Heel kort dan.
Een motor loopt kapot omdat deze ergens materiaalmoeheid heeft of door slijtage. Denk daarbij aan een te lange distributieketting , uitgesleten distributietandwielen en een spanner die het niet meer kan bijbenen. Dan kan een motor stuk lopen doordat de nokkenastiming verspringt. Vooral bij hoge toerentallen en plotseling het gas loslaten.
Of versleten lagers en daardoor een te lage olie druk, dán kan de motor kapot lopen.
Wat wordt er dan gezegd tegen iemand die bekend staat altijd hard te rijden?: "had je maar niet zo hard moeten rijden".
Foute conclusie vind ik. De motor was bij wijze van spreken gewoon op en aan revisie toe.
Als je een bejaarde een maraton laat lopen is de kans groot dat deze de finisch niet haalt. Het zelfde geld voor een motor. Een jonge ( km. stand wel te verstaan ) en frisse motor krijg je niet kapot. Uitzonderingen heb je altijd maar ken ik zelf nog niet.
Ook een net gereviseerde motor durf ik wel maximaal te belasten. Kapot lopen doet hij niet. En als het zou gebeuren dan was er een montage fout of materiaalfout. Natuurlijk moet je dit niet doen omdat je de zuigerveren de rust gunt om mooi op de cilinderwand in te lopen.
Dus een normale frisse motor draai je normaal gesproken niet stuk door belachelijk hard te rijden, lang door te trekken of maximaal te belasten. Een 964 wel door hogere toerentallen dan de toerenbegrenzer toelaat. Denk aan mis schakelen.
Dat heb ik een keer meegemaakt op circuit Assen toen ik met een enthousiaste 'beginneling' mee reed om hem wegwijs te maken op het circuit en later nog eens meegemaakt toen op de snelweg een 964 rijder mij inhaalde en bij 180 km/h van de vier naar vijf wilde schakelen maar per ongeluk naar de drie ging. Zelfs met die snelheid hoorde ik zijn motor kort ratelen gevolgd door een rookpluim en terugvallende snelheid.
Bijvoorbeeld met racen belast je een motor maximaal.
Constant vol gas of gas los, een tussenweg is er bijna niet bij racen en veel in of tegen de toerenbegrenzer rijden. De kans dat een 911 motor dan stuk loopt is nihil, ik spreek uit ervaring.
Járen geleden reed ik een oude SC, nooit heb ik die auto ontzien. Altijd maximaal hard gereden en vele wedstrijden ZAC gereden. De hele Gerlach reed ik in de toerenbegrenzer. Ik had in mijn SC de toerenbegrenzer van een 911 S ( 7300 omw/min.) Schakelen durfde ik toen niet, de snelheid lag te hoog om van het gas te gaan. ( reed altijd op het randje van grip)
En dat twintig ronden lang, 3 wedstrijden per dag. Daarna gewoon normale banden er onder gezet en weer over de weg naar huis gereden.
Voor de verkoop heb ik de motor gereviseerd, gewoon omdat ik het niet kan maken een afgetrapte motor te verkopen. Dus indertijd niet losgehaald omdat de motor kapot gelopen was, wel kon ik mooi zien wat een jaar racen voor een invloed had op de motor. Gewoon niks meer of minder slijtage te zien dan bij gewoon straatgebruik.
Op dit moment heb ik de motor van mijn 270 pk 944 Turbo uit elkaar liggen.
Reden, olie verbruik onder belasting van 1 liter op de 25 kilometer. Bij normaal rijden ongeveer 1 liter op 750 kilometer.
Ik heb het afgelopen jaar 7500 kilometer met mijn 951 gereden en de motor nooit ontzien. Tijdens driftwedstrijden reed ik regelmatig meer dan 300 meter lang in de toerenbegrenzer. Of denk eens aan de combinatie Toyota en Audi S bochten, dat is zeker 600 meter, en nagenoeg constant in de toerenbegrenzer. En dat de hele dag heen en weer. Training, kwalificatie en wedstrijd. Tussendoor constant olie bijvullen. En niet kapot lopen
Nu ik de motor uit elkaar heb zie ik dat alle zuigers een lichte klepafdruk hebben. Dat komt door combinatie hoge toerentallen en oude klepveren. Bedenk wel dat de motor al 215.000 had gedraaid voor ik er mee ging racen ( en straatgebruik )
De eerste keer dat ik met de auto reed, ik kende de auto nog niet, was anti kerstverveling 2005. Ik had de auto op tijd klaar , de benzine tank vol gedaan en nieuwe olie erop. Tot iets boven maximum wat ik altijd voor de zekerheid doe bij een driftauto. ( niet bij een 911 natuurlijk
)
Na 10 rondjes ging in diverse bochten het oliedruk lampje branden. Ik dacht een los hangend draadje bij de oliedrukzender en reed eerst twee ronden door. In de pits gekomen moest ik 3 liter bijvullen
Weer een ronde of wat verder mijn laatste 3 liter olie bijgevuld.
Wegens tijdgebrek heb ik heel 2006 doorgereden en regelmatig het rode lampje in de bochten gezien.
Het hele jaar wachte ik op een vastloper of grote plof. Echter is die nooit gekomen. Zelfs de laatste rit twijfelde ik nog of ik hem wel uit elkaar zou halen, hij liep zo mooi en had plenty vermogen. ( lees je vaak hier:.....waarom reviseren, hij loopt zo mooi en heeft pas ....... gelopen. Onzin om een motor te reviseren die nog mooi loopt
)
De lagers blijken nu allemaal mee te vallen, alleen is één cilinder onherstelbaar weggesleten. 944 / 968 kwaal
Ook alle zuigerveren zijn ver heen. Normale speling op de zuigerveerslot is 0.5 milimeter, nu heeft deze wel 4 milimeter.
Dit alles heeft niet echt met de laatste 7500 km van zijn leven te maken. Deze slijtage had de motor al langer, want het olie verbruik was er de eerste rit al dat ik er mee reed.