Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 20:30



Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
993 Blaupunkt nav tachopuls signaal 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Millennium Voorheen 964C4, 993C2, 9964S
NL
Bericht 993 Blaupunkt nav tachopuls signaal
Collega's,

Ben bezig om Blaupunkt E2 navigatie in te bouwen in combinatie met mijn Nokia telefoon in mijn 993 Tiptronic S uit 1995.

Vrijwel alles werkt gewoon (ik vind tussen de 8 en 12 satellieten, kan bellen en de stereo is haarfijn instelbaar). Het enige dat ik niet aan de praat krijg, is de tachopuls (dus is de navigatie na een paar honderd meter de weg kwijt).

Uiteraard weet ik dat de tachopuls niet standaard op pin 1 van de 8-polige radiostekker zit bij de 993 en ben ik de nodige touwen langsgelopen. Enkele bronnen melden mij dat de tachopuls op een groene draad zou moeten zitten (alhoewel een enkele amateur ook groen-roze roept en die bestaat helemaal niet; een andere monteur heeft het over rood-wit maar voorzover mij bekend geldt dat alleen voor oudere types dus heb ik die niet geprobeerd).

Dus heb ik er (in ieder geval) twee: een onder het stuurwiel in een grote kabelkluwen voor de diverse full-options en een los uiteinde boven het dashboardkastje. Beide geheel groen. Ik heb deze om de beurt aan pin 1 geknoopt (da's noodzakelijk voor de Blaupunkt E2) met een dunne groene telefoondraad van ongeveer 50 cm en ben 5 kilometer gaan rijden, beide keren zonder resultaat. In de installatietest loopt het tachopuls signaal niet op (dit zou een oplopend getal moeten worden). Ben ik nu gek of is mijn Porsche dat?

1. Pak ik de verkeerde draad bij m'n 993 Tiptronic uit 1995?
2. Is mijn verlengdraad te dun, dus weerstand/ohm, dus signaalzwakte?
3. Iets geheel anders???

Graag jullie reactie!

Jelle


30 jan 2007 11:42
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Citaat:
... en anders de groene draad vanachter de toerenteller :wink:



.... moet natuurlijk kilometerteller zijn :shock: TACHO :idea:


Laatst bijgewerkt door Olaf op 10 feb 2007 22:09, in totaal 2 keer bewerkt.



30 jan 2007 11:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Het kan op 2 manieren.

Aan de climate control,
Draadje G15 = GAL signaal. (rood/wit)
Draadje G21 = achteruit rij signaal. (groen)

Of inderdaad de besturing voor de elektronische spoiler. (Heb ik hem al eens vanaf gehaald, werkte prima)

In de 993TT zit geen elektronische spoiler, dus ik ga voor de climate control methode. (zodra ik het Blaupunt gereedschap heb om hem naar voren te halen).


30 jan 2007 20:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 993 Blaupunkt nav tachopuls signaal
jelle schreef:
Het enige dat ik niet aan de praat krijg, is de tachopuls (dus is de navigatie na een paar honderd meter de weg kwijt).


De snelheidspuls is toch alleen maar van belang wanneer er geen GPS-signaal is :?: :roll:
Zoals in een tunnel bijvoorbeeld.

In 'open veld' zou de navigatie gewoon moeten werken, ook zonder dat signaal, niet :?:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


30 jan 2007 21:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Jongens kijk even uit:

Bij mijn 3.2 is de groene draad op de teller de snelheidspuls; bij de 993 is dat ook zo. Onder het dashbord van mijn 3.2 zit OOK een groene maar dat is een 12V kabel. Kijk dus even goed uit wat je doet. Groen achter je teller vandaan halen (pin 4 op de stekker van de 993 achterop de teller).
Andere signalen van de teller zijn volgens mij gewoon aan/uit signalen gekoppeld aan een bepaalde snelheid, bijvoorbeeld blokkering van je cabrio-dak en het activeren van spoiler bij bepaalde snelheid. Heb je dus ook niks aan.

Signaal van de toerenteller geeft de draaisnelheid van de krukas, dat is geen maat voor de snelheid van de auto (wielas). Daar heb je dus niks aan.

Sommige navigatie systemen hebben het snelheidssignaal niet nodig en gebruiken het alleen als additionele input om nauwkeuriger te rekenen / meten. Andere systemen doen het gewoon helemaal niet zonder dat signaal. Da's een kwestie van proberen, Becker werkt niet zonder snelheidssignaal en deze Blaupunkt kennelijk ook niet anders had hij het met de goede satelliet ontvangst wel gedaan.

Dikte van de draad kan hte probleem niet zijn.

