Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:05

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Zuurbad 
Auteur Bericht
Bericht Zuurbad
Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met een gestripte carr. een zuurbad te geven. :shock:
De auto gaat dan blijkbaar in een bad voor bepaalde tijd en komt er volledig blank uit, moet dan wel binnen een week in de epoxy gespoten worden.
Daarna kun je dan de auto verder bewerken.
Prijs ong. 850 euro.
Als dit inderdaad werkt geeft het een enorme stap voorwaarts op het normale blank maken, tijdswinst, geen stof en zelfs de kleinste hoekjes blank.
Heb hierzelf geen ervaring mee of nog niet gezien.

25 feb 2007 19:59
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Is stralen geen betere optie :?:

25 feb 2007 20:02
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Olaf, heb mijn vorige 2 laten stralen, en je wilt niet weten waar die troep allemaal tussen zit.
Als je dan alles (denk je) zuiver hebt en hem naar de spuiter brengt, vliegt en nog troep in je lak. :cry:

25 feb 2007 20:05
PorscheForum Rakker
911 2.2e targa 1971
noord brabant
Bericht zuurbad
Het lijkt mijn geen goed idee omdat die zuren ook tussen de naden gaat zitten. Dan heb je kans op roest vorming tussen de naden.Heb je daarna een groter probleem.

25 feb 2007 21:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
als je alleen maar staal hebt en je hebt alles van de auto af zo ook zijschermen denk ik dat dit wel een goede optie is.je moet wel oppassen dat het niet de holle ruimtes in kan!
ik zou hem dan ook gelijk laten halvaniseren.

gr anton964

25 feb 2007 21:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
De bewerkingen stralen en logen hebben voordelen maar ook veel nadelen.

Het beste is om de carrosserie zelf zo kaal mogelijk te kraben en schuren.
Daarna plaatselijk zandstralen en de carrosserie geheel in de epoxy spuiten geeft het beste resultaat voor de lange termijn.

In het verleden heb ik diverse auto's gerestaureerd en meestal hebben we ook wel een restauratie onderhanden zoals deze nu:

De reden om te restaureren
Afbeelding
De laatste werkzaamheden voordat de carrosserie gespoten wordt
Afbeelding
De onderkant al voor het grootste gedeelte blank geschuurd
Afbeelding
Zonder draaibok geen perfecte restauratie
Afbeelding
De onderkant aan het kitten
Afbeelding

@ Anton, als je een auto in een zuurbad hangt om te logen komt er altijd zuur in de kokers, dat is niet te voorkomen.

En weet je hoe je een carrosserie terug krijgt als je hem hebt laten Galvaniseren? Je kunt hem dan meteen weggooien omdat de carrosserie zo krom wordt als een wokkel :shock:

25 feb 2007 21:51
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
@ Erwin, normaal heb ik het ook altijd met de machine gedaan, de flensranden / lasnaden en openingen waar je niet goed bij kan liet ik dan stralen.
Maar kwam dit tegen op het net, dus vandaar mijn vraag.
Zat ook al te denken van het komt overal tussen, maar ook op plaatsen waar je later niet meer bij kan komen voor conservering.
Hebben jullie het ook als eens laten doen of er resultaat van gezien.

25 feb 2007 22:13
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Renntech schreef:
Afbeelding

:thumleft: ... ik begin 't zowaar mooi te vinden, zo'n 914 ... :thumright:

25 feb 2007 22:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
cabrio wim schreef:
Hebben jullie het ook als eens laten doen of er resultaat van gezien.

Ja, ik heb er ervaring mee.
Ik zou niet gereageerd hebben als ik geen ervaring had met én zuurbad en stralen. :lol:

25 feb 2007 22:26
Profiel WWW Facebook 
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
En verzinken , heeft dat hetzelfde effect als galvaniseren :?:

PS: Erick , die 914ziet er echt blitz balnk uit :shock: :res:

Laatste update 22/10/2013

25 feb 2007 22:30
Profiel WWW Facebook 
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Eind vorig jaar bij een restorateur geweest met een 356 speedster op de bok.

Kwam net uit een zuurbad,het blanke staal glom als een spiegel met op sommige plaatsen koperlassen alsof íe net gemaakt was,prachtig

Was een pré-A model met chassis nummer 803**.
Zuur was volgens de man de beste manier om een concours auto te krijgen.

Stonden ook nog 2 elfjes uit 1965(ch:3018**) die het zelfde lot moesten ondergaan.

Laatst bijgewerkt door André op 25 feb 2007 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.

25 feb 2007 22:35
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
911-lover schreef:
En verzinken , heeft dat hetzelfde effect als galvaniseren :?:

Galvaniseren is een methode die gebruik maakt van elektriciteit om een voorwerp te overdekken met een laagje metaal.

Door middel van galvaniseren kan bijvoorbeeld een ijzeren plaat worden voorzien van een laagje zink (verzinken), nikkel (vernikkelen) of chroom (verchromen) om het meer corrosiebestendig te maken of mooier te laten glanzen.

In het spraakgebruik wordt 'galvaniseren' heel vaak gebruikt als synoniem voor verzinken. Verzinken kan echter met twee totaal verschillende processen worden uitgevoerd, elektrolytisch verzinken en thermisch verzinken. Dat laatste is eigenlijk helemaal geen galvaniseren, omdat het geen gebruikmaakt van elektrische stroom.

:wink:

25 feb 2007 22:36
Profiel WWW Facebook 
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Olaf schreef:
In het spraakgebruik wordt 'galvaniseren' heel vaak gebruikt als synoniem voor verzinken. Verzinken kan echter met twee totaal verschillende processen worden uitgevoerd, elektrolytisch verzinken en thermisch verzinken. Dat laatste is eigenlijk helemaal geen galvaniseren, omdat het geen gebruikmaakt van elektrische stroom.

