Auteur |
Bericht |
Steven
964 C2 '91, ex-930 '86Maldegem (België)
|
 Twijfel tussen 993 of een 996 met 997 look
Even mijn twijfel proberen schetsen...
Ik ben eigenlijk op zoek naar een 993 coupé of targa omdat ik dit qua looks één van de mooiste Porsches vind, vrij betrouwbaar is naar het schijnt en ook waardevast is.
Nu heb ik ook even zitten spelen met hetvolgende gedacht. Voor dezelfde prijs van zo'n goede 993, kan ik ook een 996 kopen van de eerste bouwjaren (met 3.4 motor en <100.000km) en professioneel laten ombouwen naar 997 looks. Dit laatste is een must voor mij, daar ik de 996 front met de spiegelei-lichten niet mooi vind. Ik heb nu zo'n paar van die ombouws bekeken op het internet en dat ziet er super mooi uit.
MAAR deze laatste optie zal minder waardevast zijn vrees ik ? Wat denken jullie hiervan ? Meestal doen optische veranderingen aan een Porsche geen goed als het op verkopen aankomt, maar misschien ligt dit in het geval van een 996 anders ? Zeker naar originele 997 look.
En hoe zit het met de betrouwbaarheid van zo'n 996 uit 1998 ? Moet ik schrik hebben van lekkende krukaskeeringen en dergelijke ? Of valt zo'n motor goed mee ?
In beide opties kan ik me wel vinden ... maar beide kopen kan ik niet
Enfin, het zijn maar wat gedachten dat ik nu even na middernacht op dit forum gooi. Ben benieuwd naar jullie meningen hierover. Hou je vooral niet in
Goede nacht verder !
|
08 feb 2007 1:34 |
|
 |
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Waarom dan in Godsnaam een ombouw gaan aanschaffen?
PS. die 930 heb je wel erg snel weggedaan. Ben eigenlijk best wel benieuwd waarom. Misschien toch maar een AKKtje de volgende keer?
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
08 feb 2007 2:26 |
|
 |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Ik vind, zoals zo velen, de koplampen van de 996 inderdaad LILLIK! De achterkant daarentegen vind ik wel een verbetering tov de 993 (vind de rode balk, itt velen, niet mooi).
Dus een ombouw naar 997 is nog niet zo'n gek idee. Is, imho, de mooiste moderne Porsche. En als je nou zorgt dat je de plaatdelen en andere onderdelen die je vervangt, bewaart, lijkt mij de waardevastheid het zelfde als van iedere andere 996...
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
08 feb 2007 3:07 |
|
 |
Auke231
996 GT3 Mk1Het Oosten
|
Ik ben erg benieuwd wat hier uitkomt, ik loop ook rond met dezelfde gedachten (996).. de 3.2 gaat alleen niet weg, ben ik veelste gek mee.. 
|
08 feb 2007 8:15 |
|
 |
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Persoonlijk ben ik ook niet zo van de ombouw sets etc. Maar als je alle originele zaken op zolder legt kun je de 996 altijd weer origineel maken. 
|
08 feb 2007 8:21 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Lekker een 993 kopen, en die binnen enkele jaren inruilen voor 997.
Binnen 3jaar weet ik een zeer mooie 997 4 Super S te koop staan 
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 feb 2007 8:27 |
|
 |
horn
PF #57
|
Ombouw van 996 naar 997 uiterlijk zal best wat kosten. Terugbouwen, zo al mogelijk, zal ook niet goedkoop zijn. Weet dus niet of het a. mogelijk is en b. economisch interessant  is.
Als je lang in die auto gaat rijden, maak hem dan zoals jij wilt. Dus investeer, bouw hem om naar 997 en enjoy. Zo niet, koop een 993. Die is waardevaster en daar kan je m.i. makkelijker van af.
Mijn persoonlijke mening: 996 omgebouwd naar 997 staat voor mij in hetzelfde rijtje als deze Toyota Supra... 

_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 feb 2007 8:34 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
MIJN!
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
08 feb 2007 8:51 |
|
 |
Lambiek
ex 964 C2 Coupé 1992
Unischwarz/zwart leer/sperdiff.Twente
|
Hier een site van een bedrijf in Zelzate/ Belgie die de ombouw van 996 naar 997 doet, zijn er ook veel in Duitsland
http://www.vhtuning.be/
_________________________________________ Since the internet, nothing is as it used to be. Nice to know the 911 is the exception. 4-6-13 in Porsche Museum
Laatst bijgewerkt door Lambiek op 08 feb 2007 8:55, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 feb 2007 8:54 |
|
 |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
waardevast?? Het blijven auto's en ze schrijven allemaal af.....(en hard ook)....dus dat lijkt me het verkeerde argument ter aanschaf als je daarbij concessies zou moeten doen, het is niet meer of minder dan een leuke bikomstigheid, als je er al in gelooft. Kijk deprijzen van 993's maar in Duitsland, die zakken ok nog steeds. Het enige dat daadwerkelijk geldt dat er een bodemprijs is, dat zie je bij 964 ook en die ligt zo'n beetje bij de 20,000 euro, en daar gaat mi de 993 ook naar toe.
Wat betreft ombouw, kan me er iets bij voorstellen maar zou voor mij van het totale kostenplaatje afhangen...anders gewoon lekker doen.....er zijn meer leifhebbers dan alleen die puristen op het forum. Er rijden 16,000 Porsches in NL, die blijven allemaal rijden en die zijn echt niet allemaal origineel....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
08 feb 2007 8:55 |
|
 |
LeoH
Amsterdam
|
Je kunt ook
<------------
overwegen, koplampmodificatie, nauwelijks kosten, via bv. v Zweeden.
(zie album )
|
08 feb 2007 9:00 |
|
 |
cabrio wim
|
Gelukkig.............. 
|
08 feb 2007 9:37 |
|
 |
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Sorry hoor, ik moet niets van ombouw hebben.
Koop een mooie 993 of anders een 997.
andere optie: 996 ombouwen naar 993 
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
08 feb 2007 9:41 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Ik vind altijd dat je moet doen wat je mooi vindt en waar je de centjes voor (over) hebt. Jíj moet immers in die auto rijden en wat interesseert het je dan wat anderen denken?
Ik vind een 996 ook niet mooi (met name het front), maar hebben al die 996-eigenaren dan een slechte smaak? Nee, hoor; alleen een andere smaak dan ik!
Als een bedrijf als Ruf, Gemballa, of Strosek zo'n ombouw zou doen, hoor je er wellicht minder mensen over, omdat de ombouwsels van deze bedrijven breed geaccepteerd worden. Niettemin blijven het ombouwsels en de waarde daarvan daalt over het algemeen net zo hard als originele Porsches...
Als je bij de ombouw een goede foto-reportage kunt leveren waaruit blijkt dat de ombouw alleen om esthetische redenen heeft plaatsgevonden en niet omdat de auto een fikse voorschade had, zal dat minder consequenties hebben voor de prijs, denk ik.
Ook zullen er liefhebbers zijn van/voor een auto die omgebouwd is. Bij eventuele verkoop zullen er -dus- andere Porsche-liefhebbers geïnteresseerd zijn dan de puristen.
Kortom: je moet voor jezelf de beslissing nemen wat je wilt.
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
08 feb 2007 10:07 |
|
 |
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Ombouw naar een recnter model is ook niet mijn dada, maar er is een markt voor, zo blijkt uit jouw vraag.
Van de waardevastheid zou ik niet wakker liggen. Je betaalt ook nu de prijs van een 997 niet, maar die van een gefacelifte 996. Waardedaling zal dus net zoals een niet aangepaste 996 uit 1998 (of welk jaar dan ook) zijn.
Nog een opmerking ivm de ombouw naar 997 : het betreft doorgaans enkel de voorkant, waardoor er een onevenwicht ontstaat. Ik heb hetzelfde vreemde gevoel wanneer ik een 996 zie met turbofront, maar met de gewone smalle 996-achterkant : het klopt gewoon niet !
Je monteert ook geen 996-front op een 993 hé...
|
08 feb 2007 10:51 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Waarom niet de markt afzoeken naar een 996 die al naar 997 is omgebouwd? Scheelt enorm in de kosten...
|
08 feb 2007 11:56 |
|
 |
Steven
964 C2 '91, ex-930 '86Maldegem (België)
|
Hey, alvast bedankt voor de vele reacties, dacht wel dat er veel zouden komen en er zullen er nog wel volgen ook  Toch een gevoelig onderwerp die conversies, de éne is er radicaal tegen, de andere ziet er wel iets in... zal zo wel altijd blijven waarschijnlijk en dit forum is ook niet echt objectief hierin naar mijn mening omdat de meesten die op dit forum zitten toch wel echte Porsche puristen zijn. Niks mis mee natuurlijk, maar ik hou dit toch steeds in mijn achterhoofd.
