Auteur |
Bericht |
bastiaan
boxster
|
Ontluchten boxster motor
Wie weet wat de manier is om een 2.7 boxster motor te ontluchten? Op de normale manier gaat het niet... Thanks!
|
29 jan 2007 10:20 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Wat versta jij onder de normale manier?
Ik doe het altijd zo:
Neem voor bij de linker en rechter radiateur de dunne ontluchtingsslangetjes los.
Haal onder de olievuldop en de koelvloeistofdop het kunstof afdekkapje weg.
Trek het ijzeren beugeltje voor het ontluchten van het systeem omhoog en vul het systeem met Porsche antivries en water in de goede verhouding.
Vul tot dat het niveau in het koelmiddeltankje niet meer zakt en uit de ontluchtingsslangetjes alleen koelmiddel stroomt.
Sluit de slangetjes weer aan bij de radiatoren en start de motor. Laat de motor even warm draaien en geef gas tot 3000 omw/min. en houdt dit toerental aan.
Vul direct het zakkende koelmiddel bij.
Draai als het niet meer zakt en het niveau goed is de dop erop zonder het motor toerental te laten zakken. Laat daarna het gas los.
Geef met het beugeltje nog omhoog en de dop erop een paar keer een korte gasstoot tot 5000 omw/min en zorg datje tussen door de motor 3000 een kleine minuut 3000 omw/min laten draaien. Doe dit een keer of vijf.
Klap als laatste het beugeltje neer en controleer bij afgekoelde motor het niveau nog eens.
Sucses, Erwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 jan 2007 10:47 |
|
|
WB
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
|
ontluchten
En wanneer doe je dat dan? Heb er nog niet eerder van gehoord....
|
29 jan 2007 11:03 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Logisch dat je er nog nooit van gehoord hebt, het is alleen nodig na het vervangen van onderdelen aan het koelsysteem of het uit/-inbouwen van de motor.
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 jan 2007 14:01 |
|
|
bastiaan
boxster
|
Klopt, er is net een motor ingebouwd, maar hij is inmiddels ontlucht na navraag gedaan te hebben bij de Porsche dealer...
Renntech, bedankt voor je reactie!
|
29 jan 2007 14:12 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 jan 2007 14:16 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ja, dat heb je goed gelezen
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 jan 2007 14:20 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Dus ik had me het antwoord geven kunnen besparen
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 jan 2007 14:23 |
|
|
bastiaan
boxster
|
Nee, zeker niet, ik had jouw antwoord aan degene doorgegeven die voor mij aan de auto werkt, maar die had al bij zijn collega van Porsche geinformeerd, dus zeker niet voor niets!
|
29 jan 2007 14:30 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
(Als je ook andere dingen wilt weten, gewoon weer posten. )
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 jan 2007 14:48 |
|
|
bastiaan
boxster
|
Ja, zal ik zeker doen!
|
29 jan 2007 15:02 |
|
|
WB
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
|
ja, bedankt, weer wat bijgeleerd!
|
29 jan 2007 19:33 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
29 jan 2007 23:13 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Dat heb ik niet geschreven.
Wel dat onder de olievuldop en koelvloeistofdop een dekseltje zit die je weg moet halen.
Als je bij een Boxster kijkt snap je het meteen, dus de Boxster eigenaar waar het om ging weet exact wat ik bedoel als hij bij zijn auto kijkt.
( misschien heb je wel eens gezien dat bij een Boxster het olie en koelvloeistof bijvullen in de achterste kofferruimte gaat. Daar steken uit een plastic plaatje twee stukken schroefdraad met een gele en blauwe dop. Als je de doppen eraf draait kun je het plastic plaatje wegnemen en zie je dat daaronder nog een ruimte zit en je boven op het koelvloeistof tankje kijkt. Het plastic plaatje is dus een afwerkingsplaatje. )
_________________________________________ Rebel engineering
|
30 jan 2007 0:07 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Dank
Wel ingewikkeld hoor; denk dat ik het nog maar even houd bij 'olie alleen', is al moeilijk genoeg
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
30 jan 2007 21:40 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ach kom, voor jou toch niet
_________________________________________ Rebel engineering
|
30 jan 2007 23:44 |
|
|