Auteur |
Bericht |
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
En zeker niet op een GSI forum.
Denk spontaan al aan enkele Golfjes waar dat behoorlijk lastig kan zijn (Golf IV en V R32, & Golf II GTI 16V G60 kans dat je die tegenkomt is echt wel klein met 71 geproduceerde exemplaren)
Voor de motor lijkt het me niet schadelijk, koppeling en aandrijving krijgen dan idd wat te verwerken, maar om nu te zeggen dat je ze daarmee aan gort rijdt, lijkt me ook een beetje hoog van de toren blazen.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
Laatst bijgewerkt door desmett op 10 jan 2007 2:06, in totaal 1 keer bewerkt.
|
10 jan 2007 1:47 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Hoe opgefokter degene is die naast me staat, des te lamgzamer trek ik zelf op....heb ik meer lol in dan m voor te blijven (wat toch wel lukt, behalve bij zo'n gechipte golf turbo diesel.....die afgang wil ik niet meemaken.....)
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
10 jan 2007 1:59 |
|
|
Petra
drenthe
|
Niet letterlijk de motor, want deze is van aluminium/gietijzer en dat krijg je niet snel een scheur in. Vanuit stilstand moet ineens (en het liefst zo snel mogelijk) ca. 1500 kg in bewegen worden gezet, dat houdt in dat de motor zwaar moet werken. Zie het maar zo: een auto vanuit stilstand duwen is zwaarder, dan als de auto de gang er wat in heeft zitten. Bij een zeer zwaar belaste motor kan de olie tussen de lagers weggedrukt worden, mede doordat bij zware belasting de olie heet en dus dunner wordt. Tussen de vlakken waar zich minder olie bevindt onstaat er meer wrijving dan normaal en dus ook iets meer slijtage dan normaal. De rijstijl die je op dat moment hanteert (snel schakelen, hoge toeren, lage toeren) is een grotere belasting (naar mijn inziens) voor o.a. koppelingsplaten, drijfstang, krukas...
Geloof niet dat ik dat gezegd heb. Maar de meeste rijders trappen ineens het gaspendaal in en laten supersnel de koppeling opkomen, hierdoor krijgen die wel een tik (opdonder) te verwerken. Juist omdat ze vanaf 0 tpm beginnen. Terwijl het weer beter is om vanaf (ik dacht) ca. 1500 tpm weg te sprinten. Ook is je auto dan sneller weg.
Naar mijn inziens verkort het de levensduur van de desbetreffende onderdelen wel. Zo gauw je de motor aan doet vindt er al slijtage aan de onderdelen plaats, alleen is dit zo minimaal dat je er jaren in kunt rijden.
Zoals ik al eerder schreef, ook ik maak mij wel eens schuldig aan een stoplicht sprintje.
Misschien klopt de visie niet, maar zo is mij het verteld.
Petra
|
10 jan 2007 3:39 |
|
|
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
Kan je volgen, maar de vermogenopbouw van een motor is steeds hetzelfde onafhankelijk de gebruikte versnelling. Het koppel dat aan de wielen vrijkomt is echter wel afhankelijk van de versnelling. Dit koppel aan de wielen is in hoofdzaak verantwoordelijk voor de acceleratie en is omgekeerd evenredig met het toerental van de wielen. Dus bvb in 1e zal het toerental van de wielen lager zijn dan datgene van de motor. Als gevolg is het koppel van de motor met dezelfde factor verhoogd aan de wielen. De daaropvolgende versnellingen wordt die factor steeds kleiner. Op zich is dit niet 100% juist, aangezien tussen versnellingsbak en de wielen er ook nog het differentieel zit waar ook zo'n factor speelt. Heb ik er even tussen uit gelaten, zodat het wat minder complex is om aan te tonen dat het belastingbeeld van de motor steeds hetzelfde is. Die factor is ook wel bekend als de overbrengingsverhouding van de versnelling of indien het die van het differentieel betreft de eindoverbrenging.
Klopt, maar het ontbreekt ons aan een middel om de kracht (koppel) te vergroten. Stel: we gebruiken een katrol om de wagen te trekken: de katrol is dan een soort van versnelling, waardoor de kracht van de motor (wij dus) vergroot wordt. Als we een kleinere katrol gebruiken, zal de auto minder snel vooruitgaan, maar het zal ons minder moeite kosten. Op een bepaald moment gaan we niet snel genoeg meer kunnen draaien aan de katrol, dus moeten we een grotere katrol gebruiken. Aangezien de wagen al aan het rollen is, zal die grotere katrol ons toestaan om met dezelfde kracht de wagen verder te laten versnellen. Dat heeft enkele oorzaken als de olie te heet wordt ofwel wordt de motor erg veel het rood in gejaagd op korte termijn of zit men met een koelingsprobleem. Bij een mooi op bedrijfstemperatuur draaiende motor mag dit geen extra slijtage opleveren. Koppeling en aandrijving zullen idd een hogere belasting moeten verwerken. Drijfstang en krukas lijkt me eerder niet. Ze beginnen niet bij 0 tpm, maar op stationair toerental. Als je dan de koppeling laat opkomen en direct daarna op het gas gaat, gaat de koppelingsplaat het mintste belast worden. Omdat bij stationair toerental de motor het laagste koppel aflevert en daar komt nog bij dat het toerentalverschil tussen koppeling en motor het kleinste is. Het vanaf 1500 rpm wegsprinten zal idd sneller zijn, maar zal ook sneller de levensduur van de koppeling inkorten. De koppeling wordt geconfronteerd met een hoger koppel en een groter toerentalverschil.
Bij koude motor is de slijtage het meeste, dus vandaar steeds mooi warm rijden en als ie warm is, mag je gerust zonder nare angsten planken mits hem niet constant in de rode zone te jagen natuurlijk.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
|
10 jan 2007 6:17 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Hier misschien niet, maar het merendeel van de verkochte Porsches, en dan vooral de 991 en de Cayenne, worden gewoon als dagelijkse wagen gebruikt. Pas als ze oudre worden en in het tweedahandscircuit terecht komen, gaan ze steeds minder gebruikt worden
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
10 jan 2007 9:08 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik heb me nog nooit schuldig gevoeld als ik de P tegen de rode zone heb getrapt dit gebeurt namelijk dagelijks. De wagens zijn ervoor gemaakt. Over slecht of laattijdig onderhoud, zou ik me meer zorgen maken.
De 997 geeft na 5 minuten een watertemperatuur aan van 80°c en na 10 minuten een olietemperatuur van 95°c, vanaf dan gaat gewoon het gas erop.
Doe ik trouwens met al mijn wagens, ook met de 356
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
10 jan 2007 9:14 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
De motor is een verzamelnaam voor honderden op de juiste manier gemonteerde onderdelen. Het lijkt alsof jij hier het carter bedoeld en aanneemt dat dit dan de motor is. Overigens weet jij veel meer van Porsche's dan de meesten denken. Er zijn er maar weinig die weten dat een 996 motor gietijzer in het carter heeft zitten.
Advies: Geloof niet alles wat anderen vertellen.
Ik hoop niet dat dit topic veranderd in een topic waar alle zinnen ge-quote gaan worden met als feiten uitgesproken technisch totaal niet gefundeerde uitspraken die ergens gehoord zijn ofzo
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
10 jan 2007 9:23 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Onvergelijkbaar. Bij het wegduwen heb je geen versnellingsbak er tussen zitten... Denk aan een fiets. Als je vanuit stilstand wegrijdt in de eerste versnelling heb je ook geen centje pijn. Castrol TWS 10W60 erin mikken... probleem opgelost (kan meer dan twee keer zoveel druk aan als Castrol RS 10W60).
Een stoplichtsprintje is, indien je de eerste meters de koppeling een beetje ontziet, niet zo heel slecht voor de auto. Mits de motor goed warm is...
|
10 jan 2007 11:54 |
|
|
Van den Berg
Specialist In Porsche
911 3.0 RSR
993 GT2Apeldoorn
|
Reed zeker wel lekker die rode 911 SC die niet van jezelf was en je toen een volwaardige sponsor had!!
En naar mijn weten is de motor voor de verkoop nooit los geweest!!
Kortom : broodje aap verhaal!!!
Wat betreft je uitspraak; Geloof niet wat anderen vertellen, helemaal mee eens!
|
15 jan 2007 18:47 |
|
|
993_4S
993_4S
|
Zozo, als dit net zo cynisch bedoeld is als dat het klinkt, ben ik wel benieuwd daar de achtergronden van deze sneer.
Dan is het alleen maar van belang hoe zeker jouw 'naar mijn weten' is. Voor mij wordt 'naar mijn weten' gebruikt bij een aanname over iets waarvan door de verteller geen zekerheid over te geven is. In dat licht is de conclusie een boude uitspraak. vind ik.
|
16 jan 2007 1:25 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Wolf, voor dit draadje geen slotje, want het wordt net gezellig
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
16 jan 2007 9:16 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Wolf heeft een nieuwe missie....
|
16 jan 2007 9:52 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ik dacht dat hij nu in dienst stond van
en
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
16 jan 2007 11:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Bij deze .....
|
16 jan 2007 15:59 |
|
|
addie
nu even nietapeldoorn
|
993 4s schreef
" Naar mijn weten" kan de toemalige eigenaar van de auto het beste weten.
In dat licht is de conlusie geen "boude" uitspraak
_________________________________________ wie een kuil graaft voor een ander is niet egoistisch.!
|
16 jan 2007 19:27 |
|
|
Van den Berg
Specialist In Porsche
911 3.0 RSR
993 GT2Apeldoorn
|
oh oh oh, zodra het over de forumtechniker gaat zijn er gelijk een paar op hun pik getrapt.
Er staat waarschijnlijk de doodstraf op als je iemand een beetje tegengas geeft die een kontverhaal ophangt.
