Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 21:39



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Dealer overgestapt op castrol olie? 
Auteur Bericht
Bericht Dealer overgestapt op castrol olie?
Bij de laatste onderhoudsbeurt voor mijn 968 stond er op de rekening alleen maar 0w-40 ipv shell helix ultra 0w-40. Bij navraag bleek dat wittebrug over gegaan is op castrol. Is dit dan ook een van de door Porsche aanbevolen olien? Kan op de Castrol websites geen 0w-40 vinden dus kan specs ook niet vergelijken (Shell heeft weer helemaal geen specs op website staan). Probleem is dat ik bij koude motor nu geluiden hoor van de hydraulische klepstoters. Dit had ik voorheen nooit dus vraag me af of de olie nu te dik/dun is? Vraag me ook af of een motor die altijd op shell was gevuld geen probelemn krijgt met ander merk (bijv rubber dichtingen)?

ps Met zoek functie wel veel gevonden over motorolie maar niet specifiek over dit produkt.

Jaap


Laatst bijgewerkt door jaap op 05 feb 2007 12:49, in totaal 1 keer bewerkt.



05 feb 2007 12:32
Bericht 
OW40 = 0W40 of dat no Shell, BP, Kroon Of Total is.
Dus dikte is gelijk
Het enigste verschil wat er in kan zijn is, half of vol synthetisch.

Kijk wat Porsche voor jouw auto voorschrijft, en vergelijk dat met Witteburg erin gedaan heeft.
Als olie zelfde specificatie heeft zou ik me geen zorgen maken.


05 feb 2007 12:42
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Inderdaad de viscositeit ofwel dikte van de olie is van belang. Alle gerenomeerde olie merken leveren tegenwoordig een hoge kwaliteit olie.
Enige wat nog uit kan maken is het verschil tussen minerale en synthetische olieën. Alhoewel standaard alles tegenwoordig synthetisch is en mineraal eigenlijk alleen nog in oudere motoren nodig kan zijn.
Castrol is een zeer goed product enniks meer of minder dan Shell
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


05 feb 2007 12:54
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
En ik maar denken dat alleen Mobil-1 serieus genomen wordt... :wink:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


05 feb 2007 12:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Mobil 1 in de 911 Castrol in de 356.
Waarom :?:
Ik reken erop dat mijn garagehouder weet waar hij mee bezig is :wink:
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


05 feb 2007 13:10
Profiel WWW
Bericht 
Mijne krijgen Kroon te eten.


05 feb 2007 13:17
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
En daar lusten ze wel pap van! :D
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


05 feb 2007 13:28
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
cabrio wim schreef:
Mijne krijgen Kroon te eten.

Hier eerder over Kroon-olie. :idea:
De meningen daarover zijn dus duidelijk verdeeld. 8)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


05 feb 2007 13:33
Profiel
Bericht 
Volgens het instructie boekje van Porsche zou er een 10W-40 olie in moeten, maar dat was in 1992. De dealer vulde de motor al lang met een vol synthetische olie van shell, eerst 5w-40 en later 0w-40. Ik dacht dat deze specificatie eensoort minimum eis aangaven, maar dat er dan nog wel onderling verschil tussen merken kan zijn. Vooral omdat met de castrol 0w-40 de klepstoter(s) hoorbaar zijn bij koude start en eerste stuk rijden. Ik vraag me af of deze olie misschien 'dunner' of 'dikker' zou kunnen zijn en dat dat het probleem kan verklaren. Olie is tegenwoordig behoorlijk prijzig dus wil niet zomaar even met verschillende types gaan proberen. Ik kan ook helemaal geen 0W-40 van castrol vindenop hun websites.

Jaap


05 feb 2007 15:42
Bericht 
EriC4C schreef:
cabrio wim schreef:
Mijne krijgen Kroon te eten.

Hier eerder over Kroon-olie. :idea:
De meningen daarover zijn dus duidelijk verdeeld. 8)


Heb het nu gelezen, interesant...........draadje was net voor mijn aanmelding.


05 feb 2007 16:12
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht 
Ik ben hier eens door een hoop olierapporten aan het ziften (Blackstone Labs, Fort Wayne, Indiana), en wat ik hier zo onmiddellijk ontwaar is dat ik niet erg onder de indruk ben van oppervlakteresistentie. Ook vind ik er een beetje veel silicium inzit, maar dat zou anti-schuim additief kunnen zijn.

