Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 11:33

Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Inbouw GT3 remmen op 996 C2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 
Ben een man van""what you see what you get" d.w.z. meer een praktijk man dan theorie. Was al vrij overtuigd dat de inbouwde GT3 (II) remmen beter remmen dan de standaard remmen. Zie onderstaande commentaar van Waalgarage, die deze remmen heeft geplaatst. Met hun vele race ervaringen neem ik aan dat zij een goed oordeel kunnen geven over het remsysteem.

Quote:

Hoi Raymond,

Het maakt wel degelijk zeer veel verschil. Niet alleen op uithoudingsvermogen. Het is zeker zo dat de GT3 remmen veel langer

mee gaan en ook veel beter tegen hoge belasting kunnen dan de standaard remmen. Maar ook de remweg wordt verkort door dit

remsysteem. Het remvermogen wordt bepaald door het oppervlak van de remschijf en de totale oppervlakte van de remzuigers.

Deze zijn aanzienlijk groter dan van de standaard remmen.

Uit ervaring weet ik dat het “nieuwe” GT3 remsysteem zelfs veel beter functioneerd dan het “oude”, wij hadden in onze race GT3

eerst het oude systeem en nu het nieuwe.

Ik ben blij te horen dat je tevreden bent.

Groet,

Martijn

Waalgarage Porsche Service

Hellingweg 16

1151 CS Broek in Waterland

Unqoute.

26 jan 2007 15:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
foxtrot / oscar
Bericht 
toch wel jammer dat zelfs zij het niet echt begrepen hebben :roll:

26 jan 2007 15:23
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Coördinator TD
Bergen op Zoom
Bericht 
En bedankt Marcel :D

Moet je voortaan wat eerder naar bed gaan. Zodat je aan je acht uurtjes slaap komt.

Nee Marcel. Los gezien van het feit van de hoeveelheid grip die een band heeft. Het is best een interresante discussie.
Op voorhand dan alvast mijn excuus voor mijn Bonnie St Claire niveau.

Mischien is dit door iemand te toetsen. Door 911Speedster89 zelf misschien. Als iemand gelijk heeft dan ben ik de laatste om te zeggen dat dat niet zo is. Maar volgens mij maken die remmen wel uit.

Greetz Michel

26 jan 2007 15:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Stel voor dat we dit in praktijk gaan uittesten met een ander 996. Ben zelf aanwezig op 24 mei.

26 jan 2007 15:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Coördinator TD
Bergen op Zoom
Bericht 
Kijk Marcel gaat er mijn inziens vanuit dat de banden een bepaalde remlimiet hebben. En dat deze eerder bereikt zijn dat de capaciteit van de remmen.

Maar ik ben benieuwd naar de praktijktest.
Succes

26 jan 2007 15:54
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Michel H schreef:
Kijk Marcel gaat er mijn inziens vanuit dat de banden een bepaalde remlimiet hebben. En dat deze eerder bereikt zijn dat de capaciteit van de remmen.

Maar ik ben benieuwd naar de praktijktest.
Succes

Bovenstaande klopt wel enigzins, maw de beprekende factor is ten alle tijden wat band/wegdek aan wrivings coefficient kunenn opbrengen. Zolang jouw remsysyteem dat kan leveren heeft een beter remsysteem geen nut. Het is wel zodat race remmen etc een kortere aanspreek tijd zullen/kunnen hebben, wat een paar metertjes kan schelen...

Laat ik de an boeren fluitjes methode nog maar eens proberen (ik lijk wel gek).

Wie hier op het forum denkt dat de remcapaciteit enig invloed heeft op de remweg als men met een wagen op een spekgladde ijsbaan rijdt......stopt ie dan met betere remmen eerder????

26 jan 2007 16:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Citaat:
Wie hier op het forum denkt dat de remcapaciteit enig invloed heeft op de remweg als men met een wagen op een spekgladde ijsbaan rijdt......stopt ie dan met betere remmen eerder????

Vreest dat beide auto gaan tollen en weetje nog niet welke de korste remafstand heeft. Maar als beide auto spikesbanden om heeft dan weet ik wie er wint. Marcel, hoop dat je niet al te moe wordt van deze interessante discussie.