Kijk even goed in de inbouw-instructie van de radio. Met de Becker moet je via de bediening naar een service-menu gaan en dan een calibratie-rit maken. Het systeem bepaalt dan de verplaatsing van de auto (door GPS metingen) in relatie tot het aantal gemeten pulsen van je teller.
Het systeem weet dan hoeveel meter de auto aflegt per aantal pulsen. Als hij dat heeft bepaald isie gecalibreerd en dan pas werkt de navigatie goed. Grote kans dat je dit bij je Blaupunkt ook moet doen.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 jan 2007 21:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Helemaal mee eens Lindemans

Nog even een aanvullende tip. Veel systemen gebruiken de snelheidspuls ook om de automatische volumeregeling aan te sturen.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


31 jan 2007 0:45
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
maurice schreef:
Helemaal mee eens Lindemans

Nog even een aanvullende tip. Veel systemen gebruiken de snelheidspuls ook om de automatische volumeregeling aan te sturen.


Da's een hele goeie; ik weet niet of dat gaat bevallen maar het is nu met een druk op de knop aan te zetten nu ik het tacho signaal aangesloten heb.
Ga ik proberen.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


31 jan 2007 2:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Millennium Voorheen 964C4, 993C2, 9964S
NL
Bericht 993 Blaupunkt nav tachopuls signaal
Heren, even in het kort de terugkoppeling van alle bevindingen hier:

Olaf/koekje erbij: BINGO!!! Jij hebt er zeker verstand van, kerel. Wit-rood op de spoileraansturing was direct raak. Werkt prima. Er knalde even later bij het contact aanzetten wel een zekering uit, maar ik wijt dat aan toeval. Na vervanging blijft de nieuwe zekering gewoon intact. Ik ga er even een paar weken mee rondrijden en als je hier niets nieuws terugvindt dan werkt jouw oplossing definitief zonder zekeringproblemen. Dank je!

Sanhi/Lindemans: vermoedelijk lopen de touwen die Sanhi beschrijft ook onder het stuurwiel door, want als ik mijn climate onderdeel uit het dashboard schuif (met de Blaupunkt-klemmen in de twee verticale puntjes; die klemmen zien er trouwens uit als twee gebogen u's met punten), dan zie ik in ieder geval een groot deel van dezelfde touwen die ik eerder onder het stuurwiel zag aan de rechterkant daarin verdwijnen; een ander deel loopt verder. Als ik meega in jouw verhaal, dan heb ik kennelijk het groene achteruitrijsignaal aan de tachopuls gehangen en gaat het in werkelijkheid gewoon om de wit-rode. Of, als ik met Lindemans z'n verhaal meega, heb ik mogelijk een 12V spanning op mijn navigatie gehangen. Wie heeft gelijk, jongens?

Overigens Lindemans: jouw verhaal van de calibratie klopt helemaal. In de Blaupunkt zit een calibratiefunctie, die per auto opnieuw moet worden ingesteld door middel van 5-15 kilometer rijden met tachopuls. Mijn Blaupunkt komt uit mijn Audi (overigens is de tachopuls daar felgroen) en Audi heeft een totaal andere snelheidsbeleving dan Porsche (maar dat wisten wij allemaal al, grijns).

Paul: jouw verhaal stimmt nicht, om het eens in HochDeutsch te pareren. Dit is exact de verwarring die op diverse forums staat. Het tachopuls signaal is noodzakelijk voor het uberhaupt laten werken van een navigatiesysteem a la Blaupunkt (en volgens mij ook Becker) NAAST de satellietontvangst. Deze navigatiesystemen zijn dus heel wat anders (en lastiger aan te sluiten), omdat ze zonder tachopuls gewoon helemaal niet werken. Dus ook niet in open veld. Mijn navigatie zag vele satellieten, maar raakte ze kwijt tijdens het rijden omdat hij 'meende' via het ontbreken van het tachopuls signaal stil te staan.

Maurice: klopt helemaal. Alleen wil ik bij aanzwellend motorgeluid de radio juist liever op mute hebben staan. Wat een sound van die luchtgekoelde motor met soundpakket, mannen!


31 jan 2007 11:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Millennium Voorheen 964C4, 993C2, 9964S
NL
Bericht 993 Blaupunkt nav tachopuls signaal
O ja, nog een laatste terugkoppeling: oom agent staat hier nu vlakbij al urenlang in de bosjes te zwaaien met een laserapparaat. Ik heb namelijk tijdens mijn inbouwactiviteiten tientallen keren hetzelfde rondje gedaan en mogelijk heeft een buurtbewoner 112 gebeld vanwege lawaai of zo. Best grappig, ik ben er even op de fiets langs gegaan en heb oom agent veel succes gewenst.

Jelle


31 jan 2007 11:15
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 993 Blaupunkt nav tachopuls signaal
jelle schreef:
Wit-rood op de spoileraansturing was direct raak. Werkt prima.


