|
Verschil wegligging C2 vs C4
Auteur |
Bericht |
Roi
niet meer....
|
Nope....geen druppel alcohol gehad, daarna wel.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
01 jan 2007 12:08 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Toch misken je hier een paar zaken. Ten aanzien van ESP: esp werkt via remacties. Een 4wd systeem kan meer, die kan naast ESP ook door middel van "stuwing" de auto in het gareel krijgen (PDAS!). Daarnaast krijgt een 4wd aangedreven auto de kracht veel gelijkmatiger verdeeld. Waarmee de auto derhalve rustiger zal blijven. En daardoor ESP pas later hoeft in te grijpen. Een ingreep is altijd slechter dan niet in hoeven grijpen (denk aan ABS: de beste remactie haal je indien het ABS net niet hoeft in te grijpen). 4wd biedt derhalve ook meer veiligheid en stabiliteit. En ESP maakt 4wd allesbehalve overbodig en v.v.
Jij (en een ieder die het leest) uiteraard ook de beste wensen.
|
01 jan 2007 14:40 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Ok, dit is een essentieel punt in deze discussie m.b.t. 4wd en veiligheid.
Het is mijn visie op dit verhaal, kijken of we het er over eens kunnen worden.
Een FWD of RWD auto met een massa m breekt uit op exact hetzelfde punt als een 4wd met dezelfde massa m en dezelfde gewichtverdeling (voor / achter). De sleutel van wel of niet uitbreken ligt in of de snelheid of de gekozen radius (mate van insturen).
In alle gevallen (FWD, RWD of 4WD) moeten de slippende wielen afgeremd worden om opnieuw grip te verkrijgen. Op het moment dat de grip herstelt is is de situatie voor al die gevallen weer veilig en begint het proces gewoon weer opnieuw.
4WD (en dat zit in het begrip opgesloten) zorgt enkel na het herstellen van grip de mogelijkheid aan te drijven over 4 wielen, dus te versnellen. En versnellen is werken naar een onveiliger situatie voor berijder(s).
Veiliger is het niet te versnellen maar snelheid constant te behouden of ...te vertragen (willen we natuurlijk niet als P-rijders).
Dus het draagt niet bij tot meer veiligheid. Krijg toch wel eens het idee dat mensen met 4WD zich veel veiliger wanen, onterecht en gevaarlijk mijns inziens.
Mijn P-specialist vertelde dat iemand met een prachtige 964 C4 jubileum uitvoering (ik had h'm kunnen kopen in 2003, maar buiten budget) een gigantische spin en klapper had gemaakt en uiteindelijk in een sloot belandde en de berijder "snapte er niets van.... ". Schade geloof iets van om en nabij de 28k. Ik heb er wel 2 van die sluitrubbertjes (die onder in de slobgaten/ontwateringsgaten van deur zitten) aan over gehouden.
@plh:
- zijwind gevoeligeheid wordt bepaald door de constructie van de auto, aerodynamische vormgeving heeft niet echt veel met 4wd te maken,
- 4WD minder snel aqua planeren, tsja, ik kan me zo niet bedenken waarom maar misschien kun je dat nader verklaren.
- mobiliteit op sneeuw, dat is optrekken/versnellen op besneeuwde wegen. Is dat veilig??
- betere tractie aanhanger caravan boottrailer. Ik zou er al helemaal niets achter hangen (zeker niet achter mijn P ), ik heb er ook geen ervaring mee. Maar of dit nu ook weer veiliger is, meer functioneel zou ik zeggen.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 02 jan 2007 1:14, in totaal 1 keer bewerkt.
|
01 jan 2007 16:53 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Ga zelf eens een stukje sturen op een circuit, kun je veilig de marges overschrijden.
Je zult verbaasd staan.
ps.
Als je de gelegenheid hebt om het laatste Audi magazine te lezen, staat een leuk stukje in over de diverse S-modellen van Audi.
