Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 14:19

Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Twijfel tussen 993 of een 996 met 997 look 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2 '91, ex-930 '86
Maldegem (België)
Bericht Twijfel tussen 993 of een 996 met 997 look
Even mijn twijfel proberen schetsen...

Ik ben eigenlijk op zoek naar een 993 coupé of targa omdat ik dit qua looks één van de mooiste Porsches vind, vrij betrouwbaar is naar het schijnt en ook waardevast is.

Nu heb ik ook even zitten spelen met hetvolgende gedacht. Voor dezelfde prijs van zo'n goede 993, kan ik ook een 996 kopen van de eerste bouwjaren (met 3.4 motor en <100.000km) en professioneel laten ombouwen naar 997 looks. Dit laatste is een must voor mij, daar ik de 996 front met de spiegelei-lichten niet mooi vind. Ik heb nu zo'n paar van die ombouws bekeken op het internet en dat ziet er super mooi uit.

MAAR deze laatste optie zal minder waardevast zijn vrees ik ? Wat denken jullie hiervan ? Meestal doen optische veranderingen aan een Porsche geen goed als het op verkopen aankomt, maar misschien ligt dit in het geval van een 996 anders ? Zeker naar originele 997 look.

En hoe zit het met de betrouwbaarheid van zo'n 996 uit 1998 ? Moet ik schrik hebben van lekkende krukaskeeringen en dergelijke ? Of valt zo'n motor goed mee ?

In beide opties kan ik me wel vinden ... maar beide kopen kan ik niet :D

Enfin, het zijn maar wat gedachten dat ik nu even na middernacht op dit forum gooi. Ben benieuwd naar jullie meningen hierover. Hou je vooral niet in :D

Goede nacht verder !

08 feb 2007 1:34
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Citaat:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een 993 coupé of targa omdat ik dit qua looks één van de mooiste Porsches vind, vrij betrouwbaar is naar het schijnt en ook waardevast is.

Waarom dan in Godsnaam een ombouw gaan aanschaffen?

PS. die 930 heb je wel erg snel weggedaan. Ben eigenlijk best wel benieuwd waarom. Misschien toch maar een AKKtje de volgende keer?

mhaschreurs.hyves.nl

08 feb 2007 2:26
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
Ik vind, zoals zo velen, de koplampen van de 996 inderdaad LILLIK! De achterkant daarentegen vind ik wel een verbetering tov de 993 (vind de rode balk, itt velen, niet mooi).
Dus een ombouw naar 997 is nog niet zo'n gek idee. Is, imho, de mooiste moderne Porsche. En als je nou zorgt dat je de plaatdelen en andere onderdelen die je vervangt, bewaart, lijkt mij de waardevastheid het zelfde als van iedere andere 996...

08 feb 2007 3:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 GT3 Mk1
Het Oosten
Bericht 
Ik ben erg benieuwd wat hier uitkomt, ik loop ook rond met dezelfde gedachten (996).. de 3.2 gaat alleen niet weg, ben ik veelste gek mee.. :D

08 feb 2007 8:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Persoonlijk ben ik ook niet zo van de ombouw sets etc. Maar als je alle originele zaken op zolder legt kun je de 996 altijd weer origineel maken. :lol:

08 feb 2007 8:21
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Lekker een 993 kopen, en die binnen enkele jaren inruilen voor 997.
Binnen 3jaar weet ik een zeer mooie 997 4 Super S te koop staan :lol:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

08 feb 2007 8:27
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
Master Ken schreef:
Maar als je alle originele zaken op zolder legt kun je de 996 altijd weer origineel maken. :lol:

Ombouw van 996 naar 997 uiterlijk zal best wat kosten. Terugbouwen, zo al mogelijk, zal ook niet goedkoop zijn. Weet dus niet of het a. mogelijk is en b. economisch interessant :wink: is.

Als je lang in die auto gaat rijden, maak hem dan zoals jij wilt. Dus investeer, bouw hem om naar 997 en enjoy. Zo niet, koop een 993. Die is waardevaster en daar kan je m.i. makkelijker van af.

Mijn persoonlijke mening: 996 omgebouwd naar 997 staat voor mij in hetzelfde rijtje als deze Toyota Supra... :mrgreen:

Afbeelding

08 feb 2007 8:34
Profiel
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
ppp 356 schreef:
Lekker een 993 kopen, en die binnen enkele jaren inruilen voor 997.
MIJN! :ba: :wink:

08 feb 2007 8:51
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
Bericht 
Hier een site van een bedrijf in Zelzate/ Belgie die de ombouw van 996 naar 997 doet, zijn er ook veel in Duitsland

http://www.vhtuning.be/

Laatst bijgewerkt door Lambiek op 08 feb 2007 8:55, in totaal 1 keer bewerkt.

08 feb 2007 8:54
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
waardevast?? Het blijven auto's en ze schrijven allemaal af.....(en hard ook)....dus dat lijkt me het verkeerde argument ter aanschaf als je daarbij concessies zou moeten doen, het is niet meer of minder dan een leuke bikomstigheid, als je er al in gelooft. Kijk deprijzen van 993's maar in Duitsland, die zakken ok nog steeds. Het enige dat daadwerkelijk geldt dat er een bodemprijs is, dat zie je bij 964 ook en die ligt zo'n beetje bij de 20,000 euro, en daar gaat mi de 993 ook naar toe.