26 jan 2007 21:08
Profiel
PorscheForum Junkie
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Marcel schreef
Citaat:
Lijkt MIJ niet ,ze gaan beiden blokkeren.
Vraagje voor Marchel : Hoe zit dat met vrachtwagens :?: Grotere wielen ,grotere remschijven, maar ook meer gewicht. :?: :?:

26 jan 2007 21:38
Profiel Facebook 
foxtrot / oscar
Bericht 
jeroenoop schreef:
Lijkt MIJ niet ,ze gaan beiden blokkeren

zou je denken? :mrgreen:

op asfalt gebeurt dus precies het zelfde (alleen niet zo snel als op ijs): op het moment dat je banden geen grip meer hebben, blokkeren je wielen :idea:

en aangezien standaard remmen prima in staat zijn om je wielen te blokkeren (of de ABS in werking te zetten) heb je dus geen grotere nodig ;)

grotere remmen resulteren hooguit in eerder blokkerende wielen...

jeroenoop schreef:
Vraagje voor Marchel : Hoe zit dat met vrachtwagens :?: Grotere wielen ,grotere remschijven, maar ook meer gewicht. :?: :?:

vrachtwagens hebben grotere remmen/schijven om dezelfde reden dat je ze op een auto zou monteren: betere capaciteit om hitte af te voeren
bergje af+volle lading... veel/lang remmen... remmen worden heet (zoals eerder geschreven, kinetische energie wordt omgezet in warmte)... remmen die te heet worden werken niet meer...

grotere remmen werken dus niet beter, maar houden het wel langer vol dan kleine

27 jan 2007 2:04
Profiel WWW
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Jeroen914 schreef:
wat dus concluderend in dit geval de enige reden is om grotere remmen te monteren :idea:

27 jan 2007 10:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993 2S
Lelystad
Bericht 
Jeroen914 schreef:
jeroenoop schreef:
Lijkt MIJ niet ,ze gaan beiden blokkeren

zou je denken? :mrgreen:

op asfalt gebeurt dus precies het zelfde (alleen niet zo snel als op ijs): op het moment dat je banden geen grip meer hebben, blokkeren je wielen :idea:

en aangezien standaard remmen prima in staat zijn om je wielen te blokkeren (of de ABS in werking te zetten) heb je dus geen grotere nodig ;)

grotere remmen resulteren hooguit in eerder blokkerende wielen...

jeroenoop schreef:

vrachtwagens hebben grotere remmen/schijven om dezelfde reden dat je ze op een auto zou monteren: betere capaciteit om hitte af te voeren
bergje af+volle lading... veel/lang remmen... remmen worden heet (zoals eerder geschreven, kinetische energie wordt omgezet in warmte)... remmen die te heet worden werken niet meer...

Hier mis je weer een puntje, grotere remmen zorgen er juist niet voor dat je wielen eerder blokkeren, daarom heb je grote remmen.
Kleine remmen, kunnen de kracht niet over een groot oppervlak kwijt en zullen alle kracht op 1 punt uitoefenen wat resulteerd in eerder blokkerende wielen.

Marcel zal wel weer wat te zeggen hebben op deze theorie, maar hij is een man van de theorie en ik van de praktijk.
Theoretisch zal zijn wiskundige bla wel kloppen, maar in de praktijk kan je met grote remmen vele malen beter doseren, waardoor je remweg in de praktijk korter wordt.

Ik heb vroeger gefietst op een racefiets, met slechte remmen (kleine blokken) remde ik en als ik harder wilde remmen, dan blokkeerde mijn achterwiel waardoor ik ging slippen.
Als ik te hard met mijn voorrem remde wilde dat wiel ook blokkeren.

Dus, over naar goeie dure remmen (ook grotere blokken) en wat bleek?
Ik kon veel beter tegen de limiet remmen, dus veel beter doseren tussen blokkeren en niet blokkeren. Daardoor remde ik steviger met grotere remmen.
Tuurlijk is dit niet te vergelijken met een porsche, maar het onderstreept wel de praktijk !
Bekijk het eens anders. Druk een heel klein stukje hout met kracht op de vloer en probeer het te bewegen.. Lukt niet.. Druk een stuk hout (plank van 30*30) op de vloer en probeer het te bewegen... Dat lukt wel.
Daaruit blijkt dat je veeeeeeel meer kracht nodig hebt om dat grote ding te blokkeren. dat komt omdat de kracht over een groot oppervlak wordt verdeeld. Zo werkt het ook met remmen.
Marcel? Waarom rijdt een tank of een kraan op rupsbanden?
Om het gewicht (kracht) over een groot oppervlak te verdelen om niet door de ondergrond te zakken.
Maar in jouw theorie blijft het gewicht van het voertuig met wielen of rupsbanden gelijk, dus de kracht en het resultaat zal het zelfde zijn.
Ik denk dat je een beetje meer in de praktijk moet kijken, want ik denk niet dat jij een bocht aanremt met een wiskundige formule in je hoofd om jouw remmen hetzelfde te laten presteren als een GT3 rem.

En voordat mijn intellect jou moe maakt..
Dit is gewoon een gewone mensen uitleg..

28 jan 2007 17:50
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
:bang:

28 jan 2007 18:03
Profiel WWW
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
ik iemand van de theorie???? met:

- personenewgane rijbewijs
- aanhangerrijbewijs
- busrijbewijs
- vrachtwagen rijbewijs
- aanhangerrijbewijs
- chauffeursdiploma
- vervoer gevaarlijke stoffen diploma
- vliegbrevet
- motorrijbewijs
- boor torens vervoers in de jungle van Sumatra, Indonesia en Gabon
- aldaar Mack trucks gereden met 50 ton driveworks

ja ik ben echt iemand van de theorie, nee een beetje praktijk erv aring heb ik wel, maar Jeroen en ik zijn nu al tijden bezig uit te leggen wat het nut is van grotere remmen en de meeste komen niet verder dan wat gewauwel dat nergens op gebaseerd is..inclusief dat geneuzel van jezelf...

28 jan 2007 18:09
Profiel
Uden
Bericht 
en oh ja, ik heb ook nog mijn verkeersdiploma gehaald op de kleuterschool....

28 jan 2007 18:10
Profiel
Uden
Bericht 
Jeroen914 schreef:
:bang:

inderdaad, wat een koekwauzen....

28 jan 2007 18:10
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Marcel, logisch dat je het bij het verkeerde eind hebt...
Er staat geen race-fiets in je praktijk CV
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

28 jan 2007 18:24
Profiel WWW
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Die hebben (meestal) geen remschijven :twisted: :wink: :lol:

Afbeelding

Laatste update 22/10/2013

28 jan 2007 18:27
Profiel WWW Facebook 
‘64 Kever
Bericht 
Jerremy schreef:
Dus, over naar goeie dure remmen (ook grotere blokken) en wat bleek? Ik kon veel beter tegen de limiet remmen, dus veel beter doseren tussen blokkeren en niet blokkeren. Daardoor remde ik steviger met grotere remmen.

Hmmm, dat je met grotere remmen beter zou kunnen doseren wordt hier ook absoluut niet tegengesproken! Echter, de conclusie (blijkbaar?) dat je met grotere remmen en betere doseerbaarheid eerder stil zou kunnen staan, is een rare...

Let wel, in de praktijk zou het kunnen dat je gelijk hebt, echter komt dat niet door de grotere remmen, maar door de betere doseerbaarheid. Gaan we weer terug naar de essentie... Als jij met kleine remmen (waarmee je je banden kunt blokkeren!) goed zou kunnen doseren, sta je net zo snel stil als met die grote remmen.

Jerremy schreef:
Marcel? Waarom rijdt een tank of een kraan op rupsbanden?
Om het gewicht (kracht) over een groot oppervlak te verdelen om niet door de ondergrond te zakken.
Maar in jouw theorie blijft het gewicht van het voertuig met wielen of rupsbanden gelijk, dus de kracht en het resultaat zal het zelfde zijn.
Ik denk dat je een beetje meer in de praktijk moet kijken, want ik denk niet dat jij een bocht aanremt met een wiskundige formule in je hoofd om jouw remmen hetzelfde te laten presteren als een GT3 rem.

Nops, nu heb je het over een groter grondoppervlak... Denk maar aan 165 bandjes onder je Porsche of 385's. Da's dan een betere vergelijking ;)

Wellicht even een leuke vraag, hoe GROOT zijn de remmen op een tank? :cheesy:

Even terzijde, perceptie is ook belangrijk, ik heb aardig wat "normale" auto's gereden, allemaal met ongeveer dezelfde remwegen... Een VW-product grijpt heel hard aan met remmen en daardoor voelt het alsof ze harder remmen. Echter, zoals hiervoor al staat, allemaal ongeveer dezelfde remweg... Dus wellicht gewoon perceptie? (wat ook een hoop waard is ;) )

Maareh, wellicht even een jippie vraag aan de topic-starter... Was je niet tevreden met het remvermogen van de C2 standaard?

28 jan 2007 19:24
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
996 GT3 Mk1
Het Oosten
Bericht 
Over tanks gesproken... Bijna iedereen weet dat je een tank kunt sturen door danwel de linker track af te remmen of de rechter track af te remmen..(afhankelijk van waar je heen wilt... :wink: .). Wanneer je met een tank over een weg rijdt denkt iedereen dat je gewoon de remhendels los kunt laten want de weg is recht en dus rijdt de tank rechtdoor.. :wink: . dat is niet zo want elke weg loopt "bol" omdat het regenwater moet worden afgevoerd, een tank zal dus zonder bij te sturen langzaam de berm in rijden. Een van de eerste dingen die tankbestuurders krijgen te horen is dat ze nooit en te nimmer, om de tank rechtuit te laten rijden, dan maar 1 track lichtelijk op de rem moeten zetten want de betreffende rem slaat onherroepelijk vast!.. :D . Bij oudere tanks gebeurde dit met rembanden, nieuwere tanks werken met schijremmen. Het is dus wel zo dat een slechte warmteafvoer (kleine schijven) kan resulteren in geblokkeerde remmen. De grip is uiteraard nog belangrijker in dit geval alhoewel ik het "ijsvoorbeeld" wel erg extreem vind.

28 jan 2007 19:58
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3