Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 20:22



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
brandstof 95 of 98 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht brandstof 95 of 98
ik kon het echt niet vinden via de zoek functie.

ik heb een boxster 2.5

is het nou echt dat het belangrijk is om met 98 te tanken? maakt het wat uit als ik overga op 95?

in het boekje staat dat 98 het beste is voor prestatie/ verbuik. Maar ik rij over het algemeen rustig en netjes.

heeft iemand ervaring/ kennis?

bedankt


31 dec 2006 13:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Gewoon doen wat de fabrikant voorschrijft. Wat bespaar je door met 95 te gaan rijden...?

Een motor is ontwikkeld voor een bepaalde brandstof. In dit geval voor een brandstof met een hoge klopvastheid. Dit word gedaan om de motor zuiniger te krijgen doordat er meer vermogen uit de brandstof wordt gehaald.
Als je op 95 zou gaan rijden heb je bij warme motor en hoge belasting een grote kans op verminderd vermogen doordat het motormanagment de ontsteking zal terugregelen naar een waarde dat de motor niet meer pingelt.
D't is namelijk wat er kan gebeuren als je 95 tank bij een moderne motor die voor 98 ontworpen is.

Erwin
_________________________________________
Rebel engineering


31 dec 2006 13:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht 
octaangehalte is belangerijk voor meer prestaties....
dus 98, altijd, zoals de fabrikant het voorschrijft


31 dec 2006 13:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911/964 Carera 2 BJ 1992
Bericht 
En bij een 964 van 92? wat is daar nou eigenlijk het beste voor ik tank overigens altijd 98 laatst noodgedwongen van die Shell ??
_________________________________________
Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992


31 dec 2006 13:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Valentijn schreef:
En bij een 964 van 92? wat is daar nou eigenlijk het beste voor ik tank overigens altijd 98 laatst noodgedwongen van die Shell ??


Kijk, hier kun je besparen.....deze motor is voor 95 gebouwd. Nu is 98 weer geld weggooien. :shock:

Of je moet constant met een hete motor en volle belasting rijden, dat maakt de keuze van benzine weer iets anders, dan kies je voor maximale prestatie's onder zware omstandigheden.
_________________________________________
Rebel engineering


31 dec 2006 13:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 Cabrio
Bericht 
Renntech schreef:
Valentijn schreef:
En bij een 964 van 92? wat is daar nou eigenlijk het beste voor ik tank overigens altijd 98 laatst noodgedwongen van die Shell ??


Kijk, hier kun je besparen.....deze motor is voor 95 gebouwd. Nu is 98 weer geld weggooien. :shock:

Of je moet constant met een hete motor en volle belasting rijden, dat maakt de keuze van benzine weer iets anders, dan kies je voor maximale prestatie's onder zware omstandigheden.


Bedankt voor deze bezuinigingstip.
Tankte de afgelopen tijd alleen maar 98 in de veronderstelling dat dit beter zou zijn voor de motor. Dus volgens jou levert 95 geen enkel probleem op voor een 964 uit 1991?
_________________________________________
hgttg


31 dec 2006 13:39
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Citaat:
ik kon het echt niet vinden via de zoek functie.

ik heb een boxster 2.5

is het nou echt dat het belangrijk is om met 98 te tanken? maakt het wat uit als ik overga op 95?

in het boekje staat dat 98 het beste is voor prestatie/ verbuik. Maar ik rij over het algemeen rustig en netjes.

heeft iemand ervaring/ kennis?

bedankt


in het boekje staat dat als je 95 tankt, de motor zich daarop kan aanpassen, maar er staat niet of dit nou slecht is of meer verbruikt etc.


31 dec 2006 13:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
hackbox schreef:
Dus volgens jou levert 95 geen enkel probleem op voor een 964 uit 1991?


NEEN
_________________________________________
Rebel engineering


31 dec 2006 13:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Toch al wel het een en ander over geschreven Wat krijgt ie te drinken

Citaat:
Tijdens de productie van benzine kan de producent kiezen tussen de verhouding octaan en heptaan in de brandstof. Octaan 95 houdt in dat er 95 delen octaan en 5 delen heptaan in de benzine zitten.
Brandstofgassen komen spontaan tot ontbranding tijdens compressie. Octaan kan heel goed tegen deze verdichting tijdens de compressieslag en heptaan niet. Dit betekend dat wanneer de brandstof bv volledig uit heptaan zou bestaan het mengsel al tot ontploffing komt ver voordat de zuiger het BDP bereikt. Hoe hoger dus het octaangehalte hoe langer het duurt voordat de brandstof tijdens compressie spontaan tot ontbranding komt.

De fabrikant van de motor geeft op welk octaangehalte minimaal nodig is om de motor goed te laten functioneren. Een hoger octaangehalte heeft dus geen zin. Een motor die echter is gemaakt voor een octaangehalte van 98 kan hele vreemde resultaten gaan geven bij een lager octaangehalte omdat de brandstof te vroeg gaat ontbranden.
Hoge compressiemotoren vereisen vaak ook een hoog octaangehalte.

