Heren, heren (en misschien ook dames)
De Porsche 964 RS geeft een ongekend rijgenot! Als ex-RS bezitter (ja, ja die RS bij Targa Florio was van mij) wil ik jullie meenemen in de wereld van 'hard core' Porsche rijden. Allereerst de specificaties, daarna de mening van Autovisie en een uittreksel uit het boek: Het ultieme verhaal van Porsche.
Mijn echtgenote mag dan de RS vervloeken vanwege zijn geluid en oncomfortabel rijgedrag, als ik het geld had kocht ik hem zo weer terug (nu een 996 3.6 Targa)
Porsche 911 (type 964) Carrera 2 RS (Rennsport) modeljaar ‘92, 3,6 liter ongeblazen, luchtgekoelde, 6 cil. boxer (‘flat-six’) injectiemotor, dubbele ontsteking dus 2 bougies per cilinder. Geperforeerde inlaatbehuizing, 285+ PK, 385 Nm bij 4300 omw/min. Gewijzigd motormanagement. Droge plaatkoppeling met enkelvoudig racevliegwiel. Smering: dry-sump systeem. Productienummer 1718 van de
2251 die ervan gemaakt zijn, gewichtsbesparing
120 kg t.o.v. ‘standaard’ Carrera 2 door dunnere ruiten, aluminium kofferklep, motordeksel en cabine. Remsysteem van de Carrera 4 Turbo voor en van de Cup versie achter, remschijven voor en achter geventileerd en geperforeerd, rijhoogte 4 cm verlaagd. Bilstein gasschokdempers uit de racerij. Stijvere ophanging, 3-voudig verstelbare stabilisatorstangen, voor en achter. G50 handgeschakelde 6-versnellingsbak met aangepaste overbrengingsverhoudingen (langere 1 en 2). Versnellingspook dichter bij de bestuurder geplaatst, stalen synchromeshes (uit de racerij). Banden voor 205/50 ZR, banden achter 255/40 ZR (Michelin Pilot Sport, dotted N2, Wielen: SM magnesium Cupvelgen, voor 7,5J x 17, achter 9J x 17. Aangepast ABS.
G-Rohr uitlaatsysteem uit de racerij. Sportkatalysator. Sperdifferentieel: 100% sperwerking bij gaswissel. Servo achterspoiler. Vergrote tankinhoud: 92 liter. Twee lederen multi-colour Recaro racekuipen. 4-punts gordel (alleen bestuurder) Aluminium rolkooi. In kogels opgehangen motor. Kleur: Indischrot.
Wat er niet in zit (gewichtsbesparing): radio, airco, stuurbekrachtiging, ASR, ESP, en andere, rijgenot beperkende electronica, geluids- en warmteisolatie, achterzitjes. De auto is geheel volgens RS specificaties af fabriek in Nederland geleverd en getuned door Car Care Porsche (
www.car-care-porsche.nl) in Soest. Prestaties: 0-100 in 4,9 sec. Remtijd: 100-0 in 3,2 sec. Top: 295 km/h (gemeten met 1 inzittende en halfvolle tank) Rijkarakteristiek: oncomfortabel, zeer directe en precieze besturing. Inkomen bocht: onderstuurd. Uitkomen bocht: overstuurd. Geen lengteas rolhoek (strijkijzer dus).
Uit de Autovisie van 4 december 2003 over 40 jaar Porsche 911:
"De 964 RS is een waar feest. De luchtgekoelde motor klinkt robuust ruig, hangt geweldig aan het gas en is over het hele toerenbereik sterk. Hij stuurt superscherp in en met het gas erop kun je prachtig op het randje balancerend uitsturen. De auto toont zich geweldig in evenwicht. Wat hij vooral duidelijk maakt is dat je helemaal geen 400pk nodig hebt voor de echte 'kicks; met 270 of 280 kom je al een heel eind. Dankzij het ontbreken van stuurbekrachtiging en met hun 'racy' onderstellen blinken de 964's uit door communicatie. Dat doen ze beter dan welke andere 911 we tot op heden ook meemaakten.
"De generatie 993 leverde ook twee specials op, zijnde de gruwelijk snelle en rauwe GT2 met zijn 430 turbo PK's op alleen de achterwielen, en de 300 PK RS. Ook dit blijkt op Assen een erg fijne auto te zijn met een heerlijk geluid, maar
minder involverend dan de 964.
"Buiten kijf is de GT3 de fijnste moderne 911. De verwantschap met de 964 RS en de 993 RS is enorm,
alleen zijn de sensaties iets minder primitief en hebben onderstel en besturing wat minder tekst.".........want in de GT3 moet je knap op het gas gaan staan om bij de 964 RS te blijven......."