Uit de cijfers kan ik in ieder geval nix bijzonders lezen. Op basis van dit rapport zou ik GEEN Mobil-1 selecteren.

Peter R.


05 feb 2007 17:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
jaap schreef:
Ik kan ook helemaal geen 0W-40 van castrol vindenop hun websites.

Jaap


Castrol Formula RS 0W40


05 feb 2007 20:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Advies van Castrol:

Porsche
968
968 CS (1991-1994)

--------------------------------------------------------------------------------

Motor Smeermiddel inhoud 7 liter

Gebruik: Normaal
Service intervallen:
Ververs 20000 km / 12 maanden

Castrol GTX Magnatec 5W-40
Castrol GTX Magnatec 10W-40
Castrol GTX High Mileage 15W-40

Je gebruikt (en gebruikte) dus een dunnere olie dan Castrol voorschrijft.


05 feb 2007 20:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
_______________________________________________________________________

Edge Sport 0W-40
For High Performance Engines
________________________________________________________________________________

Toepassingen

Castrol EDGE Sport 0W-40 is een veelzijdige volsynthetische motorolie die zorgeloos hoge belastingen en toerentallen toelaat. Zorgt voor bescherming tijdens de koude start alsook - door de lage weerstand - voor snellere acceleraties.

Voldoet aan de meest recente vereisten voopgesteld door enkele belangrijke autoconstructeurs zoals BMW (Longlife-04) en Daimler Chrysler (MB 229.31 / 229.31) . De speciale samenstelling zorgt voor een minimum aan afzettingen in de motorolie waardoor de levensduur van de motor verlengd wordt.


________________________________________________________________________________

Belangrijkste voordelen

Zorgt voor een uitstekende bescherming & anti-slijtage vanaf de koude start.

Vloeit direct naar alle kritsche motoronderdelen, zodat deze in alle omstandigheden beschermd worden.

Overtreft de hoogste prestatievereisten vastgelegd door de belangrijkste autocontructeurs.

Volsynthetische olietechnologie.


________________________________________________________________________________

Specificaties

ACEA A3/B3/B4/C3
API SM/CF
BMW Longlife-04
Daimler-Chrysler MB 229.31/229.51
Porsche behalve Cayenne V6

________________________________________________________________________________

Opslag

Bij voorkeur onderdak. Wanneer men genoodzaakt is om vaten buiten op te slaan dienen deze horizontaal te worden gelegd, met de bondels onder het olieniveau, ten einde intrede van water en het uitwissen van opschriften te voorkomen. Producten mogen niet opgeslagen worden bij een temperatuur boven 60 °C of blootgesteld worden aan felle zon of aan temperaturen onder het vriespunt.



________________________________________________________________________________

Gezondheid, veiligheid en milieu

Voor deze aspecten is een afzonderlijk informatieblad beschikbaar met specifieke details inzake risico's, voorzorgs- en eerste hulpmaatregelen. Tevens zijn de potentiële effecten van verontreiniging van het milieu hierin omschreven en zijn aanwijzingen opgenomen voor de verwijdering van afgewerkt product. Lees voor het gebruik deze gegevens zodat verantwoord met dit produkt kan worden omgegaan.


________________________________________________________________________________

Typische eigenschappen
________________________________________________________________________________

Testmethode Eenheden Type :
________________________________________________________________________________

SAE 0W-40
________________________________________________________________________________


Densiteit @ 15°C ASTM D4052 0,838
Uiterlijk Visueel Helder
Viscositeit @ 100°C ASTM D445 mm²/s 12,8
Viscositeit @ 40°C ASTM D445 mm²/s 75,7
Viscositeitsindex (VI) ASTM D2270 171
Viscosité CCS @ -20°C ASTM D5293 cP 5850
Asgehalte ASTM D2896 % 0,73
Total Base Number, TBN ASTM D2896 mg KOH/g 6,6
Vloeipunt ASTM D97 °C -60

________________________________________________________________________________

De bovenstaande waarden zijn typerend bij normale produktietoleranties en vormen geenszins een specificatie.