Wat betreft ombouw, kan me er iets bij voorstellen maar zou voor mij van het totale kostenplaatje afhangen...anders gewoon lekker doen.....er zijn meer leifhebbers dan alleen die puristen op het forum. Er rijden 16,000 Porsches in NL, die blijven allemaal rijden en die zijn echt niet allemaal origineel....

08 feb 2007 8:55
Profiel
Amsterdam
Bericht 
Je kunt ook

<------------ 8) :wink:

overwegen, koplampmodificatie, nauwelijks kosten, via bv. v Zweeden.
(zie album )

08 feb 2007 9:00
Profiel
Bericht 
Auke231 schreef:
de 3.2 gaat alleen niet weg, ben ik veelste gek mee.. :D

Gelukkig.............. :wink:

08 feb 2007 9:37
PorscheForum Rakker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Bericht 
Sorry hoor, ik moet niets van ombouw hebben. :roll:

Koop een mooie 993 of anders een 997.

andere optie: 996 ombouwen naar 993 :?: :wink:

08 feb 2007 9:41
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Ik vind altijd dat je moet doen wat je mooi vindt en waar je de centjes voor (over) hebt. Jíj moet immers in die auto rijden en wat interesseert het je dan wat anderen denken?

Ik vind een 996 ook niet mooi (met name het front), maar hebben al die 996-eigenaren dan een slechte smaak? Nee, hoor; alleen een andere smaak dan ik!

Als een bedrijf als Ruf, Gemballa, of Strosek zo'n ombouw zou doen, hoor je er wellicht minder mensen over, omdat de ombouwsels van deze bedrijven breed geaccepteerd worden. Niettemin blijven het ombouwsels en de waarde daarvan daalt over het algemeen net zo hard als originele Porsches...

Als je bij de ombouw een goede foto-reportage kunt leveren waaruit blijkt dat de ombouw alleen om esthetische redenen heeft plaatsgevonden en niet omdat de auto een fikse voorschade had, zal dat minder consequenties hebben voor de prijs, denk ik.

Ook zullen er liefhebbers zijn van/voor een auto die omgebouwd is. Bij eventuele verkoop zullen er -dus- andere Porsche-liefhebbers geïnteresseerd zijn dan de puristen.

Kortom: je moet voor jezelf de beslissing nemen wat je wilt.

08 feb 2007 10:07
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Ombouw naar een recnter model is ook niet mijn dada, maar er is een markt voor, zo blijkt uit jouw vraag.

Van de waardevastheid zou ik niet wakker liggen. Je betaalt ook nu de prijs van een 997 niet, maar die van een gefacelifte 996. Waardedaling zal dus net zoals een niet aangepaste 996 uit 1998 (of welk jaar dan ook) zijn.

Nog een opmerking ivm de ombouw naar 997 : het betreft doorgaans enkel de voorkant, waardoor er een onevenwicht ontstaat. Ik heb hetzelfde vreemde gevoel wanneer ik een 996 zie met turbofront, maar met de gewone smalle 996-achterkant : het klopt gewoon niet !

Je monteert ook geen 996-front op een 993 hé...

08 feb 2007 10:51
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Waarom niet de markt afzoeken naar een 996 die al naar 997 is omgebouwd? Scheelt enorm in de kosten...

08 feb 2007 11:56
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 '91, ex-930 '86
Maldegem (België)
Bericht 
Hey, alvast bedankt voor de vele reacties, dacht wel dat er veel zouden komen en er zullen er nog wel volgen ook :D Toch een gevoelig onderwerp die conversies, de éne is er radicaal tegen, de andere ziet er wel iets in... zal zo wel altijd blijven waarschijnlijk en dit forum is ook niet echt objectief hierin naar mijn mening omdat de meesten die op dit forum zitten toch wel echte Porsche puristen zijn. Niks mis mee natuurlijk, maar ik hou dit toch steeds in mijn achterhoofd.

Nu zou ik toch nog even willen weten welke motor het meest te vertrouwen is, zo'n luchtgekoelde 993 (met of zonder varioram) of een watergekoelde 3.4 van de eerste serie 996 ? Heeft hier iemand ervaring mee ?

Wat ik me ook nog afvraag, valt de beleving van het rijden in een 996 niet wat minder uit dan in een 993 ? Daarmee bedoel ik, is de 996 niet té comfortabel zodat je haast niet meer beseft dat je met een sportwagen op de baan bent, maar eerder in een luxecar ? Ik weet het, zelf gaan testrijden lost deze vraag op, maar een testrit zegt soms ook niet alles, hoor het liever van iemand die meerdere jaren 993 gereden heeft en daarna is overgestapt op 996 ?

Ik kom er nog wel uit.... mss beetje met jullie hulp.... ondertussen blijf ik verder zoeken naar leuke koopjes.

@ Marcel
Citaat:
PS. die 930 heb je wel erg snel weggedaan. Ben eigenlijk best wel benieuwd waarom.