Thomas Bangma test ze daar op het TT-circuit, leuk stukje.
|
01 jan 2007 17:22 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat is zeker niet noodzakelijk zo. Laat maar eens je gas los in een snelle bocht (eigenlijk... doe maar niet). Je zou eens moeten lezen over de werking van PDAS. Deze gaat juist slippen tegen door de krachten te verdelen naar het juiste wiel. Als je overstuur hebt kun je ook de controle herwinnen door mild onderstuur op te roepen, waardoor de auto niet achterstevoren richting dichtsbijzijnde boom zal gaan. Je vergeet dat de situatie waarin alle wielen geen grip meer hebben veel zeldzamer is dan de situatie waar een wiel, of één as geen grip (strikt genomen niet de juiste term overigens, je houdt grip: je bent alleen aan het glijden). En versnellen hoeft dus niet verkeerd te zijn. En gas los (wat zeker een beginner vaak pleegt te doen) is vaak een opmaat tot een duur grapje... Dus wel. 4wd is geen ultiem redmiddel. ESP ook niet. Ik snap dus niet wat je hiermee wenst aan te tonen.
Vooralsnog niet...
|
01 jan 2007 22:11 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Dat geldt alleen in gevallen waarbij de gewichtsverdeling (voor-achter) veruiteen loopt, zeg maar met de motor niet helemaal op de juiste plaats..tadaah 911. Het in balansverkerende giermoment wordt abrupt verbroken, kun je als bedienfout zien. Als je heel rustig van het gas afgaat of erop houdt mits snelheid niet te hoog, is er in een bocht met een 911 RWD niets aan het handje. Met een gewichtsverdeling als die van de 968 en 944 gebeurt er helemaal niets spannends. Dat houdt dus in dat de PDAS al ingrijpt voor het slippen van een wiel op basis van -waarschijnlijk- de G-kracht.....Het is maar wat je wil en verlangt van je 911 of andere sportwagen, mij spreekt het minder aan. In het geval van doorgevoerde aanpassingen m.b.t. betere wegligging , meer grip etc. blijft het systeem gewoon ingrijpen of je moet hem opnieuw programmeren (staat vlgns. mij ook in het stukje "wringing out the Carrera 4)...terwijl er meer marge is. En het systeem is -uiteraard- beperkt, aangezien er toch mensen zijn die het wel voor elkaar krijgen om ermee te spinnen. Wederom beschermen tegen bestuurdersfouten, zal Porsche niet voor niets voor gekozen hebben gezien de reputatie van de 911. Voor dagelijks gebruik op de weg is er niets mis mee. Bij de jongere generaties van de 911 is er nu toch ook PSM, ook voor RWD eenzelfde toepassing, het is dus niet specifiek voorbehouden aan 4WD. Akkoord wat betreft het slippen per individueel wiel, is ook gewoon in lijn met mijn verhaal. Als er 1 wiel slipt (doorspint) is er volgens mij nog geen man overboord, je behoudt immers koers en dat is de bedoeling dus ongevaarlijk, bovendien ben je goed bezig (het gaat lekker hard) want dat wil zeggen dat er 1 wiel lift. De term glijden vind ik in dezen ook een beetje ongelukkig. Het grijpt in voordat er iets zou kunnen gebeuren op wat geen koerswijziging tot gevolg heeft dus mwahh.. Gewoon een voorbeeld en precies wat je schrijft, overschat het niet, het zijn additioneel ingebouwde marge's (ESP en 4WD).
Gaat lastig worden zo he
Maar voor de gemiddelde rijder (waaronder ikzelf, ga er aan werken..) is die extra marge m.b.t. het mogelijk voorkomen van een onveilige situatie helemaal niet verkeerd. Met 4WD en ESP kan je dus makkelijker hard rijden. Maar waarom 4WD nu veiliger zou moeten zijn dan ESP (of PSM etc.), daar heb ik nog overtuigend argument voor gehoord.
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 02 jan 2007 1:58, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 jan 2007 1:13 |
|
|
Roi
niet meer....
|
RS-R twijfel niet aan je verhaal maar met ESP (PSM) is het denk ik niets minder veilig met een 2wd'tje.