Deze publikatie en de daarin vervatte gegevens worden geacht accuraat te zijn op de datum waarop zij in druk verschijnt. De in deze publikatie vervatte informatie en gegevens mogen niet worden opgevat als zijnde garantie of bevestiging, expliciet of impliciet, wat betreft de nauwkeurigheid of volledigheid daarvan.

De gebruiker is verplicht het product op veilige wijze te beproeven en te gebruiken met inachtneming van alle van toepassing zijnde wetten en voorschriften. Geen enkele mededeling uit deze publikatie mag worden uitgelegd als een uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming, aanbeveling of machtiging om enige gepatenteerde uitvinding toe te passen zonder geldige vergunning.


De BP Groep is niet aansprakelijk voor enigerlei schade of letsel ten gevolge van abnormaal gebruik van het materiaal, het niet in acht nemen van de aanbevelingen of enig risico samenhangend met de aard van het materiaal.


BP Nederland B.V.
Rivium Boulevard 301, 2909 LK Capelle a/d IJssel
Postbus 1131, 3000 BC Rotterdam
Tel.: +31 (010) 249 44 44, Fax.: +31 (010) 2491510


05 feb 2007 20:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
_______________________________________________________________________

Formula RS 0W-40
Vermogen en bescherming
________________________________________________________________________________

Toepassingen

Castrol Formula RS 0W-40 is een "High performance" vol synthetische motorolie van zeer hoge kwaliteit bestemd voor alle viertakt benzine- en dieselmotoren, inclusief turbo-opgeladen motoren. Castrol Formula RS 0W-40 is toepasbaar voor algemeen gebruik, maar heeft zich al bewezen op het circuit en in motortesten.


________________________________________________________________________________

Belangrijkste voordelen

Castrol Formula RS 0W-40 is geformuleerd op basis van vol-synthetische basisolie en een geavanceerd additievenpakket om de volgende voordelen te verkrijgen:

- Speciaal toepasbaar voor hoog presterende motoren.
- Geeft een verbeterde acceleratie.
- Maximale bescherming tegen slijtage.
- Grote weerstand tegen neerslag in motoren.
- Reduceert wrijving waardoor goede koudstart eigenschappen en een snelle oliesmering.


________________________________________________________________________________

Specificaties

ACEA A3/B3/B4
API SM/CF
BMW Longlife-01
Daimler-Chrysler MB 229.3
Volkswagen 502 00/505 00/503 01
Porsche

________________________________________________________________________________

Opslag

Bij voorkeur onderdak. Wanneer men genoodzaakt is om vaten buiten op te slaan dienen deze horizontaal te worden gelegd, met de bondels onder het olieniveau, ten einde intrede van water en het uitwissen van opschriften te voorkomen. Producten mogen niet opgeslagen worden bij een temperatuur boven 60 °C of blootgesteld worden aan felle zon of aan temperaturen onder het vriespunt.



________________________________________________________________________________

Gezondheid, veiligheid en milieu

Voor deze aspecten is een afzonderlijk informatieblad beschikbaar met specifieke details inzake risico's, voorzorgs- en eerste hulpmaatregelen. Tevens zijn de potentiële effecten van verontreiniging van het milieu hierin omschreven en zijn aanwijzingen opgenomen voor de verwijdering van afgewerkt product. Lees voor het gebruik deze gegevens zodat verantwoord met dit produkt kan worden omgegaan.


________________________________________________________________________________

Typische eigenschappen
________________________________________________________________________________

Testmethode Eenheden Type :
________________________________________________________________________________

SAE 0W-40
________________________________________________________________________________


Dichtheid bij 15ºC ISO 3675 / ASTM D1298 g/cm3 0,843
Viscositeit bij 40ºC ISO 3104 / ASTM D445 mm2/s 74.0
Viscositeit bij 100ºC ISO 3104 / ASTM D445 mm2/s 13,5
Viscositeits Index ISO 2909 / ASTM D2270 - 177
CCS -35ºC ASTM D5293 mPa.s 5200
Total Base Number (TBN) ASTM D2896 mgKOH/g 10,3
Vlampunt(PMCC) ISO 2592 / ASTM D92 0C 200
Stolpunt ISO 3016 / ASTM D97 0C -57
HTHS CEC L-36-A-90 cP 3,7

________________________________________________________________________________

De bovenstaande waarden zijn typerend bij normale produktietoleranties en vormen geenszins een specificatie.


