Re: schommelen van het toerental 3.0 sc
Hallo Wannes, welkom hier.
Ik merk aan jouw schrijven dat je niet exact weet wat een K-jetronic inhoudt.
Een K-jetronic is een eenvoudig mechanisch injectiesysteem.
Toch kunnen er storingen voorkomen waar niet direct een gericht antwoord op gegeven kan worden. Meestal door een monteur niet en laat staan door een leek.
Als ik dit probleem zou moeten aanpakken zou ik eerst het CO meten. Dit is eenvoudig te doen en als het verkeerd staat kan het eenvoudig goed afgesteld worden. Vaak is dan het probleem verholpen.
Als er dan nog problemen zijn is het verstandig om de diverse benzinedrukken in het systeem te meten. Vaak zie je dan een verkeerde waarde bij een bepaalde temperatuur. Aan de hand daarvan trek je een conclusie en vervang je een onderdeel of repareert een onderdeel.
In jouw geval is het verstandig naar een goed adres te gaan waar ze jouw probleem kunnen localiseren en verhelpen.
Het heeft waarschijnlijk weinig zin om hier een antwoord op jouw vraag te gaan geven omdat het systeem wel weer complex genoeg is om bij een klacht verschillende oorzaken te kunnen aanwijzen.
Als er hier één oorzaak wordt gegeven kan het de juiste zijn maar óók een verkeerde.
En geven we alle mogelijke oorzaken, dan weet je ook niet waar je moet beginnen.
In dit geval is de extra luchtschuif defect. Deze zit boven de 4e cilinder op het inlaatspruitstuk gemonteerd.
Dit is een klep die openstaat bij koude motor. De klep zit tussen twee slangen die boven en onder de gasklep zijn aangesloten. Staat de klep in de extra luchtschuif open dan krijgt de motor meer lucht en zal het toerental hoog zijn. Bij warm wordende motor sluit langzaam de bi-metaal gestuurde klep. Ook zit er een extra verwarmingselement naast de bi-metaal die begint te verwarmen als het contact aan staat.
Een daadwerkelijke choke heeft de K-jetronic niet, deze funtie wordt hierbij door de warmdraairegelaar verzorgt.
De antwoorden van Dick kunnen kloppen, echter koelt een warmdraairegelaar niet sneller af dan een motorblok
Wel kan de warmdraairegelaar niet goed afregelen en dit bij deze temperatuur problemen geven.
Vacuumklep van de choke? ....die had je vroeger op een VW Golf zitten, deze zit niet op een 911
Cold start klep? .... ook deze heeft een 911 niet.
Warm-up drukcontrole regeling?.... je bedoelt de warmdraairegelaar?
Groeten, Erwin.