En met die S-modellen van Audi is niet veel mis mee...
mvgr.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
02 jan 2007 1:17 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Absoluut niet. Ook een huis-tuin-en-keuken hatchback/sedan/enz. vertoont deze kuren. In het verleden is inmiddels gebleken dat in de 911 wel eens een rijdersfout wordt gemaakt. Natuurlijk is er niets aan de hand als je normaal rijdt. Maar over die situaties hebben we het niet. Uit ervaring kan ik je vertellen dat zowel de 968 en de 944 bij gas loslaten in een bocht de kont om wensen te zetten. Gelukkig maar. Nee, in principe grijpt PDAS pas in nadat er wielspin is geconstateerd. PDAS is "zelflerend" en past zich dus aan aan de veranderingen. Als je te hard een bocht in vliegt houdt iedere veiligheidsmaatregel een keer op. ESP, PSM, 4wd, rolkooi, vierpuntsgordel, helm, enz. Ergens is een grens. De grens komt alleen wat verder te liggen. Dat is toch de essentie van "veiliger"? PSM is niet gelijk aan PDAS. Verre van. Als er één wiel aan het slippen is, dan is het andere wiel van dezelfde as al snel de volgende. Als bij een Porsche beide achterwielen gaan, dan heb je ontegenzeggelijk meer mogelijkheden om jezelf te redden met 4wd dan met 2wd. De voorwielen kunnen de auto door de bocht trekken... Zoals eerder aangegeven: het grijpt in beginsel pas in bij wielspin. Ik overschat niets. Ik stel alleen dat 4wd nog wat meer veiligheid mee kan brengen (e.e.a. ook afhankelijk van de toepassing, maar dat zit bij Porsche wel goed).
Meer mogelijkheden. Met name (tov een RWD Porsche), de mogelijkheid om met de voorwielen te "trekken".
|
02 jan 2007 9:33 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Klopt als een zwerende vinger
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
02 jan 2007 12:01 |
|
|
Jort
Groningen
|
Maar is meestal wel kinderlijk eenvoudig op te vangen en zeker niets schokkends, dankzij de gewichtsverdeling.
_________________________________________ Tjolk.
|
02 jan 2007 14:22 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Idd. Jort,
Want waar komt anders die reputatie van de 911 vandaan
Ik heb het met mijn -huis, tuin en keuken sedan hatchback- VW GTI nooit meegemaakt, uiteraard voel je wel dat er iets gebeurd (zet zich een beetje) bij het abrupt lossen van het gaspedaal maar niet noemenswaardig.... toch maar nog harder door de bochten gaan lukt niet "veilig" onderstuur.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
02 jan 2007 15:30 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik wil het met jouw huis-tuin-en-keuken-VW-GTI wel demonstreren hoor. Met het weer van vandaag moet dat geen enkel probleem zijn. Ook al hebben de Golfjes idd. wel erg veel onderstuur...
|
02 jan 2007 15:41 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Je noemt hier "in principe" zijn er uitzonderingen op dan? Zelflerend...nu de bestuurders nog Ik heb begrepen dat bij die "oudjes" van ons de wielomtrek binnen de 6% t.o.v. de originele wielomtrek moet blijven. Dit voor een goede werking van de ABS functie (voor C2 en C4 toch ). Bij grotere omtrek resulteert dit in te snel ingrijpen van de ABS en ik neem aan dat dit ook gevolgen heeft voor de wielsnelheid die gemeten wordt t.b.v. de PDAS. Ja, dat klopt, maar dat zoek ik niet in een 911 dan had ik wel wat anders gekocht (smaak). Dan had ik bij voorkeur een S4 gekocht. Porsche heeft nu toch ook de Cayman S (met standaard PSM) in het pakket....zou er ook nog een Cayman een 4WD komen Neem aan dat het nieuwere PSM verder gaat ... Je duidt op een Porsche 911 neem ik aan. En overstuur / cq. onderstuur is per definitie het "gaan" van beide wielen aan de achter- of voor as. De beheersing bij onze P911's is in deze situatie lastig. Maar in het algemeen geldt dat RWD de mogelijkheid heeft van vermogens-overstuur, je kan besturen met het gaspedaal en zijn daarmee extra handelbaar.
