WAARSCHUWING, ERG LANG VERHAAL!!
Beste mensen, na lange tijd kan ik eindelijk schrijven hoe het met mijn Porsche is.
In een aantal topics van de afgelopen tijd heb ik al eens voorzichtig een balletje opgegooid maar kon helaas niet uitwijden over het hoe en wat.
Nu gelukkig wel! Waarom zal men vragen? Dat is nog een aardig verhaal..
Een aantal van jullie zijn op de hoogte waar ik mijn Porsche heb aangeschaft. Dit bedrijf is al meerdere malen besproken op dit forum en lang niet altijd even positief. Ooit was er een tijd dat ik positief was, helaas is dat later omgeslagen naar negatief, uiterst negatief zelf.
Toen ik mij en mijn Porsche enige jaren geleden voorstelde op dit forum heb ik via PB een aantal verzoeken gekregen om als ik weer eens naar het betreffende bedrijf ging of ik dan een aantal forummers mee zou willen nemen aangezien deze geïnteresseerd waren om eens rond te kijken. Helaas is dit er nooit van gekomen omdat ik nog maar eenmaal bij dit bedrijf ben geweest en wel om mijn Porsche op te halen en er nooit meer terug te komen.
Excuus voor deze lange inleiding. Wat is er nu aan de hand??
Wel het volgende: na voltooiing van de restauratie die 4 jaar in beslag heeft genomen waren en nog een aantal punten die niet in orde waren.
Dit betrof met name olielekkage, kwaliteit van het spuitwerk en slecht starten.
Op het oog leek het allemaal nog wel wat, zo zag hij eruit:
http://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=6521
(foto's kunnen ontzettend liegen...
Na 2 keer met de auto te zijn teruggeweest waren de problemen nog steeds niet opgelost, sterker nog.. ze werden alleen maar erger.
Ook verandere de houding en aard van communicatie. Ik werd langzamerhand gedegradeerd van liefhebber tot zeikerd.
Kan allemaal wel wezen maar als ik een aardig bedrag uitgeef voor een totaal restauratie verwacht ik ook perfect werk.
En als een motor compleet gereviseerd wordt vind ik niet dat deze mag lekken vanwege een poreuze slang.
Maar goed, de problemen werden niet echt opgelost.
Wat met name steeds erger werd was de kwaliteit van het lakwerk. Zo was er in het begin toen de auto net gespoten was deze afgedekt met plastic ter bescherming. Helaas is de weekmaker van dit plastic in de lak getrokken met lelijke vlekken tot gevolg. Ook waren er diverse lopers en (kleine) beschadigingen zichtbaar. Alles bij elkaar resulteerde in ergenis bij mij omdat het er gewoon niet uitzag.
Bij de derde keer dat de auto retour ging afgesproken dat deze geheel opnieuw gespoten zou worden. Zo gezegd zo gedaan, alleen... het resultaat was na afloop nog beroerder dan ervoor.
De auto was welliswaar opnieuw gespoten, alleen had de buitenkant nu een andere tint wit dan de binnenkant, zaten zowel het interieur als de motor onder de verfspatten en waren er nog steeds diverse lopers en beschadigingen
Bovenstaande proces heeft ongeveer een jaar geduurt. Hierna was de maat echt vol en was ik er helemaal klaar mee.
Maar ja... ik zat op dat moment met een verse, slecht gespoten auto welke grotendeels gedemonteerd was. En dan?
Tsja, slikken of stikken. Toch maar voor slikken gekozen en de auto in deze staat naar een ander bedrijf gebracht om te kijken of ze er daar nog iets van konden maken.
De eerste berichten bij aankomst stemden mij niet helemaal gerust. De eerste opmerking "de hele lijn is uit de auto".
Ok..? Betekent dus dat het vernieuwde plaatwerk wat slecht ruim 500 uur in beslag heeft genomen niet overal even goed is gebeurt.
Afgesproken dat dit bedrijf een rapport zou maken met mankementen en aan de hand hiervan de auto perfect proberen te krijgen.
Helaas begon alle ellende hier pas echt..
De auto zoals ik deze heb opgehaald bij het eerste bedrijf en daarna heb afgeleverd bij het nieuwe bedrijf:
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=3660
Na demontage van diverse onderdelen bleek er tijdens de restauratie echt grove fouten gemaakt te zijn. De hele auto is uit elkaar geweest tot op blank metaal en nog geen jaar later staat er alweer roest op diverse delen
Zoals hier op de binnenschermen:
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=3883
Hoe verder men ging, hoe meer men tegenkwam. De illusie dat mijn Porsche weer snel op de weg zou zijn werd met elke losgedraaide bout kleiner.
Het ging van kwaad tot erger.
Roest in de kofferruimte en spontaan loslatende verf:
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=4089
Gelukkig bleek de lak wel goed vast te zitten

Meer dan een hogedruk spuit was er niet nodig om het eraf te krijgen:
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=4194
Zoals al eerder geschreven was de eerste opmerking "de hele lijn is uit de auto" na demontage van diverse delen bleek ook waarom.. de nieuwe dorpel en slotplaat waren slechts met 1 puntlas gehecht en die is vervolgens ook nog losgeraakt waardoor de delen alle kanten op konden:
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=4037
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=4047
Met onder andere dit als gevolg, een scheef zittende deur:
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=3675
Onderdeel van het onderzoek was ook het kaalmaken van de auto tot op het blanke metaal. Helaas kwamen hier de nodige gaten achterweg zoals hier bij de veerpoot:
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=4022
Ook is de auto compleet gestraald, 550 uur plaatwerk was schijnbaar niet genoeg aangezien ik nu naast een 911 ook in het bezit ben van een zwitserse gatenkaas... Dit is de rand bij de kofferruimte, was wel gedicht maar dan met kit. Schijnbaar beter dan lassen

:
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=4441
En zo staat ie er al een tijdje bij:
http://www.bartholland.nl/fotovergroot. ... 46&df=4440
Kortom een hoop ellende. Waarom nu pas dit topic? Aangezien ik vanaf het punt dat bleek dat er echt zwaar aangekl**t was een procedure ben begonnen en deze ruim 2 jaar heeft geduurd wilde ik niet dat er tussentijds informatie naar buiten kwam die tegen me gebruikt kon worden.
Klinkt misschien paranoïde maar er is in het hele proces een stukje van dit forum waarin ik mij positief uitliet over het betrokken bedrijf tegen me gebruikt. Ja, we waren echt op hoog niveau aan het procederen.. Daar zou een gemiddelde kleuterklas minder moeite mee hebben.
Maar goed: resultaat is dat ik afgelopen dinsdag de laatste zitting heb gehad en deze heb gewonnen!!!
Ik ben dus in het gelijk gesteld. Het heeft even geduurt maar was uiteindelijk wel de moeite waard.
Ik kan nu dus feitelijk opnieuw beginnen met het (laten) restaureren van een eens gerestaureerde Porsche.
Dit wilde ik even kwijt, excuus voor het lange verhaal alhoewel dit slechts een korte samenvatting van het geheel is.
Dit is puur bedoeld om mijn verhaal te vertellen en niet om bedrijven af te kraken of op te hemelen.
Wordt vervolgd (maar dan wel in positieve zin!)
hmm, bepaalde foto's blijken niet linkbaar.. voor de genen die intresse hebben ff linkje kopieren en in nieuw venster plakken..