Auteur |
Bericht |
allright
|
brandstof 95 of 98
ik kon het echt niet vinden via de zoek functie.
ik heb een boxster 2.5
is het nou echt dat het belangrijk is om met 98 te tanken? maakt het wat uit als ik overga op 95?
in het boekje staat dat 98 het beste is voor prestatie/ verbuik. Maar ik rij over het algemeen rustig en netjes.
heeft iemand ervaring/ kennis?
bedankt
|
31 dec 2006 13:20 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Gewoon doen wat de fabrikant voorschrijft. Wat bespaar je door met 95 te gaan rijden...?
Een motor is ontwikkeld voor een bepaalde brandstof. In dit geval voor een brandstof met een hoge klopvastheid. Dit word gedaan om de motor zuiniger te krijgen doordat er meer vermogen uit de brandstof wordt gehaald.
Als je op 95 zou gaan rijden heb je bij warme motor en hoge belasting een grote kans op verminderd vermogen doordat het motormanagment de ontsteking zal terugregelen naar een waarde dat de motor niet meer pingelt.
D't is namelijk wat er kan gebeuren als je 95 tank bij een moderne motor die voor 98 ontworpen is.
Erwin
_________________________________________ Rebel engineering
|
31 dec 2006 13:27 |
|
|
F@RGO
|
octaangehalte is belangerijk voor meer prestaties....
dus 98, altijd, zoals de fabrikant het voorschrijft
|
31 dec 2006 13:27 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
En bij een 964 van 92? wat is daar nou eigenlijk het beste voor ik tank overigens altijd 98 laatst noodgedwongen van die Shell ??
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
31 dec 2006 13:29 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Kijk, hier kun je besparen.....deze motor is voor 95 gebouwd. Nu is 98 weer geld weggooien.
Of je moet constant met een hete motor en volle belasting rijden, dat maakt de keuze van benzine weer iets anders, dan kies je voor maximale prestatie's onder zware omstandigheden.
_________________________________________ Rebel engineering
|
31 dec 2006 13:32 |
|
|
hackbox
964 C2 Cabrio
|
Bedankt voor deze bezuinigingstip.
Tankte de afgelopen tijd alleen maar 98 in de veronderstelling dat dit beter zou zijn voor de motor. Dus volgens jou levert 95 geen enkel probleem op voor een 964 uit 1991?
_________________________________________ hgttg
|
31 dec 2006 13:39 |
|
|
allright
|
in het boekje staat dat als je 95 tankt, de motor zich daarop kan aanpassen, maar er staat niet of dit nou slecht is of meer verbruikt etc.
|
31 dec 2006 13:44 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
_________________________________________ Rebel engineering
|
31 dec 2006 13:50 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Toch al wel het een en ander over geschreven Wat krijgt ie te drinken
Ik zou er dus gewoon 98 in blijven gooien zoals Erwin al aangeeft
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
31 dec 2006 13:54 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Dat is alweer de eerste verdienste in 2007
Een goede jaarwisseling allemaal!
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
31 dec 2006 13:55 |
|
|
allright
|
super bedankt!! we houden het op 98!
|
31 dec 2006 13:56 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Hoezo we , wij met de 964 niet meer
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
31 dec 2006 14:00 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
31 dec 2006 14:01 |
|
|
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
31 dec 2006 14:55 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Ik tank met mn 1991er 964 ook altijd 95 en ik kan niet zeggen dat ze er erg langzaam door gaat rijden
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
31 dec 2006 15:03 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
..... Deze "tip" levert mij net zo min als stoppen met roken een besparing op.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
31 dec 2006 15:13 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
sc/3.2=98, 964=95. nooit lood.
|
31 dec 2006 15:18 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
M.u.v. de Amerikaanse uitvoering! Die kan op 95.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
31 dec 2006 15:31 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Klopt
|
31 dec 2006 15:42 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Re: brandstof 95 of 98
Er is hier op dit forum al heel veel over gesproken; destijds was de er ook geen uniforme conclusie; maar imho is het toch nog steeds zo dat motoren die 'intelligent' zijn, en dus inspuiting/timing kunnen adapteren o.m. op basis van gegevens van oxygensensor(en) is het tanken van 98 gewoon aan te raden ! Even ter illustratie: met mijn BMW X5 rijd ik 1:5 tot 1:6 met octaan 95 en 1:7 tot 1:8 met octaan 98 (écht waar, en over meerdere tanks (van 95 liter..) gemeten ). Dit geeft dus aan dat een slimme motor gewoon méér energie kan halen uit een betere benzine.
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
31 dec 2006 16:50 |
|
|
jokke
997 turboOudsbergen - Belgie
|
Als het maar geen oude belgische super is want die is loodhoudend.
|
04 jan 2007 17:03 |
|
|
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
Maar ondertussen onvindbaar geworden.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
|
04 jan 2007 17:16 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
heel simpel:
als in het boekje staat dat voor optimale prestatie/zuinigheid 98 nodig is, dan is je motor daar op afgesteld.
Als je dan 95 tankt verlies je vermogen en rijdt je onzuiniger. (het is tegenwoordig niet schadelijk, want je hebt pingel-sensoren)
Als je motor gewoon voor 95 is afgesteld (dan staat er NIET in het boekje dat hij op 98 betere prestaties heeft of zuiniger rijdt).
Dan kan je beter 95 tanken, want 98 voegt niets toe (auto zal dan ook niet zuiniger rijden op 98).
(hele) Oude auto's (zonder pingelsensoren) die speciaal voor 98 gemaakt zijn, daar moet je geen 95 in gooien, je krijgt dan pingelen en de motor zal beschadigen.
Paul
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
04 jan 2007 17:40 |
|
|
cabrio wim
|
Ik heb een 911 carrera cabrio '86 en daar staat zelfs al in het benzine klepje
dat ik loodvrij 95 kan tanken, waarom word er dan hier gezegt dat het pas vanaf '98 kan.
En uhhh, het is geen Amerikaan.
|
04 jan 2007 18:14 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
maar wel eentje met katalysator soms?
_________________________________________ Got coffee?
|
04 jan 2007 18:19 |
|
|