Dus een hoger octaangehalte dan de fabrikant opgeeft kan nooit kwaad. Te laag echter wel


Ik zou er dus gewoon 98 in blijven gooien zoals Erwin al aangeeft
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


31 dec 2006 13:54
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911/964 Carera 2 BJ 1992
Bericht 
Dat is alweer de eerste verdienste in 2007 :!:

Een goede jaarwisseling allemaal!
_________________________________________
Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992


31 dec 2006 13:55
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
super bedankt!! we houden het op 98!


31 dec 2006 13:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911/964 Carera 2 BJ 1992
Bericht 
allright schreef:
super bedankt!! we houden het op 98!


Hoezo we , :tongue: wij met de 964 niet meer
_________________________________________
Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992


31 dec 2006 14:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Valentijn schreef:
allright schreef:
super bedankt!! we houden het op 98!


Hoezo we , :tongue: wij met de 964 niet meer


:lol:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


31 dec 2006 14:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
"Porsche's zijn om op te vreten..."
Bericht 
Valentijn schreef:
allright schreef:
super bedankt!! we houden het op 98!


Hoezo we , :tongue: wij met de 964 niet meer


Staat bij mijn 964 ook keurig op het benzine-klepje; "Eurosuper Bleifrei 95 ROZ/RON"......... :wink: :wink: :wink:
_________________________________________
Porsche's zijn om op te vreten....


31 dec 2006 14:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Ik tank met mn 1991er 964 ook altijd 95 en ik kan niet zeggen dat ze er erg langzaam door gaat rijden :lol:
_________________________________________
Porsche 964C2 Nachtblauw


31 dec 2006 15:03
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Valentijn schreef:
allright schreef:
super bedankt!! we houden het op 98!

Hoezo we , :tongue: wij met de 964 niet meer

:? ..... Deze "tip" levert mij net zo min als stoppen met roken een besparing op. :^:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


31 dec 2006 15:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
sc/3.2=98, 964=95. nooit lood.


31 dec 2006 15:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
wolf schreef:
sc/3.2=98, ...

M.u.v. de Amerikaanse uitvoering! Die kan op 95.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


31 dec 2006 15:31
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Klopt :evil:


31 dec 2006 15:42
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: brandstof 95 of 98
allright schreef:
ik kon het echt niet vinden via de zoek functie.

ik heb een boxster 2.5

is het nou echt dat het belangrijk is om met 98 te tanken? maakt het wat uit als ik overga op 95?

in het boekje staat dat 98 het beste is voor prestatie/ verbuik. Maar ik rij over het algemeen rustig en netjes.

heeft iemand ervaring/ kennis?

bedankt


Er is hier op dit forum al heel veel over gesproken; destijds was de er ook geen uniforme conclusie; maar imho is het toch nog steeds zo dat motoren die 'intelligent' zijn, en dus inspuiting/timing kunnen adapteren o.m. op basis van gegevens van oxygensensor(en) is het tanken van 98 gewoon aan te raden ! Even ter illustratie: met mijn BMW X5 rijd ik 1:5 tot 1:6 met octaan 95 en 1:7 tot 1:8 met octaan 98 (écht waar, en over meerdere tanks (van 95 liter..) gemeten ). Dit geeft dus aan dat een slimme motor gewoon méér energie kan halen uit een betere benzine.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


31 dec 2006 16:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 turbo
Oudsbergen - Belgie
Bericht 
allright schreef:
super bedankt!! we houden het op 98!


Als het maar geen oude belgische super is want die is loodhoudend. :lol:


04 jan 2007 17:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
Maar ondertussen onvindbaar geworden. :lol:
_________________________________________
Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!


04 jan 2007 17:16
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht 
heel simpel:

als in het boekje staat dat voor optimale prestatie/zuinigheid 98 nodig is, dan is je motor daar op afgesteld.
Als je dan 95 tankt verlies je vermogen en rijdt je onzuiniger. (het is tegenwoordig niet schadelijk, want je hebt pingel-sensoren)

Als je motor gewoon voor 95 is afgesteld (dan staat er NIET in het boekje dat hij op 98 betere prestaties heeft of zuiniger rijdt).

Dan kan je beter 95 tanken, want 98 voegt niets toe (auto zal dan ook niet zuiniger rijden op 98).

(hele) Oude auto's (zonder pingelsensoren) die speciaal voor 98 gemaakt zijn, daar moet je geen 95 in gooien, je krijgt dan pingelen en de motor zal beschadigen.

Paul
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


04 jan 2007 17:40
Profiel WWW Facebook  Twitter 
Bericht 
Ik heb een 911 carrera cabrio '86 en daar staat zelfs al in het benzine klepje
dat ik loodvrij 95 kan tanken, waarom word er dan hier gezegt dat het pas vanaf '98 kan. :?
En uhhh, het is geen Amerikaan.


04 jan 2007 18:14
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
cabrio wim schreef:
Ik heb een 911 carrera cabrio '86 en daar staat zelfs al in het benzine klepje
dat ik loodvrij 95 kan tanken, waarom word er dan hier gezegt dat het pas vanaf '98 kan. :?
En uhhh, het is geen Amerikaan.

maar wel eentje met katalysator soms?
_________________________________________
Got coffee?


04 jan 2007 18:19
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.