"De 911 kwam tot volle wasdom met de 964 RS die de RS 2.7 als sportmachine ver overtrof en die bijna de perfectie benaderde. Geen gepolijste volmaaktheid, maar een 911 die op precies de juiste plekken ongeciviliseerd en rauw was."
Vanuit het perspectief van vandaag ligt dáár, bij de 964 RS, de piek. Hij is het summum wat betreft communicatie, agiliteit en sensatie"
"Nu, na die dag op Assen, weten we dat de GT3 RS een auto met een boodschap is. Hij is een hommage aan het verleden, maar een bedrieglijke. Hij hult zich namelijk in de kleuren van de beroemde RS 2.7, maar heeft het karakter en de kwaliteiten van een andere voorganger.
Een betere.
De GT3 RS eert het Grote Voorbeeld, de 964 RS. We zijn het met hem eens, hartgrondig".
Uit “Het ultieme verhaal van Porsche” door Stuart Gallagher en Helen Smith
Hoofdstuk: de Speciale 911’s, bladzijde 116-117
De 911 (964) RS
“De 3.6 liter Carrera RS was eigenlijk een originele Carrera ‘Cup’ racer die op de gewone weg mocht. Ontworpen en geproduceerd onder FISA (autosport organisatie) homologatieregels was de RS met twee specificaties te koop. Een sportief basismodel en een meer op comfort gerichte ‘Touring’.
Net als bij de originele 2.7 RS uit 1973 was de uitrusting van de 964 RS rechttoe rechtaan gericht op het racecircuit. Zijn luchtgekoelde 3.6 – liter vlakliggende zescilinder kwam uit de gewone Carrera , maar had een ruimer ademend luchtfilter en uitlaatsysteem, wat 10 PK meer opleverde tot 260 PK. De 964 RS nam ook de aangepaste vijftrapsbak over uit de ‘Cup’ auto. Die had een lange eerste en tweede versnelling en een limited-slip differentieel uit de bestaande 911 Turbo.
Verstelbare stabilisatoren en 40 mm minder rijhoogte maakten onderdeel uit van het RS pakket. Samen met een stel 17 inch Cupdesign magnesium wielen werd de RS een raceauto in al zijn voegen.
Bodemplaatbescherming en geluiddemping dan wel achterzittingen had hij niet; het gestripte interieur had slechts gewone bekleding, de twee Recaro stoelen waren het enige dat opviel. De rolkooi was als standaardonderdeel verwijderd, maar natuurlijk was die bij de fabriek in Weissach te bestellen. Uitgevoerd als Touring kreeg de RS bodemplaatbescherming en geluidwering, maar achterstoelen zaten er nog steeds niet in. Hij woog 100 kg minder dan een gewone Carrera 2 en in race-uitvoering was de RS zelfs 150 lichter dan de standaard auto.
De 964 RS bracht de pure Porsche rijervaring tot nieuwe hoogten. Zijn luchtgekoelde motor was dol op toeren, met respons van het gaspedaal waar je kippenvel van kreeg, wat maakte dat je de allerlaatste PK uit het blok perste. Scherpte is het beste woord om de 964 RS mee samen te vatten, want bij die gretige motor hoorden een onderstel en besturing waar je een moord voor zou doen. De 964 RS reed straffer dan de standaard Carrera 2 en gaf een mate van feedback die de 911 niet meer had gehad sinds de originele 2.7 RS. Lekker gezeten in de nauwsluitende Recaro stoel voel je je één met de auto, onderdeel van elke beweging van het onderstel, ieder bobbeltje in de weg, elke klim en daling van de route voor je. In combinatie met het directe stuur kon deze RS met het minste tipje van richting veranderen, ondertussen elke brokje informatie doorgevend van de voorwielen.
In nieuwstaat was de RS misschien een beetje te rauw voor de enthousiastelingen. Zijn Spartaanse interieur was net te primitief, de vering vergeleken met anderen in die tijd te straf, het interieurgeluid – versterkt door de afwezigheid van geluiddemping – voor menigeen te storend.
Nu zouden de enthousiastelingen er echter alles voor over hebben om eens achter het stuur van de 964 RS te mogen kruipen. Terwijl sportauto’s er steeds gelikter en keuriger uitzien, blijft de RS een pure rijmachine.
Dat het tien jaar heeft geduurd om de 964 RS stevig in zijn segment te krijgen, toont weer eens aan dat Porsche een auto gemaakt waarvoor de wereld nog niet helemaal klaar was”.
Van geflatteerde prijzen is dus geen sprake, durf jij het aan!?
Waarvan acte,
Douwe Minkema