Deze publikatie en de daarin vervatte gegevens worden geacht accuraat te zijn op de datum waarop zij in druk verschijnt. De in deze publikatie vervatte informatie en gegevens mogen niet worden opgevat als zijnde garantie of bevestiging, expliciet of impliciet, wat betreft de nauwkeurigheid of volledigheid daarvan.

De gebruiker is verplicht het product op veilige wijze te beproeven en te gebruiken met inachtneming van alle van toepassing zijnde wetten en voorschriften. Geen enkele mededeling uit deze publikatie mag worden uitgelegd als een uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming, aanbeveling of machtiging om enige gepatenteerde uitvinding toe te passen zonder geldige vergunning.


De BP Groep is niet aansprakelijk voor enigerlei schade of letsel ten gevolge van abnormaal gebruik van het materiaal, het niet in acht nemen van de aanbevelingen of enig risico samenhangend met de aard van het materiaal.


BP Nederland B.V.
Rivium Boulevard 301, 2909 LK Capelle a/d IJssel
Postbus 1131, 3000 BC Rotterdam
Tel.: +31 (010) 249 44 44, Fax.: +31 (010) 2491510


05 feb 2007 21:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Dit is eigenlijk een draadje voor de kenners , maar wil toch even wat kwijt. nl Ik ken uit mijn hoofd al 2 P specialisten die een verschillend merk olie gebruiken :!: En deze specialisten staan (ook hier op het forum ) hoog aangeschreven , en weten m.i. heel goed waar ze mee bezig zijn. Nu een vraagje : Is het niet vergelijkbaar met DE BRANDSTOF KEUZE :?: Daar is al eens een topic over geweest
_________________________________________
porsche is een virus,maar je voelt je beter.


05 feb 2007 21:07
Profiel Facebook 
Bericht 
Hoi fuchs,

Bedankt voor deze info. Ik had wel gevonden dat er een RS 0w-40 bestond/bestaat, maar niet op de castrol websites (dus geen specs). Daar zag ik wel de 5w-40 zoals aangeraden door Castrol. Jij kan blijkbaar veel beter zoeken :oops:
Met deze specs kan ik in ieder geval de olie beter vergelijken met de shell olie en zien of er misschien toch een verschil is ondanks dat ze beide 0w-40 zijn (zoals er ook verschil is tussen de beide 0w-40 olien van castrol). Misshien is de 5w-40 toch beter voor een wat oudere motor.

Jaap


05 feb 2007 21:48
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
jeroenoop schreef:
Dit is eigenlijk een draadje voor de kenners , maar wil toch even wat kwijt. nl Ik ken uit mijn hoofd al 2 P specialisten die een verschillend merk olie gebruiken :!: En deze specialisten staan (ook hier op het forum ) hoog aangeschreven , en weten m.i. heel goed waar ze mee bezig zijn. Nu een vraagje : Is het niet vergelijkbaar met DE BRANDSTOF KEUZE :?: Daar is al eens een topic over geweest


Er zijn zeker meer dan twintig merken olie die "Porsche approved" zijn. Een dealer / specialist kan zomaar overstappen op een ander merk, bijvoorbeeld door betere prijsafspraken etc. Wil nog niet zeggen dat de één beter is dan de andere. M.i. is het belangrijk een olie van naam te nemen met de juiste viscositeit.


05 feb 2007 21:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
jaap schreef:
Hoi fuchs,

Bedankt voor deze info. Ik had wel gevonden dat er een RS 0w-40 bestond/bestaat, maar niet op de castrol websites (dus geen specs). Daar zag ik wel de 5w-40 zoals aangeraden door Castrol. Jij kan blijkbaar veel beter zoeken :oops:
Met deze specs kan ik in ieder geval de olie beter vergelijken met de shell olie en zien of er misschien toch een verschil is ondanks dat ze beide 0w-40 zijn (zoals er ook verschil is tussen de beide 0w-40 olien van castrol). Misshien is de 5w-40 toch beter voor een wat oudere motor.

Jaap


Hoi Jaap,

Vaak wordt er voor een oudere motor inderdaad een wat dikkere olie aangeraden. Ik ken verhalen van mensen die toen ze overstapten op een vol-synthetische, dunne olie opeens lekkages kregen.


