Als je mij bedoelt, ik heb hier wel ideeën over. In principe heb ik dat (net als elke andere monteur) bij elke storing die ik lees.
Het lastige voor mij met dit soort vragen is dat ik vaak wel weet waar ik moet beginnen met zoeken, maar niet weet hoe ik het eenvoudig zonder tijdrovende lange verhalen moet uitleggen.
In onze werkplaats meet ik vaak snel even iets door of trek een bepaalde stekker van het injectiesysteem los en kijk hoe de motor daar op reageert. Dat zegt soms heel veel en afhankeleijk van hoe de motor daarop reageert controleer ik weer iets. Dit doe ik meestal zonder al te veel er over na te denken, het is gewoon een bepaalde routine in het werk.
En heb ik het mis dan weet ik wel weer waar ik daarna moet zoeken. Uiteindelijk heb je bepaalde dingen uitgesloten en dan is de storing meestal snel gevonden.
Je snapt dat dit op een forum niet eenvoudig uit te leggen is.
Dan krijg je van die adviezen van: Als je nu dit doet en de motor gaat dan zo lopen dan moet je daarna dat....of als de motor niet zo ging lopen dan moet je deze....bla bla...
Als een klant een auto brengt met een storing dan vraag ik hoe de storing begonnen is en vraag soms door tot ik een bepaald idee heb wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Op het Forum weet ik meestal niks van de auto, niet hoe het begonnen is en hoe de staat van de auto is, misschien heeft de auto al 30.000 km geen onderhoudsbeurt meer gehad?
Maar ik zal zeggen wat ik zou controleren als ik deze auto moest repareren.
Ik zou bij koude motor het CO meten om te kijken of de motor na de koude start wel verrijkt wordt. Eventueel de cilinderkoptemperatuursensor controleren die ook voor een verrijking zorgt bij koude motor.
Daarom reageer ik niet altijd op bepaalde topic's want voor veel storingen heb je werkplaats gereedschap nodig en de topic starter gaf zelf geen antwoord op belangrijke vragen van anderen in dit topic
Die antwoorden zijn juist belangrijk om een diagnose te kunnen stellen.
Daarnaast vindt ik het ook wel belangrijk dat ik weet wat iemand kan met de gegeven informatie.
Erwin.