... op de tacho bij 'n 993 zitten drie draden :arrow: Een wit/rode, een oranje en inderdaad een Grune - de oranje is 12 volt :wink:

... waar de oranje en Grune daadwerkelijk heen gaan in de (diverse) kabelbo(o)m(en) weet ik niet uit m'n hoofd - maar van de wit/rode wist ik het nog wel 8)

jelle schreef:
Overigens Lindemans: jouw verhaal van de calibratie klopt helemaal. In de Blaupunkt zit een calibratiefunctie, die per auto opnieuw moet worden ingesteld


Idem bij 'n Becker :idea: .... maar dus eigenlijk ook n.a.v. banden slijtage :twisted:

jelle schreef:
Paul: jouw verhaal stimmt nicht, om het eens in HochDeutsch te pareren. Dit is exact de verwarring die op diverse forums staat. Het tachopuls signaal is noodzakelijk voor het uberhaupt laten werken van een navigatiesysteem a la Blaupunkt (en volgens mij ook Becker) NAAST de satellietontvangst.


Inderdaad - de navi pikt dan wel de locatie op waar je begint, maar functioneerd verder niet (omdat deze niet weet of je voor of achteruit rijdt ??) - tenminste, dat is bij 'n Becker zo :roll:

jelle schreef:
Maurice: klopt helemaal. Alleen wil ik bij aanzwellend motorgeluid de radio juist liever op mute hebben staan. Wat een sound van die luchtgekoelde motor met soundpakket, mannen!


Bij 'n Becker kan je het volume van de navi afzonderlijk van het radio/cd volume instellen .... je kan er zelfs voor kiezen om alleen de navi (of alleen de radio/cd) functie te gebruiken :wink:


31 jan 2007 11:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Dank voor de info heren, over de noodzaak van ... :lol:

Ben blij dat ik een 'gewone' Becker ( :!: ) heb gekocht, een Traffic Assist dus. Die doet het gewoon stand-alone :P

Ik weet: het is GEEN gezicht zo'n zuignapding; vind ik ook :!: :x :D :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


31 jan 2007 14:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
.. een Traffic Assist dus. Die doet het gewoon stand-alone :P


Zolang je in het bereik bent van de satelieten en je je (gemiddelde) snelheid niet veranderd :idea:


31 jan 2007 14:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Nu kan ik jou toch informeren Olaf :!: :P

In een tunnel snapt dit apparaat het natuurlijk al snel niet meer, maar welke kant kun je dan op :?: :roll:
En de Blaupunkt van dit draadje neemt aan dat je gewoon doorrijdt - en dat is waarschijnlijk ook wel zo 8) - maar als je zou keren :?: ... :?:

En gemiddelde snelheid speelt echt geen rol bij de TA. De aanwijzing blijft haarscherp en precies. Hij weet toch gewoon steeds waar je bent - met zicht op de satellieten inderdaad - dus dat is geen probleem :idea:

Begrijp echt niet waarom deze Blaupunkt en de Becker dat snelheidssignaal nodig hebben, behalve wanneer er geen dekking is. Anders vertelt de GPS-info ALLES :!:

Wel eens gewandeld of gefietst met een NAVI-ding??

Ik niet, maar wel gezeild en dan op plasjes waar je dagen geen land zag. Daar werd echt geen snelheidssignaal gebruikt op de - ook mobiele - apparaten.

Oh ja, en we kwamen na een dag of 6 wel steeds op de juiste bestemming aan :!: :D :lol: :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


31 jan 2007 21:18
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Nu kan ik jou toch informeren Olaf :!: :P



Ben met 'n Carmin op stap geweest - auto, motor en wandelend :idea:

Geen succes - vond ik - ondanks dat ik toch ook wel op de plaats van bestemming aan kwam :wink:


31 jan 2007 21:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
We spreken elkaar, over onze ervaringen :P :lol:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


31 jan 2007 21:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Moet ik het hele verhaal nu weer gaan houden over hoe nauwkeurig GPS is.... :wink: Heb ik al draadjes over vol geschreven.

GPS heeft afhankelijk van het aantal en de hoogte boven de horizon van de satelieten met al deze navigatiesystemen een nauwkeurigheid van gemiddeld 20 meter.
Dat je cursor aan de weg blijft plakken op het kaartje heb je te danken aan de software die jou op de weg plakt.
Die puls van je tacho heb je dus nodig om op het moment dat je geen signaal hebt de actuele stand op de kaart bij te houden maar ook om de meting nauwkeuriger te maken. Op de snelweg gaat het goed maar denk echt niet dat je tussen de dichte bebouwing midden in de stad een goede positie krijgt omdat je iedere keer satelieten kwijt bent. Middels de tachopuls weet je navigatie je dan toch bij de juiste zijstraten de goede kant op te sturen.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


31 jan 2007 23:38
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Heb vanavond het rood/witje draadje onder mijn stuur 'afgetapt'. Beckertje werkt nu perfect. Was achteraf een simpele ingreep, het is van daar uit max. 45cm.