05 feb 2007 22:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Peter R. schreef:
Ik ben hier eens door een hoop olierapporten aan het ziften (Blackstone Labs, Fort Wayne, Indiana), en wat ik hier zo onmiddellijk ontwaar is dat ik niet erg onder de indruk ben van oppervlakteresistentie. Ook vind ik er een beetje veel silicium inzit, maar dat zou anti-schuim additief kunnen zijn.

Uit de cijfers kan ik in ieder geval nix bijzonders lezen. Op basis van dit rapport zou ik GEEN Mobil-1 selecteren.

Peter R.


Zit in die rapporten ook een staatje van de Castrol TWS 10W60?


05 feb 2007 22:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Devils son schreef:
Peter R. schreef:
Ik ben hier eens door een hoop olierapporten aan het ziften (Blackstone Labs, Fort Wayne, Indiana), en wat ik hier zo onmiddellijk ontwaar is dat ik niet erg onder de indruk ben van oppervlakteresistentie. Ook vind ik er een beetje veel silicium inzit, maar dat zou anti-schuim additief kunnen zijn.

Uit de cijfers kan ik in ieder geval nix bijzonders lezen. Op basis van dit rapport zou ik GEEN Mobil-1 selecteren.

Peter R.


Zit in die rapporten ook een staatje van de Castrol TWS 10W60?



_______________________________________________________________________

TWS Motorsport 10W-60
Synthetische 10W-60 motorolie voor top-prestaties
________________________________________________________________________________

Toepassingen

Castrol TWS Motorsport is een 100% synthetische motorolie die een uitzonderlijke bescherming biedt aan de motor onder zware rijomstandigheden. Geschikt voor personenwagens met benzine- of dieselmotor, met of zonder turbo.
Castrol TWS Motorsport wordt exclusief voorgeschreven voor alle BMW-modellen M5 voor 03.2000. Castrol TWS Motorsport is uitermate geschikt voor de meeste race- en rallymotoren


________________________________________________________________________________

Belangrijkste voordelen


- uitmuntende thermische oxidatiestabiliteit
- optimale motorsmering zelfs onder extreme condities
- minimum olieverbruik
- hoge weerstand tegen afschuiving


________________________________________________________________________________

Specificaties

ACEA A3/B3
API SJ/CF
BMW goedgekeurd voor M5/Z8


________________________________________________________________________________

Opslag

Bij voorkeur onderdak. Wanneer men genoodzaakt is om vaten buiten op te slaan dienen deze horizontaal te worden gelegd, met de bondels onder het olieniveau, ten einde intrede van water en het uitwissen van opschriften te voorkomen. Producten mogen niet opgeslagen worden bij een temperatuur boven 60 °C of blootgesteld worden aan felle zon of aan temperaturen onder het vriespunt.



________________________________________________________________________________

Gezondheid, veiligheid en milieu

Voor deze aspecten is een afzonderlijk informatieblad beschikbaar met specifieke details inzake risico's, voorzorgs- en eerste hulpmaatregelen. Tevens zijn de potentiële effecten van verontreiniging van het milieu hierin omschreven en zijn aanwijzingen opgenomen voor de verwijdering van afgewerkt product. Lees voor het gebruik deze gegevens zodat verantwoord met dit produkt kan worden omgegaan.


________________________________________________________________________________

Typische eigenschappen
________________________________________________________________________________

Testmethode Eenheden Type :
________________________________________________________________________________

SAE 10W-60
________________________________________________________________________________


Dichtheid bij 15C ASTM D4052 0,864
Verschijning Visueel Helder
Kinematische viscositeit bij 100°C ASTM D445 mm²/s 24,4
Kinematische viscositeit bij 40°C ASTM D445 mm²/s 161
Viscositeits index ASTM D2270 179
Viscositeit, CCS -25C (10W) ASTM D5293,DIN 51377 cP 4860
Vlampunt, PMCC ASTM D93 °C 200
Sufaatas ASTM D874 % wt 1,1
Total Base Number, TBN ASTM D2896 mg KOH/g 8,1
Stolpunt ASTM D97 °C -51

________________________________________________________________________________

De bovenstaande waarden zijn typerend bij normale produktietoleranties en vormen geenszins een specificatie.


Deze publikatie en de daarin vervatte gegevens worden geacht accuraat te zijn op de datum waarop zij in druk verschijnt. De in deze publikatie vervatte informatie en gegevens mogen niet worden opgevat als zijnde garantie of bevestiging, expliciet of impliciet, wat betreft de nauwkeurigheid of volledigheid daarvan.

