Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 13:55



Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Kapotte Tiptronic of toch electronica, RIJDT WEER! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht Kapotte Tiptronic of toch electronica, RIJDT WEER!
Beste Porscheliefhebbers (althans daar ga ik gezien de naam vh forum vooralsnog vanuit),

Dit is mijn eerste post op Porscheforum.nl sinds ik in oktober 2005 mezelf heb ingeschreven op het forum, een stille genieter dus ;-).
Ik zal eerst een korte “Porsche” introductie geven. Zoals gezegd sinds eind 2005 lid van het forum en ben de trotse eigenaar van een Porsche 912 (Zilvergrijs 1965) en een Porsche 964 Tiptronic (Zwart 1990). De 912 is sinds 1996 in mijn bezit en eind 2005 heb ik bij een bekende Porsche Specialist de zwarte 911 gekocht. De auto was volgens de specialist behoorlijk onderhanden genomen, koprevisie, Tiptronic revisie e.d. Ook waren alle facturen aanwezig. Een veilig gevoel dus. De auto heeft me tot de dag van vandaag niet in de steek gelaten en ik ben dan ook zeer content met de auto. Maar zoals je al kunt lezen “tot de dag van vandaag”!! Vanmorgen reed ik weg met de 964 en bij het wegrijden van het 4e stoplicht leek de tiptronic wat in de war. Spontaan schakelde de bak één trap terug zonder dat ik eigenlijk snel accelereerde (geen kick-down). Kort daarna (1 tot 2 seconde) leek ik geen pk’s meer te hebben op de 255 brede achterbanden. Heb de auto netjes kunnen laten uitrollen en een paar honderd meter verder kunnen parkeren bij een benzinepomp.
Het zweet brak me uit, de anders zo brave 964 was met geen mogelijkheid, behalve duwen, van zijn plek te krijgen. Heb de motor een paar minuutjes uitgezet en vervolgens wederom gestart. In eerste instantie leek de auto weer normal te rijden maar al gauw kwam ik erachter dat “iets” slipte (koppeling in een tiptronic transmissie??). Heel langzaam kwam de auto van de plaats maar het hield niet over. Om verdere schade te voorkomen ben ik maar niet verder gegaan.
Vanmiddag heb ik de Porsche laten ophalen door een bergingsbedrijf en “ze” is inmiddels voor mijn deur afgeleverd. Zo net geprobeerd, maar hetzelfde gebeurd steeds. De auto lijkt in het begin van de plek te komen maar na een minuutje lijkt het erop dat er geen power meer op de achterwielen komt te staan. Nog niet gesproken over de R(everse) stand, deze doet het zowieso niet meer. Ik heb ook nog de “tiptronic-noodstand” (de 3) geprobeerd maar ook deze stand voelt niet echt steady.

Een heel verhaal, maar het moraal van het verhaal is dat ik er niet echt blij mee ben :( . Is er iemand op het forum die eerder genoemd probleem herkend of zelf ook heeft mogen ervaren? Ik ben erg benieuwd.
:arrow:
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


Laatst bijgewerkt door porscherulez op 25 apr 2007 15:33, in totaal 6 keer bewerkt.



25 jan 2007 18:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Balen :!:

Ik ben maar een leek op dit gebied -er zullen zich vast wel een paar techneuten melden zometeen- maar ik zou zeggen; niet meer mee klooien, afspraak maken bij een specialist of PC waar je vertrouwen in hebt en de auto daarheen laten transporteren.

Succes :!:
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


25 jan 2007 18:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
aangezien ik je niet verder kan helpen kan ik mss beter niet reageren,

maar iig welkom op dit forum, maar daar zit je ook al even :lol:


25 jan 2007 19:08
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Ook in een automaat zit een koppeling, uiteraard.
De verbinding tussen motor en bak moet gemaakt en verbroken kunnen worden.

Heb je het oliepeil van de automaat al gecontroleerd :?: Volgens het BOEKJE :!: :wink:

Bij te laag peil kan de (vloeistof)koppeling de kracht niet overdragen, en schakelt e.e.a. 'raar', dus... :?: :shock:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


25 jan 2007 19:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Ook in een automaat zit een koppeling, uiteraard.
De verbinding tussen motor en bak moet gemaakt en verbroken kunnen worden.

Heb je het oliepeil van de automaat al gecontroleerd :?: Volgens het BOEKJE :!: :wink:

Bij te laag peil kan de (vloeistof)koppeling de kracht niet overdragen, en schakelt e.e.a. 'raar', dus... :?: :shock:


Goede tip, ga morgen gelijk even checken! Ik laat het nog wel even weten.

Thanks.
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


25 jan 2007 19:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht 
Harley schreef:
Balen :!:

Ik ben maar een leek op dit gebied -er zullen zich vast wel een paar techneuten melden zometeen- maar ik zou zeggen; niet meer mee klooien, afspraak maken bij een specialist of PC waar je vertrouwen in hebt en de auto daarheen laten transporteren.

Succes :!:


Ben ik met je eens, in ieder geval ga ik morgen even een specialist bellen. Ik ben erg benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor de reactie!
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


25 jan 2007 19:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht 
Thomas Verheijen schreef:
aangezien ik je niet verder kan helpen kan ik mss beter niet reageren,

maar iig welkom op dit forum, maar daar zit je ook al even :lol:


Thanks, kijk al een tijdje mee maar dit is mijn eerste post, helaas direct een post met een naar mijn gevoel enorm probleem ;-)
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


25 jan 2007 19:57
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
en de boel resetten? heb ook ooit een tiptronic 964 gehad en toen kreeg ik het advies op een engels forum om de accu los te halen en daarna de tip een half uur goed op zijn staart te trappen. zou de bak mee gereset worden (accu los) en vervolgens 'sneller' ingeregeld.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


25 jan 2007 20:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht 
horn schreef:
en de boel resetten? heb ook ooit een tiptronic 964 gehad en toen kreeg ik het advies op een engels forum om de accu los te halen en daarna de tip een half uur goed op zijn staart te trappen. zou de bak mee gereset worden (accu los) en vervolgens 'sneller' ingeregeld.


Had je hetzelfde probleem met je tt 964?
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


25 jan 2007 20:45
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
nee ik had geen probleem. Ik vond hem alleen sloom. en daar ze mij vertelden dat je met het loshalen van je accu 'het brein' van je tip kon resetten, dacht ik dat het wellicht voor jou een oplossing kon zijn. het kost iig niks dus misschien is het de moeite van het proberen waard voordat je hem voor veel geld naar een specialist gaat brengen.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


25 jan 2007 20:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht 
horn schreef:
nee ik had geen probleem. Ik vond hem alleen sloom. en daar ze mij vertelden dat je met het loshalen van je accu 'het brein' van je tip kon resetten, dacht ik dat het wellicht voor jou een oplossing kon zijn. het kost iig niks dus misschien is het de moeite van het proberen waard voordat je hem voor veel geld naar een specialist gaat brengen.


You're right! Ben nu aan het resetten, bedankt voor de tip ;-) !
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


Laatst bijgewerkt door porscherulez op 25 jan 2007 21:28, in totaal 1 keer bewerkt.



25 jan 2007 21:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
de "tip" van paul lijkt mij een goede optie om te bekijken.

Die kan je bijvullen aan de rechterkant van de bak.

als dat het niet is:
heb even voor je gekeken maar misschien dat het uitlaten lezen met de bosch Hammer is misschien wel een idee.

Die kan al 30 codes geven voor fout meldingen



robert
_________________________________________
remmen is angst


25 jan 2007 21:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht 
rob964.c4 schreef:
de "tip" van paul lijkt mij een goede optie om te bekijken.

Die kan je bijvullen aan de rechterkant van de bak.

als dat het niet is:
heb even voor je gekeken maar misschien dat het uitlaten lezen met de bosch Hammer is misschien wel een idee.

Die kan al 30 codes geven voor fout meldingen



robert


Ja, ik denk dat de vloeistof een mogelijke oorzaak is. Heb ook nog in de 964 bijbel (Adrian Streather) zitten neuzen en daar kwam ik i.d.d. de codes tegen. Ga eerst de "sapjes" checken en als dat het niet is laat ik de compu even uitlezen. De auto moet zowieso voor een beurt naar een specialist alleen het zou lekker zijn als ie op eigen kracht daar kan komen ;-).
Bedankt voor jouw reactie.
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


25 jan 2007 21:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Ook in een automaat zit een koppeling, uiteraard.

De vloeistofkoppeling in een automaat is wel beter gekend als de koppelomvormer.
_________________________________________
Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!


26 jan 2007 4:13
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Even een vraag als antwoord op jouw vraag:

Als een Tiptronic bak een probleem heeft moet er toch een lampje gaan branden op het dashboard ? Dit is het het rode lampje welke de pook van je Tiptronic bak moet voorstellen (jaja, voor de dames lijkt het ook op iets anders :) ).
Als een Tip een storing heeft valt 'tie in "limp home mode" oftwel stapvoets rijden om 'm nog net die trailer op te krijgen...

In het boek van Streather staat e.e.a. beschreven over mogelijke stekkerverbindingen tussen het DME kastej en de Tip computer die beide onder je stoel zitten; deze willen wel eens los gaan of corroderen...

Omdat je DME computer samenwerkt met de Tip comp. zou je wellicht het DME relais kunnen vervangen, of kijk ook eens naar een relais/zekering voor de Tip.

Ben niet echt een specialist op Tip gebied maar bovenstaande zaken zou ik eerst eens zelf bekijken.

Laat nog even weten of er een waarschuwingslampje ging branden..

Succes,

Dick

(ps: weet je zeker dat de Tip bak een keer gereviseerd is ?? )


26 jan 2007 8:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht 
Dick schreef:
Even een vraag als antwoord op jouw vraag:

Als een Tiptronic bak een probleem heeft moet er toch een lampje gaan branden op het dashboard ? Dit is het het rode lampje welke de pook van je Tiptronic bak moet voorstellen (jaja, voor de dames lijkt het ook op iets anders :) ).
Als een Tip een storing heeft valt 'tie in "limp home mode" oftwel stapvoets rijden om 'm nog net die trailer op te krijgen...

In het boek van Streather staat e.e.a. beschreven over mogelijke stekkerverbindingen tussen het DME kastej en de Tip computer die beide onder je stoel zitten; deze willen wel eens los gaan of corroderen...

Omdat je DME computer samenwerkt met de Tip comp. zou je wellicht het DME relais kunnen vervangen, of kijk ook eens naar een relais/zekering voor de Tip.

Ben niet echt een specialist op Tip gebied maar bovenstaande zaken zou ik eerst eens zelf bekijken.

Laat nog even weten of er een waarschuwingslampje ging branden..

Succes,

Dick

(ps: weet je zeker dat de Tip bak een keer gereviseerd is ?? )


Dick, bedankt voor jouw reactie. V.w.b. het controle lampje, die gaat uiteindelijk wel branden maar dat is pas na een aantal keer vanuit "N" naar "D" geschakeld te hebben. Soms gaat het lampje zowieso niet branden. Ik kwam er gisteravond achter dat het wel wat vochtig was om en rond de computer, corrosie zou om die reden wel kunnen kloppen. Vanmiddag ga ik de zekeringen, stekkerverbindingen even controleren.
De "limp home mode" lijkt ook niet te werken, althans zo lijkt het. Ik heb geen ervaring met deze modus dus zou het kunnen zijn dat dit normaal is. Het lijkt erop dat je steeds met slippende koppeling rijd, en dit lijkt me niet goed. Misschien dat je dit kunt bevestigen.

Keep you in touch!

PS De Tip bak is volgens de specialist gereviseerd, hier heb ik ook een factuur van dik 4500 euro van. Nu ik op de factuur kijk zie ik dat er een reparatie ipv revisie aan de bak is gedaan. Omschrijving:Wegrijkoppeling, koppeling 3e versnelling en achteruit verbrand. Slijtagemateriaal in hydrolisch brein en koppelomvormer aangetroffen. Omvormer voorzien van een nieuwe lockup plaat en naaldlagers. ATF koeler gereinigd. ATF vloeistof afgevuld en filter vervangen. Dit is ongeveer 12.000 km geleden.
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


Laatst bijgewerkt door porscherulez op 26 jan 2007 10:21, in totaal 3 keer bewerkt.



26 jan 2007 10:01
Profiel
Bericht 
Ben helemaal geen automaten specialist, maar ik heb ong. het zelfde gehad met'm'n Jaguar (sorry voor de vergelijking) gaf ook geen fout melding maar had ook precies een slippende koppelomvormer.
Het probleem deed zich ook pas voor bij de eerste kou. En om een verhaal kort te houden, bij mij was het filter vervuild. (vervangen en opgelost)
Ik weet niet of dat bij Porsche ook zo is of niet!!!!!!!!!!
Maar had het hier nog niet gelezen, vandaar.


26 jan 2007 10:11
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Ja dat klopt Cabrio Wim:
Een Porsche Tiptronic heeft ook een filter in de bak die vervangen moet worden met de oliewissel van de bak.
Wellicht is de bakolie (automaat > ATF) erg oud en met koud weer te dik om door het verstopte filter heen te persen waardoor bepaalde onderdelen "droog" komen te staan (zoals je koppelomvormer..).
Maar ik lees dat het filter dus pas 12.000 km al vervangen is tijdens de reparatie..