Wederom cayman, boxster 4wd
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 03 jan 2007 1:46, in totaal 2 keer bewerkt.
|
03 jan 2007 1:10 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Als je het maar laat.... Vind ook dat je dan zo sportief moet zijn om tijdens het abrupt lossen van het gaspedaal de koppeling in te trappen....
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
03 jan 2007 1:15 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Brian,
dit had je nog te goed bij de C4 staat in mijn WSM de volgende gewichtverdeling van de C4:
Front: 600 kg
Rear: 850 kg
Totaal: 1450 kg
Nu nog van de C2...ff zoekeuh
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
03 jan 2007 1:24 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Voor zover ik heb begrepen kan in extreme situaties (die dan door de acceleratoren worden opgepikt) er ook al gehandeld worden voordat er wielspin wordt gedetecteerd. Boven de 6% kom je in het deel waar er niet meer wordt geleerd... Overigens is 6% een extreem verschil. Zelfs 295/40/17 (ipv 255/40/17) is maar 5,8% afwijking tov standaard. Je moet dus wel bijzonder idioot zijn als je dat ooit haalt. Onbegrijpelijk. Jij vindt minder veiligheid een pré? Er komt niet eens een Cayman met sperdiff, omdat de Cayman dan te goed wordt. Kun je nagaan hoe ver men van 4wd zal blijven... Het is anders. Appels en peren... Geen idee waarom je dat aanneemt. Je kan een 4wd auto ook met het gaspedaal sturen. Het is alleen een andere techniek. Waar je bij een 2wd 911 "vecht" tegen teveel overstuur, zal je bij een 4wd 911 bezig zijn met het onderstuur tegen te gaan.
Wat wil je hier mee zeggen?
|
03 jan 2007 10:29 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Aangezien het andere draadje dicht is: voor mijn gevoel gaat deze discussie niet over wat beter is C2 of C4. Anders was de discussie wat mij betreft al lang gesloten: het hangt nl. af van wat je wil.
De discussie gaat nu een beetje over de vraag of de C4 meer veiligheid biedt. Inmiddels zijn we er geloof ik wel uit dat de C4 minder snel van de weg zal geraken en in die zin dus veiliger is.
Voor de rest zijn wij geloof ik gewoon Walddorf & Stadtler aan het imiteren...
|
03 jan 2007 13:12 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
|
03 jan 2007 14:15 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
ken dit op slot mod
|
03 jan 2007 14:17 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Denk dat alles wel gezegd is, en mijn mening is ook dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is , het ligt heel vaak gewoon aan de situatie en het gebruik.
Waar een C4 bij huis-tuin-en keukengebruik logischerwijs wat meer grip biedt, geeft een C2 bij hard gaan iets eerder met z'n kont aan dat je tegen een grens aanzit, waarbij je makkelijker kunt anticiperen.
Voor vele meningen is wat te zeggen...maar de vraagstelling en daarmee het antwoord blijft áltijd discutabel.
Ik snoer hier niemand de mond, maar als er niet meer gereageert wordt is dit draadje in een mum van tijd verdwenen...'t is aan jullie , Waldorfs en Stadtlers...
|
03 jan 2007 14:29 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Een fraaie samenvatting als besluit, Jurgen
|
03 jan 2007 14:39 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
En tóch blijven reageren he...
|
03 jan 2007 14:41 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nee, dat wist ik al. Het zijn mijn favoriete Muppets, vandaar...
|
03 jan 2007 14:42 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Ik geef 't op...
|
03 jan 2007 14:43 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik nooit en dat is geloof ik de kern van het "probleem"...
|
03 jan 2007 15:19 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|