Hij schittert zelf door afwezigheid
nasjonal dickthee is nied mijn faforied 993 4 S, praat maar gewoon hollands dan snappen er meer wat je nou wil zeggen!!
|
16 jan 2007 19:38 |
|
|
993_4S
993_4S
|
ik ken de beste man niet, maar ik vond je manier van posten niet heel vriendelijk klinken, vandaar mijn reactie.
mijn excuses dat ik in een reactie op jouw post het te moeilijk gemaakt heb. vertaling voor je:
wat is in godsnaam de reden dat je op zo'n hufterige manier in bedekte termen iets duidelijk probeert te maken. Heeft Renntech met jouw autootje lopen scheuren? Klote voor je. Weet je zeker dat die motor daarna nooit uit elkaar is geweest? Zeg dat dan gewoon. In plaats van bedekte termen als 'bij mijn weten' te gebruiken. Is hij nou een leugenaar of niet? Dat is het enig dat ik wilde weten.
Sorry. Het is niet in gelukt in woorden met alleen 1 lettergreep.
|
16 jan 2007 21:44 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
boeie
Lekker boeiend of deze nu wel of niet van hem was of gesponserd is, het gaat erom dat het motorblok opengemaakt is en de bevindingen die daar werden aangetroffen vertaald worden naar dit forum. In jouw uitspraak: Doordat je aanhaalt naar mijn weten geef je dus aan, er niet zeker van te zijn. Dus is het ook geen broodje aap. Tenzij jij met feiten komt en aantoont dat het niet zo is.
De forumtechniker komt met zijn eigen bevindingen ik heb jou alleen maar horen blaten, en geen feiten zien geven. Indien jij vind dat een warme motor wel sneller kapot gaat bij volgas dan rustig rijden en je je mening kan aantonen met feiten kan je dit uiten. En kan er over gediscuseerd worden daar is dit een forum voor.
Voorals nog alleen maar blah blah en informatie die niet relevant is en geen feiten. Ik zie ook net 1 sec te laat krijg je ervan alles tempo doeloe
|
16 jan 2007 21:57 |
|
|
993_4S
993_4S
|
Als ik dit topic nog eens overlees, krijg ik om een of andere reden het gevoel dat jouw eerste verhaaltje alleen maar tot doel had om bovenstaande opmerking te kunnen maken. Klopt dat? Ik zie zo snel geen mensen die op hun pik getrapt zouden zijn.
Dat zou slecht zijn voor een forum. Zou het niet druk zijn hier.
|
16 jan 2007 22:01 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 jan 2007 22:14 |
|
|
993_4S
993_4S
|
aha. vandaar mijn gevoel. klopt dus. makkelijk wel.
|
16 jan 2007 22:28 |
|
|
Van den Berg
Specialist In Porsche
911 3.0 RSR
993 GT2Apeldoorn
|
Precies de reacties die ik verwacht had ha eindelijk een beetje leven in de brouwerij.
Maar goed voor de gene die het echt weten wil;
De auto was inderdaad van mij, onze gewaardeerde " Techniker" heeft de auto indertijd in bruikleen gehad.
De auto is verkocht door mij met een andere motor en de genoemde motor is nooit open gehaald door de "Techniker".
Sterker nog; de motor ligt hier nog geheel ongedemonteerd op de plank.
Dus vandaar, dat dit duidelijk mag zijn, deze zogenaamde bevindingen mij nogal vreemd overkwamen.
Geen dingen gaan verzinnen en die dan gaan posten op dit forum, staat wel erg interessant.
Kortom; dit is waar ik op reageerde en niet op allerlei reacties van andere medeforummers die het beter weten.
Ik hoopte op een reactie van de " Techniker" in eigen persoon, maar deze bleef tot op heden uit.
|
16 jan 2007 22:42 |
|
|
993_4S
993_4S
|
Kijk, daar kan ik wat mee. Dat is duidelijke taal. Dat maakt twee verhalen die niet hetzelfde zeggen. Dan is er iets te verduidelijken. Dank hiervoor.
|
16 jan 2007 22:45 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Blij dat er nog geen slotje op zat!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
16 jan 2007 23:18 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Mwah, verhalen waar "oud zeer" meespeelt zijn nooit prettig.
Los van het feit waar de waarheid ligt blijft er altijd een nare smaak achter, waar bovendien niemand beter van wordt.
Juist omdat Erwin hier een veel-geziene én terecht gewaardeerde man is, laat ik de posten van vd Berg/Addie staan ; vegen zou al zijn geloofwaardigheid tenietdoen...wat tevens níet betekent dat ik tégen vd Berg ben of hem van leugens beticht, want ik wil hier geen partij in zijn en ben, net als de meesten hier, niet op de hoogte van de exacte feiten.
Hoop wel dat verdere onenigheid niet verder openbaar uitgesproken wordt , lós van het gelijk, want dit siert niemand.
Het forum is er niet om persoonlijke dingen op straat te gooien dus ik hoop dat dit gerespecteerd wordt, óók door de forummers.
J
----------------------------------------------------------------------------------
Aub verder met zinnige woorden inzake motor-revisie...
|
16 jan 2007 23:52 |
|
|