De gebruiker is verplicht het product op veilige wijze te beproeven en te gebruiken met inachtneming van alle van toepassing zijnde wetten en voorschriften. Geen enkele mededeling uit deze publikatie mag worden uitgelegd als een uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming, aanbeveling of machtiging om enige gepatenteerde uitvinding toe te passen zonder geldige vergunning.


De BP Groep is niet aansprakelijk voor enigerlei schade of letsel ten gevolge van abnormaal gebruik van het materiaal, het niet in acht nemen van de aanbevelingen of enig risico samenhangend met de aard van het materiaal.


BP Nederland B.V.
Rivium Boulevard 301, 2909 LK Capelle a/d IJssel
Postbus 1131, 3000 BC Rotterdam
Tel.: +31 (010) 249 44 44, Fax.: +31 (010) 2491510


05 feb 2007 23:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht castrol rs 0w40
Ik heb vrij recent nog iemand van de TD van Castrol gebeld over wat voor olie in mijn 968 (130 tkm) daar zat toen al enkele jaren rs 0w40 in. Zijn advies was ook rs 0w40 (hij wist niet dat dat er al in zat). Hoewel de andere (niet volsytheten) ook kunnen. Jaren terug ook wel eens een tijdje rs 10w60 gebruikt voor mijn 944 turbo. Was toch meer bedoelt voor de luchtgekoelde 911jes die erg heet konden worden. Vond hij wat te dik voor de 968.

Persoonlijk ben ik niet zo op het iedere keer wisselen van merk / type. Ik vraag mijn dealer (ook bij de bmw) altijd wat erin gaat, heeft hij dat niet (of niet meer) dan vraag ik of hij het kan leveren of lever het zelf aan. Bij mijn 911 komt er dus voorlopig alleen mobil 1 in. De 968 castrol rs 0w40.


05 feb 2007 23:48
Profiel
Bericht 
968mint

Ik wilde ook eigenlijk niet wisselen van merk maar blijkbaar is Wittebrug overgestapt naar iets anders (wist ik niet, anders had ik denk ik wel om oude merk gevraagd). Mijn 968 met 180k heeft denk ik een beetje moeite met deze olie. Ik kijk het nog even aan, maar ga waarschijnlijk terug naar de shell helix ondanks dat ik dan voor een aardig bedrag olie weg gooi, maar liever dat dan schade aan de motor.

Jaap


Laatst bijgewerkt door jaap op 06 feb 2007 12:25, in totaal 1 keer bewerkt.



06 feb 2007 10:06
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
fuchs schreef:
jeroenoop schreef:
Dit is eigenlijk een draadje voor de kenners , maar wil toch even wat kwijt. nl Ik ken uit mijn hoofd al 2 P specialisten die een verschillend merk olie gebruiken :!: En deze specialisten staan (ook hier op het forum ) hoog aangeschreven , en weten m.i. heel goed waar ze mee bezig zijn. Nu een vraagje : Is het niet vergelijkbaar met DE BRANDSTOF KEUZE :?: Daar is al eens een topic over geweest


Er zijn zeker meer dan twintig merken olie die "Porsche approved" zijn. Een dealer / specialist kan zomaar overstappen op een ander merk, bijvoorbeeld door betere prijsafspraken etc. Wil nog niet zeggen dat de één beter is dan de andere. M.i. is het belangrijk een olie van naam te nemen met de juiste viscositeit.


Inderdaad... En er zijn daar oliemerken bij waar je -waarschijnlijk- nog nooit van hebt gehoord...

Bij een oliewissel is het veranderen van merk, type olie (viscositeit etcetera) niet zo 'spannend'. Je moet er alleen wel voor waken dat je geen olie van andere samenstelling 'bijmengt'....
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


06 feb 2007 10:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
A4 B5 Avant 1.9 TDI, Urquattro, 964 Carrera 2 (van mijn vader)
Mechelen, België
Bericht 
Viscositeit is idd minder belangrijk, zolang de olie maar aan de betreffende kwaltiteitsnormen voldoet: API, ACEA of fabrikantnormen.
_________________________________________
Automotive Engineering = German Engineering !
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!


06 feb 2007 12:49
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.