Wel, mijn vriendin is veranderd van werk en is nu veelal weg met mijn dagelijkse auto, waardoor ik op zoek moest naar een meer bruikbare Porsche. Met die oude Turbo in de regen of sneeuw is geen pretje. Heb veel fun beleefd met de 930, was idd wel van korte tijd, en kon het superbod van een Duitser niet afslaan 8)

08 feb 2007 11:58
Profiel Facebook 
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Steven schreef:

Wat ik me ook nog afvraag, valt de beleving van het rijden in een 996 niet wat minder uit dan in een 993 ? Daarmee bedoel ik, is de 996 niet té comfortabel zodat je haast niet meer beseft dat je met een sportwagen op de baan bent, maar eerder in een luxecar ?

Ik kom er nog wel uit.... mss beetje met jullie hulp.... ondertussen blijf ik verder zoeken naar leuke koopjes.

Hangt van het type 996 af :wink:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

08 feb 2007 12:00
Profiel WWW
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
ppp 356 schreef:

Niet sneller nu de buurman een bijna identieke heeft :twisted: :wink:

Laatste update 22/10/2013

08 feb 2007 12:09
Profiel WWW Facebook 
991.1 gts
tholen
Bericht 
ombouw komt in velegevallen de auto niet tengoede.bij een 996 is het denk ik toch anders.de 996 is een fijne auto maar de neus is nix.
aangezien de 996 afschrijft als een raket denk ik dat je er goed aan doet hem omtebouwen.als je dit met originele delen laat doen weet ik zeker dat je er een handeltje in kan beginnen.
ik zou zeggen doen en gelijk tekoop zetten weet je gelijk of er een markt voor is.dit doe je een keer of 4 en je kan om een 997.

gr anton964

08 feb 2007 12:12
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 '91, ex-930 '86
Maldegem (België)
Bericht 
Citaat:
Hangt van het type 996 af

Ja, dat kan ik mij wel voorstellen, maar ik heb het over een gewone 996 coupé van 1998. Weet momenteel een mooie staan met originele sportuitlaten en sportophanging en bijna alle opties met minder dan 100.000km. De GT modellen zullen wellicht veel strakker zijn afgesteld en meer beleving geven naar de rijder toe, maar voor mij (helaas) niet betaalbaar.

08 feb 2007 12:21
Profiel Facebook 
991.1 gts
tholen
Bericht 
op de site van van zweeden staat een 996 cabrio omgebouwd naar een 997.moet zeggen dat dit er toch heel leuk uitziet.
de ombouwset kost daat € 1750. daar komen nog wel de lampen bij natuurlijk.en monteren en spuiten.
als je zelf een beetje handig bent denk ik dat je met € 5000 een heel eind kan komen.

gr anton964

08 feb 2007 12:24
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Steven schreef:

Nu zou ik toch nog even willen weten welke motor het meest te vertrouwen is, zo'n luchtgekoelde 993 (met of zonder varioram) of een watergekoelde 3.4 van de eerste serie 996 ? Heeft hier iemand ervaring mee ?

Beiden gewoon heel goed. Zowel de 993 als de 996 zijn betrouwbare auto's. Het feit dat de 996 nog wat nieuwer is, spreekt in het voordeel. Maar al met al zal het niet zo heel veel uitmaken. Niet voldoende om doorslaggevend te zijn in ieder geval.

Persoonlijk zou ik voor hetzelfde geld altijd voor de 996 gaan ipv de 993.

08 feb 2007 12:42
Profiel
PorscheForum Rakker
997 Cabrio 4S. voorheen 996 cabrio
Bericht 
Ik heb gereden in een 993 cabrio, nu in een 996 cabrio. Met name bij de cabrio is het extra stukje comfort wel erg prettig ... en natuurlijk heb je nog steeds het gevoel in een sportauto te rijden. laat dat maar aan Porsche over :wink: (nu heeft de mijne wel een sport onderstel met spacers)

Over smaak valt inderdaad niet te twisten (hoewel ook ik de voorkant van de 997 mooier vind -er moet wel wat te wensen over blijven), maar als je een lichte kleur 996 neemt dan vallen de koplampen best wel mee. Na enige tijd wennen ga je het zelfs nog mooi vinden ook (ze zijn nl. wel van porsche :lol: ). het weegt in ieder geval voor mij niet op tegen het gemis aan de extra techniek en comfort.

Ik adviseer je om de natuurlijke lijn te bewandelen; 993 --> 996 --> 997 --> 99?

08 feb 2007 12:48
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Bericht 
Devils son schreef:
Steven schreef:

Beiden gewoon heel goed. Zowel de 993 als de 996 zijn betrouwbare auto's. Het feit dat de 996 nog wat nieuwer is, spreekt in het voordeel. Maar al met al zal het niet zo heel veel uitmaken. Niet voldoende om doorslaggevend te zijn in ieder geval.

Persoonlijk zou ik voor hetzelfde geld altijd voor de 996 gaan ipv de 993.

Ook als die is omgebouwd :?:

08 feb 2007 13:10
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende