Auteur |
Bericht |
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
Troebelen
'k Heb in december een ernstig skiongeval gehad. 4 Weken rolstoel, en dan beginnen revalideren. Ondertussen weer een 2 weken op de been, maar tot nu maar met de Defender rondgesnord wegens makkelijker in en uit.
De 993 slaapt buiten, en tijdens de rolstoelperiode was de batterij gestorven. Gisteren was ik er echt aan toe, dus batterij vervangen door een nieuwe, sleutel omgedraaid, vroem, ik denk alles OK.
Vanmorgen start -ie moeilijk. Ik denk wa's dat nou weer, maar ik rij maar naar m'n werk. 't Is donker, maar ik merk wel dattie precies niet zo vrolijkt loopt. Aangekomen op 't werk gooi ik het portier open en geef een peer gas. Knalletje uit de uitlaat.
Vanavond rijd ik door, weer moeilijk starten. Ik rij de straat uit, maakt -ie me daar een rookwolk ! Ik leek wel zo'n Roemeen met een derdehandse Lada met 300K op de teller die je in zuid Frankrijk wel eens een helling op ziet sukkelen. Ik rijd de snelweg op, en na een km of twee loopt -ie weer OK.
Weer in het dorp even ergens afgestapt, weer moeilijk starten.
Net nog eens geprobeerd, weer, en loopt niet echt mooi, heb ik de indruk.
Doe mij eens snel wat ideeën aan de hand. 'k Ben nog niet zo lang uit die verrekte rolstoel, en nu dreig ik nog depressief te worden ook
Dank,
Peter R.
|
31 jan 2007 20:39 |
|
|
cabrio wim
|
Niet Depri worden Peter, zit door rot ziekte ook al 1,5, jaar thuis.
Always look ...........
Wel rot voor je, dat je auto je dan ook nog zo behandelt.
Heb geen idee wat het kan zijn, maar waarschijnlijk vocht, heb bergrepen uit je verhaal dat hij al zo'n 4 weken buiten staat.
Succes verder met je gezondheid.
Laatst bijgewerkt door cabrio wim op 31 jan 2007 21:03, in totaal 1 keer bewerkt.
|
31 jan 2007 20:48 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
Dank. Ook beterschap.
Enneh, karretje heeft ZES weken buitengestaan.
Peter R.
|
31 jan 2007 21:02 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Eerste en vooral beterschap Peter (en Wim)
weet niet hoeveel km je w/w-verkeer bedraagt, maar zou het niet kunnen dat de wagen eens deugd zou hebben van een lange rit waarbij alles eens goed op temperatuur kan komen ?
(en voor de rookwolk, gebruik de zoekfunctie eens )
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
31 jan 2007 23:06 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Beterschap en succes met de zoektocht.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
01 feb 2007 18:03 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
'k Ben daarnet 10 minuten in de weer geweest met een bus WD40. Maar 't was al bijna donker. Ik heb enkel de 2 hoogspanningskabeltjes naar de verdeler, en een paar stekkertjes waar ik zo onmiddellijk bij kon kunnen doen.
Resultaat : Hij start alweer van de eerste halve toer, maar braakt mog steeds zowat zuivere benzine uit. Hij draait al wel een stuk prettiger in vrijloop.
Dit weekend ziet het er niet slecht uit, ik zal alle bougiekabels eens doen. Ik zie er wel stevig tegenop de bougies er zelf uit te draaien, buiten op de oprit, in mijn krakkemikkige toestand.
Peter
|
01 feb 2007 19:13 |
|
|
WB
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
|
Heb je ondertussen misschien olie bijgevuld of onderhoud gedaan en teveel olie? Zo'n plof gevolgd door immense rookwolk kan daar wel het gevolg van zijn. Een paar keer volledig plankgas geven en probleem is opgelost. Ik heb dit eens voorgehad in een tunnel met een paar cabrio's voor en achter mij.............rood tot achter men oortjes......
|
02 feb 2007 9:50 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
tja als hij met dat vochtige weer buiten staat is de kans groot dat het met vocht temaken heeft.chek eerst de olie eens en als dat goed is eens goed warm rijden en lekker helemaal een poosje onderin houden.
en als het niet helpt heb je toch lekker gereden.
gr anton964
|
02 feb 2007 10:03 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
De symptomen zijn momenteel als volgt :
Start direct, uitlaat ruikt naar benzine, peer gas geven=immense witte, naar benzine ruikende wolk.
Draait niet perfect rond, maar vrij goed.
Als -ie warm is, oliedruk, niveau en temp normaal. Ook nauwelijks rook meer (lees geen zichtbare).
Misschien moet ik idd. eens voor een paar honderd km de snelweg op.
Peter R.
|
02 feb 2007 10:56 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
lijkt me een hele goede optie, alles ff lekker warm en droogblazen
_________________________________________ Got coffee?
|
02 feb 2007 10:58 |
|
|
WB
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
|
Yep, een paar honderd km lijkt me wel wat veel, zeker als hij niet lekker ronddraait. Bij olieprobleem zou na warm rijden en een paar keer volgas wel opgelost moeten zijn.
|
02 feb 2007 11:11 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
Nog wat geprutst met de WD40, DME'tje geruild, nix gekort. Het rare is, de eerste 15 seconden lijkt alles normaal, en dan begint -ie te roken en te stinken. En het lijkt wel of er onverbrande benzine uit de uilaat druppelt achteraf.