Nu zou ik toch nog even willen weten welke motor het meest te vertrouwen is, zo'n luchtgekoelde 993 (met of zonder varioram) of een watergekoelde 3.4 van de eerste serie 996 ? Heeft hier iemand ervaring mee ?
Wat ik me ook nog afvraag, valt de beleving van het rijden in een 996 niet wat minder uit dan in een 993 ? Daarmee bedoel ik, is de 996 niet té comfortabel zodat je haast niet meer beseft dat je met een sportwagen op de baan bent, maar eerder in een luxecar ? Ik weet het, zelf gaan testrijden lost deze vraag op, maar een testrit zegt soms ook niet alles, hoor het liever van iemand die meerdere jaren 993 gereden heeft en daarna is overgestapt op 996 ?
Ik kom er nog wel uit.... mss beetje met jullie hulp.... ondertussen blijf ik verder zoeken naar leuke koopjes.
@ Marcel
Wel, mijn vriendin is veranderd van werk en is nu veelal weg met mijn dagelijkse auto, waardoor ik op zoek moest naar een meer bruikbare Porsche. Met die oude Turbo in de regen of sneeuw is geen pretje. Heb veel fun beleefd met de 930, was idd wel van korte tijd, en kon het superbod van een Duitser niet afslaan 
|
08 feb 2007 11:58 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Hangt van het type 996 af 
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
08 feb 2007 12:00 |
|
 |
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Niet sneller nu de buurman een bijna identieke heeft 
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
08 feb 2007 12:09 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
ombouw komt in velegevallen de auto niet tengoede.bij een 996 is het denk ik toch anders.de 996 is een fijne auto maar de neus is nix.
aangezien de 996 afschrijft als een raket denk ik dat je er goed aan doet hem omtebouwen.als je dit met originele delen laat doen weet ik zeker dat je er een handeltje in kan beginnen.
ik zou zeggen doen en gelijk tekoop zetten weet je gelijk of er een markt voor is.dit doe je een keer of 4 en je kan om een 997.
gr anton964
|
08 feb 2007 12:12 |
|
 |
Steven
964 C2 '91, ex-930 '86Maldegem (België)
|
Ja, dat kan ik mij wel voorstellen, maar ik heb het over een gewone 996 coupé van 1998. Weet momenteel een mooie staan met originele sportuitlaten en sportophanging en bijna alle opties met minder dan 100.000km. De GT modellen zullen wellicht veel strakker zijn afgesteld en meer beleving geven naar de rijder toe, maar voor mij (helaas) niet betaalbaar.
|
08 feb 2007 12:21 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
op de site van van zweeden staat een 996 cabrio omgebouwd naar een 997.moet zeggen dat dit er toch heel leuk uitziet.
de ombouwset kost daat € 1750. daar komen nog wel de lampen bij natuurlijk.en monteren en spuiten.
als je zelf een beetje handig bent denk ik dat je met € 5000 een heel eind kan komen.
gr anton964
|
08 feb 2007 12:24 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Beiden gewoon heel goed. Zowel de 993 als de 996 zijn betrouwbare auto's. Het feit dat de 996 nog wat nieuwer is, spreekt in het voordeel. Maar al met al zal het niet zo heel veel uitmaken. Niet voldoende om doorslaggevend te zijn in ieder geval.
Persoonlijk zou ik voor hetzelfde geld altijd voor de 996 gaan ipv de 993.
|
08 feb 2007 12:42 |
|
 |
Steffie
997 Cabrio 4S.
voorheen 996 cabrio
|
Ik heb gereden in een 993 cabrio, nu in een 996 cabrio. Met name bij de cabrio is het extra stukje comfort wel erg prettig ... en natuurlijk heb je nog steeds het gevoel in een sportauto te rijden. laat dat maar aan Porsche over  (nu heeft de mijne wel een sport onderstel met spacers)
Over smaak valt inderdaad niet te twisten (hoewel ook ik de voorkant van de 997 mooier vind -er moet wel wat te wensen over blijven), maar als je een lichte kleur 996 neemt dan vallen de koplampen best wel mee. Na enige tijd wennen ga je het zelfs nog mooi vinden ook (ze zijn nl. wel van porsche  ). het weegt in ieder geval voor mij niet op tegen het gemis aan de extra techniek en comfort.
Ik adviseer je om de natuurlijke lijn te bewandelen; 993 --> 996 --> 997 --> 99?
|
08 feb 2007 12:48 |
|
 |
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Ook als die is omgebouwd 
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
08 feb 2007 13:10 |
|
|