Auteur |
Bericht |
bj
3.2 T / 964 T / 993 C2
Huidig: 997 2S
|
993: verwarming niet constant
De verwarming uit mijn '94-er 993 werkt op zich prima. Het punt is alleen dat hij een eenmaal bereikte temperatuur niet vasthoudt. Dus het wordt lekker warm in de auto en 10 min later is het weer fris. De enige remedie is de verwarming opdraaien maar dat is dus slechts weer een tijdelijke oplossing.
Ik kan me voorstellen dat dit probleem ligt aan een defecte interieurwarmte-dectecor (zal wel anders heten ). Is dit te testen? En wat zijn evt. de reparatiekosten?
|
09 jan 2007 23:07 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Mogelijk is er iets bij je P. kapot.
Maar het door je beschreven probleem is ook bekend.
En omdat ik nogal gevoelig ben voor de hoogte, en vooral de laagte van de temperatuur ken ik het ook
Het probleem treedt vooral op bij gematigde temperaturen, zoals nu
Als het kouder wordt, onder de 10 graden en lager, dan blijft de temperatuur wel 'op peil'!
Bij mijn P. is er ook nog een duidelijk verschil tussen L en R. Dat ben ik aan het testen, doordat ik nu de voelers in de kofferruimte voor L en R kan 'wisselen'.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
09 jan 2007 23:28 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
De verwarming van mijn 993 gedraagt zich ook precies zoals boven beschreven.
|
09 jan 2007 23:33 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
hallo
ik durf bijna voor 95% zeker tezeggen dat het vannetje achter op de kachelunit kapot is.of een motortje van die de kleppen aanstuurd van de kachel.
rij even langs de garage en laat hem uitlezen scheelt een hoop zoeken en onnodig geld uitgeven.
gr anton964
|
10 jan 2007 0:08 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Met trots kan ik melden dat de temperatuur in mijn 30 jaar oude 2.7 WEL constant blijft.
Het is constant steenkoud omdat de warmtewisselaars naar de haaien zijn (hihi)
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
10 jan 2007 8:31 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat alle motortjes en kleppen werken. Het uitlezen van de computer gaf ook geen foutmeldingen.
Ik ervaar het ook niet echt als een groot probleem. Het treedt alleen op bij buitentemperaturen van omstreeks 8 - 15 graden, ik zet de verwarming dan gewoon wat hoger.
|
10 jan 2007 9:52 |
|
|
kvbelzen
ex 993 C2 midnight blue...Vlissingen
|
In mijn 993 precies hetzelfde...
|
10 jan 2007 10:34 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Is veelal (zoals Anton inderdaad schreef) het fannetje welke achterop de CCU zit.
Dit kleine fannetje blaast interieurlucht over/langs de interieur temperatuur sensor heen. Als dit fannetje ermee ophoudt (en dat gebeurd nogal eens...) dan kan de CCU "de weg kwijt raken". Kost bij Alpo ca. € 97,- .
NB: dit fannetje is dus niet te vinden voorin bij de servo's en blowers etc.
Als dit het niet is dan weet ik niet zo gauw iets anders te bedenken. Ik heb begrpen dat de werking van dit fannetje niet uit te lezen is met de Bosch Hammer... (wellicht dat de specialist(en) hierover iets kunnen aanvullen..?).
Succes,
Dick
|
10 jan 2007 13:58 |
|
|
JDB
...Hilversum
|
die van mij staat nu bij Car Service Visser, temperatuurknop was meer een aan/uit schakelaar geworden (heel koud of heeeeel warm). Sensor was al vervangen. Eens kijken wat ze nu vinden
|
10 jan 2007 14:41 |
|
|
bj
3.2 T / 964 T / 993 C2
Huidig: 997 2S
|
Bedankt voor alle suggesties.
Ik denk dat ik maar even begin bij de fan van de CCU. Kun je daar overigens eenvoudig bij?
|
10 jan 2007 16:47 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Euh, je kan er niet makkelijk 1-2-3 bij....
Check eerst even of het fannetje wel/niet draait; dit is eenvoudig. Kijk met een zaklantaarn naar de achterzijde van de CCU. Even het hoofd onder het dashboard met contact aan of (liever) draaiende motor. Het bewuste fannetje moet non stop draaien zodra contact aan is of motor loopt.
Draait 'tie niet dan zal die waarschijnlijk defect zijn. Hoe haal je 'm eruit om schoon te maken ? (alleen schoonmaken helpt wellicht ook...) :
Met de zgn. Blaupunkt "radio-verwijder-haakjes" de CCU unit VOORZICHTIG naar voren halen. Bedrading even 'begeleiding' geven en NIET aan de bedieningsknoppen van de CCU trekken (!!).
Het fannetje zit met schroefjes vast en de bedrading is eenvoudig los te koppelen d.m.v. stekkertje.