Er is m.i. iets flink mis
Peter R.
|
02 feb 2007 16:56 |
|
|
cabrio wim
|
hoi Peter, (even in dagboek gekeken)
Kan het misschien zijn dat je Throttle position Switch niet goed werkt.
Ik heb 3.2 dus weet niet of het te vergekijken is.
TPS stuurt gegevens door naar ECM, die weer een sigmaal afgeeft naar de Idle speed control, en die regelt meer of minder brandstof.
Als die niet goed werkt stroomt de benzine door.
Kan het mis hebben, maar je weet nooit.
|
02 feb 2007 17:15 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
Ik zal ne keer loeren !
Peter
|
02 feb 2007 17:31 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Ik ben maar een hele grote leek op dit gebied, maar heeft een 993 net als een 964 niet 1 maar 2 bobines die met een tandriempje met elkaar verbonden zijn? Meen wel eens gelezen te hebben dat ie met een gebroken riem wel loopt, maar niet goed met slechte verbranding en met kans op zeer dure reparaties (gat in de zuiger etc etc).
Mss wijs om even te checken of het riempje nog heel is
Oja, ook nog beterschap gewenst.
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
02 feb 2007 22:30 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Er worden hier echt wat goed bedoelde maar ... vreemde adviezen gegeven.
Dat stevig stukje scheuren en dan is alles ok: je kunt het hopen maar vergeet het.
Bougies er even uitdraaien, 3 boven en 3 onder aan elke kant: VERGEET HET, dat lukt je niet zo zonder e.e.a. uit te bouwen!
WD40: leuk spul voor een flutinstallatie - bobine-/bougiekabels van slechte kwaliteit bedoel ik - maar dat zit niet op een Porsche dus vergeet het maar.
Ga er mee naar een specialist is mijn advies en maak je niet nog 'zieker' dan je al bent.
Suc6
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
02 feb 2007 22:40 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Ik sluit me aan bij mijn voorganger en ga op de voorzichtige tour.
Laat een specialist de diagnose stellen; dat kost niet de wereld.
In deze toestand flink gaan rijden kan meer schade veroorzaken, lijkt me.
|
03 feb 2007 18:17 |
|
|
cabrio wim
|
Kom er nog even op terug.
Als de Porsche 12 bougies en 2 bobines heeft en hij loopt slecht, cq slechte verbranding(lijkt of er onverbrande benzine meekomt)
Is dit toch makkelijk te testen of ze allemaal ontbranden.
Als de motor draait en je koppelt 1 serie los moeit hij slechter gaan draaien
(blijft wel lopen schrijven ze hier) dus is het heel simpel om te testen of riempjes nog heel zijn.
Dus met andere woorden, als er al een riempje kapot is en je trekt goede bobine kabel los, valt de motor gelijk uit.
Als ik geen gelijk heb, vertel het me.
|
04 feb 2007 13:19 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
en Peter, weet je al wat meer ?
|
09 feb 2007 22:24 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
Ik vermoed een pingelsensor, die extra inspuit bij start, maar nadien blijft spuiten. Gisteren ritje van 100 km, 30 l benzine Toen begon -ie rustiger te lopen en werd het verbruik ook weer normaal. 't Is dus zo'n sensortje on its way out imho .
Peter R.
|
11 feb 2007 11:55 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
't Is dus de LMM, voor wie het nog niet wist. Is ondertussen besteld.
Leuk bijverschijnsel : het 'wiebelen' van het toerental bij koudstart is ook afgelopen als je de LMM lostrekt. Dit zou kunnen te wijten zijn aan de opwarmingstijd van de meetelectrodes van de LMM bij koudstart.
Vond de prijs wel beetje schrikbarend, tot ik die van de 964 zag
'k Zal mij melden als de nieuwe er in zit.
Peter R.
|
21 feb 2007 10:29 |
|
|
Peter R.
993 C2 1995Belzjiek
|
Dus, ik haal die LMM en monteer hem. Kwartiertje.
Ik gooi de klep dicht, zet de immobilizer af, motor draait 4 keer rond en dan.....beuh...
Ik laat de contactsleutel los, draai hem weer om...beuh.
Het enige dat ik hoor is de startmotor die 'beuh' doet, het licht in de cabine gaat uit, that's all folks.
Ik denk dat ik de fik erin steek,
Peter R.
|
21 feb 2007 20:55 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Auw, pijnlijk om te horen. Sterkte!
|
21 feb 2007 20:59 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Dat is balen.
Naar de Porsche Dokter er mee
Kunt u straks weer lekker gassen op een mooie Zondagmorgen!
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
21 feb 2007 21:06 |
|
|
cabrio wim
|
niet doen peter. heb je net een mooi Porsche compressor, en dan ga je hem nu in de fik steken, wacht even kom ik hem wel halen.
Is de accu leeg dan omdat hij beuh zegt. of is het dat niet
|
21 feb 2007 21:06 |
|
|