:wink:

Dat wist ik en vandaar mijn reactie :wink:

Dit laatste is wat Porsche toepast :wink:

Porsche schreef:
Hierop zijn dezelfde roestwerende maatregelen genomen, waarmee Porsche als innovator een nieuw tijdperk in de automobielproductie inluidde: het thermisch verzinken.

25 feb 2007 22:39
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
911-lover schreef:
PS: Erick , die 914ziet er echt blitz balnk uit :shock: :res:

Ik weet héél zeker dat hij met de(ze) 914 echt helemaal niets te maken heeft. :scratch:

;)

25 feb 2007 23:18
Profiel
Hasselt/België
Bericht 
:lol: :lol: :lol:

Foutjeuh , Erwin natuurlijk :wink:

25 feb 2007 23:20
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Heb ooit ook overwegen een auto met een zuurbad kaal te laten maken. Had toch wel redelijk wat bedenkingen over de holle ruimtes. Daar krijg je het zuur nooit meer goed uit volgens mij.

Heb toen maar weer besloten het op de traditionele manier te doen. Eerst grof schuren en slijpen en daarna alles laten stralen. Misschien meer werk maar het resultaat is er niet minder om.

25 feb 2007 23:32
Profiel WWW
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
hoe doen ze dit dan in de fabriek?daar word het toch ook geen wokkel.

anton964

26 feb 2007 0:14
Profiel
Hasselt/België
Bericht 
Daar worden ze ook niet gegalvaniseerd maar thermisch verzinkt :wink:

26 feb 2007 0:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Precies :lol:

Omdat ze geen wokkels willen :roll:

26 feb 2007 0:21
Profiel WWW Facebook 
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
nou dan kan je dit toch ook doen met een kale body als je de porsche gaat restaureren of is dit te kostbaar?

anton964

26 feb 2007 0:34
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
André 3.0 schreef:
Eind vorig jaar bij een restorateur geweest met een 356 speedster op de bok.
Kwam net uit een zuurbad,het blanke staal glom als een spiegel met op sommige plaatsen koperlassen alsof íe net gemaakt was,prachtig
.......
Zuur was volgens de man de beste manier om een concours auto te krijgen.

Ik toevallig ook, bij een met aardig wat "faam". Die beste man doet alles met schuren/stralen, dus ik denk dat er zoveel mensen, zoveel meningen zijn ;)

Echter, mijn vertrouwen in de beste man is dermate hoog, dat ik voor stralen zou gaan :cheesy: (en nee, het was niet Erwin nee :cheesy: )

26 feb 2007 0:55
Profiel Facebook 
Bericht 
Zijn even gaan kijken bij een bedrijf in Lokeren Belgié, prachtig werk en dit is het resultaat na 8 uur, gelijk in de epoxyprimer.
Als ze dit soort auto's doen, kan ik me niet voorstellen dat er nadelen aan zijn. :roll:

Afbeelding Afbeelding

Laatst bijgewerkt door cabrio wim op 05 maart 2007 19:34, in totaal 3 keer bewerkt.

27 feb 2007 14:15
foxtrot / oscar
Bericht 
na het zuurbad (logen) krijgt de auto nog een tweede bad om het zuur te neutraliseren
als dat niet goed gebeurt, krijg je problemen; achter gebleven zuur dat in naden/kieren zit vreet dan ook de nieuwe laklaag weg

voordeel van zo'n zuurbad is dat alle roest ook in de holle ruimten wordt verwijderd, wat met stralen niet kan

daarbij moet gezegd dat het niet altijd even praktisch is...
bv. bij de 914 die Erwin hierboven heeft gepost, lopen de verwarmingsbuizen door de kokerbalk. Hier zit een papier/kartonnen "geluidsdemper" tussen
bij een zuurbad lost die dus ook op... en zal je dus alsnog de kokerbalken moeten openzagen om die te vervangen

een voordeel tov van stralen is dat naden-kit, flexibele bodycoating, etc. met een zuurbad wel verwijderd wordt, en met stralen niet (moet je dus voor of achteraf alsnog met de hand doen... geen leuke klus)

27 feb 2007 15:34
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Bij het voorbereiden van body's voor de racerij heb ik een aantal malen een auto in een zuurbad kaal laten maken. Essentieel is natuurlijk wel dat er naderhand gespoeld/geneutraliseerd wordt en dat er bij een straatauto daarna een goede antiroestbehandeling plaatsvindt.

Zoals hierboven al gezegd is één van de voordelen dat alle kit, tectyl, bodyschutz, etc. echt weg zijn en dat de koets 100% schoon is. Zeker bij een raceauto die zo licht mogelijk moet zijn én aan de binnenkant gespoten wordt (en geen bekleding heeft) is dit ideaal.

Net zo belangrijk is dat het plaatwerk niet -zoals bij stralen- warm wordt en gaat kromtrekken. Een goed straalbedrijf let natuurlijk op, maar een stuk gestraald deel kan zo de vuilton in. Niet leuk als het je dak, motorkap of portier betreft.

Laatste voordeel is het ontbreken van straalgrit, Bij koetsen die gestraald zijn zie ik dit soms nog jaren later uit gekke hoeken en gaten komen. Ben benieuwd om te horen hoe Renntech dit oplost.

27 feb 2007 22:47
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ik heb 2 autos helemaal tot op het bot gestript en laten stralen. Die zijn door het bedrijf dat ze gestraald heeft werkelijk brandschoon opgeleverd. Kon bij wijzen van spreken zo een laklaag over heen. Vraag me niet hoe ze het gedaan hebben maar het was perfect

28 feb 2007 0:25
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende