten US-versies zijn, dus géén EU specs.........?

Is dat zo?

Heeft iemand hier al zaken gedaan met Haags Juristen College? Zij bieden hulp aan bij vestiging in buitenland, administratie, etc.

http://www.hjc.nl/

27 dec 2006 15:30
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
ECT schreef:
Epicurus schreef:

Is dat zo?

Heeft iemand hier al zaken gedaan met Haags Juristen College? Zij bieden hulp aan bij vestiging in buitenland, administratie, etc.

Nee, nog niet eerder van gehoord, maar na een snelle blik op hun site (belastingontwijking!) heb ik het gevoel dat het allemaal wel erg eenvoudig wordt voorgesteld (tarief VB omlaag > dus BV oprichten ??)

27 dec 2006 15:59
Profiel
Bericht 
Epicurus schreef:
ECT schreef:
Epicurus schreef:

Is dat zo?

Nee, nog niet eerder van gehoord, maar na een snelle blik op hun site (belastingontwijking!) heb ik het gevoel dat het allemaal wel erg eenvoudig wordt voorgesteld (tarief VB omlaag > dus BV oprichten ??)

Ja, het woord "belastingontwijking" valt me ook verkeerd! :lol:
Alsof er altijd illegale motieven ten grondslag liggen....

Ik ga 2 januari a.s. even naar hun seminar bij mij om de hoek. Ben benieuwd wie ze zijn en wat ze te vertellen hebben.

27 dec 2006 16:03
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
ECT schreef:
Epicurus schreef:

Is dat zo?

Ja! Hebben mij in 1994 geholpen om onder dienst uit te komen! :lol:
Was in die tijd een goudmijn voor ze, maar ik was er blij mee. Ben in juni 1994 afgestudeerd, werd opgeroepen om op 28 maart 1995 (weet nog steeds de datum uit mijn hoofd! ) nog eens negen maanden van mijn tijd te komen vergooien, zodat ik dan pas in 1996 een keer kon gaan soliciteren...
:roll:

Terwijl iedereen al wist dat het afgeschaft werd, alleen niemand wist wanneer.... 10% van de dienstplichtigen werd opgeroepen, maar heel toevallig is iedere goedgekeurde jongen van mijn afstudeerjaar opgeroepen...Hadden de defensie waarschijnlijk niet verteld dat die 10% representatief moest zijn voor alle dienstplichtigen...

Ben blij dat ik niet gegaan ben! Was in die tijd nl. nergens budget meer voor, kon er alleen maar kroketten eten en bier drinken om de tijd te doden.

27 dec 2006 19:30
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Heette dat toen (in de dienstontwijking :wink: tijd) niet het Haags Juristen Collectief? :roll:

27 dec 2006 21:20
Profiel
Bericht 
Ik weet niet of het nu nog kan, maar ik heb ben in 1990 naar het buitenland verhuisd voor 3 jaar. Ik heb daar direct een (nieuwe) auto besteld rechtstreeks van de fabriek (bij gebrek aan een dealernetwerk) en de auto vervolgens mee teruggenomen als huisraad.
Buiten het feit dat ik door een foutje van de belasting nu twee sofinummers heb zijn er verder geen problemen gerezen.

Succes.

27 dec 2006 21:59
Moderator
PF #57
Bericht 
porsonly schreef:
Ik weet niet of het nu nog kan, maar ik ben in 1990 naar het buitenland verhuisd voor 3 jaar. Ik heb daar direct een (nieuwe) auto besteld rechtstreeks van de fabriek (bij gebrek aan een dealernetwerk) en de auto vervolgens mee teruggenomen als huisraad.

ja dat kan nog steeds. zie bijna alle bovenstaande posts :cheesy:

28 dec 2006 0:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende