Auteur |
Bericht |
acoertjens
930Breda
|
voorwielen
Hallo lotgenoten, ik heb een vraag, betreft een 930 1986, als ik met de Porsche een KM of 5 p/uur rij en ik stuur ver naar links of rechts, is het net of de banden aan de binnekant het spatbord raken, wat zeker niet het geval is, ik voel het dan ook aan het stuur, verder stuurd hij goed, ook op hoge snelheid, kan het aan de banden liggen, ik heb banden van het merk BRIDGESTONE 205 / 50 / ZR17, heeft iemand een antwoord voor mij. De groetjes
Ad Coertjens
_________________________________________ Porsche 911/930/3.3/1986
|
25 jan 2007 23:02 |
|
|
Chris_lbr
993TT (1996) & 951 Martini (1986)Tremelo (België)
|
Zeker van dat het dat is wat je voelt ? Want met mijn 930 had ik last van onderstuur bij max afdraai aan 5 km/h. De wagen ging altijd een klein beetje rechtdoor en ik hoorde en voelde de voorbanden glijden.
_________________________________________ Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !
|
26 jan 2007 0:17 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
De bandenmaat is niet datgene dat bepaald of er wel of niet geraakt wordt aan binnen of buitenkas.
De breedte van de velg en vooral de ET maken dit uit.
Krik je wagen even op , zet je stuur helemaal om en kijk of deze dan effectief de binnekant niet raakt.
Bij de 951 hebben we dat ook als we volledig links of rechts sturen zouden (wat niet gebeurt op een circuit , tenzij ... ).
Daar raakt de band net een plastic behuizing aan de binnenwielkas
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
26 jan 2007 0:25 |
|
|
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
De wielen zijn dan wel compleet uitgeveerd, dus heb de indruk dat dit toch niet echt aangeeft of ze de kas raken onder belasting van het wagengewicht.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
|
26 jan 2007 4:24 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Als je verkeerde bandemaat monteert (te hoog bijvoorbeeld) maakt bandenmaat wel degelijk uit, zeker als ie ook nog verlaagd is.
Tevens is opkrikken geen goede manier om te kijken of deze de wielkasten raakt daar dan de positie van het wiel tov wielkast uiteraard verandert door uitzakken veer....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
26 jan 2007 8:56 |
|
|
acoertjens
930Breda
|
voorwielen
Hallo. Wat Chris zegt lijkt er het meest op , het lijkt ook net of hij rechtdoor wil, hoe controleer ik dit en hoe krijg ik het er uit, hoe heb jij dit trouwens op gelost. gr. Ad C.
_________________________________________ Porsche 911/930/3.3/1986
|
26 jan 2007 16:43 |
|
|
RufBTR
|
lijkt er sterk op dat je banden wel aanlopen, oplossing andere spacers plaatsen. breedte van de velg zelf heeft hier ook sterk mee te maken. Ik zie dat je 17 inch velgen eronder hebt, dan heb je dus grote kans dat je standaard spacers niet voldoen. en ik spreek uit ervaring. ik heb er 9j 17 inch velgen onder met 225/45/17 onder zitten aan de voorkant, en daar moesten ook andere spacers op.
|
26 jan 2007 17:30 |
|
|
Chris_lbr
993TT (1996) & 951 Martini (1986)Tremelo (België)
|
Re: voorwielen
Valt niet op te lossen. Zo'n wagen is m.i. ook gewoon niet gemaakt om zo'n korte bochten te draaien. Ik vergeleek het altijd met een go-kart. Als je daar heel traag mee rijdt (of beter gezegd ze voortduwt i.p.v. ze op eigen kracht te laten rijden) dan schuiven de voorwielen ook. Je zit hier wel te praten over een bikkelharde (rigide) wagen, vergeet dat niet.
Dus wil je ergens rechtsomkeer draaien (voorwaarts) dan heb je gewoon een beetje grotere cirkel nodig. Want als je gewoon rijdt heb je er nl. geen last van of wel ?
_________________________________________ Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !
|
26 jan 2007 20:36 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Er is iets anders aan de hand.
Bij de 911 kun je de wielen erg ver doordraaien, een hele korte draaicirkel dus. Doordat er brede banden om liggen, kun je je voorstellen dat de binnenkant van je band een aanzienlijk kleinere draai cirkel maakt dan de buitenkant van je band. Dit verschil is bij de 911 groter dan bij andere auto's door de combinatie van ver kunnen doordraaien van de wielen en de brede banden.
De binnenkant van je band die een kleinere draaicirkel heeft wil daarom langzamer rijden dan de buitenkant van je band die een grotere draaicirkel maakt. Maar dat kan natuurlijk niet want je band is één geheel en kan maar met een en dezelfde draaisnelheid ronddraaien.
Om die reden slipt of schuurt er dus altijd een deel van je band over het wegdek, omdat het fysiek onmogelijk is dat het loopvlak aan de binnenkant en het loopvlak aan de buitenkant gelijktijdig over het wegdek kunnen rollen.
Dat zorgt er voor dat er zich spanning opbouwt in het rubber waar het contact heeft met het wegdek. Het rubber vervormd plaatselijk totdat die spanning zo groot wordt dat een deel van het rubber over het wegdek slipt; de spanning is dan weg en bouwt zich vervolgens opnieuw op tot die zich weer ontlaadt. Dit gebeurt dus schoksgewijs, dat geeft dat rare geluid en het rommelige gevoel aan het stuur. Dit slippen geeft ook het gevoel dat de auto de neiging heeft rechtdoor te gaan (dat doet het wiel ook een beetje bij het ontladen van die spanning in het rubber).
Als je langzaam rijdt bouwt die spanning zich langzamer op, waardoor de afzonderlijke schokken goed voelbaar zijn; als je iets harder gaat rijden gaan die losse schokken over in een meer gelijkmatig schuren van het rubber over het wegdek. Dan voel je minder aan je stuur.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
Laatst bijgewerkt door lindemans op 26 jan 2007 20:57, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 jan 2007 20:46 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Als je bedoelt dat als je stuur VOLEDIG omgedraaid is , dan hoor ik ook altijd een geluid.Alsof je banden een stukje overslaan.
Had bij een apk met mijn 3.2 ook dat probleem,(geen P specialist) Had 225 voor moest volgens hem 205 worden. Zaten wel beschadigingen aan de binnenkant van de band. Volgens een ander lid van dat bedrijf moest ik mijn spatborden verbreden
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
26 jan 2007 20:56 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Heeft echt niet met je wielkasten of aanlopen te maken, zie verhaal hierboven.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
26 jan 2007 20:58 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
En de beschadegingen aan de binnenkant van mijn voorbanden
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
26 jan 2007 21:08 |
|
|
desmett
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)Mechelen, België
|
Misschien raken tegen de draagarm bij volledige wieluitslag.
_________________________________________ Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!
|
26 jan 2007 21:11 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Het fenomeen dat ik beschrijf doet zich zowiezo voor bij alle 911's, zonder dat ze aanlopen. Als ze door andere oorzaken WEL aanlopen maken ze natuurlijk ook herrie en gaan ze stuk ja....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
26 jan 2007 22:14 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
lindemans schreef
Het is voor mij verledentijd maar enig idee wat betreft de schade aan de binnenkant van de band
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
26 jan 2007 23:06 |
|
|
acoertjens
930Breda
|
voorwielen
Hallo, De theorie van Lindemans ( de Lindemans theorie ) klinkt heel aannemelijk en ik geloof er ook in dat dat het euvel is, het is logisch zo als hij vertelt, binnenkant en buitenkant, zo`n band moet wringen dat kan niet anders, dus ik ga voor de Lindemans theorie, bedankt en ook al de anderen die hierop hebben gereageerd, dit Porsche forum is gewoon een prachtig fenomeen, dat licht natuurlijk aan de enthousiaste mensen die de moeite nemen om op een vraag te antwoorden, BEDANKT,
Groetjes Ad Coertjens / Breda
_________________________________________ Porsche 911/930/3.3/1986
|
26 jan 2007 23:51 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ik ga er dus steeds van uit dat de wettelijke maten gerespecteerd worden dus blijft de omtrek identiek (grotere velg lagere band)
Je moet ergens kunnen kijken dus als je de krik onder de triangel plaatst krik je de wagen welomhoog waardoor je in de wielkas kunt kijken , doch blijft de afstand tussen band en kas hetzelfde als deze gewoon op de grond staat
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
27 jan 2007 1:08 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Kijk even hier voor alle mogelijke en toeglaten wiel-band combi's !
http://www.pocg.de/technik/911/s_Felgen_auf_911.htm
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
30 jan 2007 1:50 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Het "probleem" is niet alleen Porsche/911 gerelateerd, ik heb het met de P. en had het daarvoor ook met mijn MX-5 en daarvoor zelfs met de MG die maar 165 breed had. Scheelt wel dat ik op een klinkerweg mijn oprit op moet draaien, dan hoor je de klinkers zelfs rommelen onder het sturen!
|
30 jan 2007 22:22 |
|
|