Ik geef geen garantie dat dit het euvel is maar veelal is dit de oorzaak. Soms is schoonmaken van fannetje en omgeving genoeg om de boel weer te laten draaien.
Succes,
Dick
PS: breng nog even verslag uit, leerzaam voor de doe-het-zelvers.
|
10 jan 2007 17:03 |
|
|
bj
3.2 T / 964 T / 993 C2
Huidig: 997 2S
|
Helder en die Blaupunkt radio verwijderhaakjes heb ik natuurlijk liggen, NOT
Maakt niet uit, vind wel een oplossing en in ieder geval erg bedankt voor je uitleg.
|
10 jan 2007 18:16 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Het fannetje blijft nadat het contact is uitgezet nog zo'n 20 seconden draaien, bij mijn 993 hoor je dat duidelijk, zo kan je controleren of de fan draait, heel eenvoudig. Met een natte vinger voor het roostertje voel je ook 'duidelijk' een luchtstroom.
|
10 jan 2007 23:03 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
11 jan 2007 0:49 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Vorig jaar nog gedaan hierbij wat foto's:
en
En ik Paul zijn verhaal over die connectors wel bevestigen.. het zijn twee connectoren en bij ieder zit aan de ene kant een ronde haak en de andere kant een locking met weerhaakje (te bedienen openenen door op het armpje te drukken van deze locking). Ik heb er helaas geen foto van gemaakt.
Zat best stevig vast.
Succes Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
11 jan 2007 1:34 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Kijk, dat zijn mooie foto's van ROI. Thanks !!
ROI heeft al veel gedaan met kachel/airco/electro gedoe, dus die heeft wellicht nog tips wat andere oorzaken kunnen zijn van vreemd gedrag van de kachel...
gr.
dick
|
11 jan 2007 10:27 |
|
|
Frank Imholz
993 C2 Cabrio '95
|
Ventilatortje bleek verstopt
Had precies herzelfde probleem, moest het steeds wat warmer zetten, anders werd het langzaam weer frisjes.
Het ventilatorje bleek na 10 jaar verstopt te zitten. Zie foto.
Ook het luchtkanaal en rond de sensor in de unit, zat het vrijwel dicht.
Het ventilatortje is sowieso niet al te krachtig, dus met de verstopping erbij werkte het regelsysteem bijna niet meer.
Vandaag na schoonmaken een lange rit gemaakt en de temperatuur blijft mooi constant.
|
07 feb 2007 0:26 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Wauw wat een geweldig forum toch Ik heb hetzelfde probleem en dit moet gewoon wel de oplossing zijn
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
09 dec 2007 11:48 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Dit is een algemeen probleem bij een 964 en 993
Was bij CarCare en hij vertelde ons dat hij bij een servicebeurt de gaatjes rondom de temperatuurknop (daar zit de voeler) schoonblaast
Deze verstopping geeft vaak problemen, daarvoor had ik een SC en dat werkte super en je hoorde hem steeds opnieuw instellen
Suc6
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
09 dec 2007 12:58 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Heb af en toe hetzelfde probleem.Ik wil dit wel ff checken.Is er nog een alternatief voor "de pennetjes"?? Een paar spijkers?
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
16 dec 2007 14:48 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
De pennetjes dienen 2 doelen: het wegdrukken van de borgende clips en vervolgens het uittrekken van de 'doos'.
Het eerste zou met passende lange spijkers moeten kunnen.
Het tweede is dan van achteren drukken.
Kom anders even kijken op 2e Kerst in Z., dan kan ik de pennen meenemen en kunnen we de doos ontgrendelen en kan je gewoon zo naar huis rijden.
Of het stuur er ook af moet, vraag ik me nu af...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 dec 2007 14:58 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
thx Paul....always a pleasure.Maar 2e kerstdag....klein kansje dat dat lukt.
Kan je anders even meten op hoeveel mm die uitsparingen zitten(foto?)?
Dan fabriceer ik zelf wel wat.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
16 dec 2007 16:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Tot je dienst E. kreeg eens commentaar toen ik een vorornaam van iemand vermeldde dus...
Hoe is het met jouw uitsparingen, zitten die onder het ijs
Of dacht je laat Paul maar die koude garage in gaan
Ok, voor wat, hoort iets ...
De afstand tussen de pennen van 3 mm dik, is 35 mm.
De lengte van iedere pen moet iets van 50 mm zijn, omdat je de klem pas na 30 mm bereikt.
Heb deze pennen van radio's, Pioneer en/of Philips!
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 dec 2007 20:03 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
In mijn 31 jaar oude C3.0 ook. Graadje of 30. Blijft iets hangen ergens
|
16 dec 2007 21:52 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
In mijn 3.2 bleef de temperatuur ook constanter dan in de 'modernere, luxere, 9 jaar nieuwere, ... ' 993.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 dec 2007 22:04 |
|
|