Enfin, je bent al bezig bij de stekkertjes... da's al een begin...
Ik heb begrepen ("van de verhalen...") dat het maar zelden voorkomt dat een Tip echt kapot gaat...

Succes,

dick


26 jan 2007 10:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Dat is een listig probleempje.
De meeste tips zijn hier al gegeven. Maar resumerend komt het hier op neer;

Eerst checken of het niveau van de ATF hydrolische olie voldoende is.
De electrische werking controleren. Genoemde steker maar ook de schakel contacten van de pook.
Als dit allemaal correct is dan is hoogst waarschijnlijk het filter onder in de bak vervuild of één van de hydrolische kanalen in de bak.
Dat je na 12.000 km alweer versleten onderdelen hebt lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Ik gok op een hydrolisch probleem
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


26 jan 2007 11:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht Update
Korte update: De stekkerverbindingen zijn gecontroleerd, deze zien er op het oog goed uit. Het lijkt me ook waarschijnlijk dat indien er een probleem in de stekkerverbinding zit het controlelampje moet gaan branden. Maar dit is een aanname. Tevens heb ik de schakelaars van de pook gecontroleerd en die lijken ook goed te werken. De lampjes in het dashboard (P,R,N,1,2,3) lopen netjes mee met de pook. Ik heb ook wel het idee dat er iets in de bak gebeurd als ik de pook gebruik.
Vanmiddag ga ik de vloeistof even controleren en tevens ga ik een specialist in de buurt bellen voor een afspraak zodat hij de filters kan checken.

Keep you in touch!
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


26 jan 2007 11:49
Profiel
Bericht 
maurice schreef:
Dat je na 12.000 km alweer versleten onderdelen hebt lijkt me zeer onwaarschijnlijk.


Is niet versleten, maar vuil.
Waste het bij de Jaguar elke 10.000 uit en nooit meer problemen gehad.


26 jan 2007 12:04
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
@Cabrio Wim: Ik ga er ook vanuit dat het vuil is zoals je in mijn post leest. Maar porscherulez schreef over een reparatie/revisie van de bak. En daarvan lijkt het mij sterk dat die onderdelen nu alweer versleten zijn.

porscherulez schreef:
De Tip bak is volgens de specialist gereviseerd, hier heb ik ook een factuur van dik 4500 euro van. Nu ik op de factuur kijk zie ik dat er een reparatie ipv revisie aan de bak is gedaan. Omschrijving:Wegrijkoppeling, koppeling 3e versnelling en achteruit verbrand. Slijtagemateriaal in hydrolisch brein en koppelomvormer aangetroffen. Omvormer voorzien van een nieuwe lockup plaat en naaldlagers. ATF koeler gereinigd. ATF vloeistof afgevuld en filter vervangen. Dit is ongeveer 12.000 km geleden.


Overigens vind ik het reinigen van het filter elke 10.000 km redelijk vaak.
De bak is een volledig gesloten systeem en zo gemaakt dat het filter alleen het slijtage vuil opvangt om te voorkomen dat het in de ragfijne hydrolische kanaaltjes terecht komt.
Mijn Jag uit 1976 heb ik enkel bij 100.000 km het filter en olie vervangen en nooit problemen gehad.
Mijn huidige BMW is laatst voor de tweede maal bij de 200.000 km de ATF olie en filter vervangen en heb ik ook nooit problemen mee. Merkte alleen dat zo'n 10.000 km voor deze verversing de automaat wat minder precies schakelde.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


26 jan 2007 16:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Ruik ook eens aan de peilstok of de olie verbrand ruikt en strijk er langs met een witte doek,als de olie niet helder is =misse boel :!:
_________________________________________
t beste maar weer...


26 jan 2007 16:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 912 (1966) en 911 cabrio (996)
Leiden
Bericht misse boel?
ome piet schreef:
Ruik ook eens aan de peilstok of de olie verbrand ruikt en strijk er langs met een witte doek,als de olie niet helder is =misse boel :!:


Ome Piet: Kun je uitleggen waarom?
_________________________________________
Porsche 911 Cabrio (996) C2 en '66er 912


26 jan 2007 16:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
In de bak treed geen verbrandings proces op (hoop ik ten minste niet) zoals bij de motor waar de olie mee in aanraking komt. De olie dient dus puur als hydrolische vloeistof en smeermiddel. Daarom zal de olie niet vertroebelen.
Is een hele goede tip van Ome Piet. De olie blijft gedurende zijn levensduur nagenoeg volledig helder (veelal roze) als de olie troebel is of verbrand ruikt weet je dus dat er iets goed mis is.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


26 jan 2007 16:43
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.