Hallo iedereen,
alvast mijn dank voor al de bezorgdheid en waarschuwingen. Nu, vandaag ben ik geweest met in het achterhoofd het idee ... dit is mijn eenentwintigste 911 die ik ga bekijken, ik zal vlug zien welk vlees we in de kuip hebben. Ik heb me de laatste maanden zorgvuldig gedocumenteerd over alles wat ik dien te weten van SC en Carrera. Het moest een goede wagen zijn, zo origineel mogelijk en zo dicht mogelijk bj 1982 omwille van het oldtimer zijn. De voorafgaande mails waren correct en nauwkeurig. Direct serienummer en motor nummer gekregen : matching. Direct vertelde de eigenaar me de fouten aan de wagen ( spatbord rechts voor heeft een gat van 1 cm bovenaan, linker spatbord is in het verleden reeds vervangen)
Bij aankomst blijkt het onderhoudsboekje aanwezig en ingevuld tot op 120.000 km. Hoeveel keer vindt je nog een 1980 SC waar nog een boekje bij is. Vervolgens alle fakturen van 1997 tot op heden, door een Porsche garage met vermelding van km's en detail van de fakturen) De wagen komt uit Nederland ( Roermond) , de vorige eigenaar heeft er 10 jaar mee gereden. Elk jaar APK, onderhoud en met moeite 3000 km jaar ! Huidige eigenaar heeft de wagen 2 jaar maar gaat een 928 kopen. Ter plaatse gezien dat de man een 5 tal gerestaureerde VW busjes had staan + een 356 in perfecte staat en nog wat kevers. Dus het hart op de juiste plaats.
De zwager van de verkoper heeft een Porshe garage in Luik, waar de wagen in de laatste twee jaar onderhouden is geweest . Motor lijkt me echt goed, in die zin dat ik geen enkel spoor van verbrande olie gezien heb op
de voet de cylinders, of ter hoogte van de cylinderkoppen. Ook nummer 3 en 6 van heel dichtbij bekeken. Geen gevoelige IMS Lager geluidjes op 4000 toeren.
Olie was zeer proper, originele Porsche oliefilter. (dit zijn details die me vertrouwen schenken). De 'warme lucht schuiven of flapper boxen in het engels waren gloednieuw), warmtewisselaar was hersteld met inox plaat er opgelast ( redelijk), én alle moeren op de uitlaat collectoren waren niew.
Klepdekselmoeren alle vernieuwd met zelfborgers én alu onderlegringetjes.
Motor was een beetje onder de olie, echter geen druppels op de kraaknette vloer, enkel wat aangekoekt wegvuil. Vermoedelijk olieleiding lekje aan flexibel van de nokkenas olie leiding en/of oliedrukcontact. Het meest vuil
hing onder de transmissie , niet onder de motor. Schakelen was heel goed voor een 915 transmissie, relatief weinig speling en voldoende nauwkeurigheid in het schakelpatroon. Koppeling komt keurig op na een centimeter of 10 van de vloerplaat, geen schokken of rammelgeluiden.
Spatborden achter + motortraverse allle origineel, geen spoiler op de motorklep, stickers achteraan aanwezig. Vooraan was de motorkap vernieuwd en geschilderd, doch geen aanwijsbare sporen van aanrijdingen.
Interieur in volleder, originele zetels met de gaatjes in het leder, alle instrumenten werkten, geen krassen, originele tapijten, lijsten van de dorpels los gemaakt aan het begin en einde. Geen enkel spoor van corrosie gevonden, ook niet herschilderd ! Verder nog voorzien van een cruise control, centrale deurvergrendeling ,elektrische ruiten en spiegels, deftig alarm met start onderbreking en afstandsbediening. Dus na alle andere wagens gezien te hebben, overgegaan tot aankoop. Voorlopig ga ik geen verdere details tonen, de wagen staat zaterdag as. pas voor de deur.
ik zal een foto plaatsen in mijn album
Tot later,
Dirk
Btw. de hamvraag is bij deze nog niet beantwoord
wezenlijke vershillen in 'kwaliteit' tussen de 3.0 180 pk motoren uit de SC A series en de 204 pk motoren uit de B series, buiten de hogere compressie natuurlijk en het vermogen. Ik las iets van andere motorcarters ? [/img]