Sorry dat het zo lang heeft geduurd, maar hier ben ik weer met de stand van zaken.
Het probleem met de oliekoeler zoals in
dit draadje al is besproken is inmiddels opgelost. Op de volgende foto is goed te zien waarom ik het besluit nam om de slangen te vervangen, geen overbodige luxe leek mij zo. De slangen waren nog droog, het natte op de foto is WD40.
Het echte probleem kwam pas bij het losdraaien van de koppelingen. Daarmee brak ik een van de aansluitpijpen van de oliekoeler van de behuizing af. Dan krijg je dus dit:
Nadere inspectie leerde dat van de aansluitpijp die er nog wel aan zat geen schroefdraad meer over was, dus eigenlijk waren ze beiden kapot. Afgelopen week op onderzoek uitgegaan voor de mogelijkheden van reparatie. In Kloetinge, een plaatsje dat tegen Goes aan ligt, zit er een klein bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken en repareren van radiatoren en oliekoelers. Hij heeft gekeken wat hij voor mij kon betekenen, en de volgende dag belde hij op met "slecht" nieuws. Repareren behoorde niet echt meer tot de mogelijkheden, aangezien de aansluitpijpjes speciaal gedraaid moesten worden en het dan nog maar de vraag was of deze op de oude aluminium behuizing konden worden gelast. Wel kon hij mij een nieuwe leveren tegen een zeeeer schappelijke prijs, dus de keus was snel gemaakt. Afgelopen donderdag was hij binnen, en overal staan de originele P nummers op, dus dat zit wel goed.
Het is er al een van het nieuwere type, dus als ik wil kan ik er zelfs nog een extra ventilator op monteren
. Gisteren hem maar gelijk terug ingebouwd, en het is bijna zonde om er hem weer uit het zicht te onttrekken door er weer een spatscherm over te zetten.
Dit hoofdstuk kan ik nu dus voor lange tijd afsluiten.
Met de rest van de auto heb ik ook niet stilgezeten. De eerste delen die gespoten zijn waren de bumpers, dorpelkappen, spiegels, motorkap, schuifdak en nog wat kleine deeltjes. Ondertussen zijn al deze delen ook al voor een tweede keer in de blanke lak gezet, waardoor ik al een aantal delen thuis in veiligheid heb gebracht.
Verder zijn de binnenschermen grondig ontroest (voornamelijk oppervlakteroest) en op een paar kleine puntjes gelast. Vervolgens is er inox spray opgezet, dat voorkomt dat het verder zou kunnen gaan roesten. Als straks de spatschermen erop zitten wordt het geheel nog eens goed in de steenslagcoating gezet.
Toen was het de beurt aan de carrosserie om spuitklaar te worden gemaakt. Sommige plekken waar wat kleine beschadigingen of herstelplekjes zaten moesten eerst in de grondverf worden gezet.
Dat betekend dus dat de hele auto afgeplakt moest worden op de plekken die in de grondverf moesten na. Als deze plekken zijn gespoten mag al het papier er weer teug af. Dan hou je dus dit over:
Vervolgens moeten al deze plekken weer geschuurd worden om geen overgangsranden te hebben als de auto straks is gespoten. Hierna was het tijd om zeer nauwkeurig alles af te gaan plakken, omdat de auto nu terug zijn kleur zou krijgen. Je zou het op de foto's niet zeggen, maar het heeft me bijna 2 uur gekost om de auto zo afgeplakt te krijgen:
Plotseling lijken er overal lastige hoekjes en gaatjes te zitten. En om alle grote openingen netjes strak dicht te plakken lukte ook niet direct van de eerste keer. Hierna nog alles goed afblazen en vervolgens ontvetten.
Toen was het grote moment daar dat de auto voor de eerste keer gespoten kon worden. Hij moest de cabine ingeduwd worden, omdat hij niet wilde starten. Lang gezocht naar hoe dit kwam, maar uiteindelijk toch achter gekomen. Er zit een fabrieksalarm in dat wordt bediend door een slot in de rand van het bestuurdersportier. Aangezien de portieren uit de auto zijn denkt dit alarm dat de stroomkring is onderbroken dus is de brandstoftoevoer geblokkeerd!. En dat in 1986 al
. Uiteindelijk is de auto toch in de cabine aangekomen.
De portieren en de kofferklep werden gelijk met de auto meegespoten. Eerst moesten al de te spuiten delen nogmaals worden ontvet en worden afgedaan met een kleefdoekje (hieraan blijft eventueel achtergebleven stof plakken) voor het echte werk kon beginnen. De kleur was ondertussen al aangemaakt, maar dit had toch ook nog even voor een verrassing gezorgd. Aangezien de verf op waterbasis is ziet de kleur er iets anders uit dan je zou verwachten:
Ook leuk om te zien welke kleuren er nu allemaal doorheen gemengd zitten. Maar tijdens het spuiten was ook mooi te zien welke delen al aan het drogen waren en welke nog nat waren. Dit gaf soms hele mooie effecten.
Het eindresultaat nadat er ook nog blanke lak op was gezet was gelukkig de oude vertrouwde donker blauwe kleur.
Nu kon deze een paar dagen uitharden waarna hij weer licht opgeschuurd kan worden voor de tweede blanke laklaag.
In de tussentijd ben ik me nog even bezig gaan houden met de kabelbomen van de portieren naar de carrosserie. De buitenmantels waren helemaal uitgedroogd en gebarsten. En als je dan toch de portieren eruit hebt nu, gelijk maar even van de situatie gebruik maken. Het grootste probleem is dat er aan de uiteinden grote ronde stekkers op zitten. Na een speurtocht op internet bij Conrad krimkous gevonden die over de stekker heen kan, en vervolgens ver genoeg kan krimpen om de kabelboom niet te dik te maken. Dit is een vergelijking van hoe het was en hoe het nu is:
De twee losse kabels zijn nu 1 geworden, aangezien dit dan beter afdicht in de rubbers waardoor ze naar binnen gaan.
Gisteren heb ik nu de auto opgeschuurd zodat deze voor de tweede keer in de blanke lak gezet kan worden. Best gek, pas gespoten werk weer terug schuren
.
Op de carrosserie en beide voorschermen na is alles al voor een tweede keer gespoten, dus volgend weekeind kan ik in ieder geval weer gaan opbouwen. De meeste delen liggen al te wachten om weer teug gemonteerd te worden.
Als de auto straks weer helemaal opgebouwd is wordt hij nog een keer licht opgeschuurd (met waterproof 5000), waardoor alle eventueel nog aanwezige oneffenheden net zo glad als de rest zijn. Daarna met een poetsmachine het geheel eens flink onderhanden nemen, en het geheel blinkt als een spiegel!
Ik hoop dat jullie geduld nu weer is beloond
. Leuk om te merken dat er zoveel mensen interesse tonen.