Ziet er toch strak uit hoor zo'n Becker in een 993.. :)


01 feb 2007 1:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
Om alles duidelijk te houden,
Gewoon even meten met een multimeter.
Meet op de draad waar van je denkt dat dat de tacho is.
En start de auto rol in z'n 1 even een meter of 30 en je ziet op je meter een PULSJE ga je te snel dan zal het een vaste spanning worden.
Kijk bij de nieuwe auto's wel ff uit dat je een juiste tacho pakt en niet die van je ABS of Airbag Systeem.
Kan hele vervelende gevolgen hebben die je niet meteen merkt.

Vincent
_________________________________________
Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.


05 feb 2007 19:44
Profiel Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Vinny schreef:
Gewoon even meten met een multimeter.
Meet op de draad waar van je denkt dat dat de tacho is.


.... ow - als er nog 911SC lezers zijn die m.b.v. de ZOEKFUNCTIE in dit topic terecht zijn gekomen :arrow: de bruine draad met het rode streepje, die achter de kilometerteller (op zichzelf) zit ... :salut:


10 feb 2007 22:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
Olaf schreef:
Vinny schreef:
Gewoon even meten met een multimeter.
Meet op de draad waar van je denkt dat dat de tacho is.


.... ow - als er nog 911SC lezers zijn die m.b.v. de ZOEKFUNCTIE in dit topic terecht zijn gekomen :arrow: de bruine draad met het rode streepje, die achter de kilometerteller (op zichzelf) zit ... :salut:


Ja zo kan het ook.
Maar er zijn er maar weinig die dat kunnen of willen gebruiken.
_________________________________________
Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.


21 feb 2007 23:23
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
lindemans schreef:
Jongens kijk even uit:

Bij mijn 3.2 is de groene draad op de teller de snelheidspuls; bij de 993 is dat ook zo. .
Ben vandaag eindelijk begonnen met de inbouw van een becker.Maar dat groene draadje hoe weet ik dat dat van de snelheidsmeter is?Hij lag nu los(met aan het eind de koperdraadjes los en onafgewerkt :shock: )in de radioruimte.Hij komt overigens wel vanuit een originele kabelboom .
Wie weet dit?
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


04 jun 2007 19:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
2000 gtv schreef:
lindemans schreef:
Jongens kijk even uit:

Bij mijn 3.2 is de groene draad op de teller de snelheidspuls; bij de 993 is dat ook zo. .
Ben vandaag eindelijk begonnen met de inbouw van een becker.Maar dat groene draadje hoe weet ik dat dat van de snelheidsmeter is?Hij lag nu los(met aan het eind de koperdraadjes los en onafgewerkt :shock: )in de radioruimte.Hij komt overigens wel vanuit een originele kabelboom .
Wie weet dit?


Pak een multi meter zet 1 klem op massa ( aansteker ) en de andere klem op jou draadje.

Start de auto en rij langzaam weg.
5 km is al genoeg.
Als je op je multimeter een puls ziet heb je de juiste.
Ga je harder rijden dan stapvoets kan het een vaste spanning worden.
Ga je weer zachter rijden dan moet het weer een pulse worden.


Zie ook hier boven

quote

Om alles duidelijk te houden,
Gewoon even meten met een multimeter.
Meet op de draad waar van je denkt dat dat de tacho is.
En start de auto rol in z'n 1 even een meter of 30 en je ziet op je meter een PULSJE ga je te snel dan zal het een vaste spanning worden.
Kijk bij de nieuwe auto's wel ff uit dat je een juiste tacho pakt en niet die van je ABS of Airbag Systeem.
Kan hele vervelende gevolgen hebben die je niet meteen merkt.
_________________________________________
Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.


04 jun 2007 19:41
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
2000 gtv schreef:
Maar dat groene draadje hoe weet ik dat dat van de snelheidsmeter is?Hij lag nu los(met aan het eind de koperdraadjes los en onafgewerkt :shock: )in de radioruimte....
Wie weet dit?

IK :lol:

Dat is de kabel die aan een schakelaar zat; deze sloot wanneer de radio werd verwijderd met alarm op scherp: diefstalbeveiliging dus!
Als je deze aan massa legt met alarm op scherp dan zou dit moeten afgaan.

Het is dus niet het tacho signaal.
Dat is de groene kabel achter de snelheidsmeter die naar de Zentralinformator (BC box) loopt.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


04 jun 2007 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Klopt helemaal, ben ik ook tegengekomen bij het uitbouwen van de originele radio.


04 jun 2007 20:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Oke duidelijk!

Thx mannen :thumleft: :wink:
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


04 jun 2007 23:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ehombie


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.