Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
km teller 3.2 electrisch ?
Wat ik me afvroeg: volgens mij zit er in mijn 89-er 3.2 een electronische snelheidsmeter.
Maar de km teller (km-stand dus, niet snelheid) is toch mechanisch ?
Werkt dat op het snelheidssignaal of gaat er ook nog een mechanische kabel naar de teller ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
27 dec 2006 2:05 |
|
|
cabrio wim
|
Haal je klokje maar eens uit het dashboard, dan zie je het zelf.
Kunnen altijd wel het antwoord geven, maar zo leer je niks.
|
27 dec 2006 9:52 |
|
|
horn
PF #57
|
leren, leren? wie wil er nou leren? Komop met dat antwoord!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 dec 2006 10:21 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Elektrisch.
De pulsjes worden omgezet naar een mechanisch raderwerkje waardoor het een ouderwetse teller lijkt.
Ik was ook verast toen ik het voor het eerst zag.
|
27 dec 2006 10:47 |
|
|
cabrio wim
|
Eerste les.........neem km teller uit dasboard, en kantel het een kwartslag naar je toe.
En wat zie ik!!!!
|
27 dec 2006 10:50 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Dan moet je wel weten dat je hem zo uit de rubbers naar voren kan trekken!
|
27 dec 2006 10:51 |
|
|
cabrio wim
|
|
27 dec 2006 10:54 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Thanks voor de educatie mannen, dan weet ik precies wat ik moet weten....dan moet een navi makkelijk aan te sluiten zijn zonder verloop-ding van mechanisch naar electrisch !
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
27 dec 2006 18:29 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... even de kleurcode van je tacho-signaal opzoeken ... kan je 'm mss op 'n makkelijkere plaats aftakken - dan achter de klokken-winkel
Ik weet dat dat bij 'n 964 'n wit-rood draadje is ..... maar bij 'n SC
Als je het weet - dan wil ik het ook graag weten
|
27 dec 2006 18:32 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Uit 1989
_________________________________________ NPC 0577
|
27 dec 2006 20:40 |
|
|
cabrio wim
|
Ze zijn nog kerstmelig joh
|
27 dec 2006 21:18 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
27 dec 2006 21:47 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Kleurenschema is volgens mij hetzelfde gebleven.
en anders even zoeken op "workshop manual"
|
27 dec 2006 22:44 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Rood/Wit is de draad die naar de pulsgever voor de gereden afstand gaat.
Bruin/Rood is de draad die snelheidsensor is verbonden.
Dus volgens mij moet je zoals Olaf zegt de Rood/Witte draad hebben
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
27 dec 2006 23:02 |
|
|
TJJ911
911 3.0SC coupe 1979Landsmeer
|
Je kunt de draadjes volgens mij (bij een SC) terug vinden onder het dekseltje bij de achterbankjes, daar kommen ze binnen vanuit de vesnellings bak. (waar je versnellings pook-koppeling zit)
Het juiste draadje kun je vast wel met een multimeter ( met freq.teller)
vinden en natuurlijk even kijken of het aan de specs van de autoradio voldoet!
|
29 dec 2006 19:47 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Thanks da's een goeie, dan kan ik mn klokjes laten zitten.
Ik moet alleen even puzzelen wat voor signaal er vanaf komt.
Volgens mij zijn het pulsen van imbusbouten op de aandrijfas die langs een hall-sensor draaien. Andere berichten op pelicanparts beweren dat het een zgn reed-contact is, hierbij zou dan steeds een contact naar massa geschakeld worden. Maar volgens mij kan zo'n magneetschakelaar nooit zo snel schakelen (8x per wiel-omwenteling).
Iemand die het zeker weet ? Zijn het mooie pulsen ? Hoeveel Volt ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 dec 2006 21:01 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Je conclusie is juist. Het is een Hall sensor. Ik heb geen idee wat de pulspiek is maar waarschijnlijk 5 of 12 volt.
Bij het aftappen moet je tevens rekening houden dat je de sensor niet te zwaar gaat belasten of door slechte bekabeling een extra stoorpulsen genereerd.
Met een scoop kun je het zo nameten. Als je meer info of hulp wilt hebben moet je maar even een pb'je sturen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
29 dec 2006 23:16 |
|
|